Lengte van de preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor mealybug » 26 sep 2014 20:44

Faramir schreef:Nope, het heeft meer te maken met hoe onze lieve Heer de gemiddelde mens heeft gemaakt.

Nee hoor, we waren perfect gemaakt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor meribel » 26 sep 2014 21:33

aan 'waren' heb je nu weinig natuurlijk.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor lekkerbek » 27 sep 2014 09:15

Als t een goede preek ik heb ik aan een kwartier toch echt te kort. Bij ons duren de preken rond de 45 minuten, soms inderdaad met herhalingen, maar lang niet altijd. Het komt voor dat ik denk: o jammer, nu al afgelopen, had graag nog even blijven zitten.....
Het valt mij op dat er velen voor een korte preek gaan. Als we naar een verjaardag gaan zitten we de hele avond, en als je naar huis gaat en bedenkt hoe inhoudsvol het geweest is dan schrik ik vaak, ook van mezelf. 'k Was liever in mijns Bondsgods woning.....
Maar zo zie je, zoveel hoofden, zoveel zinnen.......

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 27 sep 2014 09:28

Bij de meeste verjaardagen kijk ik om 9 uur al of we niet naar huis kunnen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Katlheen » 27 sep 2014 09:37

Moet het niet meer om het doel van de boodschap gaan? Ergens maar een lengte op plakken lijkt me niet zo makkelijk. Een uur luisteren naar een predikant waarbij je na 5 minuten al bent afgehaakt is inderdaad niet wenselijk. Anderzijds kan ik me voorstellen dat een boeiend verhaal van 25 minuten geen enkel punt is. Maar het gaat toch om de boodschap? Dan maakt lengte toch niet uit? Kort of lang, allebei is goed. Een kort verhaal is echt niet minder waard dan een lang verhaal.
Maar goed, ik kerk in de OKK, en daar ligt de nadruk op de hele viering, en niet uitsluitend op de preek. Woord en Sacrament, en dat is prima zo.

Ik merk wel dat de obsessie met preken in protestantse kringen wel eens leidt tot schadelijke bijproducten: men gaat liever niet naar een dienst als die en die predikant voorgaat. Want die preekt te lang of te kort, of kan geen goed verhaal over de bühne krijgen. Alles valt of staat daarmee met een voorganger. Want men is nu eenmaal op de preek gericht, de rest is bijzaak. Klopt deze constatering? (als ik in mijn directe, protestantse, omgeving kijk wel, maar mijn directe omgeving is natuurlijk niet maatgevend).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 sep 2014 09:56

Als preken boeiend zijn dan luister ik gerust een of meerdere uren.. Bijvoorbeeld tijdens Opwekking :mrgreen:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor mona » 27 sep 2014 10:08

lekkerbek schreef:Als t een goede preek ik heb ik aan een kwartier toch echt te kort. Bij ons duren de preken rond de 45 minuten, soms inderdaad met herhalingen, maar lang niet altijd. Het komt voor dat ik denk: o jammer, nu al afgelopen, had graag nog even blijven zitten.....
Ja, amen!

Katlheen schreef: Alles valt of staat daarmee met een voorganger. Want men is nu eenmaal op de preek gericht, de rest is bijzaak. Klopt deze constatering? (als ik in mijn directe, protestantse, omgeving kijk wel, maar mijn directe omgeving is natuurlijk niet maatgevend).
De grote vraag is: waar is je hart op gericht? Dan kan een dominee met mindere 'preekgaven' juist je hele hart verklaren. Hoe vaak ik daar al niet beschaamd mee uitgekomen ben! Als je hart naar God uit mag gaan, dan heeft Hij echt een woord voor jou, welke dominee er dan ook preekt. En soms is het op het moment van de preek nog donker in je hart, en krijgt de preek later nog veel betekenis. Ook dat gebeurt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor meribel » 27 sep 2014 10:22

Ik vind een preek van 20min eigenlijk de max, en dat is logisch want meer dan dat kan een mens toch niet onthouden?
Een dominee kan wel drie kwartier staan preken maar probeer maar eens na te vertellen, drie kwartier is veel te veel voor mij.
Knip zo'n preek in tweeën denk ik dan, 's ochtends de helft 's middags weer verder.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 27 sep 2014 10:54

meribel schreef:Ik vind een preek van 20min eigenlijk de max, en dat is logisch want meer dan dat kan een mens toch niet onthouden?
Een dominee kan wel drie kwartier staan preken maar probeer maar eens na te vertellen, drie kwartier is veel te veel voor mij.
Knip zo'n preek in tweeën denk ik dan, 's ochtends de helft 's middags weer verder.


Juist daarom hebben we de Heilige Geest er voor nodig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 sep 2014 11:02

Teus schreef:Juist daarom hebben we de Heilige Geest er voor nodig.


Mooie reactie! :)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 27 sep 2014 12:30

Teus schreef:Juist daarom hebben we de Heilige Geest er voor nodig.


Anoniem_89 schreef:Mooie reactie! :)

Met mijn verstand en geheugen kan ik ook geen verhaal van 3 kwartier onthouden.
Als ik Gods woord beluister is mijn verwachting een ontmoeting met mijn Heiland, wat Hij me te vertellen heeft.
Het hoeft niet altijd te zijn waar ik mee zit, maar ook om me te verblijden door Wie Hij voor me is en voor me doet en waar ik naar uit mag zien.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor cornelis » 27 sep 2014 15:15

Ik kom zondags vaak in twee verschillende kerken.
Allebei van de PKN.
S,morgens preken van 20 minuten,
s,middags van 35 tot 45 minuten.
Ooit een dienst meegemaakt tijdsduur van 1uur 45.
Normaal duurt de dienst s,middags tussen de 1u15 en 1uur 30.
Nu vind ik 20 minuten vaak te kort en 45 minuten vaak te lang.
Maar ik raak er ook wel aangewend,en kom graag in die kerken.
S,morgens nw vertaling,s,middags Herziene staten vertaling en zingen uit de oude berijming.
S,morgens in de kerk waar ik belijdenis heb gedaan,en s,middags in de kerk,waar ik in 1951 gedoopt ben.
Ik vind het een heerlijke combinatie.
Als er in mijn basis gemeente,s,avonds leerdiensten,of diensten zijn waar uit Johannes de Heer gezongen wordt ben ik daar.
Meestal is het s,morgens in de basis gemeente en s,avonds 2 a 3 keer per maand naar de bondsgemeente.
Ik voel me hierin gevoed en zal het niet willen missen.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 sep 2014 23:04

Teus schreef:Met mijn verstand en geheugen kan ik ook geen verhaal van 3 kwartier onthouden.
Als ik Gods woord beluister is mijn verwachting een ontmoeting met mijn Heiland, wat Hij me te vertellen heeft.
Het hoeft niet altijd te zijn waar ik mee zit, maar ook om me te verblijden door Wie Hij voor me is en voor me doet en waar ik naar uit mag zien.


Ik denk er precies hetzelfde over. :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor meribel » 29 sep 2014 23:25

Teus schreef:[
Met mijn verstand en geheugen kan ik ook geen verhaal van 3 kwartier onthouden.
Als ik Gods woord beluister is mijn verwachting een ontmoeting met mijn Heiland, wat Hij me te vertellen heeft.
Het hoeft niet altijd te zijn waar ik mee zit, maar ook om me te verblijden door Wie Hij voor me is en voor me doet en waar ik naar uit mag zien.



Waarom drie kwartier.

Waarom dan niet een uur, of twee uur, of een preek van drie uur...



Voor mij 20 minuten is echt de max. voor een preek. Meer info onthoud ik niet, en als je dan nog steeds je punt niet heb gemaakt, dan is er misschien wel geen punt te maken.

Anoniem_89

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 okt 2014 00:20

Teus schreef:Met mijn verstand en geheugen kan ik ook geen verhaal van 3 kwartier onthouden.
Als ik Gods woord beluister is mijn verwachting een ontmoeting met mijn Heiland, wat Hij me te vertellen heeft.
Het hoeft niet altijd te zijn waar ik mee zit, maar ook om me te verblijden door Wie Hij voor me is en voor me doet en waar ik naar uit mag zien.


meribel schreef:Waarom drie kwartier.

Waarom dan niet een uur, of twee uur, of een preek van drie uur...



Voor mij 20 minuten is echt de max. voor een preek. Meer info onthoud ik niet, en als je dan nog steeds je punt niet heb gemaakt, dan is er misschien wel geen punt te maken.

Zal nog wat worden als we eeuwig feest hebben in de hemel.
Daarnaast 20 minuten per zondag is niets :roll:
168 uur in een week.. Een paar procent zit er in een paar uur.. om die tijd aan zijn Woord wijden is teveel?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten