BDSM

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: BDSM

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 aug 2014 15:22

Haha, ik vermoedde het al, maar kon het niet laten. 8)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: BDSM

Berichtdoor hettys » 27 aug 2014 22:02

Marnix schreef:Natuurlij is het veel meer dan dat. De vraag is alleen of dat meer altijd goed is. In het geval van vernederen en vernederd worden (ook op speelse manier) of pijnigen vraag ik me dat dus af, want waar komt dat verlangen vandaan? Is iemand uitschelden, vernederen of slaan niet erg als de ander daarom vraagt?


het is alleen erg als het iemand kwetst. En dat gebeurt in veel huwelijken, wat strikt gezien dus erger is dan BDSM.

Ik las ergens dat seks alleen mag zoals God het bedoeld heeft. Maar niemand weet hoe het dan bedoeld is, en wat er wel mag of wat niet. Elkaar kwetsen. dat mag niet. Maar dat gebeurd meer in liefdeloze relaties dan in relaties met wat meer 'heftige' seks.
Ook gif is geschapen.

Willemijn12
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 15:06

Re: BDSM

Berichtdoor Willemijn12 » 15 sep 2014 15:48

hettys schreef:Ik las ergens dat seks alleen mag zoals God het bedoeld heeft. Maar niemand weet hoe het dan bedoeld is, en wat er wel mag of wat niet. Elkaar kwetsen. dat mag niet. Maar dat gebeurd meer in liefdeloze relaties dan in relaties met wat meer 'heftige' seks.


ben net nieuw hier maar in deze zin kan ik me heel goed voelen.

bdsm en seks is iets wat iedereen zelf kan invullen hoe je maar wilt. Het draait uit eindelijk om liefde en vertrouwen in de mens en dat lijkt mij toch het belangrijkste wat er is.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: BDSM

Berichtdoor Roady » 16 sep 2014 19:40

benefietdiner schreef:Ik gaf dit topictitel de naam BDSM maar in de vragen rubriek stond Fetish.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21889/fetish/

De deskundige Kees den Hamer verwijst het meisje van 20 jaar naar een christen-seksuoloog, zij worstelde dus met BDSM. Vandaar dat ik dit topictitel BDSM noem.
BDSM staat voor ‘Bondage, Discipline, Submission en Masochism’. (een lang verhaal kort) seksuele stimulering door middel van vastbinden of overgeleverd zijn aan de ander door bewegingsbeperking.
Fetish is een onderdak van parafilie (Grieks) waar BDSM onder valt en wat je kunt je vertalen met ‘naaste liefde’.
Wikipedia beschrijft nog al wat onderdelen van parafilie http://nl.wikipedia.org/wiki/Parafilie

Wat mij opviel in de reacties in de vragen rubriek was het antwoord van mortlach.
Mortlach zei (om een lang verhaal kort te maken) dat ze niet zo hoefde te worstelen met de BDSM gevoelens, vergeet niet dat iedereen op het gebied van seks de plank misslaat.

Tweede wat mijn opviel was het gebed van Cees van Beek die zei verlost en vrij te kunnen worden van BDSM.

Mijn vraag hier is hebben Refoweb forumers ook last van bepaalde Parafilie zoals BDSM.
En wat vinden jullie van het antwoord van mortlach en of Cees van Beek ?


Net nieuw hier op het forum zag ik dit topic. Ik wil er mijn zienswijze er wel over delen. Deels spreek ik uit eigen ervaring.

BSDM heeft 2 partijen nodig om te kunnen bestaan. Een partij die zich prettig voelt om macht uit te oefenen, en een partij die zich prettig voelt om deze macht te ondergaan, en dus vernederd te worden. Het is dus een relatievorm.

Even wat analyse:
Dat mensen macht lekker vinden, behoeft geen uitleg. De wereld is er vrij vol mee.
Het is een vorm van agressie die op een bepaalde manier wordt geuit.

Mensen die geneigd zijn zich te onderwerpen aan anderen, vallen in de andere groep. Zij zijn dus makkelijk slachtoffer of "prooi" van de andere partij. Het kan een soort van "natuur" zijn zeg maar.
Ikzelf behoorde tot deze laatste: ik was geneigd mijzelf onderdanig op te stellen in het leven en ging op zoek naar dergelijke fantasieen, dat gaf mij een kick. Deze kick ontwikkelde zich tot een verslaving. En zoals bij elke verslaving geef je je eigenwaarde uit handen in ruil voor iets anders. Dit kun je net zolang volhouden totdat je systeem is uitgeput. En er problemen ontstaan.

Ik ben er intussen achter dat deze neiging en deze fantasieen hun voedingsbodem vonden in angst en onzekerheid. Ook ben ik er intussen van overtuigd dat mensen die op macht uitzijn, net zo onzeker zijn. 2 kanten van dezelfde medaille als het ware. Dus in feite komen 2 onzekere mensen bij elkaar, en proberen op die manier hun innerlijke leegte en onzekerheid op te vullen door zich op een perverse manier aan de ander over te geven. Het resultaat is voor beiden hetzelfde: je wordt er op den duur ziek en depressief van. De bijbel spreekt over "doodlopende wegen". Deze relatievorm is zo'n doodlopende weg, omdat het geen liefde is. Het is de tegenhanger daarvan: wellust.

Toen ik de liefde van God vond, kwam er nogal verandering in mijn "neiging tot onderdanigheid".
Waar Gods liefde woont, woont vrijheid. Als de Zoon je vrijmaakt, zul je waarlijk vrij zijn. Vrij?
Ja, vrij om lief te hebben. God heeft mij geleerd dat een dergelijke relatievorm niet Zijn uitvinding is, maar die van de duivel. Macht en wellust zijn geesten die mensen aanzetten om elkaars hart te plunderen, leeg te zuigen. In zo'n relatie pakt de duivel dus 2 vliegen in 1 klap.

Na een aantal jaren van geestelijke strijd wandel ik nu in de overwinning en vrijheid in Jezus.
Mocht ik toch weer de oude neiging willen volgen, dan verlies ik direct mijn vrede met God. Voor mij is het dus overduidelijk dat zowel het sado als het machosisme van de vijand zijn, dat is satan.

Tot zover maar.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: BDSM

Berichtdoor benefietdiner » 18 sep 2014 20:18

Roady schreef:Toen ik de liefde van God vond, kwam er nogal verandering in mijn "neiging tot onderdanigheid".
Waar Gods liefde woont, woont vrijheid. Als de Zoon je vrijmaakt, zul je waarlijk vrij zijn. Vrij?
Ja, vrij om lief te hebben. God heeft mij geleerd dat een dergelijke relatievorm niet Zijn uitvinding is, maar die van de duivel. Macht en wellust zijn geesten die mensen aanzetten om elkaars hart te plunderen, leeg te zuigen. In zo'n relatie pakt de duivel dus 2 vliegen in 1 klap.

Na een aantal jaren van geestelijke strijd wandel ik nu in de overwinning en vrijheid in Jezus.
Mocht ik toch weer de oude neiging willen volgen, dan verlies ik direct mijn vrede met God. Voor mij is het dus overduidelijk dat zowel het sado als het machosisme van de vijand zijn, dat is satan.

Tot zover maar.

Welkom op het forum.

Je schrijft dat je tot BDSM gekomen bent omdat je van naturen nog al onderdanig bent. Angst en onzekerheid waren de voedingsbodem. De andere zijde (macht dus) laat ik even rusten. Is deze conclusie wel juist vraag ik mij af. Hoe zijn angst en onzekerheid ontstaan? Is dat misschien mede door opvoeding gekomen?

Na jaren van strijd is daar verandering in gekomen en leef je in vrijheid met Jezus schrijf je.
Hoe is die verandering gekomen ik bedoel zijn daar middelen bij te pas gekomen zoals een cursus of iets dergelijk of is het door jou strijd (vechten tegen BDSM zonden) tot stand gekomen?

Hoe beleef je de vrede met God en wat voel (of is het geen gevoel?) je als je dit kwijt bent?

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: BDSM

Berichtdoor Roady » 18 sep 2014 21:28

Beste Benefietdiner,

Bedankt voor je vragen, ik zal het proberen wat uiteen te zetten.

Je vraagt waar de behoefte vandaan kwam om mijzelf te onderwerpen aan (de macht van) vrouwen.
Angst en onzekerheid waren in mijn geval (...) de voedingsbodem.
Welke angst dan? En welke onzekerheid?
Onzekerheid over wie ik was als persoon.
En ik leed aan de angst voor het mannelijke. Feitelijk wist ik dus niet wie ik was als man. Het spreekt voor zich dat dit alles te maken heeft gehad met de opvoeding en het gebrek aan bevestiging.

Doordat ik ten diepste niet wist wie ik was, leefde ik in een onechte / angst-wereld.
Met het begin van mijn puberteit begon ook het fantasieleven, wat voor mij niet meer dan een vlucht was voor de werkelijkheid. In die fantasieen onderwierp ik mijzelf voortdurend aan vrouwen.
Op de een of andere manier ontstond het verlangen om zelf vrouw te zijn, dat maakte het nog ingewikkelder (maar dat bleek later pas). Ook dat is voor mij helder geworden hoe dat mogelijk was.

Toen ik Jezus toeliet in mijn leven, liet ik het Licht binnen. Ik zag toen pas hoe zeer mijn geest verduisterd en vereenzaamd was door het vele zondigen op seksueel vlak.
De verandering is langzaam tot stand gekomen door me telkens een beetje meer uit te strekken naar Jezus door een actief gebedsleven, het Woord van God te bestuderen en te praten en vooral te bidden met mensen. Jezus zelf geeft de opdracht om "in Zijn liefde te blijven". Door dat voortdurend actief na te streven, ben ik langzaam uit mijn gebondenheid en verslaving gegroeid.

De Heilige Geest heeft de hele kluwen stapje voor stapje ontrafeld en mij laten zien waar de ingangen zaten in mijn leven om deze perversiteiten te ontwikkelen. Ook heeft Hij de diepe wonden laten zien die aanwezig waren. Dit kun je zien als de bekende innerlijke leegte waar je vaak over hoort. Als een mens God die leegte laat opvullen dan zal er vrede komen, maar eerst probeert de mens die leegte op allerlei andere manieren te vullen, waardoor er veelal verslavingen ontstaan met de bijbehorende gebondenheden.

Ik kan je niet zeggen hoe angstig ik geweest ben ik mijn leven.
Vele jaren seksueel zondigen maakte dat ik doodsangst ervoer. Hoe groter de afstand tot God, hoe heftiger ik deze angst ervoer.
Na een aantal jaren van strijd met de nodige bevrijdingen is deze angst nu verdwenen. Daarvoor in de plaats is er een rust gekomen, een vrede die alleen God me kan geven.
Het gebeurt wel 's dat ik me in mijn fantasie nog laat gaan, dan komt er direct onrust en strijd in m'n denken en voel ik hoe mijn ziel zich vult met - ik noem het - geestelijk vergif, en word ik ook weer bang. Het is voor mij dus zaak om God te gehoorzamen en Zijn weg te bewandelen.

Ik hoop dat je het een beetje kunt volgen.
Ik ben ook wel benieuwd of je zelf met bsdm of sm hebt geworsteld op welke manier dan ook.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2014 15:24

Hoewel ik Roady's kijk op BDSM zeker kan begrijpen, is het wel belangrijk zijn ervaringen niet als maatgevend te nemen voor alle mensen die BDSM bedrijven. Door ervan uit te gaan dat al die mensen een leegte proberen op te vullen, is de kans levensgroot dat je hen ernstig tekort doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: BDSM

Berichtdoor Roady » 20 sep 2014 11:18

Mortlach schreef: Door ervan uit te gaan dat al die mensen een leegte proberen op te vullen, is de kans levensgroot dat je hen ernstig tekort doet.


Ik ben van mening dat mensen die bdsm bedrijven zichzelf ernstig tekort doen.
Elk verlangen naar macht of naar het je willen onderwerpen aan die ander heeft niet liefde als drijf maar lust. En hoe dieper je die toelaat in je ziel, hoe grote de kick zal zijn, hoe groter de wens om je nog dieper over te geven etc. Het lijkt me vrij eenvoudig om hier het vernietigende aspect in te ontdekken.
Het mag duidelijk zijn dat de naam "bondage" werkelijkheid wordt in zo'n relatie: 2 mensen die geestelijk niet alleen ver-bonden zijn met elkaar, maar vooral ook ge-bonden raken aan elkaar. Elke vorm van onderdrukking, macht en gebondenheid heeft een satanische oorsprong, aangezien deze 3 bij God niet voorkomen. En Jezus op talloze plaatsen in de bijbel juist onderdrukking, macht en gebondenheid tegengaat en oplost.

Bdsm kan wel mooi LIJKEN, juist omdat er gevoelens van genot bij komen kijken, maar het druist in tegen alle vormen van ware vrijheid, en dan heb ik het over de vrijheid die enkel en alleen in Christus is te vinden. Niet voor niets beweert Jezus: "Wie de Zoon heeft vrijgemaakt, die zal waarlijk vrij zijn".

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2014 11:59

Roady schreef:Ik ben van mening dat mensen die bdsm bedrijven zichzelf ernstig tekort doen.
Elk verlangen naar macht of naar het je willen onderwerpen aan die ander heeft niet liefde als drijf maar lust. En hoe dieper je die toelaat in je ziel, hoe grote de kick zal zijn, hoe groter de wens om je nog dieper over te geven etc. Het lijkt me vrij eenvoudig om hier het vernietigende aspect in te ontdekken.


Iedereen heeft recht op zijn/haar mening.

Het mag duidelijk zijn dat de naam "bondage" werkelijkheid wordt in zo'n relatie: 2 mensen die geestelijk niet alleen ver-bonden zijn met elkaar, maar vooral ook ge-bonden raken aan elkaar. Elke vorm van onderdrukking, macht en gebondenheid heeft een satanische oorsprong, aangezien deze 3 bij God niet voorkomen. En Jezus op talloze plaatsen in de bijbel juist onderdrukking, macht en gebondenheid tegengaat en oplost.


Tja, hier kan ik toch echt niet zo veel mee.

Bdsm kan wel mooi LIJKEN, juist omdat er gevoelens van genot bij komen kijken, maar het druist in tegen alle vormen van ware vrijheid, en dan heb ik het over de vrijheid die enkel en alleen in Christus is te vinden. Niet voor niets beweert Jezus: "Wie de Zoon heeft vrijgemaakt, die zal waarlijk vrij zijn".


Dat is prima. Ik zie hier alleen een gebondenheid aan de hetero-normatieve klassieke kijk op seksualiteit. Net als mensen is menselijke seksualiteit eindeloos gevarieerd, en net als mensen probeert het christendom die seksualiteit allemaal in hetzelfde keurslijf te drukken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: BDSM

Berichtdoor Roady » 20 sep 2014 13:28

Mortlach schreef:Dat is prima. Ik zie hier alleen een gebondenheid aan de hetero-normatieve klassieke kijk op seksualiteit. Net als mensen is menselijke seksualiteit eindeloos gevarieerd, en net als mensen probeert het christendom die seksualiteit allemaal in hetzelfde keurslijf te drukken.


Ik denk niet dat je echt begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Waarlijk Christendom hoort mensen en ook seksualiteit juist uit een keurslijf te halen en in de vrijheid te zetten. Maar dat zul je alleen ervaren als je een levende relatie met Jezus hebt.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: BDSM

Berichtdoor hettys » 21 sep 2014 16:35

Roady schreef:
Ik denk niet dat je echt begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Waarlijk Christendom hoort mensen en ook seksualiteit juist uit een keurslijf te halen en in de vrijheid te zetten. Maar dat zul je alleen ervaren als je een levende relatie met Jezus hebt.



Dat betekent dus dat je ook seksueel kunt doen wat je wilt, zonder iemand te beschadigen maar dat het voor jou zelf niet werkte? en voor anderen misschien wel?
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: BDSM

Berichtdoor Roady » 24 sep 2014 22:53

Nee, seksueel kun je niet zomaar doen wat je wilt.

Ik geloof zelf dat God seks op een bepaalde manier heeft bedoeld.
Voor in een huwelijk, tussen man en vrouw, gebaseerd op wederzijdse liefde (in Hem).

Ik heb zelf veel seksuele vervormingen beleefd, die stuk voor stuk vernietigend waren.
Omdat ik er intussen achter gekomen ben, WAAROM ze vernietigend werkten, zal ik nooit of te nimmer iemand aanraden om dergelijke seksuele vormen, zoals bdsm, te praktiseren. Uiteindelijk zul je erin vastlopen.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: BDSM

Berichtdoor mealybug » 24 sep 2014 22:57

hettys schreef:
Dat betekent dus dat je ook seksueel kunt doen wat je wilt, zonder iemand te beschadigen maar dat het voor jou zelf niet werkte? en voor anderen misschien wel?

Nee, het werkt voor niemand, wandel niet naar het vlees, zegt de Bijbel toch?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BDSM

Berichtdoor Mortlach » 25 sep 2014 15:14

Roady schreef:Ik heb zelf veel seksuele vervormingen beleefd, die stuk voor stuk vernietigend waren.
Omdat ik er intussen achter gekomen ben, WAAROM ze vernietigend werkten, zal ik nooit of te nimmer iemand aanraden om dergelijke seksuele vormen, zoals bdsm, te praktiseren. Uiteindelijk zul je erin vastlopen.


Gelukkig hebben mensen die wél gelukkig worden van BDSM jouw goedkeuring niet nodig. En wat je hier (weer) doet, is jouw persoonlijke ervaring verabsoluteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: BDSM

Berichtdoor hettys » 25 sep 2014 18:27

mealybug schreef:Nee, het werkt voor niemand, wandel niet naar het vlees, zegt de Bijbel toch?


Zoals Mortlach al zegt: sommige mensen zijn er blij mee, en werkt het. en gelukkig hebben ze jouw goedkeuring niet nodig. Wat mensen in hun slaapkamer doen mogen ze zelf weten. Dat geldt ook voor jou.

Wat betreft 'het vlees': Iedereen op deze hele wereld wandelt naar het vlees. We moeten eten, we zijn, biologisch gezien gewoon zoogdieren, die in alles 'wandelen' naar hun vlees.

Het is interessant om te weten dat een mens pas kan toekomen hogere behoeften zoals geestelijke gezondheid, als er aan de biologische, vleselijke behoeften kan worden voldaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow
Ook gif is geschapen.


Terug naar “Relaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten