Lengte van de preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor meribel » 01 okt 2014 09:05

Wat heeft een eeuwig feest nu met een preek te maken?
Kan je dat uitleggen Anoniem89?


En hoelang zou jij de preek willen hier op aarde?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Arco » 01 okt 2014 09:09

Wat maakt het nu uit hoelang een preek duurt?

Het gaat om de boodschap, niet over de lengte. Als de boodschap je aanspreekt dan kan een preek niet lang genoeg duren. Maar als het meer van hetzelfde is, dan zou ik op de 'stopknop' willen drukken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 okt 2014 11:00

meribel schreef:Wat heeft een eeuwig feest nu met een preek te maken?
Kan je dat uitleggen Anoniem89?


En hoelang zou jij de preek willen hier op aarde?


Oh ik bedoelde meer dat ik soms van mensen hoor dat de kerkdienst nogal lang duurde.
Vind ik zelf een vreemde reactie namelijk.. Als we in de hemel komen zullen we voor altijd bij Hem zijn.
Wat is er dan mis dat de dienst een keer wat langer duurt.

Voel je niet aangevallen ofzo, bedoelde het niet persoonlijk (:

Faramir

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Faramir » 01 okt 2014 11:06

Anoniem_89 schreef:Oh ik bedoelde meer dat ik soms van mensen hoor dat de kerkdienst nogal lang duurde.
Vind ik zelf een vreemde reactie namelijk.. Als we in de hemel komen zullen we voor altijd bij Hem zijn.
Wat is er dan mis dat de dienst een keer wat langer duurt.

Mensen hebben een bepaald verwachtingspatroon en veelal stemmen ze daar de rest van de dag op af. Als dan een viering geen uur maar 1,5 uur duurt kan dat de planning wel eens in de war schoppen. En als de extra tijd dan ook nog eens niet nuttig ingevuld wordt, bijvoorbeeld door in een preek alles 4 keer te herhalen, dan kan dat wel eens voor wat ergernis zorgen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor meribel » 01 okt 2014 15:37

Ah @Anoniem89, dus ik begrijp nu jij vind ook gewoon dat een preek aan een bepaalde lengte het best kan voldoen.
Voor mij is dat een minuut of 20 dus.

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 okt 2014 21:55

Faramir schreef:Mensen hebben een bepaald verwachtingspatroon en veelal stemmen ze daar de rest van de dag op af. Als dan een viering geen uur maar 1,5 uur duurt kan dat de planning wel eens in de war schoppen. En als de extra tijd dan ook nog eens niet nuttig ingevuld wordt, bijvoorbeeld door in een preek alles 4 keer te herhalen, dan kan dat wel eens voor wat ergernis zorgen.


Welnee de zondag is een rustdag voor velen dus of ze het druk hebben.. :lol:
meribel schreef:Ah @Anoniem89, dus ik begrijp nu jij vind ook gewoon dat een preek aan een bepaalde lengte het best kan voldoen.
Voor mij is dat een minuut of 20 dus.

20 vind ik wel erg kort.
Maar goed, da's mijn mening.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 17:46

Moeilijk om wat over te zeggen, het hangt van zoveel bijkomende factoren af.
Het is ook niet het belangrijkste op zich.
Als je de preek te lang vindt duren, zou je je kunnen afvragen hoe dit komt en wat er aan te doen valt?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2014 20:30

Anoniem_89 schreef:
Oh ik bedoelde meer dat ik soms van mensen hoor dat de kerkdienst nogal lang duurde.
Vind ik zelf een vreemde reactie namelijk.. Als we in de hemel komen zullen we voor altijd bij Hem zijn.
Wat is er dan mis dat de dienst een keer wat langer duurt.

Voel je niet aangevallen ofzo, bedoelde het niet persoonlijk (:


:) Zit wat in. Alleen kan een preek wel veeeeeeel saaier zijn dan wat ik me van daar voorstel. Daarnaast is het een (vaak door kerken bedacht) fabeltje dat je alleen op zondag, in de kerkdienst, bij Hem kan zijn. Als dat zo zou zijn zouden onze kerkdiensten de hele zondag moeten duren...... en ook op andere dagen.... ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 okt 2014 20:38

Marnix schreef::) Zit wat in. Alleen kan een preek wel veeeeeeel saaier zijn dan wat ik me van daar voorstel. Daarnaast is het een (vaak door kerken bedacht) fabeltje dat je alleen op zondag, in de kerkdienst, bij Hem kan zijn. Als dat zo zou zijn zouden onze kerkdiensten de hele zondag moeten duren...... en ook op andere dagen.... ;)



Als ik voorganger ofzo zou zijn, zou ik zeker kijken naar de mogelijkheden om doordeweeks ook een aantal keer open te zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2014 20:46

Dat lijkt me een goede zaak. Maar dan niet omdat je alleen dan bij Hem bent. Kerk zijn is niet zozeer de mogelijkheid om bij Hem te zijn, die mogelijkheid is er iedere dag, waar je ook bent. Kerk zijn is om als kinderen van Hem samen te komen en te delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Robin84 » 13 mar 2016 21:14

Spreeuw schreef:In de reformatorische gezindte preekt de dominee gemiddeld 45 minuten. De preek wordt meestal verdeeld in drie aandachtspunten. In alle verschillende kerken binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming die ik heb bezocht, is dit het geval.

In "moderne" kerken duurt de preek "slechts" zo'n 15 minuten. Ik heb enkele keren een dienst bijgewoond in de Gereformeerde Kerk in mijn dorp, en steeds was de preek al na een kwartier voorbij. Toch zijn de preken me wel goed bijgebleven.

De orthodox-gereformeerde stroming zit daar tussen in en in deze kerken duurt de preek zo'n 25-30 minuten. Ik heb twee diensten van de GKV bezocht, en de preek duurde in beide gevallen ongeveer een half uur.


Er is wel het een en ander gezegd over de vraag welke lengte het beste is voor een preek. Sommigen vinden een preek van 45 minuten of langer te lang, omdat men de aandacht er niet bij kan houden en de preek niet in zijn geheel blijft hangen bij de luisteraars. Anderzijds zeggen sommigen dat je voor een preek van een kwartiertje niet de moeite hoeft te nemen om naar de kerk te gaan. We leven daarnaast ook in een cultuur waarin het beeld een grote rol speelt.

Welke lengte is het beste voor een preek?


Dat is mijns inziens niet te bepalen. Als de Heilige Geest werkt, dan is de lengte niet van toepassing. Dan kan een dienst een kwartier duren of een hele dag.
~ Sola Gratia ~

Yoshi

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Yoshi » 13 mar 2016 21:16

Een beetje preker bereid zijn/haar preek voor en kan dus met behulp van de heilige Geest een prima inschatting maken van tijd.

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Robin84 » 13 mar 2016 21:40

Yoshi schreef:Een beetje preker bereid zijn/haar preek voor en kan dus met behulp van de heilige Geest een prima inschatting maken van tijd.


Ooooh zeker. Helemaal met je eens!

Alleen kan ik me zo voorstellen dat de Heilige Geest niet alleen tijdens de voorbereiding werkt, maar ook (of wellicht met name?) tijdens samenkomsten. We moeten oppassen om dan Gods werk niet in te kaderen binnen onze grenzen.
~ Sola Gratia ~


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 10 gasten