Doel van de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Doel van de preek

Berichtdoor Spreeuw » 02 okt 2014 21:37

Na de discussie over de (geschikte) lengte van de preek, zou ik met jullie verder willen spreken over het doel van de preek. Dat is namelijk nog een stuk belangrijker dan de lengte van de preek. Het gaat er immers om dat de preek die de predikant/voorganger houdt, zijn uitwerking heeft bij de luisteraars.

Welk doel moet een preek hebben?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Doel van de preek

Berichtdoor Pcrtje » 02 okt 2014 21:56

Spreeuw schreef:Na de discussie over de (geschikte) lengte van de preek, zou ik met jullie verder willen spreken over het doel van de preek. Dat is namelijk nog een stuk belangrijker dan de lengte van de preek.

Welk doel moet een preek hebben?
Een predikant verkondigt in een preek zijn interpretatie - zijn mening dus!!! - van (een) bepaalde bijbeltekst(en). Het doel van de preek is dus dat de predikant zoveel mogelijk mensen probeert te overtuigen van de juistheid van zijn interpretatie.

Meer is het niet. Minder ook niet.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Doel van de preek

Berichtdoor meribel » 03 okt 2014 07:09

Uitleg van de schrift

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Doel van de preek

Berichtdoor Arco » 03 okt 2014 08:06

Wat ik bemerk, is dat dominees preken over een flintertje tekst. Met name uit het NT, terwijl tweederde van de Bijbel bestaat uit het OT. Maar nog belangrijker is dat de verbinding tussen OT en NT vaak ontbreekt.

Er zijn wel uitzonderingen: pas hadden wij een preek over de bloedvloeiende vrouw en haalde de dominee de tekst uit Leviticus aan over de tsitsit. Dat was even genieten.

Helaas moet ik ook concluderen dat dominees vaak "meer van hetzelfde" preken en napraten wat Augustinus en Calvijn al geschreven hebben. Jammer is dat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doel van de preek

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2014 08:12

Arco schreef:Wat ik bemerk, is dat dominees preken over een flintertje tekst. Met name uit het NT, terwijl tweederde van de Bijbel bestaat uit het OT. Maar nog belangrijker is dat de verbinding tussen OT en NT vaak ontbreekt.

Er zijn wel uitzonderingen: pas hadden wij een preek over de bloedvloeiende vrouw en haalde de dominee de tekst uit Leviticus aan over de tsitsit. Dat was even genieten.

Helaas moet ik ook concluderen dat dominees vaak "meer van hetzelfde" preken en napraten wat Augustinus en Calvijn al geschreven hebben. Jammer is dat.

Ik denk dat dan nogal verschilt per kerkgenootschap.
In de tijd dat ik me oriënteerde op een kerk om me bij aan te sluiten heb ik er nogal wat bezocht.
Het viel me op dat hoe "zwaarder" de kerk was, hoe dunner de flintertjes tekst werden en hoe meer het OT (met uitzondering van Jesaja en Amos) genegeerd werden.
Frappant, omdat ik het juist andersom had verwacht...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Doel van de preek

Berichtdoor Faramir » 03 okt 2014 08:55

Het doel van een homilie is mijn inziens om de voorgaande lezingen waarvan minimaal 1 evangelie lezing verder te verklaren en als het even kan ook in de huidige tijd te zetten zodat men er praktisch wat mee kan. Ik denk dat een preek zo'n beetje hetzelfde doel heeft.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Doel van de preek

Berichtdoor meribel » 03 okt 2014 09:07

Arco schreef:Wat ik bemerk, is dat dominees preken over een flintertje tekst. Met name uit het NT, terwijl tweederde van de Bijbel bestaat uit het OT. Maar nog belangrijker is dat de verbinding tussen OT en NT vaak ontbreekt.

Er zijn wel uitzonderingen: pas hadden wij een preek over de bloedvloeiende vrouw en haalde de dominee de tekst uit Leviticus aan over de tsitsit. Dat was even genieten.

Helaas moet ik ook concluderen dat dominees vaak "meer van hetzelfde" preken en napraten wat Augustinus en Calvijn al geschreven hebben. Jammer is dat.



Ik ben gkv, maar merk daar niets van, OT komt zeker net zo veel aan bod, natuurlijk altijd in het licht van het nt,
Flintertjes tekst merk ik ook niet, wordt vaak juist goed in de context gezet.

Wellicht heeft stillawake een punt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Doel van de preek

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 17:44

Doel van de Preek is dat de toehoorders door Zijn dienaar, God horen spreken, heel persoonlijk, heel praktisch.

Doel van de Preek is dat God alle eer en dank krijgt.

Doel van de Preek is het besef van de zonde / schuld van de mens, en vervolgens ook, de vertroosting en bemoediging en de verkondiging iedere keer weer van het grote Genade werk, onverdiend

Heere Jezus om Uw Woord......

https://www.youtube.com/watch?v=VE2_bFVEsn0

1 Here Jezus, om uw woord
zijn wij hier bijeengekomen.
Laat in 't hart dat naar U hoort
uw genade binnenstromen.
Heilig ons, dat wij U geven
hart en ziel en heel ons leven.

2 Ons gevoel en ons verstand
zijn, o Heer, zo zonder klaarheid,
als uw Geest de nacht niet bant,
ons niet stelt in 't licht der waarheid.
't Goede denken, doen en dichten
moet Gij zelf in ons verrichten.

3 O Gij glans der heerlijkheid,
licht uit licht, uit God geboren,
maak ons voor uw heil bereid,
open hart en mond en oren,
dat ons bidden en ons zingen
tot de hemel door mag dringen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten