Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

shrew
Sergeant
Sergeant
Berichten: 302
Lid geworden op: 31 okt 2012 10:34

Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor shrew » 30 sep 2014 06:54

Beste refo's

Op de site stond een vraag over Mientje Vrijdag. Ik heb er wat over gelezen en kwam ook anderen als Potappel tegen.

Ik snap daar eigenlijk niks van. Ik heb daar onderstaande vragen over die ik niet goed kan rijmen met het refo-geloof zoals ik dat o.a. hier heb leren kennen.

Hoe kan het dat deze mensen al bij leven weten dat ze in de hemel komen?
Is dit niet een soort van heiligenverering zoals bij de katholieken maar dan met levende heiligen?
Worden hierdoor mensen in een gemeente boven andere mensen geplaatst, en is dat christelijk?

Wat is nu zo bijzonder aan die brieven van Mientje? Ik snap er maar weinig van, het is op een manier geschreven die ik moeilijk kan volgen. Dat lijkt me toch een obstakel als het brieven zijn waar je wat van kan leren, die moeten dan toch voor iedereen te volgen zijn? Wat ik er wel van snap vind ik niet indrukwekkend. Het is vooral een klaagzang over hoe zondig alles is en een lofzang over hoe goed God is. Dat is niet zo bijzonder dat doen de meeste christenen. Een voorbeeld over hoe te leven vind ik er niet in terug. Dus wat mis ik hierin?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Boanerges » 30 sep 2014 10:20

shrew schreef:Ik snap daar eigenlijk niks van.


Beste Shrew,
Dit soort “heiligenverering” is inderdaad bijzonder verwerpelijk. Het veronderstelt namelijk dat er slechts weinigen tot dit “volk van God” behoren. Dat is werkelijk klink-klare-onzin en geheel tegen Gods eigen natuur in. Door hiervan overtuigd te zijn gaan de aanhangers van deze retoriek op zoek naar hen die in hun ogen passen in het plaatje dat zij daarbij hebben. De genade moet blijkbaar verdiend worden! Dit wordt overigens hartgrondig ontkend maar toch heeft het hier alle schijn van.

Zo ook de beantwoorder van de door jou aangehaalde vraag. Deze predikant hemelt zijn grootmoeder letterlijk op en - hoewel ik groot respect heb voor het ambt waarin hij staat - slaat hij de plank hier volledig mis.
Zij (zijn grootmoeder) stond in ons dorp bekend als een Godvrezende vrouw en kon getuigen van wat God de Heere aan haar ziel had gedaan. Zij was een geziene gast op de gezelschappen rondom haar heen.

Dit suggereert dat ze maar een van de weinigen was waarvan dat gezegd kon worden. Sterker nog, ze was zo bijzonder dat er zich gezelschappen (let op het meervoud) rondom haar heen vormden. Ze was blijkbaar zoveel heiliger dan de rest….. Zij was toch wel zéker uitverkoren….van de rest moest dat nog maar blijken. Eigenlijk was het behoud van de rest onmogelijk gezien de “heilige staat” van deze vrouw.
Matteus 6: 1 en verder maakt daar korte metten mee schreef: Let op dat jullie de gerechtigheid niet beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet. NBV2004

De predikant zal natuurlijk aanvoeren dat ze het niet deed voor de mensen maar voor haar God. Dat wil ik best geloven maar tóch voert hij het als indirect bewijs aan: Er vormden zich gezelschappen rondom haar. Deze heeft zij kennelijk ook niet tegengehouden. En dáár zit dus het probleem! Hiermee wordt oneigenlijk bewijs geleverd voor het eigen gelijk dat grootmoeder het toch zeker bij het rechte eind had.

Door deze onbijbelse en daarmee verwerpelijke norm te stellen neem je alle andere gelovigen de maat. Er bestaat dan blijkbaar geen andere weg dan de weg van hen waarvan zij vinden dat ze zalig geworden zijn.

Ik ben blij dat mijn God zoveel ruimhartiger, barmhartiger en genadiger is dan dat zij mij willen doen geloven. Ik zeg met de tollenaar (Luc. 18: 13): Wees mij zondaar genadig! Geloof is genoeg. Steeds maar weer terug geworpen willen worden op mijn zonden en die “bevindelijk” doormaken via een ontdekkende, afsnijdende en inplantende weg (wat een onbegrijpelijke retoriek!): Dát is pas zonde! In God is geen spoor van duisternis en dáárom werpt hij mijn zonden in het diepste van de zee (Mal. 7: 18-19) en kijkt hij er niet naar om. Hij kan ze in Zijn heiligheid niet verdragen. Wie ben ik dan om hem daar steeds weer aan te herinneren? Als Hij naar mij kijkt dan ziet Hij Christus! Op Hem bouw ik en Hem wil ik volgen. Natuurlijk weet ik dat ik zondig ben maar deze staan een relatie met de Vader nooit meer in de weg. Daarmee zijn ze niet weg (en ondervind ik er nog dagelijks de gevolgen van en schaam ik mij daarvoor diep) maar ze zijn wél vergeven.

@ moderators: Ik hoop dat ik met deze reactie voldoende respect betoon aan de predikant die de vraag in de vragenrubriek beantwoord heeft. Het is beslist niet mijn bedoeling hem persoonlijk aan te vallen. Zijn denkbeelden vind ik echter onschriftuurlijk en daarmee verwerpelijk, waarvan akte

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor henkie » 30 sep 2014 10:42

Het onderwerp kan prima behandeld worden zonder op het antwoord van de predikant in te gaan, laat Shrew zien...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor StillAwake » 30 sep 2014 11:10

henkie schreef:Het onderwerp kan prima behandeld worden zonder op het antwoord van de predikant in te gaan, laat Shrew zien...

Toch geeft het antwoord van deze predikant wél zicht op de wijze waarop er in deze kringen naar dit soort figuren gekeken wordt.
Reformatorische heiligenverering inderdaad.
Het feit dat deze vraag, zoals Boanerges al aangeeft, door een predikant op onschriftuurlijke wijze is beantwoordt geeft te denken.
Met alle respect voor deze predikant en diens ambt: vreemd dat Refoweb een dergelijk antwoord plaatst.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 30 sep 2014 12:22

Als ik dit lees over Mientje Vrijdag in de vraag van de vragensteller, is ze voor mij al onbetrouwbaar.
Laatst last ik in de brieven van Mientje Vrijdag dat ze een aantal keer in de geest gemeenschap had met overleden kinderen van God.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/220 ... e-vrijdag/

En als je als gelovige die brieven dan leest omdat de rest aardig lijkt te kloppen, dan luister je niet naar de waarschuwingen van de Heere Jezus:
Mattheüs 24:24
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.


Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Boanerges » 30 sep 2014 13:01

Bambi schreef:En als je als gelovige die brieven dan leest omdat de rest aardig lijkt te kloppen, dan luister je niet naar de waarschuwingen van de Heere Jezus:

Mattheüs 24:24
Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.



Daar lijkt me niets "bananenschillerigs" aan!

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 01 okt 2014 15:09

shrew schreef:Wat is nu zo bijzonder aan die brieven van Mientje? Ik snap er maar weinig van, het is op een manier geschreven die ik moeilijk kan volgen. Dat lijkt me toch een obstakel als het brieven zijn waar je wat van kan leren, die moeten dan toch voor iedereen te volgen zijn? Wat ik er wel van snap vind ik niet indrukwekkend. Het is vooral een klaagzang over hoe zondig alles is en een lofzang over hoe goed God is. Dat is niet zo bijzonder dat doen de meeste christenen. Een voorbeeld over hoe te leven vind ik er niet in terug. Dus wat mis ik hierin?

Ik heb enkele brieven gelezen en vond er weinig bijzonders aan.
Alleen op een overgedramatiseerde manier vertellen, hoe bijzonder geloofsleven ze zelf vindt dat ze heeft.

En velen vinden dat zo bijzonder, dat ze zelfs allerlei excuses voor haar zoeken, om goed te praten dat ze contact heeft met demonen, die zich voordoen als overledenen waar ze van houdt.
Ze hebben zelfs niet door dat demonen als ze mensen willen misleiden, alleen overledenen nadoen waar mensen veel van houden en niet mensen waar ze niet zo van houden.
Zodat mensen alleen vanuit liefde voor die persoon, zich er helemaal voor openstellen i.p.v. op hun hoede te zijn en luisteren naar de waarschuwingen van God.

Tel daar ook nog bij op dat mensen graag belangrijker dan anderen willen zijn en dus daarom vatbaar zijn om bijzondere dingen mee te maken en breed uit te meten.

Anoniem_89

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 okt 2014 22:02

henkie schreef:Het onderwerp kan prima behandeld worden zonder op het antwoord van de predikant in te gaan, laat Shrew zien...

Soms kan iemand terechtwijzen ook goed zijn hé :)
Al heeft diegene theologie of wat dan ook gedaan.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor BladeStraight » 15 okt 2014 11:05

Ik vind dat er in dit topic te snel wordt geconcludeert dat deze vrouw een 'valse profeet' is. De Heere gaat met iedereen een eigen weg, daarbij het karakter van de persoon meenemend. Zie bijvoorbeeld de dicipelen. Het past mensen niet om te gaan oordelen over de geloofsbeleving van anderen als die niet in tegenspraak met Gods woord is. Voor de een kan het doorleven van onze schuld meer nadruk hebben in de persoonlijke beleving (Paulus) en voor de ander de liefde tot Jezus (Johannes).

Natuurlijk moeten we oppassen met verering van bepaalde personen want er is niets in ons te vinden dat vereerd zou kunnen worden. Wie roemt, roeme in de Heere. Anderszijds is veroordelen van zulke mensen ook niet wat we moeten doen. We moeten punten die strijdig zijn met de bijbel, zoals spiritisme, afwijzen. Ik ken de brieven van Mientje Vrijdag niet maar ik ken de bijbel wel, en daarin blijkt duidelijk dat het oordeel enkel toekomt aan God.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2014 11:16

BladeStraight schreef:Ik vind dat er in dit topic te snel wordt geconcludeert dat deze vrouw een 'valse profeet' is. De Heere gaat met iedereen een eigen weg, daarbij het karakter van de persoon meenemend. Zie bijvoorbeeld de dicipelen. Het past mensen niet om te gaan oordelen over de geloofsbeleving van anderen als die niet in tegenspraak met Gods woord is. Voor de een kan het doorleven van onze schuld meer nadruk hebben in de persoonlijke beleving (Paulus) en voor de ander de liefde tot Jezus (Johannes).

Natuurlijk moeten we oppassen met verering van bepaalde personen want er is niets in ons te vinden dat vereerd zou kunnen worden. Wie roemt, roeme in de Heere. Anderszijds is veroordelen van zulke mensen ook niet wat we moeten doen. We moeten punten die strijdig zijn met de bijbel, zoals spiritisme, afwijzen.


Niemand heeft in de Bijbel gemeenschap met overleden personen.

De 3 discipelen die met de Heere Jezus de berg op gaan, hebben zelf geen contact met Mozes en Elia.
Alleen de Heere Jezus praat met hen en de discipelen praten daar alleen met de Heere Jezus.

Johannes heeft in Openbaringen ook geen contact met de overledenen die hij in zijn visioenen ziet.

Maar mevrouw Vrijdag heeft dat contact wel?

In een moeilijke periode wilde de duvel mij ook wel eens wijs maken, dat mijn bekeerde overleden opa bij me was.
Maar ik trapte er niet in, omdat God me waarschuwde.

Ik zal je een andere droom vertellen, die wel veel gelovigen zullen herkennen:

Ik droomde dat ik in de badkamer stond en voelde dat er iets duisters achter me stond.
Zo nieuwsgierig als ik ben, wilde ik zien wat het was en besloot in de spiegel te kijken, om te zien wat er achter me stond.
Maar net toen ik mijn hoofd op wilde heffen, om in de spiegel te kijken, besefte ik dat het wel heel erg luguber was, wat er achter mij stond.
En heb toen hardop gezegd: "Ik geloof in de Heere Jezus Christus. Hem behoor ik toe."
En toen werd ik wakker.

BladeStraight schreef:Ik ken de brieven van Mientje Vrijdag niet maar ik ken de bijbel wel, en daarin blijkt duidelijk dat het oordeel enkel toekomt aan God.

1 Johannes 4:1
Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2014 13:25

En dan merk je in eens de generatiekloof... :shock:

Een paar dingen vooraf:
Er zijn van veel mensen bekeringsverhalen en getuigenissen op schrift gesteld. Mientje Vrijdag was er daar één van. Dat gebeurde in een tijd dat er nog vele 'gezelschappen' waren waar men de groet daden van God met elkaar deelde.
Komt, luistert toe, gij Godgezinden,
Gij, die den HEER van harte vreest,
Hoort, wat mij God deed ondervinden,
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.


Er was en is verschil tussen mensen in hun omgang met God. Sommige mensen zijn dieper 'ingeleid' dan anderen. Je zou ook kunnen zeggen: ze staan dichter bij de Here omdat er minder dingen tussen hen en God in staan.
Ik geloof ook zeker dat er vroeger veel minder andere prikkels waren dan nu.

Henoch wandelde met God. Dat was kennelijk een heel hechte relatie.
Zo waren er in deze gezelschappen ook mensen die heel ruim over hun omgang met God konden vertellen. Dat was niet ter meerdere eer en glorie van henzelf, maar juist om God groot te maken ind daden die Hij deed. Mientej Vrijdag werd niet vereerd, maar Gods daden werden naar voeren gebracht. Deze mensen staan niet boven de gemeente maar ten dienste van God en Zijn gemeente.

Inderdaad werd vroeger de nadruk meer op de zonde gelegd. Daardoor kwam ook Gods genade veel groter uit. In dit soort geschriften spreekt heel erg het besef van Gods majesteit en heiligheid. Jesaja zegt: Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed'. Dat besef dat wij niets zijn en God alles werd vaak diep ingeleefd. Toegegeven: de maat van zondebesef werd ook wel eens gekoesterd en vereerd.

Dat Mientje Vrijdag zegt dat ze een aantal keer in de geest gemeenschap had met overleden kinderen van God vind ik niet zo gek in de context van die tijd. Er zit niks meer in dan dat zij ook geestverwandten zijn geworden tijdens leven. En het is zoals Salomo zegt in Spreuken: "de gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegening zijn".

Plaats taal en denkwijze in die tijd. En dan nog ben ik wel eens heel jaloers op de levendige omgang met God uit die tijd waarin Zijn beeld niet werd vertroebeld door de zich opstapelende beelden die wij binnen krijgen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2014 13:51

JeeWee schreef:Dat Mientje Vrijdag zegt dat ze een aantal keer in de geest gemeenschap had met overleden kinderen van God vind ik niet zo gek in de context van die tijd. Er zit niks meer in dan dat zij ook geestverwandten zijn geworden tijdens leven. En het is zoals Salomo zegt in Spreuken: "de gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegening zijn".

Plaats taal en denkwijze in die tijd. En dan nog ben ik wel eens heel jaloers op de levendige omgang met God uit die tijd waarin Zijn beeld niet werd vertroebeld door de zich opstapelende beelden die wij binnen krijgen.

Niet haar relatie met God staat ter discussie, maar haar gemeenschap met de overledenen.

Er is een groot verschil tussen iemand in een droom zien, alsof die persoon er nog is (wat iedereen meemaakt) en een gemeenschap hebben met die doden in een droom voor Gods troon (zoals mevr, Vrijdag ervaarde).
Dat heeft niets met de taal van die tijd te maken.
En het is ook nergens in de Bijbel terug te vinden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2014 14:23

Bambi schreef:Niet haar relatie met God staat ter discussie, maar haar gemeenschap met de overledenen.


je laat nu een belangrijk woord weg. Er staat namelijk dat ze een aantal keer in de geest gemeenschap had met overleden kinderen van God.
Zo kun je ook in de geest van iemand handelen.
Ook van mensen die al lang overleden zijn.
Zo probeer ik vaak in de geest van mijn (overleden) vader te handelen.

Ik begrijp dat dit anders uit te leggen is, maar in die tijd en met dat taalgebruik heeft dat echt niets te maken met 'geesten' of andere spirituele zaken te maken.

De dominee in de vragenrubriek noemt het een 'uitglijder'. Als je dit in onze tijd zo zou zeggen, kan ik me dat voorstellen. Maar ik geloof zeker dat de bedoeling van Mientje Vrijdag en vele anderen was, dat zij zich zeer nauw verwand voelde met de overleden kinderen van God.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2014 15:09

Nee, het gaat niet over 'in de geest van'
Dit zijn enkele dingen die ze schrijft:


"En zo bekommerd om vele zaken, heb ik een aanbiddelijke nacht gehad, o, ik wist niet wat mij overkwam.
Eerst gemeenschap der heiligen, met de ontslapen ziel van oude Dieke.
O, zo zoet en zo wonderlijk, o die reine en verheerlijkte ziel, o die zoete gemeenschap en die afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel, kan er haast geen woorden voor vinden.
Daarna moesten we terug naar de aarde. "

"Ik mocht daaruit voor ziel en lichaam bediend worden;
ook mocht ik op een nacht gemeenschap hebben met sommigen van de triomferende Kerk."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Mientje Vrijdag, Potappel e.a.

Berichtdoor JeeWee » 15 okt 2014 16:20

Bambi schreef:Nee, het gaat niet over 'in de geest van' Dit zijn enkele dingen die ze schrijft:]


[quote="Mientje Vrijdag"]"En zo bekommerd om vele zaken, heb ik een aanbiddelijke nacht gehad, o, ik wist niet wat mij overkwam.
Eerst gemeenschap der heiligen, met de ontslapen ziel van oude Dieke.
O, zo zoet en zo wonderlijk, o die reine en verheerlijkte ziel, o die zoete gemeenschap en die afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel, kan er haast geen woorden voor vinden.
Daarna moesten we terug naar de aarde. "

"Ik mocht daaruit voor ziel en lichaam bediend worden;
ook mocht ik op een nacht gemeenschap hebben met sommigen van de triomferende Kerk."[/quote

Ik begrijp heel goed dat dit best verwarrend over kan komen. Ik kan er ook best in lezen wat jij er in leest, want dat staat er immers letterlijk.
Toch interpreteer ik dit anders. Na een bijzondere tijd sta je weer met twee benen op de grond; je hebt je even opgetrokken gevoeld, los van het 'aards gewemel'. En dan weer terug.

Die 'afdrukken der heerlijkheid op onze eigen ziel' kan ik wel invoelen. Soms krijg je daar ook zicht op. Dat kun je zo hebben bij het vieren van het heilig Avondmaal: dan kun je zo maar in een oase zijn, bijna los van het aardse...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten