Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Genade van God

Berichtdoor Bambi » 24 mar 2014 23:25

StillAwake schreef:Heeft hij zichzelf ziekgemeld? of is hij met ziekteverlof gestuurd?
In de media krijg ik het idee dat dat laatste aan de hand is, maar om de media in dezen als een betrouwbare bron te beschouwen gaat wellicht wat ver...

Dit staat op de site van RTV-Utrecht:
Van Andel heeft al langer last van zijn gezondheid. De kerkenraad en de kerkvoogdij drongen bij hem aan op een bezoek bij de arbo-arts. Die heeft de dominee vervolgens geadviseerd om onmiddellijk te stoppen met werken. Dat werd zondagmorgen in de dienst bekend gemaakt.

Volgens de Hervormd Herstelde Kerk legt Van Andel zijn functie neer voor een periode van zes weken.


http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1157750 ... -neer.html

Dda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2014 21:43

Re: Genade van God

Berichtdoor Dda » 25 mar 2014 15:22

mealybug schreef:Als niemand leefde, zou nieamand tot Hem kunnen komen in deze welaangename tijd.
En is het genade om te leven en de schuld alleen maar ophoopt, wanneer je de theorie aanhangt dat je waarschijnlijk niet bij de paar uitverkorenen behoort?


Oké, voordat we dan met dit onderwerp stoppen, mag ik dan één ding zeggen?

Geachte mealybug,

Waar slaat dat laatste zinnetje op! Ik heb erover nagedacht, maar ik kan geen enkele reden ervoor vinden dan dat je iets 'wijs' wilde zeggen, of dat jij je (terechte) onvrede over die theorie wilde uiten. Echter, doe dat laatste op een andere plek op dit forum en ga geen onzinnige dingen zeggen die niets, maar dan ook niets hiermee te maken hebben.

Verder wil ik je toch als antwoord zeggen: ik heb een vast vertrouwen (dat is, geloof) dat Jezus mij in mijn leven gegrepen heeft en dat mij, telkens als ik weer bij Hem uitkom, mijn zonden vergeven worden en dat zo mijn schuld niet ophoopt, maar door Jezus Christus, die voor mij gekruisigd is, afgelost word.

Met vriendelijke groeten,


Dda

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2014 15:38

Goed om dat te horen. We waren het hier niet altijd eens maar wat je zegt bindt ons samen. We hebben dezelfde Vader en dezelfde Verlosser.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 18 jun 2014 10:06

gravo schreef:Een aantal zeer, zeer kritische berichten van mij over ds. van Andel zijn op Refoweb gecensureerd.

Een dominee mag dus alles zeggen, zelfs de suggestie wekken dat iemand die vermoord is en andere opvattingen had dan christenen, de straf van God over zich heeft uitgeroepen.
Maar ik mag niet zeggen dat ik dat een onchristelijke en ongeestelijke houding vind, die vragen oproept over de persoon en het geloof van deze predikant.

Censuur is macht. Maar in feite is het de machteloosheid van de vingers in de oren.

Eén ding leer ik er wel uit. Er is niets, maar dan ook niets te bedenken, wat een dominee kennelijk niet mag zeggen. Alles kan, alles mag. Hoe gruwelijk en hoe afschuwwekkend de theologie is, een dominee is een dominee. Wat hij zegt is daarmee per definitie goed, ook als het fout is. En fout was het!

De Reformatie bedoelde het kritisch denken te behouden tegenover de almacht van een heilige geestelijkheid. Tegen een geestelijkheid die ongecontroleerd alle macht kon uitoefenen.
De Reformatie bedoelde een dam op te werpen tegen de hiëarchie van de Paus ten opzichte van de leek.
Zelf nadeken, zelf de Bijbel lezen, een persoonlijke afweging maken, onafhankelijk van geestelijke voorlieden.

Dat is Bijbels. Hoe scherp heeft Jezus de hypocrisie van de geestelijke leiders van toen niet bekritiseerd.
Als er toen ook regels waren ter bescherming van Farizeeën en Schriftgeleerden, dan hadden Jezus' woorden ook niet kunnen klinken.

Maar kennelijk is kritiek niet meer mogelijk op het moment dat ik de opvattingen en gedragingen van een dominee fundamenteel onchristelijk en ongeestelijk vind. Dan vindt censuur plaats. De dominee is nog steeds een heilige, een Paus van de protestanten.

Nu moet het ene schandaal (de uitspraak van ds. van Andel) dus met het andere (de censuur) worden toegedekt.

Op aandringen van de moderator (en van degenen in wiens opdracht hij handelt) moet ik me dus gedwongen bekeren tot de volgende stelling:

"Els Borst is vermoord. Zij heeft dit aan zichzelf te danken, omdat ze onchristelijke opvattingen had, die ze in een wet heeft vastgelegd".

Dit moet, omdat een dominee dit gezegd heeft en omdat een dominee altijd gelijk heeft, wanneer hij iets zegt, ook als hij geen gelijk heeft.

Ik weiger mij echter hiertoe te bekeren! Want ik wijs deze uitspraak categorisch af als onchristelijk, onbijbels, omdat het een heidens beeld van God gebruikt.

gravo


Bijbels, onbijbels, onchristelijk: wat betekenen deze woorden eigenlijk? Mag je deze begrippen in deze context gebruiken? Is een persoonlijke afweging maken Bijbels, zoals ik begrijp uit uw stuk?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2014 19:39

Gravo heeft gelijk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 18 jun 2014 20:27

mealybug schreef:Gravo heeft gelijk.


Mooi. Overigens heeft ds. van Andel een aantal weken niet in zijn eigen gemeente gepreekt, n.a.v. de ontstane ophef.

Anoniem_89

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 jun 2014 09:30

Tja als je als dominee alles mag zeggen :roll:
Mooi geschreven Gravo.

Ik zou als eerste weg zijn als mijn voorganger zoiets zou zeggen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 19 jun 2014 13:51

Anoniem_89 schreef:Tja als je als dominee alles mag zeggen :roll:
Mooi geschreven Gravo.

Ik zou als eerste weg zijn als mijn voorganger zoiets zou zeggen.


Maar als de dominee nu zijn excuses zou aanbieden? Zou je dan nog steeds weglopen?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 19 jun 2014 22:31

Het gaat in dit topic over de uitspraak van ds. van Andel over Els Borst, en niet zozeer over het gedrag van Els Borst zelf.

Anoniem_89

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 jun 2014 10:23

Spreeuw schreef:
Maar als de dominee nu zijn excuses zou aanbieden? Zou je dan nog steeds weglopen?


Nee dan zou ik niet weglopen, maar wel twijfelen of zo iemand wel geschikt is voor zo'n functie.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor benefietdiner » 28 nov 2014 11:53

Predikant HHK beroepen in ogg Terneuzen

Soms sta je wel een perplex.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor JeeWee » 28 nov 2014 11:55

Ik sta niet zo gauw perplex...
Als deze dominee het Woord van God kan prediken, maakt het toch niet zo veel uit waar hij dat doet?
En voor de HHK is het wellicht een nette oplossing.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor johannes1 » 28 nov 2014 15:36

of een aderlating, want met zijn prediking is niets mis. Overigens is ds van Andel niet onder censuur of ban of wat dan ook, landelijk gezien. Dus weet niet of de HHK er nou zo blij mee is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Spreeuw » 02 dec 2014 15:22

johannes1 schreef:of een aderlating, want met zijn prediking is niets mis. Overigens is ds van Andel niet onder censuur of ban of wat dan ook, landelijk gezien. Dus weet niet of de HHK er nou zo blij mee is.


Wellicht is hij niet onder censuur, toch waren er ook HHK-predikanten die duidelijk afstand deden van zijn uitspraken over Els Borst.

En in Montfoort ziet de kerkenraad en gemeente hem hoogstwaarschijnlijk liever vertrekken, want hij preekt niet meer in Montfoort, maar wel in andere HHK-gemeenten.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Memmem » 05 dec 2014 15:45

Spreeuw schreef:Wellicht is hij niet onder censuur, toch waren er ook HHK-predikanten die duidelijk afstand deden van zijn uitspraken over Els Borst.

En in Montfoort ziet de kerkenraad en gemeente hem hoogstwaarschijnlijk liever vertrekken, want hij preekt niet meer in Montfoort, maar wel in andere HHK-gemeenten.

Is dat zo of denk je dat?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten