Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor benefietdiner » 31 aug 2014 12:51

elbert schreef: Mijns inziens is dat een goede mix van het gereformeerde en het evangelische: gereformeerd qua inhoud, evangelisch qua verwoording.

Ben je het daar dan ook mee eens vraag ik mij af. Zo ja, dan zult je toch ook een snippertje arminiaans zout bij de drie formulieren van enigheid en zeer zeker bij de dordtse leerregels moeten doen. Dat kan ik mij nauwelijks voorstellen. Waarom je dit dan wel een goede mix vind begrijp ik niet helemaal. Ja een goede mix van gereformeerde en het evangelische an sich en dan zelf neutraal blijven kan natuurlijk niet.
Dat geld dan ook voor maaarten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2014 22:46

Een van de sterke kanten van de evangelische kerken is dat ze het op een aansprekende manier kunnen brengen. Dat miste in gereformeerde hoek vaak. Dat hebben sommigen nu gevonden en dat is ook de reden van deze heropleving.

Wat de formulieren betreft, het is niet erg om samen te vatten wat je gelooft. Het wordt een probleem als je dan zegt: zo moet je het geloven en anders ben je geen oprecht christen. Ook die tijd lijkt gelukkig voorbij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor jamillah » 31 aug 2014 22:54

Marnix schreef:Een van de sterke kanten van de evangelische kerken is dat ze het op een aansprekende manier kunnen brengen. Dat miste in gereformeerde hoek vaak. Dat hebben sommigen nu gevonden en dat is ook de reden van deze heropleving.


Ja klopt, die vraag hoe je nu het evangelie brengen moet leeft ook bij ons.. (gergem he) Want... als je zelf geen zekerheid hebt van je geloof/behoud hoe breng je het toch over naar anderen. (de discussie geloofszekerheid wil ik hier niet aanzwengelen btw :wink: ) Een evangelist van de gergem antwoordde op deze vraag dat je dat ook gewoon kan doen vanuit je gemis. Geen reden dus om maar niet te evangeliseren als je zelf geen zekerheid hebt. Dat vond ik wel mooi eigenlijk. Want ik denk dat ook door een gebrek aan evangelisatiewerk de lauwheid binnen een kerkverband toeneemt. Je blijft met je eigen kliekje de verenigingen en clubjes houden maar de buurt weet eigenlijk niet wat je nou eigenlijk gelooft en beleid. Op deze manier ben je veel actiever bezig met het geloof en doet het ook je eigen geloofsleven goed.

Gelukkig komt er ook vanuit 'onze' kerken steeds meer initiatief daarin :-D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2014 07:10

Dat is mooi. Maar of je kan evangeliseren als je denkt dat je zelf niet behouden bent vraag ik me af. Hoe kan je mensen de weg wijzen als je die zelf niet kent of niet loopt? Kan een blinde een blinde geleiden? Zullen we niet samen in een put vallen?

Het is mooi dat er meer nadruk ligt op evangelisatie. Ik hoop dat er ook snel een tijd komt waarin onbekeerd zijn niet meer gewoon gevonden wordt. Sorry dat ik het toch aanhaal maar je kan die twee niet loskoppelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor elbert » 01 sep 2014 08:29

benefietdiner schreef:Ben je het daar dan ook mee eens vraag ik mij af. Zo ja, dan zult je toch ook een snippertje arminiaans zout bij de drie formulieren van enigheid en zeer zeker bij de dordtse leerregels moeten doen. Dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
Ik begrijp van mijn kant niet waarom er arminiaans water aan de wijn van de drie formulieren van enigheid zou moeten toegevoegd. Is dat omdat je veronderstelt dat deze formulieren een oproep tot bekering achterwege zouden laten? Dat klopt echt niet hoor! (zie o.a. DL 2-5). Een oproep tot geloof en bekering kan onbekrompen en onbekommerd worden gedaan aan iedereen.
Van wie is trouwens dit citaat: "Omdat niemand uitgesloten wordt van het aanroepen van God, is de deur van de zaligheid voor allen geopend"?
Antwoord: Calvijn

Het punt is dit: door een arminiaanse verkondiging (of erger: pelagiaans) wordt de mens juist op zichzelf teruggeworpen, waardoor de zekerheid van het geloof vanuit theologisch oogpunt op de tocht komt te staan. Dat men dat niet altijd zo ervaart, is omdat er vaak een onterecht vertrouwen is op de eigen vermogens van de mens. Maar dat is drijfzand. Alles dient erop gericht te zijn dat we ons houvast in God vinden en in Hem alleen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 08:49

jamillah schreef: Een evangelist van de gergem antwoordde op deze vraag dat je dat ook gewoon kan doen vanuit je gemis. Geen reden dus om maar niet te evangeliseren als je zelf geen zekerheid hebt.
Ik heb hier een tijdje over na zitten denken. Evangeliseren vanuit je gemis. Iets aanprijzen wat je zelf niet bezit. Dat kan toch niet? Hoe beantwoord je vragen over vergeving van zonden (dat is toch de kern), terwijl je zelf niet weet of je vergeving hebt ontvangen?
We mogen altijd goed van God spreken, ook al hebben we voor onszelf nog geen zekerheid. Maar gaan evangeliseren betekent ook: rekenschap geven van de hoop die in je is. Gaan evangeliseren is een bewust besluit, ik hoop dat veel mensen het mogen en willen gaan doen.
Ik weet het niet, ik vind evangelisatie niet zomaar iets. Dat kan je alleen in afhankelijkheid van God.
Ik vind het een aparte uitspraak van die evangelist.
Maar zoals ik eerder zei: Goed van de Heere spreken moet je altijd. Als je dat als evangelisatie ziet, dan begrijp ik het beter.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 sep 2014 18:42

Marnix schreef:Een van de sterke kanten van de evangelische kerken is dat ze het op een aansprekende manier kunnen brengen.



Is het niet gewoon zo dat je het 'simpel' moet uitleggen.
Vaak ligt het aan de woordkeuze denk ik.


Ik zou soms wel graag iemand uit de reformatorische richting willen zien spreken op een evangelische manier (wat meer met passie als ik dat zo noemen mag) maar wel met een theologische achtergrond (:

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Byte » 01 sep 2014 19:01

Marnix schreef:Een van de sterke kanten van de evangelische kerken is dat ze het op een aansprekende manier kunnen brengen.



Anoniem_89 schreef:Is het niet gewoon zo dat je het 'simpel' moet uitleggen.
Vaak ligt het aan de woordkeuze denk ik.


Ik zou soms wel graag iemand uit de reformatorische richting willen zien spreken op een evangelische manier (wat meer met passie als ik dat zo noemen mag) maar wel met een theologische achtergrond (:


Die zijn er anders genoeg :) anoniem :wink: misschien sta je er niet voor open.

Vraag is echter wat..... Verstaat men onder passie, afgelopen zondag een gepassioneerde preek gehoord over althans dat is mijn interpretatie

http://kerkdienstgemist.nl/assets/1082400-De-laatste-dag-de-beste-dag#.VAS0M9oaySM

Groetjes
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Teus » 01 sep 2014 19:33

Marnix schreef::D

Teus ik ken dat wel maar ik ken ook genoeg mensen die dat niet kennen, ook al zingen ze net zo vanuit hun hart mee. Ook dat heeft met cultuur te maken, als je zoiets totaal niet kent of gewend bent gaan je handen minder snel omhoog dan wanneer dat wel het geval is.

Ik denk dat het ook een persoonlijke kwestie is, op welke manier dan ook.
Vanuit cultuur zou je zeggen dat het een gewoonte kan zijn, dat zie ik hier in ons landje ook.
Ik denk ook dat er mensen zijn die zich inhouden, omdat het eigenlijk niet gedaan wordt en ja wie weet welke reacties erop af komen. Als je de vrijheid hebt, dus niet min of meer rekening met een ander hoeft te houden zal het makkelijker gaan denk ik.
Ik was eens op bezoek bij mensen op een refo camping, ontzettend druk.
Die avond was er een zangavond en ja, bij één lied ging halverwege mijn hand toch omhoog. Ik stond er heel alleen, ondanks die paar honderd mensen om me heen.
Na afloop kwam er een vrouwtje naar me toe en vroeg me waarom ik het deed.
Ik zei, mijn dank tegenover God was op dat moment zo groot dat ik het eigenlijk ongemerkt hiermee wilde benadrukken. Ze zei, Wij zijn dat helemaal niet gewend maar ik vond het heel mooi. Ze liep gelijk weg maar wilde het nog vragen of ze zich geremd voelt door de omgeving, dat gevoel had ik namelijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 sep 2014 19:53

Mooi verhaal Teus.

Wel herkenbaar.
Mijn ouders gaan naar een C.G.K. daar zijn ze het ook niet gewend.
Toch kan ik het soms niet laten om het toch ook te doen.. :wink:

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Teus » 01 sep 2014 20:06

mona schreef:
Ik heb hier een tijdje over na zitten denken. Evangeliseren vanuit je gemis. Iets aanprijzen wat je zelf niet bezit. Dat kan toch niet? Hoe beantwoord je vragen over vergeving van zonden (dat is toch de kern), terwijl je zelf niet weet of je vergeving hebt ontvangen?
We mogen altijd goed van God spreken, ook al hebben we voor onszelf nog geen zekerheid. Maar gaan evangeliseren betekent ook: rekenschap geven van de hoop die in je is. Gaan evangeliseren is een bewust besluit, ik hoop dat veel mensen het mogen en willen gaan doen.
Ik weet het niet, ik vind evangelisatie niet zomaar iets. Dat kan je alleen in afhankelijkheid van God.
Ik vind het een aparte uitspraak van die evangelist.
Maar zoals ik eerder zei: Goed van de Heere spreken moet je altijd. Als je dat als evangelisatie ziet, dan begrijp ik het beter.

Marnix schreef:Dat is mooi. Maar of je kan evangeliseren als je denkt dat je zelf niet behouden bent vraag ik me af. Hoe kan je mensen de weg wijzen als je die zelf niet kent of niet loopt? Kan een blinde een blinde geleiden? Zullen we niet samen in een put vallen?

Het is mooi dat er meer nadruk ligt op evangelisatie. Ik hoop dat er ook snel een tijd komt waarin onbekeerd zijn niet meer gewoon gevonden wordt. Sorry dat ik het toch aanhaal maar je kan die twee niet loskoppelen.


Vaak kennen we Gods wegen niet, we snappen niet altijd wat God wil.
Ik ken een evangelist, die kwam tot bekering in zijn eigen preek.
Hij worstelde, dat hij evangelist moest worden, hij was Bijbelleraar op een school, omdat hij meende te weinig kennis te hebben. Vaak zeggen we iets te snel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Teus » 01 sep 2014 20:58

Anoniem_89 schreef:Mooi verhaal Teus.

Wel herkenbaar.
Mijn ouders gaan naar een C.G.K. daar zijn ze het ook niet gewend.
Toch kan ik het soms niet laten om het toch ook te doen.. :wink:


Soms moet het hé, mooi hoor, je moet maar zo denken, je doet het voor God.
Overigens, je denkt er niet bij na, achteraf denk je ik heb het voor God gedaan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor jamillah » 01 sep 2014 21:12

Mona, misschien had het moeten zijn met de hoop die in je is.. Wat je zegt over evangeliseren ben ik met je eens. Ik denk echter ook dat de behoefte tot evangeliseren er niet zo is als je niet wedergeboren bent. Maar ja, ga dat maar eens van jezelf zeggen. Dat bedoel ik eigenlijk. Maar die discussie wilde ik (Marnix 8) ) hier niet op los laten.. Ik wilde alleen maar even melden dat er binnen de gergem steeds meer ruimte voor komt. En die avond waar ik was waar ik die opmerking hoorde ging idd ook meer over 'evangeliseren' binnen je eigen circel. Je buurman/ vrouw, ouders van vriendjes etc. Dat eigenlijk iedereen verplicht is, wat jij ook zei, goed van God te spreken maar ook de noodzaak tot bekering. De verschillende evangelisten die de gergem rijk is roepen dus vooral op om niet passief achter de voordeur te blijven zitten maar gerust eens een praatje met de buurman aan kan gaan. Refo's durven dat, of durfden dat, niet zo en dat is niet goed.

Conclusie, ik had het dus over evangeliseren in de allerbreedste zin van het woord, denk ik :-k

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor jamillah » 01 sep 2014 21:16

Stel nou dat iemand de weg aan het zoeken is, doet zn raam open en zegt: 'Waar is die en die straat?' Je kunt dan zeggen: 'Dat weet ik ook niet, sorry' Of je zegt: 'Ik weet het ook niet, maar ik heb hier wel een kaart, zullen we samen kijken of we de weg kunnen vinden?'

Is uiteindelijk wel de bedoeling dat je de bestemming bereikt zodat je een volgende keer niet weer met je mond vol tanden staat 8-[

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Teus » 01 sep 2014 21:24

jamillah schreef:Stel nou dat iemand de weg aan het zoeken is, doet zn raam open en zegt: 'Waar is die en die straat?' Je kunt dan zeggen: 'Dat weet ik ook niet, sorry' Of je zegt: 'Ik weet het ook niet, maar ik heb hier wel een kaart, zullen we samen kijken of we de weg kunnen vinden?'

Is uiteindelijk wel de bedoeling dat je de bestemming bereikt zodat je een volgende keer niet weer met je mond vol tanden staat 8-[


Heel mooi Jamillah.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten