Lengte van de preek

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Lengte van de preek

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 21:11

In de reformatorische gezindte preekt de dominee gemiddeld 45 minuten. De preek wordt meestal verdeeld in drie aandachtspunten. In alle verschillende kerken binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming die ik heb bezocht, is dit het geval.

In "moderne" kerken duurt de preek "slechts" zo'n 15 minuten. Ik heb enkele keren een dienst bijgewoond in de Gereformeerde Kerk in mijn dorp, en steeds was de preek al na een kwartier voorbij. Toch zijn de preken me wel goed bijgebleven.

De orthodox-gereformeerde stroming zit daar tussen in en in deze kerken duurt de preek zo'n 25-30 minuten. Ik heb twee diensten van de GKV bezocht, en de preek duurde in beide gevallen ongeveer een half uur.


Er is wel het een en ander gezegd over de vraag welke lengte het beste is voor een preek. Sommigen vinden een preek van 45 minuten of langer te lang, omdat men de aandacht er niet bij kan houden en de preek niet in zijn geheel blijft hangen bij de luisteraars. Anderzijds zeggen sommigen dat je voor een preek van een kwartiertje niet de moeite hoeft te nemen om naar de kerk te gaan. We leven daarnaast ook in een cultuur waarin het beeld een grote rol speelt.

Welke lengte is het beste voor een preek?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 25 sep 2014 21:16

Spreeuw schreef:In de reformatorische gezindte preekt de dominee gemiddeld 45 minuten. De preek wordt meestal verdeeld in drie aandachtspunten. In alle verschillende kerken binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming die ik heb bezocht, is dit het geval.

In "moderne" kerken duurt de preek "slechts" zo'n 15 minuten. Ik heb enkele keren een dienst bijgewoond in de Gereformeerde Kerk in mijn dorp, en steeds was de preek al na een kwartier voorbij. Toch zijn de preken me wel goed bijgebleven.

De orthodox-gereformeerde stroming zit daar tussen in en in deze kerken duurt de preek zo'n 25-30 minuten. Ik heb twee diensten van de GKV bezocht, en de preek duurde in beide gevallen ongeveer een half uur.


Er is wel het een en ander gezegd over de vraag welke lengte het beste is voor een preek. Sommigen vinden een preek van 45 minuten of langer te lang, omdat men de aandacht er niet bij kan houden en de preek niet in zijn geheel blijft hangen bij de luisteraars. Anderzijds zeggen sommigen dat je voor een preek van een kwartiertje niet de moeite hoeft te nemen om naar de kerk te gaan. We leven daarnaast ook in een cultuur waarin het beeld een grote rol speelt.

Welke lengte is het beste voor een preek?

Uiterst interessante vraag Spreeuw.
Ik zat hier echt op te wachten en dacht dat het nooit zou gebeuren.
Wat vindt je er zelf nu van?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 21:21

Teus schreef:Uiterst interessante vraag Spreeuw.
Ik zat hier echt op te wachten en dacht dat het nooit zou gebeuren.
Wat vindt je er zelf nu van?


Het ligt m.i. aan de dominee die preekt. Als hij boeiend preekt, dan duurt de preek voor je gevoel niet zo lang, ook al duurt zijn preek een uur. Predikanten die "saai" preken, dan duurt de preek al snel "te lang" (voor je gevoel dan, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van de dominee die op deze manier preekt, en als goed is gaat het steeds om de verkondiging van Gods Woord).

Maar ik vind een preek van gemiddeld een half uur wel het beste.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 25 sep 2014 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 25 sep 2014 21:29

Teus schreef:Uiterst interessante vraag Spreeuw.
Ik zat hier echt op te wachten en dacht dat het nooit zou gebeuren.
Wat vindt je er zelf nu van?


Spreeuw schreef:Het ligt m.i. aan de dominee die preekt. Als hij boeiend preekt, dan duurt de preek voor je gevoel niet zo lang, ook al duurt zijn preek een uur. Predikanten die "saai" preken, dan duurt de preek al snel "te lang".

Maar ik vind een preek van gemiddeld een half uur wel het beste.


Je zegt het zelf al en een ieder zal het met me eens zijn.
Het ligt eigenlijk niet aan de dominee wat hij preekt, het gaat er meer om wat God je te zeggen heeft door middel van de dominee.
Juist, een preek van een uur kan je misschien niet dichter bij God brengen terwijl een preek van een kwartier.....wat.... een paar woorden, je wel dichter bij God brengt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 21:33

Teus schreef:Je zegt het zelf al en een ieder zal het met me eens zijn.
Het ligt eigenlijk niet aan de dominee wat hij preekt, het gaat er meer om wat God je te zeggen heeft door middel van de dominee.
Juist, een preek van een uur kan je misschien niet dichter bij God brengen terwijl een preek van een kwartier.....wat.... een paar woorden, je wel dichter bij God brengt.


Precies, en ik denk dat het veelal beter is om de preek niet al te lang te maken. Een korte maar krachtige boodschap is vaak beter dan een omhaal van woorden waarin de kern niet zo helder is.

Ik moet dan ook een beetje denken aan onderstaande woorden van Jezus over het gebed (misschien niet erg van toepassing op een preek, maar toch):


Matteüs 6:7

7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 25 sep 2014 21:37

We zitten niet alleen in een kerk, wat jij nodig hebt kan heel wat anders zijn als wat een ander nodig heeft. De dominee moet wellicht beide benodigdheden, zo zeg ik het maar, vertellen. Misschien wel nog meer, dan moet hij automatisch meer vertellen en heeft meer tijd nodig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 21:41

Teus schreef:We zitten niet alleen in een kerk, wat jij nodig hebt kan heel wat anders zijn als wat een ander nodig heeft. De dominee moet wellicht beide benodigdheden, zo zeg ik het maar, vertellen. Misschien wel nog meer, dan moet hij automatisch meer vertellen en heeft meer tijd nodig.


Dat kan, maar uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde nodig, toch?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Teus » 25 sep 2014 21:47

Nee Spreeuw,
God heeft voor een ieder een eigen bedeling. Zeker kunnen meerdere mensen met dezelfde woorden gevoed worden maar is niet altijd zo.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 21:54

Teus schreef:Nee Spreeuw,
God heeft voor een ieder een eigen bedeling. Zeker kunnen meerdere mensen met dezelfde woorden gevoed worden maar is niet altijd zo.


Oke, maar de preek gaat wel naar iedereen uit en de kern van de preek moet voor iedereen hetzelfde zijn. Het klopt, er zijn mensen die een waarschuwing nodig hebben, anderen weer een troostend woord etc., dat begrijp ik.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor StillAwake » 26 sep 2014 07:19

Spreeuw schreef:In de reformatorische gezindte preekt de dominee gemiddeld 45 minuten. De preek wordt meestal verdeeld in drie aandachtspunten. In alle verschillende kerken binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming die ik heb bezocht, is dit het geval.

In "moderne" kerken duurt de preek "slechts" zo'n 15 minuten. Ik heb enkele keren een dienst bijgewoond in de Gereformeerde Kerk in mijn dorp, en steeds was de preek al na een kwartier voorbij. Toch zijn de preken me wel goed bijgebleven.

De orthodox-gereformeerde stroming zit daar tussen in en in deze kerken duurt de preek zo'n 25-30 minuten. Ik heb twee diensten van de GKV bezocht, en de preek duurde in beide gevallen ongeveer een half uur.


Er is wel het een en ander gezegd over de vraag welke lengte het beste is voor een preek. Sommigen vinden een preek van 45 minuten of langer te lang, omdat men de aandacht er niet bij kan houden en de preek niet in zijn geheel blijft hangen bij de luisteraars. Anderzijds zeggen sommigen dat je voor een preek van een kwartiertje niet de moeite hoeft te nemen om naar de kerk te gaan. We leven daarnaast ook in een cultuur waarin het beeld een grote rol speelt.

Welke lengte is het beste voor een preek?

Ook in de refo-gezindte duurt de preek vaak zo'n 20 minuten, waarna deze met herhalingen, extra omhaal van woorden en langzamer spreken tot zo'n drie kwartier wordt opgerekt.
Lang niet altijd natuurlijk, maar het is me vaak opgevallen.

Een kernachtige preek van een kwartiertje kan veel beter overkomen dan een oeverloos herhalend verhaal van drie keer zo lang...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

matbak83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mei 2014 06:46

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor matbak83 » 26 sep 2014 07:56

Met betrekking tot de lengte van de preek moet ik denken aan diensten ten tijde van augustines. Niet dat ik er toen was. Maar in die tijd werd er langer dan 45 minuten gepreekt. Dit kon gerust 2 uur duren. Daarom kon je wel lopen in de kerk.vreemd dat wij tegenwoordig aan 45 min genoeg hebben.

Faramir

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Faramir » 26 sep 2014 08:25

rekening houdende met de spanningsboog van de gemiddelde mens zou ik zeggen maximaal een kwartier. Dan kan je kort en krachtig en inspirerend een boodschap overbrengen.

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Tijn » 26 sep 2014 12:08

Het is totaal afhankelijk van de spreker. Zo haak ik bij sommige sprekers al na 2 minuten af, terwijl ik zelf in de auto gerust preken van een uur luister.
En herhaling moet inderdaad niet gaan overheersen, plus dat de inhoud ook op het praktische toegespitst moet worden en niet alleen theologisch of historisch.
Laat je leiden door Hem!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor learsi » 26 sep 2014 20:18

Als je honger hebt, dan kun je een flinke maaltijd aan.
Als je honger naar Gods Woord hebt is 20 minuten wel erg kort .
Paulus strekte zijn rede uit tot middernacht.
In tijden van opwekking (interesse voor het Woord) zijn er altijd langere samenkomsten.

De korte spanningsboog hangt samen met te weinig interesse?!

h.g.
Learsi

Faramir

Re: Lengte van de preek

Berichtdoor Faramir » 26 sep 2014 20:37

learsi schreef:De korte spanningsboog hangt samen met te weinig interesse?!

Nope, het heeft meer te maken met hoe onze lieve Heer de gemiddelde mens heeft gemaakt.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten