Het vieren van Sinterklaas

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 13:31

Over enkele dagen (aankomende vrijdag) is het weer Sinterklaas. Sinterklaas is een stokoude man met een lange witte baard, die een rode mantel draagt, een staf in zijn hand heeft en een mijter op zijn hoofd zet. Hij wordt ondersteund door Zwarte Pieten. Op 5 december is het pakjesavond en wordt er door veel mensen Sinterklaas gevierd met cadeautjes e.d.. Bij Sinterklaas horen o.a. pepernoten en chocoladeletters.

Ook onder christenen wordt Sinterklaas gevierd. Maar er zijn ook christenen die zeggen dat het vieren van Sinterklaas heidens is. Er is dus verschil van mening onder christenen, als het gaat om dit punt. Ook heb ik begrepen dat moslims helemaal geen Sinterklaas mogen vieren. Is het zo dat het vieren van Sinterklaas heidens is?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor meribel » 02 dec 2014 13:35

Ja natuurlijk is dat heidens, en hier zitten toch ook allemaal heidenen?


Ik heb er veel zin in!
Iemand nog een gedicht nodig? We kunnen een soort dichthulptopic maken :)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 13:37

Er zitten ook zeker heidenen op dit forum. Bovendien is het goed als christenen wat meer verdiepen in de achtergrond van Sinterklaas.

Maar een gedicht maken kan natuurlijk nooit kwaad, dus ga je gang...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor meribel » 02 dec 2014 13:42

Maar joden zijn joden en niet joden zijn heidenen toch?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 13:45

meribel schreef:Maar joden zijn joden en niet joden zijn heidenen toch?


Tegenwoordig wordt het begrip "heiden" door christenen - maar ook door anderen - voornamelijk gebruikt voor een ongelovige, iemand die de Bijbel niet aanvaardt als het Woord van God. Dit is ook hetgeen ik bedoelde.

In de Bijbel of Bijbelvertalingen komen we ook regelmatig het woord "heidenen" tegen en dan heeft het meestal de betekenis die jij noemt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor meribel » 02 dec 2014 13:59

Ok, je bedoelt dat..


Over het feest zelf... ja het is een heidens feest, net als je verjaardag vieren en kerst en oud en nieuw vieren maar of je het wel of niet wil vieren dat is aan jezelf. Als het je geweten in de knel brengt, vier het niet zou ik zeggen...zelf vind ik het een leuk en sympathiek feest, maar als je je er niet prettig bij voelt..dan gewoon niet doen natuurlijk!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 14:11

meribel schreef:Ok, je bedoelt dat..


Over het feest zelf... ja het is een heidens feest, net als je verjaardag vieren en kerst en oud en nieuw vieren maar of je het wel of niet wil vieren dat is aan jezelf. Als het je geweten in de knel brengt, vier het niet zou ik zeggen...zelf vind ik het een leuk en sympathiek feest, maar als je je er niet prettig bij voelt..dan gewoon niet doen natuurlijk!


Is Kerst een heidens feest? Dat zou wel vreemd zijn...

Inderdaad, over het vieren van Sinterklaas wordt verschillend gedacht. Ikzelf vind het niet zo'n probleem om Sinterklaas te vieren. In ieder geval komt het vieren van Sinterklaas niet uit de Bijbel, maar dat geldt voor meerdere feesten.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Pcrtje » 02 dec 2014 14:32

@Spreeuw, natuurlijk is het een heidens feest. En dat is helemaal niet erg want onze voorouders zijn ook allemaal heidenen. Een beetje trots zijn op je Germaanse bloed mag best. 8)

De dagen van de week zijn ook heidens, evenals onze taal, onze cultuur en gewoonten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 14:40

Pcrtje schreef:@Spreeuw, natuurlijk is het een heidens feest. En dat is helemaal niet erg want onze voorouders zijn ook allemaal heidenen. Een beetje trots zijn op je Germaanse bloed mag best. 8)

De dagen van de week zijn ook heidens, evenals onze taal, onze cultuur en gewoonten.


Ja, klopt, dat mag zeker.

Anders zou het Wilhelmus ook niet meer kloppen...


Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor BladeStraight » 02 dec 2014 19:43

Het is van oorsprong Rooms volgens mij. Maar ik eet er geen pepernoot minder om.

:D
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor mannetje1977 » 02 dec 2014 22:01

Sinterklaas heeft zowel heidense als christelijke wortels.

Sinterklaas = Nicolaas van Myra, een christelijke bisschop in de 4de eeuw na Christus. Zijn sterfdag is volgens de oude heiligenkalender in de RK-kerk 6 december. In Nederland wordt gewoonlijk op de avond ervoor pakjesavond gevierd. Dit fenomeen wordt pas populair na WO II. Voorheen vonden kinderen vooral op de ochtend van 6 december pakjes en strooigoed in hun schoen.

Naast de legenden die over Nicolaas van Myra bestaan is er gebruik gemaakt van gebruiken uit de germaanse traditie (mythologie) rond de winterzonnewende. Te denken valt hierbij onder andere aan de Wilde Jacht waar Wodan de aanvoerder van was, het gebruik van de roe en de verwijzing naar de schoorsteen en het paard van Sinterklaas.

Moet een christen dit feest wel vieren? Protestanten voor de 19de eeuw wezen het feest veelal af vanwege zijn Roomsche of heidensche wortels.

Persoonlijk zie ik niets kwaads in het vieren van Sinterklaas, maar goed als je een puriteinse omgang met de schrift hebt, kan ik me voorstellen dat je het niet viert.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 03 dec 2014 10:10

Nu kunnen we het gaan het hebben over de intentie van het woord "heidens". Maar de kern van de zaak is dat sinterklaas een afgodische afkomst kent. De roomse kerk heeft het feest gekerstend door er een 'heilige' eraan te verbinden. Of deze 'heilige' echt bestaan heeft is de vraag.

Feit is dat sinterklaas, ondanks de zogenaamde kerstening, geen christelijke feest is. En ondanks dat de meeste mensen niet meer werkelijk de afgod bedenken bij dit feest, blijft het vreemd dat men allerlei afgodische gebruiken wel in ere houdt. Zoals het toezingen van sinterklaas, uitwisselen van giften en het eten van veel zoetigheid. Leert de Bijbel niet dat we ons moeten afhouden van afgoden?

Dan nog iets: jonge kinderen wordt het bestaan van sinterklaas aangepraat. Later blijkt sinterklaas niet te bestaan. Is dat niet je kinderen voorliegen? Zeggen ouders juist tegen hun kinderen dat ze niet mogen liegen?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Katlheen » 03 dec 2014 10:15

Dan nog iets: jonge kinderen wordt het bestaan van sinterklaas aangepraat. Later blijkt sinterklaas niet te bestaan. Is dat niet je kinderen voorliegen? Zeggen ouders juist tegen hun kinderen dat ze niet mogen liegen?


Grappig, en jij maakt je kinderen wijs dat er een god bestaat? Wat is het verschil?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Arco » 03 dec 2014 10:19

Katlheen schreef:Grappig, en jij maakt je kinderen wijs dat er een god bestaat? Wat is het verschil?


Nee, ik maak mijn kinderen niet wijs dat er een god bestaat, maar ik getuig van de God, onze Verlosser.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Het vieren van Sinterklaas

Berichtdoor Lidia » 03 dec 2014 10:35

Wij doen niet aan Sinterklaas. De hele symboliek eromheen, daar kunnen wij niet achter staan. Steeds meer mensen om mij heen komen daar nu ook van terug en vieren het ook niet meer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten