De derde tempel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De derde tempel

Berichtdoor Arco » 02 okt 2014 08:38

Ik snap niet zo goed waar men zich druk over maakt. De Derde Tempel is geprofeteerd. Het gouden keppeltje (rotskoepel) en de maantempel (al aqsa) moeten wijken. En ja, dat zou menselijkerwijs kunnen leiden tot oorlog.

Maar ik geloof dat alleen God recht heeft op de stad Jeruzalem: "want dat is de stad van de grote Koning" (Matth. 5:35). En dat alleen God recht heeft op de Tempel: "U zult hen brengen en hen planten op de berg die Uw eigendom is, Uw vaste woonplaats, die U gemaakt hebt, HEERE, het heiligdom, Heere, dat Uw handen gesticht hebben." (Exo. 15:17).

Over Jeruzalem is Zach. 12 een prachtig hoofdstuk om te lezen. Daar word ik erg blij van: looft de Heer dat Hij zo gaat handelen!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De derde tempel

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 10:16

De enige tempel die nu belangrijk is voor ons is deze:

1 Kor 3 schreef:6 Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont?
17 Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u.


1 Kor 6 schreef:19 Of weet u niet,
dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?


2 Kor. 6 schreef:16 Of welk verband is er tussen de tempel van God
en de afgoden?
Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft:
Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn.


1 Petr. 2 schreef:5 dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot
een geestelijk huis, tot
een heilig priesterschap, om
geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus.


Laten we oppassen dat in die tempel geen mens van wetteloosheid zit.

2 Thess. 2 schreef: 3 Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4 de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 02 okt 2014 10:18

#Jan

Dat kan je wel vinden... Maar dat bepaal ik zelf wel, voor mezelf.... Je spreekt voor anderen, maar niet voor mij.

Groet.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De derde tempel

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 10:32

xsidd schreef:#Jan

Dat kan je wel vinden... Maar dat bepaal ik zelf wel, voor mezelf.... Je spreekt voor anderen, maar niet voor mij.

Groet.


Spreekt de Bijbel niet over die nieuwe tempel dan? Dat is voor mij van belang. Wat mensen die Christus verwerpen willen doen met een fysieke tempel boeit mij totaal niet. Is toch onzinnig op z'n minst en heel kwalijk te noemen op z'n meest? Wat heeft een Christen daar nu mee te maken... begrijp ik niets van. Dat is toch vasthouden aan O.T. instellingen die een soort rechtvaardigheid teweeg moeten brengen los van Jezus Christus?
Hoe zie jij dat dan?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 02 okt 2014 10:43

#Jan

Begin citaat"Spreekt de Bijbel niet over die nieuwe tempel dan? Dat is voor mij van belang. Wat mensen die Christus verwerpen willen doen met een fysieke tempel boeit mij totaal niet. Is toch onzinnig op z'n minst en heel kwalijk te noemen op z'n meest? Wat heeft een Christen daar nu mee te maken... begrijp ik niets van. Dat is toch vasthouden aan O.T. instellingen die een soort rechtvaardigheid teweeg moeten brengen los van Jezus Christus?
Hoe zie jij dat dan?"Einde citaat.


Jawel, de Bijbel verteld over dat je lichaam, een tempel is van Christus. En dat verwerp ik niet. Voor mij is het net zo goed van belang.. Maar als jij stelt in woorden. "De enige tempel die nu belangrijk is voor ons is deze:" Dan lijkt het alsof je de profetie wil ontkrachten.

En tegen deze woorden, keer ik me . Want ik acht deze derde tempel, ook als belangenrijk...Onzinnig, en kwalijk?? Wat is er onzinnig en kwalijk? Het is een profetie, en Petrus zegt dat we die niet moeten verachten.

Wat een Christen ermee te maken heeft? Veel!! Er staat dat alle volken zullen optrekken om de Heilige te aanbidden, op Zijn berg.

En NEE, wat zou dit voortbrengen voor de zaligheid? Dat kan toch alleen Jezus doen? Hoe kom je erbij, dat ik hiermee zou vast houden aan stellingen, die een rechtvaardigheid teweeg zouden brengen??

Ik weet dat ik gered mag Zijn door Jezus, maar ik heb het zelfs niet eens bedacht om deze uitleg te gebruiken voor iets van behoud.. nee, dat is onmogelijk...

Dus je punt is wel goed, want eerst is het belangenrijk dat mensen gered worden. Maar laat deze profetie in haar waarde, zou ik zeggen.

Begrijp je me nu?
Laatst gewijzigd door xsidd op 02 okt 2014 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De derde tempel

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 11:14

xsidd schreef:Jawel, de Bijbel verteld over dat je lichaam, een tempel is van Christus, en dat verwerp ik niet. Voor mij is het net zo goed van belang, maar als jij stelt in woorden. "De enige tempel die nu belangrijk is voor ons is deze:"

En tegen deze woorden, keer ik me . Want ik acht deze derde tempel, ook als belangenrijk...Onzinnig, en kwalijk?? Wat is er onzinnig en kwalijk? Het is een profetie, en Petrus zegt dat we die niet moeten verachten.

Wat een Christen ermee te maken heeft? Veel!! Er staat dat alle volken zullen optrekken om de Heilige te aanbidden, op Zijn berg.

En NEE, wat zou dit voortbrengen voor de zaligheid? Dat kan toch alleen Jezus doen? Hoe kom je erbij, dat ik hiermee zou vast houden aan stellingen, die een rechtvaardigheid teweeg zouden brengen??

Ik weet dat ik gered mag Zijn door Jezus, maar ik heb het zelfs niet eens bedacht om deze uitleg te gebruiken voor iets van behoud.. nee, dat is onmogelijk...

Dus je punt is wel goed, want eerst is het belangerijk dat mensen gered worden, maar knal om die reden, nou niet deze profetie aan stukken...

Begrijp je me nu?


Begrijp je nu beter ja. Het verschil tussen onze zienswijzen zit hem denk ik in de invulling van de profetische termen. Wat ik ben gaan geloven is dat woorden zoals tempel en Jeruzalem en Sion profetische symbolen zijn die niet direct één op één overgenomen kunnen worden van oud naar nieuw.

Dus de tempel is meestal niet meer letterlijk op te vatten. Het is in het N.T. vernieuwd zo getuigen de teksten die ik eerder citeerde.
En er is een nieuw Jeruzalem waarover geprofeteerd is:


Za. 2 schreef:" 1 Opnieuw sloeg ik mijn ogen op en zag, en zie, er was een Man met een meetsnoer in Zijn hand.
2 Toen zei ik: Waar gaat U heen? Hij zei tegen mij: Ik ga Jeruzalem opmeten om te zien hoe groot zijn breedte en hoe groot zijn lengte zal zijn.
3 En zie, de Engel Die met mij sprak, trad naar voren en een andere engel trad Hem tegemoet.
4 En Hij zei tegen hem: Loop snel, spreek tot die jongeman en zeg:

Jeruzalem zal niet ommuurd blijven,
vanwege de veelheid aan mensen en dieren in haar midden.
5 En Ík zal voor haar zijn, spreekt de HEERE,
een muur van vuur rondom,
en Ik zal in haar midden tot heerlijkheid zijn."


Dat kan niet op de oude stad Jeruzalem slaan vind ik, er is een verandering te constateren. Er zijn teveel mensen en dieren om in één stad te kunnen wonen. Het duid denk ik meer op het land waar Gods volk zal verblijven en niet een enkele stad.

En als het gaat om het aanbidden van Jezus/God (wat Joden niet doen, integendeel zelfs), dan baseer ik me alleen op Zijn woorden hierover:

Joh. 4 schreef:19 De vrouw zeide tot Hem: Here, ik zie, dat Gij een profeet zijt. 20 Onze vaderen hebben op deze berg aangebeden en gijlieden zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden. 21 Jezus zeide tot haar: Geloof Mij, vrouw, de ure komt, dat gij noch op deze berg, noch te Jeruzalem de Vader zult aanbidden. 22 Gij aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten, want het heil is uit de Joden; 23 maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; 24 God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. 25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. 26 Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.


Alweer een verandering, een verfijning van hetgeen niet perfect was naar hetgeen veel dichter bij God komt. Aanbid God in Geest en Waarheid in de tempel van je lichaam die samen met andere kleine tempels de grote Tempel vormt, het Lichaam van Christus.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 02 okt 2014 11:17

#Jan

Ja, er is een nieuw Jeruzalem. Maar geloof jij ,dat er een vrederijk hier op aarde komt? Ik geloof dat wel, en ik heb hier een tekst, waardoor er Joden tot jaloersheid verwekt zullen worden, door wat geen volk is..

Romeinen 10 vers 19 (HS)
Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt: Ik zal u tot jaloersheid verwekken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 02 okt 2014 11:28

Jesaja 2 vers 2 en 3 (HS)
1 Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen.
2 Vele volken zullen gaan en zeggen: Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob; dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij Zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van de HEERE uit Jeruzalem.

Jesaja 4 vers 5 (HS)
5 Dan zal de HEERE over elke plaats op de berg Sion en over de samenkomsten ervan overdag een wolk scheppen en rook, en 's nachts een schijnsel van vlammend vuur; ja, over alles wat heerlijk is, zal een beschutting zijn.

In het laatste vers staat er, dat er opnieuw een wolkkolom komt. En ook een vuurkolom. Dit is nog niet gebeurd, dus is ook, dit een profetie, die nog vervuld zal worden.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De derde tempel

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 11:34

xsidd schreef:#Jan

Ja, er is een nieuw Jeruzalem. Maar geloof jij ,dat er een vrederijk hier op aarde komt? Ik geloof dat wel, en ik heb hier een tekst, waardoor er Joden tot jaloersheid verwekt zullen worden, door wat geen volk is..

Romeinen 10 vers 19 (HS)
Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt: Ik zal u tot jaloersheid verwekken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.


Jazeker geloof ik in het komende rijk van Jezus Christus op aarde! Heb daar nogal wat over geschreven nietwaar. Ik kan alleen niet meegaan in de populaire uitleggingen van de profetieën. Dat vind ik meestal een manier van praten die vooral goed is voor de zogenaamde zionistische beweging. Heeft m.i. minder te maken met het zoeken naar waarheid.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 02 okt 2014 11:39

#Jan

Begin citaat"Jazeker geloof ik in het komende rijk van Jezus Christus op aarde! Heb daar nogal wat over geschreven nietwaar. Ik kan alleen niet meegaan in de populaire uitleggingen van de profetieën. Dat vind ik meestal een manier van praten die vooral goed is voor de zogenaamde zionistische beweging. Heeft m.i. minder te maken met het zoeken naar waarheid."Einde citaat.


Oke, ik wist niet dat je daar dingen over geschreven had.. Waar je in mee kan gaan, bepaal je zelf. Ik ben er persoonlijk voor, dat de waarheid word nagejaagd. En, een vraag.. Wie valt er onder de zogenoemde Zionistische beweging?

Ik hoorde vorige week nog dat er slechts nu pas 2 stammen zijn terug gekeerd naar Israël, of ben ik verkeerd ingelicht? Kan het bijna niet geloven, dat er nu pas twee stammen zijn.. waar zijn de andere 10 stammen dan?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De derde tempel

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 12:07

xsidd schreef:#Jan

Begin citaat"Jazeker geloof ik in het komende rijk van Jezus Christus op aarde! Heb daar nogal wat over geschreven nietwaar. Ik kan alleen niet meegaan in de populaire uitleggingen van de profetieën. Dat vind ik meestal een manier van praten die vooral goed is voor de zogenaamde zionistische beweging. Heeft m.i. minder te maken met het zoeken naar waarheid."Einde citaat.


Oke, ik wist niet dat je daar dingen over geschreven had.. Waar je in mee kan gaan, bepaal je zelf. Ik ben er persoonlijk voor, dat de waarheid word nagejaagd. En, een vraag.. Wie valt er onder de zogenoemde Zionistische beweging?

Ik hoorde vorige week nog dat er slechts nu pas 2 stammen zijn terug gekeerd naar Israël, of ben ik verkeerd ingelicht? Kan het bijna niet geloven, dat er nu pas twee stammen zijn.. waar zijn de andere 10 stammen dan?


Zie mijn Aankondiing van de Christelijke staat viewtopic.php?f=1&t=28402. Daar zijn een hoop mensen hier boos over geworden haha.

Zionistische beweging lijkt me in eerste instantie een puur Joodse groep die voor Joodse belangen strijd. In tweede instantie kan ik daar Christenen in zien die altijd alles uitleggen zodat de Joden gerechtvaardigd zijn in hun politieke keuzen. Van zo'n bevooroordeelde houding krijg je dus een zeer eenzijdige berichtgeving van in Christelijke media als er iets over de Joodse staat of Jodendom geschreven wordt. En al de profetieën moeten dan altijd over de Joden gaan alsof er geen andere mogelijkheden bestaan. Het komt soms op me over alsof men de Joden als een soort afgod ziet waar niets dan goeds over gesproken mag worden.

Over het lot van de 10 stammen zijn diverse theorieën waaronder het traditionele 'ze zijn opgegaan in de heidenvolken en kunnen niet meer als aparte groep herkent worden'.
Zelf geloof ik in de praktische uitwerking van Gods beloften gegeven aan Abraham i.v.m. talrijke nakomelingen. Ik geloof dat de beloften aan Abraham gegeven en via Israël verder uitgewerkt, ook nu nog te zien zijn in de wereld. D.w.z. dat er vele volkeren zijn die afstammen van het koningshuis Israëls. Ik geloof dat Israël talrijk is als het zand aan de zee.
Maar enkel een gelovig restant zal behouden worden... want afstamming alleen is waardeloos als er niet gehoorzaamd wordt.

Rom. 9 schreef: 25 gelijk Hij ook bij Hosea zegt:
Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.
26 En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt mijn volk niet,
daar zullen zij genoemd worden: zonen van de levende God.
27 En Jesaja roept over Israël uit:
Al was het getal der kinderen Israëls als het zand der zee,
het overschot zal behouden worden;
28 want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op de aarde, volledig en snel.
29 En gelijk Jesaja tevoren gezegd had:
Indien de Here Sebaot ons geen zaad overgelaten had,
als Sodom zouden wij geworden zijn en aan Gomorra zouden wij gelijk gemaakt zijn.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De derde tempel

Berichtdoor xsidd » 02 okt 2014 12:26

#Jan

Waarom lach je, als er mensen boos worden op je? We worden toch opgeroepen, om de vrede te bewaren indien mogelijk??

Bedankt voor je uitleg over de stammen.. :) Ik ga er nu wat op nazoeken.

Groet, en zegen!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De derde tempel

Berichtdoor hettys » 02 okt 2014 18:36

Jan schreef:Begrijp je nu beter ja. Het verschil tussen onze zienswijzen zit hem denk ik in de invulling van de profetische termen. Wat ik ben gaan geloven is dat woorden zoals tempel en Jeruzalem en Sion profetische symbolen zijn die niet direct één op één overgenomen kunnen worden van oud naar nieuw.

Dus de tempel is meestal niet meer letterlijk op te vatten. Het is in het N.T. vernieuwd zo getuigen de teksten die ik eerder citeerde.
En er is een nieuw Jeruzalem waarover geprofeteerd is:


In het nieuwe testament staat het volgende:

2 Tess 2
1 Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: 2 verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken. 3 Laat u door niemand misleiden, op geen enkele manier. De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is, hij die verloren zal gaan. 4 Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf.

Die tempel: is dat symbolisch of een echte tempel?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Re: De derde tempel

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2014 19:15

De tweede tempel stond toen nog en daar gaat het over.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: De derde tempel

Berichtdoor Jan » 02 okt 2014 19:54

xsidd schreef:#Jan

Waarom lach je, als er mensen boos worden op je? We worden toch opgeroepen, om de vrede te bewaren indien mogelijk??


Wel als je soms ziet waarom mensen boos worden terwijl er voornamelijk uit de Bijbel geciteerd word... kan er ook om gaan huilen maar kies er meestal voor om te lachen, een stuk gezonder nietwaar.

Bedankt voor je uitleg over de stammen.. :) Ik ga er nu wat op nazoeken.

Groet, en zegen!


Is een leuke puzzel om uit te zoeken. Succes ermee en doe gerust een pb of topic erover als je het ook interessante materie vind.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten