Catechisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Catechisatie

Berichtdoor Spreeuw » 08 sep 2014 18:27

Catechese vormt een wezenlijk onderdeel in het kerkelijk leven. Het onderwijs aan jongeren is van levensbelang voor het voortbestaan van het kerkelijk leven, maar bovenal voor hun persoonlijk leven.

Ik wil in dit topic eens nader ingaan op de catechese. Vanaf mijn twaalfde heb zelf op catechisatie gezeten, tot en met mijn zeventiende jaar. Toen ik 18 was, zat ik op belijdeniscatechisatie.

Voor kinderen jonger dan 12 jaar is er zondagsschool of kindernevendienst. Voor jongeren van 12 jaar en ouder is er catechisatie. Dit lijkt me een goede zaak, omdat je met jongeren vanaf 12 jaar ook dieper in kan steken op de beleving en het gevoel. De leerstof van de Heidelbergse Catechismus (HC) ontleent zich hier goed voor. Het vertellen van geschiedenissen uit de Bijbel is een goede vorm van onderwijs aan kinderen jonger dan 12 jaar, omdat hun belevingswereld ook heel erg in het vertellen van verhalen ligt.

Catechese wordt gegeven aan jongeren vanaf 12 jaar. Toch leert de ervaring dat zij bepaalde zaken met betrekking tot het (christelijk) geloof moeilijk kunnen begrijpen. Ten minste, dit was wel het geval toen ik zelf op catechisatie zat. Ik weet nog goed dat toen ik zelf een jaar of 14 was, dat er verschillende leeftijdsgenoten op catechisatie zeiden dat ze de Heidelbergse Catechismus zo moeilijk vonden. Toch kan de HC wel een goede leidraad vormen voor catechisatielessen. Als er moeilijke woorden in de HC staan, dan is het de taak van de catecheet om het zo eenvoudig mogelijk aan de jongeren uit te leggen wat het betekent.


Mijn vraag is: hoe kan de catechisatieles het beste ingericht worden, zodat het aansluit bij (het niveau van) de jongeren? Een aantal vragen en antwoorden uit de HC leren, en/of ook nog iets anders? Wanneer heeft de catechisatie een meerwaarde voor de jongeren?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 08 sep 2014 19:18

Spreeuw schreef: Als er moeilijke woorden in de HC staan, dan is het de taak van de catecheet om het zo eenvoudig mogelijk aan de jongeren uit te leggen wat het betekent.


Mijn vraag is: hoe kan de catechisatieles het beste ingericht worden, zodat het aansluit bij (het niveau van) de jongeren? Een aantal vragen en antwoorden uit de HC leren, en/of ook nog iets anders? Wanneer heeft de catechisatie een meerwaarde voor de jongeren?

Als de catechese niet uitlegt, maar moeilijker maakt, kun je niet meer van een meerwaarde spreken, lijkt me..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Catechisatie

Berichtdoor schelpje3 » 08 sep 2014 21:15

Spreeuw schreef:Catechese vormt een wezenlijk onderdeel in het kerkelijk leven. Het onderwijs aan jongeren is van levensbelang voor het voortbestaan van het kerkelijk leven, maar bovenal voor hun persoonlijk leven.

Ik wil in dit topic eens nader ingaan op de catechese. Vanaf mijn twaalfde heb zelf op catechisatie gezeten, tot en met mijn zeventiende jaar. Toen ik 18 was, zat ik op belijdeniscatechisatie.

Voor kinderen jonger dan 12 jaar is er zondagsschool of kindernevendienst. Voor jongeren van 12 jaar en ouder is er catechisatie. Dit lijkt me een goede zaak, omdat je met jongeren vanaf 12 jaar ook dieper in kan steken op de beleving en het gevoel. De leerstof van de Heidelbergse Catechismus (HC) ontleent zich hier goed voor. Het vertellen van geschiedenissen uit de Bijbel is een goede vorm van onderwijs aan kinderen jonger dan 12 jaar, omdat hun belevingswereld ook heel erg in het vertellen van verhalen ligt.

Catechese wordt gegeven aan jongeren vanaf 12 jaar. Toch leert de ervaring dat zij bepaalde zaken met betrekking tot het (christelijk) geloof moeilijk kunnen begrijpen. Ten minste, dit was wel het geval toen ik zelf op catechisatie zat. Ik weet nog goed dat toen ik zelf een jaar of 14 was, dat er verschillende leeftijdsgenoten op catechisatie zeiden dat ze de Heidelbergse Catechismus zo moeilijk vonden. Toch kan de HC wel een goede leidraad vormen voor catechisatielessen. Als er moeilijke woorden in de HC staan, dan is het de taak van de catecheet om het zo eenvoudig mogelijk aan de jongeren uit te leggen wat het betekent.


Mijn vraag is: hoe kan de catechisatieles het beste ingericht worden, zodat het aansluit bij (het niveau van) de jongeren? Een aantal vragen en antwoorden uit de HC leren, en/of ook nog iets anders? Wanneer heeft de catechisatie een meerwaarde voor de jongeren?

Heel simpel, het heeft altijd meerwaarde, alleen zie je dat niet op die leeftijd.
Wij moesten vroeger vragen en antwoorden leren, en vader en moeder zaten er bovenop dat dit ook gebeurde. Nu is het meer de dialoog geworden, of dat nu altijd zo verstandig is, waag ik te betwijfelen. Sommige jongeren weten heel goed door de dialoog alles zo te rekken, dat er niet meer wordt toegekomen wordt aan het onderwijs.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Catechisatie

Berichtdoor moderngelovige » 08 sep 2014 21:25

Daarom vond ik catechisatie altijd maar een verplicht nummer.
We hadden een ds. die helemaal geen orde kon houden; ik zal de arme man zijn naam maar niet noemen, hij is inmiddels emeritus.
Herinner me maar 1 anekdote
Iemand gooide in decembermaand vuurwerk in de gang van het lokaal De arme ds. had het niet meer.
Wij jongens vlogen op om "de onverlaten" te achterhalen. We bleven gelijk maar even 15 min. weg. :mrgreen:
Bij terugkomst troffen we een danig ontdane dominee en huilende dames-cathechesanten aan.

Voor de rest wat het nogal saai; kennelijk is het heel moeilijk de HC over te brengen aan de jeugd.
Toen en nu.

Anoniem_89

Re: Catechisatie

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 sep 2014 21:35

Leer vooral jongeren uit de bijbel te lezen. Wat erg om uit de catechismus te leren.
Als je jongeren uit de bijbel leert en ze onderwijst om zich niet te hoeven schamen voor hun geloof dan zou dat heel wat beter zijn.
Je gaat een ongelovige toch geen teksten uit de hc citeren?

Als ik met een ongelovige in gesprek ben dan haal ik daar bijbelteksten uit.

Ik wil niet de catechismus afkraken, maar waarom niet gewoon uit de bijbel?
Wat is er mis met de bijbel, de eerste bron, het onfeilbare Woord? :(

Laat kinderen vanaf het begin van de kinderdienst al over Jezus leren.
Het hoeft allemaal niet zo uitgebreid, maar in ieder geval een begin, niet altijd kleurplaten maken tot je 10e/12e. Straks gaan ze naar de middelbare school en dan worden ze in het diepe gegooid en krijgen ze een combi van de wereld en een combinatie van de kerk. Als blijkt dat ze Jezus niet kennen omdat er zelden over gepraat werd dan zijn zij extra kwetsbaar voor de verleidingen in de wereld...

Kortom: leer hen op vroege leeftijd wie Jezus is voor hen, dat zij dichtbij Hem horen te blijven, dat ze kracht mogen ontvangen om stand te houden in de wereld. Zodat ze een getuige van Hem kunnen zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Catechisatie

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 06:59

moderngelovige schreef:Daarom vond ik catechisatie altijd maar een verplicht nummer.
We hadden een ds. die helemaal geen orde kon houden; ik zal de arme man zijn naam maar niet noemen, hij is inmiddels emeritus.
Herinner me maar 1 anekdote
Iemand gooide in decembermaand vuurwerk in de gang van het lokaal De arme ds. had het niet meer.
Wij jongens vlogen op om "de onverlaten" te achterhalen. We bleven gelijk maar even 15 min. weg. :mrgreen:
Bij terugkomst troffen we een danig ontdane dominee en huilende dames-cathechesanten aan.

Voor de rest wat het nogal saai; kennelijk is het heel moeilijk de HC over te brengen aan de jeugd.
Toen en nu.


Ik herken dat wel ja. De leeftijdsgroep van 12-14 is moeilijk (vooral ook gedragsproblemen van jongeren e.d.), dat ik wel medelijden had met de predikant.

Vele jongeren gaan naar catechisatie omdat het moet, velen vinden de HC te moeilijk en volgens mij willen ze liever naar de praktijk en het dagelijkse leven, naar het leven waar ze midden in staan (school, vrienden etc.).

Ik weet nog wel die vragen die gesteld werden toen. Waarom mogen vrouwen geen predikant worden, waar komt het vandaan dat een vrouw een rok i.p.v. een broek draagt etc..

Duidelijk merkbaar dat ze nog volwassen moeten worden.

Toch heb ik zelf heel veel met deze leeftijdsgroep. Het is wel de vraag hoe je het geloof aan deze leeftijdscategorie overbrengt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Catechisatie

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2014 09:08

Spreeuw schreef:
Toch heb ik zelf heel veel met deze leeftijdsgroep. Het is wel de vraag hoe je het geloof aan deze leeftijdscategorie overbrengt.

Geloof moet je niet overbrengen, dat lukt niet.
Ik heb catechisatie gevolgd bij verschillende predikanten en geen van hen bracht het geloof over.
Dat was ook niet hun insteek.
Maar ze probeerden ons te vertellen hoe goed het is om dicht bij de Heere te leven, Hem in alles te gehoorzamen en te volgen.
En wij hebben het hen niet al te gemakkelijk gemaakt. :oops:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Catechisatie

Berichtdoor moderngelovige » 09 sep 2014 09:12

Effe een tussendoortje Spreeuw:
zit jij op een PABO, ga je later het onderwijs in?

Zo ja dan zou je assistent-cathecheet kunnen worden nu of over een paar jaar.
Kun je alle vragen verwachten die je hier gesteld hebt. excuus voor de kwinkslag maar kan het niet laten. :D
Maar wel een praktijk-invulling van: ik heb veel met die leeftijdsgroep.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Catechisatie

Berichtdoor MissF » 09 sep 2014 10:13

Wij hoefden niks te leren, als dat had gemoeten, dan was ik met zeer veel tegenzin gegaan denk ik.
Nu ben ik altijd met plezier gegaan, omdat we een hele eigentijdse methode hadden, met gespreksonderwerpen die leven bij tieners, met allerlei erg leuke werkvormen. Dus niks geen saaie les, maar interactie, powerpoint etc. (tegenwoordig zal internet ook wel erbij betrokken worden).

Ik heb er veel geleerd, juist door het niet moeten stampen van teksten e.d.
Op mijn 17e ging ik op belijdenis catechisatie, dat was nog fijner, nog meer gesprekken met elkaar, heel open. We hadden ook wel een fijne dominee daarvoor (hadden toen nog geen eigen dominee). We zijn lange tijd een hele fijne groep gebleven, een jaar of 2 lang hebben we na elk heilig Avondmaal met elkaar afgesproken, om te delen waarom we wel of niet aangingen, en wat er speelde in ons geloofsleven.
Erg jammer dat dat er nu niet meer is, de meerderheid woont ook niet meer in onze stad, en met de leukste van die catechisatie kreeg ik later verkering en ben ik mee getrouwd, die spreek ik dus genoeg :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Catechisatie

Berichtdoor Boaz » 09 sep 2014 10:16

Ik heb vroeger ook catechisatie gehad. herinner me er niet veel van, behalve dan dat het totaal niet aansloot bij mijn belevingswereld.

Ik vind het ook een misser om kinderen stukken uit een catechismus uit het hoofd te laten leren: ga naar de bron, en leer Bijbelteksten uit het hoofd.

Mijn jongens krijgen op een eigentijdse manier Bijbelles, met onderwerpen die hen aan spreken. Ze gaan er met veel plezier naar toe elke week. Als ik dat zie, denk ik: wat heb ik veel gemist, ik vond het maar een verplicht nummer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Catechisatie

Berichtdoor mealybug » 09 sep 2014 10:33

Boaz schreef:Ik heb vroeger ook catechisatie gehad. herinner me er niet veel van, behalve dan dat het totaal niet aansloot bij mijn belevingswereld.

Ik vind het ook een misser om kinderen stukken uit een catechismus uit het hoofd te laten leren: ga naar de bron, en leer Bijbelteksten uit het hoofd.

Mijn jongens krijgen op een eigentijdse manier Bijbelles, met onderwerpen die hen aan spreken. Ze gaan er met veel plezier naar toe elke week. Als ik dat zie, denk ik: wat heb ik veel gemist, ik vond het maar een verplicht nummer.

geheel mee eens.

Ik had commentaar op het taalgebruik en had het lef om te vragen of dat niet anders kon.
Antwoorden als;''ja, het'' en ''neen, zij'' vond ik nog onbegrijpelijker dan de Bijbel.
Bovendien had ik de waarschuwing uit de Bijbel NIETS toe te voegen aan Gods Woord of er van af te halen, in mijn achterhoofd zitten en zag er dus beslist niet de toegevoegde waarde van in, om nu uit het hoofd te moeten gaan leren waar een duitse keurvorst ooit opdracht toe had gegeven.
Eerst het koninkrijk zoeken en de rest zal ons gegeven worden.
Dus niks ellendekennis(als voorwaarde)
Wie zijn hoofd eerst volpropt met leerregels, zou de heilge Geest wel eens in de weg kunnen staan.

Bambi

Re: Catechisatie

Berichtdoor Bambi » 09 sep 2014 13:27

Het enige verhaal wat bij mij is blijven hangen van de "kattenbak" zoals wij het noemden, is het verhaal van de dominee zijn roeping.
Dat vertelde hij iedere keer.
Hij leefde in de wereld en was op het voetbalveld stilgezet en moest dominee worden, maar hij wilde niet.
En toen is zijn dochter ziek geworden en die zou pas genezen als hij zijn roeping aanvaarde.

Vorig jaar las ik zijn memoriam op internet en daar stond een heel ander verhaal: hij was al jong diep gelovig en zat in de kerkenraad en kreeg toen zijn roeping.
Dat was de laatste kater van de "Kattenbak"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Catechisatie

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2014 14:03

Dit topic teruglezend is het niet zo vreemd als jongeren afhaken.
Als je als ouder op deze manier over je jeugd praat tegen je kinderen en je christelijke opvoeding. Die in alles bekritiseert en hoogmoedig denken dat het nu allemaal toch een stuk leuker is.

En dat je iets als kind/jongere maar stom vindt, overbodig of er zelfs een hekel aan had, is normaal. Maar bij het klimmen der jaren en achterom kijkend, beschouw je toch alles met meer mildheid en begrip?
Wat zit bij sommigen de frustratie toch diep en ingeworteld.
Komt het wel eens in het hoofd van de gefrustreerden op, dat alles bestuurd wordt?
Dus ook in welk gezin je geboren wordt en onder welke dominee je je lessen leert?

En als er nu vroeger wel eens geluisterd was, tijdens de behandeling van de H.C., had je dit wellicht onthouden:

Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebreken geduld hebbe , aangezien het Gode belieft, ons door hun hand te regeren.


En zou het ons op de knieën moeten brengen, vanwege onze gedachten en misschien wel boze daden van destijds.

Bambi

Re: Catechisatie

Berichtdoor Bambi » 09 sep 2014 14:43

Eerste pagina vragenboekje Cathechismus, ik was toen 9 jaar:
1Vraag Wie heeft u geschapen?
Antwoord God. Gen. 1:26

2Vraag Wie is God?
Antwoord Een allervolmaakste Geest. Joh. 4:24

3Vraag Hoe moet God gediend worden?
Antwoord In geest en waarheid. Joh. 4:24

4Vraag Kunt gij dat?
Antwoord Neen ik. 1 Cor. 2:14

5Vraag Waarom niet?
Antwoord Omdat ik Hem niet ken. Pred. 7:29

6Vraag Hoe komt dat, dat gij uwen Schepper niet kent?
Antwoord Door de zonde. Rom. 5:12

7Vraag Wat is zonde?
Antwoord Ongehoorzaamheid tegen God. Rom. 7:10


Dit moesten wij uit ons hoofd leren.
We hadden toen Catechisatie op maandag na schooltijd.
Als we geen dominee hadden dan deed een ouderling het, die als hij over het geloof praatte alleen maar moeilijke bewoording kon gebruiken en waar je dus niets wijzer van werd.
Het was voor ons gewoon een soort preek.
Dat landde niet.
Die dominee waar ik het eerder over had, deed het op dezelfde manier als de ouderling.
Oftewel: voor dominee en ambtsdrager was het ook maar een verplicht nummer en dat was duidelijk te merken.

En als ik de dominee op straat tegen kwam, groette hij niet eens.
En nu achteraf blijkt die dominee zelfs gewoon glashard tegen ons te hebben gelogen.
Want niet hij had geen roeping gekregen op het voetbalveld, sterker nog, hij kwam er niet eens.
Een collega-vriend van hem had op voetbal gezeten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Catechisatie

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2014 15:06

Bambi schreef:En nu achteraf blijkt die dominee zelfs gewoon glashard tegen ons te hebben gelogen.

Voordat je iemand van leugens beschuldigt, is het zaak om dat te checken.
Klopte dat in memoriam wel?
Ik las laatst in een kerkblad ook een i.m. van iemand die ik goed gekend heb. Er klopte 2 feiten absoluut niet. Ik heb de schrijver daarvan in kennis gesteld, deze heeft dat later gerectificeerd.
En vooral verhalen over predikanten, worden soms mooier gemaakt dan ze zijn. Dat hoeft niet persé boze opzet te zijn, maar van horen zeggen..... je kent dat wel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten