Catechisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Catechisatie

Berichtdoor Bambi » 09 sep 2014 15:14

schelpje3 schreef:Voordat je iemand van leugens beschuldigt, is het zaak om dat te checken.
Klopte dat in memoriam wel?
Ik las laatst in een kerkblad ook een i.m. van iemand die ik goed gekend heb. Er klopte 2 feiten absoluut niet. Ik heb de schrijver daarvan in kennis gesteld, deze heeft dat later gerectificeerd.
En vooral verhalen over predikanten, worden soms mooier gemaakt dan ze zijn. Dat hoeft niet persé boze opzet te zijn, maar van horen zeggen..... je kent dat wel.

Dit memoriam was opgesteld door de (vroeger voetballende) collega-vriend van de dominee.
Dus of de dominee heeft gelogen, of die vriend.
Laatst gewijzigd door Bambi op 09 sep 2014 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Catechisatie

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2014 15:34

Ik kom met de deur in huis vallen: catechisatie is indoctrinatie.

Is de religieuze opvoeding thuis, op school en onder de preek in de kerk nog niet genoeg? Moet echt het volledige systeem aan dogma's, regels en religie de kinderen ingeprent worden? Waarom niet een eerlijk en open gesprek waarin meerdere opties open staan en men van elkaar kan leren? En dat allemaal onder het mom van: zo is de wil Gods...

Leer de kinderen toch eens zelf te laten nadenken en leer ze hoe ze het met je oneens kunnen zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Catechisatie

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2014 15:36

Bambi schreef:Dit memoriam was opgesteld door de (vroeger voetballende) collega-vriend van de dominee.
Dus of de dominee heeft gelogen, of die vriend.

Dat is dan een trieste zaak. Wie van de twee het ook is.
Ik hoop dat er iemand is die het kan ophelderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Catechisatie

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2014 15:42

Pcrtje schreef:Ik kom met de deur in huis vallen: catechisatie is indoctrinatie.

Dat is niet waar, dan zou een (christelijke) school dat ook zijn.
Pcrtje schreef:Is de religieuze opvoeding thuis, op school en onder de preek in de kerk nog niet genoeg? Moet echt het volledige systeem aan dogma's, regels en religie de kinderen ingeprent worden?

Het is een opdracht van God aan de ouders:

En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Deuteronomium 6

Pcrtje schreef:Waarom niet een eerlijk en open gesprek waarin meerdere opties open staan en men van elkaar kan leren? En dat allemaal onder het mom van: zo is de wil Gods...

De catechisatielessen zijn tegenwoordig meer dialoog. Soms te.
Er wordt niks meer gestampt, noch overhoord.

Faramir

Re: Catechisatie

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2014 15:45

Pcrtje schreef:Ik kom met de deur in huis vallen: catechisatie is indoctrinatie.

Dat klopt. Elke vorm van opvoeden is indoctrinatie, onderwijs overigens ook.
Is de religieuze opvoeding thuis, op school en onder de preek in de kerk nog niet genoeg? Moet echt het volledige systeem aan dogma's, regels en religie de kinderen ingeprent worden?

Dat is wel een mooie vraag. Ik denk dat religieuze opvoeding in eerste plaats thuis hoort binnen het gezin en in de geloofsgemeenschap. Ik ben er verder vrij content mee dat ik als kind behoorlijk ben vrij gelaten qua religieuze opvoeding. Dat alles verstikkende hoeft van mij ook niet zo.

Waarom niet een eerlijk en open gesprek waarin meerdere opties open staan en men van elkaar kan leren? En dat allemaal onder het mom van: zo is de wil Gods...

Waarom niet een eerlijk en open gesprek met het kind betreffende het leren rekenen, schrijven en lezen. Je zal zien dat een groot aantal kinderen wel degelijk structuur nodig heeft en zeker niet in staat is om over belangrijke dingen zelf te beslissen. Kinderen zijn daar simpelweg nog niet klaar voor en kunnen veelal de langere termijn niet overzien.
Leer de kinderen toch eens zelf te laten nadenken en leer ze hoe ze het met je oneens kunnen zijn.

En waarom zou dat niet kunnen met een religieuze opvoeding? Het lijkt mij juist dat het zelf nadenken een belangrijk onderdeel is binnen catechisatie.

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 sep 2014 17:12

Pcrtje schreef:Ik kom met de deur in huis vallen: catechisatie is indoctrinatie.

Is de religieuze opvoeding thuis, op school en onder de preek in de kerk nog niet genoeg? Moet echt het volledige systeem aan dogma's, regels en religie de kinderen ingeprent worden? Waarom niet een eerlijk en open gesprek waarin meerdere opties open staan en men van elkaar kan leren? En dat allemaal onder het mom van: zo is de wil Gods...

Leer de kinderen toch eens zelf te laten nadenken en leer ze hoe ze het met je oneens kunnen zijn.


Als ik kinderen had, had ik ze tot hun 15e of 16e jaar naar de kerk laten gaan.
Daarna moeten ze zelf keuzes maken.

Als je het er niet mee eens bent moet je maar een ander forum zoeken.
Ik wil ook niet naar school want daar leerde ik over de oerknal (op een christelijke school)..
Ja daar geloof ik dus niet in, pure indoctrinatie. Het zou verboden moeten worden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Catechisatie

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2014 17:29

Anoniem_89 schreef:Ik wil ook niet naar school want daar leerde ik over de oerknal (op een christelijke school)..
Ja daar geloof ik dus niet in, pure indoctrinatie. Het zou verboden moeten worden.
Het gaat mij om de manier waarop er catechisatie wordt gegeven. Het is niet zozeer het vertellen en mee willen geven van bepaalde veronderstelde waarheden maar veel meer de manier waarop dat gebeurt. Ik weet niet hoe het wetenschappelijke onderwijs bij jou op school was ingericht..?

Ik vind het zorgwekkend dat op veel plekken het catechisatieonderwijs zodanig is ingericht dat de onderwijzer bepaalde dogma's, denk- en geloofskaders, overtuigingen, enzovoorts enzovoorts overdraagt aan de leerlingen waardoor er geen ruimte meer overblijft voor persoonlijk religieuze vorming, een bredere kijk op zaken en het zelf nadenken. Zeker als je kijkt naar de rechts-gereformeerde kerken kun je zien dat catechisatie een soort 'koste wat het kost de kinderen binnen de kerkelijke grenzen houden' is omdat alles buiten de kerk 'heilloos' en 'satanisch' zou zijn.

Het is onzinnig om catechisatie te vergelijken met de oerknal (of andere wetenschappelijke theorieën). Religie moet wel haar plaats kennen. (En de wetenschap ook, uiteraard.) Dat houdt onder andere in dat men eerlijk aangeeft dat er ook andere religies zijn, daar met respect over spreekt en best mag vinden dat 'ik' geloof dat het de enige waarheid is maar dat niet met dwang oplegt aan de leerlingen door middel van het creëren van angst. Dat laatste gebeurt namelijk nog steeds teveel. Dat lijkt mij een vorm van indoctrinatie.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Catechisatie

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2014 17:32

schelpje3 schreef:Er wordt niks meer gestampt, noch overhoord.
Als ik kijk naar mijn catechisaties, die niet zo bijzonder lang geleden zijn, en de vraag-en-antwoorden die mijn neefjes kunnen opdreunen denk ik dat je ongelijk hebt... Maar misschien is de kerk waar ik vandaan kom toch nog wat behoudender op dat gebied.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 09 sep 2014 17:42

schelpje3 schreef:Het is een opdracht van God aan de ouders:

En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Deuteronomium 6



Sinds wanneer is alles wat er in Deuteronomium staat aan ons nu gericht ipv aan het joodse volk toen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Catechisatie

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2014 17:53

Sinds wanneer moeten we het hele OT overboord gooien als christenen? Jezus en de apostelen citeerden geregeld uit het OT. Dan is zo'n reactie wat kort door de bocht. Er zijn dingem door Jezus vervuld maar volgens mij is het nog steeds goed om je kinderen de boodschap van Gods liefde door te geven. En heeft dat niet afgedaan.

Vaders, maak uw kinderen niet verbitterd, maar vorm en vermaan hen bij het opvoeden zoals de Heer dat wil.

(Efeze 6)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 sep 2014 18:19

Anoniem_89 schreef:Ik wil ook niet naar school want daar leerde ik over de oerknal (op een christelijke school)..
Ja daar geloof ik dus niet in, pure indoctrinatie. Het zou verboden moeten worden.
Pcrtje schreef:Het gaat mij om de manier waarop er catechisatie wordt gegeven. Het is niet zozeer het vertellen en mee willen geven van bepaalde veronderstelde waarheden maar veel meer de manier waarop dat gebeurt. Ik weet niet hoe het wetenschappelijke onderwijs bij jou op school was ingericht..?

Ik vind het zorgwekkend dat op veel plekken het catechisatieonderwijs zodanig is ingericht dat de onderwijzer bepaalde dogma's, denk- en geloofskaders, overtuigingen, enzovoorts enzovoorts overdraagt aan de leerlingen waardoor er geen ruimte meer overblijft voor persoonlijk religieuze vorming, een bredere kijk op zaken en het zelf nadenken. Zeker als je kijkt naar de rechts-gereformeerde kerken kun je zien dat catechisatie een soort 'koste wat het kost de kinderen binnen de kerkelijke grenzen houden' is omdat alles buiten de kerk 'heilloos' en 'satanisch' zou zijn.

Het is onzinnig om catechisatie te vergelijken met de oerknal (of andere wetenschappelijke theorieën). Religie moet wel haar plaats kennen. (En de wetenschap ook, uiteraard.) Dat houdt onder andere in dat men eerlijk aangeeft dat er ook andere religies zijn, daar met respect over spreekt en best mag vinden dat 'ik' geloof dat het de enige waarheid is maar dat niet met dwang oplegt aan de leerlingen door middel van het creëren van angst. Dat laatste gebeurt namelijk nog steeds teveel. Dat lijkt mij een vorm van indoctrinatie.



Ja sorry je moet het niet zo serieus opvatten. :wink:

Ben het wel met je eens dat je kinderen best wat vrijer mag opvoeden. :)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Catechisatie

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2014 20:27

Dag mensen, excuses voor mijn wat harde woorden zo nu en dan. Ik reageer soms ook wat meer uit frustratie dan dat ik de zaak wat objectief beschouwender probeer te verwoorden.

Anoniem_89 schreef:Ben het wel met je eens dat je kinderen best wat vrijer mag opvoeden. :)
Fijn. We zijn het met elkaar eens. :)
"Een libelle zweeft over het water..."

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Catechisatie

Berichtdoor moderngelovige » 09 sep 2014 20:44

Pcrtje schreef:Als ik kijk naar mijn catechisaties, die niet zo bijzonder lang geleden zijn, en de vraag-en-antwoorden die mijn neefjes kunnen opdreunen denk ik dat je ongelijk hebt... Maar misschien is de kerk waar ik vandaan kom toch nog wat behoudender op dat gebied.



Heten jouw neefjes toevallig geen Kwik, Kwek en Kwak? :lol:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 09 sep 2014 20:48

Marnix schreef:Sinds wanneer moeten we het hele OT overboord gooien als christenen? Jezus en de apostelen citeerden geregeld uit het OT. Dan is zo'n reactie wat kort door de bocht.

En jouw aanname dat ik bedoel dat het hele OT overboord gegooid moet worden is niet wat ''kort door de bocht'' ? :wink:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Catechisatie

Berichtdoor moderngelovige » 09 sep 2014 20:57

Over "onderwijs en onderricht" plaats ik i.p.v. de tekst uit het OT dit hieronder:


Jezus als twaalfjarige te midden van de rabbi’s in de tempel
[41] Elk jaar trokken zijn ouders voor het paasfeest naar Jeruzalem. [42] Toen Hij twaalf was geworden gingen ze weer, gewoontegetrouw. [43] Toen de feestdagen voorbij waren en ze naar huis terugkeerden, bleef het kind Jezus in Jeruzalem achter, zonder dat zijn ouders het wisten. [44] In de veronderstelling dat Hij zich bij het reisgezelschap bevond, reisden ze een hele dag voordat ze Hem gingen zoeken bij familie en kennissen. [45] Maar toen ze Hem niet vonden, keerden ze naar Jeruzalem terug om Hem daar te zoeken. [46] Pas na drie dagen vonden ze Hem in de tempel; Hij zat er midden tussen de rabbi’s, luisterde naar hen en stelde hun vragen. [47] Allen die Hem hoorden, stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden. [48] Toen ze Hem daar zagen, waren ze zeer ontdaan. Zijn moeder zei: ‘Kind, hoe kon je ons dit aandoen? Wat waren je vader* en ik ongerust toen we je kwijt waren.’ [49] Hij zei tegen hen: ‘Waarom hebben jullie mij gezocht? Wisten jullie niet dat ik bij mijn Vader* moest zijn?’ [50] Maar zij begrepen deze uitspraak niet. [51] Hij ging met hen mee naar Nazaret, en schikte zich naar hen. Zijn moeder bewaarde alles in haar hart. [52] Jezus werd een wijs en volwassen man, die steeds meer in de gunst kwam bij God en de mensen.


Het is uit de Willibrordbijbel.

Ik ben niet tegen catechese maar wel tegen het "opdreunen" en "het er in stampen".
Jongeren onderwijzen is niks mis mee maar er moet wel inter-aktiviteit zijn (?)
Zijn zat mensen afgeknapt op de kerk op zich door....catechisatie.
Catechese moet met de tijd mee(?)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten