Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2014 13:10

Faramir schreef:Het kwartje kan natuurlijk twee kanten op vallen. Een stabiel kwartje blijft op zijn zijkant staan. (spreekwoordelijk dan)


Tja, ik heb wel eens gelezen over mensen die echt elke vorm van 'conflict' vermijden. Die spelen dus zelfs geen spelletjes mens-erger-je-niet, omdat het doel van spelletjes vaak winnen is ten koste van anderen. Dat is toch wel behoorlijk extreem.

Maar het blijft lastig te discussiëren met mensen die geweld in spelletjes gelijkstellen met geweld in de werkelijkheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 13:26

Waarom zou je moeten discussiëren met zulke mensen? Heb gewoon plezier in de spelletjes die je speelt.

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2014 13:28

Precies, de mensen die overal wat verkeerds achter zoeken zijn zelf de oorzaak van een gespannen sfeer die even daarvoor nog vrolijk was.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2014 13:32

Nee, goed. Ik geniet er niet minder van. Ik vind het alleen jammer als er mensen zijn die anderen verhinderen ook te genieten. Mensen die nog nooit een spelletje hebben gespeeld, maar die vol vooroordelen niet verder komen dan de oppervlakte en op die basis alles ongezien verbieden.

Het komt een beetje neer op 'someone on the internet is wrong!'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Byte » 03 sep 2014 20:29

Ik begrijp het wel hoor.
De spellen zijn tegenwoordig zo realistisch dat dit logisch is dat er zo naar gekeken zal worden.
Mijn kinderen mogen dit ook niet doen.

Christen zijn en dan roepen yeah headshot.... :lol: matcht niet helemaal wat mij betreft.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het niet van mij mag dat moet jezelf beslissen.
Ik begrijp echter niet hoe je het zelf kunt rijmen als Christen zijnde.

Trouwens jaren lang BF, Cod en MW, AA, Gore, UT e.d. Gedaan.
Dus ik weet wel hoe of wat en ben blij dat ik het niet meer doe.
Let op wat bij mij speelde was ook dat ik gemiddeld teveel uren zat te knallen en ook gameverslaafd was dus dat is wel iets omrekening mee te houden.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2014 22:13

Het ligt denk ik ook aan het verhaal. Als je Call of Duty speelt, zijn je doelen op zich nobel, ook al is er geweld nodig om die te bereiken. Met roll playing games idem dito. Het gebeurt zelden dat je daarin de bad guy bent. Doorgaans strijd je tegen het kwaad. Bij multiplayer gaat het om het competitieve, slimmer em sneller zijn dan de ander.

Stel dat er een game zou zijn waarbij je een IS-strijder bent die zoveel mogelijk onschuldige mannen, vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze moet vermoorden, dan wordt het wel een wat ander verhaal... Vind ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2014 22:39

Ik word kwader van Mario Kart dan van ieder ander spel, dus geweld in games zegt me niet zoveel want als ik ooit schietend de straat op ga om een spel kan je wel raden om welke dat is. Die kleine loodgieter in die kart, waar geen bloed aan te pas bij komt.

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 22:43

Road rage lijkt me dan toepasselijker. ;)

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2014 23:22

Faramir schreef:Road rage lijkt me dan toepasselijker. ;)

Ja en het liefst zou ik mijn woede koelen op die k********n online die altijd van me winnen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2014 10:54

Byte schreef:Ik begrijp het wel hoor.
De spellen zijn tegenwoordig zo realistisch dat dit logisch is dat er zo naar gekeken zal worden.
Mijn kinderen mogen dit ook niet doen.


De mijne wel hoor. Die heeft de grootste lol als ze met een paard mensen omver kan lopen in Skyrim.

Christen zijn en dan roepen yeah headshot.... :lol: matcht niet helemaal wat mij betreft.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het niet van mij mag dat moet jezelf beslissen.
Ik begrijp echter niet hoe je het zelf kunt rijmen als Christen zijnde.


In mijn ogen is er geen verschil met 'joepie' roepen of 'doelpunt!'... Maar goed, gelukkig mag iedereen het inderdaad zelf weten.

Trouwens jaren lang BF, Cod en MW, AA, Gore, UT e.d. Gedaan.
Dus ik weet wel hoe of wat en ben blij dat ik het niet meer doe.
Let op wat bij mij speelde was ook dat ik gemiddeld teveel uren zat te knallen en ook gameverslaafd was dus dat is wel iets omrekening mee te houden.


Hoewel dat zeker waar is, vermengt het wel de onderwerpen. Niemand verdedigt spelverslaving, maar CoD spelen betekent niet direct verslaafd zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2014 10:58

Marnix schreef:Het ligt denk ik ook aan het verhaal. Als je Call of Duty speelt, zijn je doelen op zich nobel, ook al is er geweld nodig om die te bereiken. Met roll playing games idem dito. Het gebeurt zelden dat je daarin de bad guy bent. Doorgaans strijd je tegen het kwaad. Bij multiplayer gaat het om het competitieve, slimmer em sneller zijn dan de ander.

Stel dat er een game zou zijn waarbij je een IS-strijder bent die zoveel mogelijk onschuldige mannen, vrouwen en kinderen op gruwelijke wijze moet vermoorden, dan wordt het wel een wat ander verhaal... Vind ik.


Op zich een goed punt, hoewel geweld geweld is natuurlijk. Maar je ziet inderdaad vaker dat daar een punt van wordt gemaakt. Ik bedoel, in schietspellen speel je multiplayer meestal de Europeanen tegen de -vijand van dat moment-. Dan klagen mensen dus dat je terrorist kunt spelen die Amerikanen moet vermoorden. Ik ken werkelijk waar niemand die schietspellen speelt die zo denkt, maar de media pikt dat aspect er wel uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Byte » 04 sep 2014 18:04

America's Army had de oplossing je tegenstander zag er altijd uit als een terrorist zelf en je team was altijd het Amerikaanse leger.

Anyway je reactie dat jou kinderen het wel mogen mortlach is logisch, je probeert ze geen christelijke opvoeding mee te geven en dat is je goed recht. Net zoals mijn kinderen dit niet mogen.

Echter let op, dit is niet alleen vanwege mijn voormalige verslaving.

Uit onderzoek is namelijk bekend dat gewelddadige scènes (van het type zoals hierboven beschreven) bij kinderen jonger dan 18 jaar een vertekend beeld op kunnen leveren van de ernst van geweld in de werkelijkheid.
http://www.mediaopvoeding.nl/vraag/wordt-mijn-zoon-gewelddadig-van-call-of-duty-black-ops-13-jr


Gr. En zegen Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2014 18:35

Byte schreef:Anyway je reactie dat jou kinderen het wel mogen mortlach is logisch, je probeert ze geen christelijke opvoeding mee te geven en dat is je goed recht. Net zoals mijn kinderen dit niet mogen.


Nu maak je wel heel gemakkelijk de stap van christelijk = mag niet.

[quote]
Uit onderzoek is namelijk bekend dat gewelddadige scènes (van het type zoals hierboven beschreven) bij kinderen jonger dan 18 jaar een vertekend beeld op kunnen leveren van de ernst van geweld in de werkelijkheid.
http://www.mediaopvoeding.nl/vraag/wordt-mijn-zoon-gewelddadig-van-call-of-duty-black-ops-13-jr

Ach, voor elk onderzoek is er ook weer een tegenonderzoek en kinderen zien zo veel dat er echt niet 1 oorzaak is aan te wijzen.

Er is ook een onderzoek waaruit blijkt dat kinderen uit orthodox-gelovige gezinnen minder goed zijn in het onderscheiden van werkelijkheid en fantasie. Daarvan uitgaand zie ik ook wel dat je ze niet aan spellen wilt blootstellen, maar geef dan alsjeblieft de spellen niet de schuld dat je je kinderen het verschil tussen fantasie en werkelijkheid niet goed genoeg hebt aangeleerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Byte » 04 sep 2014 21:23

Mag niet is verkeerd geïnterpreteerd het past niet en ik doe het ook liever niet.
Mijn kinderen mogen het niet dat klopt maar dat heeft te maken met de christelijke opvoeding.
Uiteraard ook besproken met ze en uitgelegd waarom.
Gek genoeg werden ze niet agressief met Mario ( spring je ook op paddestoelen) niet echt de werkelijkheid.
Maar met black ops had hij (mijn oudste zoon) toch wel moeite en dit zagen wij ook.
Gelukkig kunnen jullie kinderen dat onderscheid wel maken als het straks toch fout gaat (wat ik uiteraard niet hoop ) ben ik het met je eens en moet je niet de spellen de schuld geven :-oo

Gr. En zegen Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2014 18:06

Weer een vraag in de vragenrubriek

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22207/gamen


en een stukje nieuws van onze absolute zuiderburen, de Australiërs, daar heeft de grote winkelketen Target/K-mart besloten GTAV van de schappen te halen vanwege het geweld tegen vrouwen en met name vrouwelijke sekswerkers na een petitie opgezet door 3 ex-sekswerkers.

http://nos.nl/op3/artikel/2007110-grote ... e-ban.html


Op die petitie is wel het een en ander aan te merken, uiteraard. Zo wordt het volgende beweerd "Het is een spel dat spelers ertoe aanzet vrouwen voor de lol te vermoorden." Dit is om meerdere redenen onjuist. Ten eerste zet het spel je zo goed als nergens aan personages te vermoorden, en al helemaal niet specifiek vrouwen. Wat dat betreft maakt het spel geen onderscheid tussen mannen en vrouwen; en ten tweede zet het je er niet toe aan. Je krijgt de hele politiemacht achter je aan als je het doet, dus als er iets waar is, is het dat je wordt bestraft als je zomaar burgers begint te vermoorden.

De dames achter de petitie vallen erover dat je in GTA5 seks kunt hebben met een prostituee en haar daarna kunt vermoorden om je geld terug te krijgen. Nu kun je in GTA iedereen vermoorden en laten mensen inderdaad geld vallen als je dat doet. Het zou vreemd zijn als de prostituees ineens kogelvrij zouden zijn.

Het is zeker geen spel voor kinderen, het label is dan ook 18+. Als jongeren het spel spelen, is dat de schuld van de ouders die onvoldoende toezicht hebben. Daarnaast hoorde ik ook het argument dat je ondertussen vrij goed weet wat je kunt verwachten van GTA; het is geen fraaie, vriendelijke spelwereld waar je in terecht komt. Net zo goed weet je dat je bij de TV-serie Game of Thrones ook seks en geweld kunt verwachten. Het is dus vreemd dat de winkelketen wel gewoon DVD's van Game of Thrones blijft verkopen.

De vrouwen die de petitie hebben gestart hebben traumatische situaties aan den lijve ondervonden en dat is intriest. Maar dat betekent voor mij niet dat ik dit spel niet zou mogen spelen. En Australië heeft al een van de strengste classificatiesystemen in de Westerse wereld.

Hier een analyse/commentaar van Youtube-gamer TotalBiscuit.
https://www.youtube.com/watch?v=rze-TEJJpYs
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten