Iedere morgen je hart aan God Geven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noah88
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 aug 2014 14:31

Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Noah88 » 28 aug 2014 14:50

In een bijbels dagboek las ik dat je niet vaak genoeg je hart en verstand aan God kan geven, dus als ik het goed begrijp kan ik iedere dag roepen of Gods geest in mij woont, ipv van mijn "schadelijke ik".

Wat bidden jullie in de morgen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Boerin » 28 aug 2014 15:41

Noah88 schreef:In een bijbels dagboek las ik dat je niet vaak genoeg je hart en verstand aan God kan geven, dus als ik het goed begrijp kan ik iedere dag roepen of Gods geest in mij woont, ipv van mijn "schadelijke ik".

Wat bidden jullie in de morgen?

Vreemd, volgens mij deed ik dat vroeger ook, is helemaal niet Bijbels, want je geeft je leven aan de Heer een keer en dan word je wedergeboren en krijg je een nieuwe natuur en moet het voor je vaststaan dat de oude gestorven is (Rom. 6), anders kun je nooit door de Geest geleid worden en heb je dezelfde problemen die je 20 jaar terug ook had, want je gelooft dat je een soort van schizofrene natuur hebt, half heilig en half verrot. De Geest gaat niet ineens elke nacht weer weg en dan de volgende dag weer uitnodigen. Je kunt wel dagelijks je zonde belijden en om een nieuwe vervulling in de Heilige Geest vragen en gewoon tijd met Hem doorbrengen. Als ik bid is het voor zielen, de rest van de onderwerpen interesseert me niet zoveel of als ik in de problemen zit, maar dat hoef je maar 1 keer te doen als het goed is en dan vertrouwen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 18:50

Wat zeg je iedere ochtend tegen je partner als je die hebt? Dat je van hem/haar houdt. Dat is je hart geven, het gaat over liefde. En die laat je vervolgens overdag ook zien door je daden. Als je Hem liefhebt doe je dat ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sensor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:07

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Sensor » 28 aug 2014 19:00

Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden. (Spreuken 8:17)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor mona » 28 aug 2014 19:41

Sensor schreef: die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.
Altijd gedacht dat hier de jonge leeftijd mee bedoeld werd...
Maar vroeg in de morgen is ook altijd goed natuurlijk, vooral als je daar al op jonge leeftijd mee begint.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 sep 2014 22:54

Eigenlijk bid ik 's ochtends vrij weinig.
Vaak bid ik in mezelf of fluister ik het op mijn werk of ik mag getuigen van Hem. :roll:

Ik zal proberen te wennen om het na het opstaan ook te doen, is ook veel beter eigenlijk.


Want het gebed van een rechtvaardige vermag veel, en mist zijn uitwerking niet!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor naamloos » 09 sep 2014 23:47

In de NBG51 staat: wie mij ijverig zoeken zullen mij vinden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Teus » 11 sep 2014 10:17

Noah88 schreef:In een bijbels dagboek las ik dat je niet vaak genoeg je hart en verstand aan God kan geven, dus als ik het goed begrijp kan ik iedere dag roepen of Gods geest in mij woont, ipv van mijn "schadelijke ik".

Wat bidden jullie in de morgen?


Je hart aan God geven doe je één keer, daarna leef je, als het goed is, dicht bij Hem omdat het zo goed en fijn is om bij Hem te zijn.
Als ik slaap kan mijn gedachte niet bij God zijn, zodra ik wakker wordt leg ik de dag in Zijn Handen, omdat ik niet zonder Hem kan. Ik vraag opnieuw weer Zijn nabijheid voor deze dag en als mij iets bijzonders staat te wachten vraag ik om Zijn hulp en ik bid voor mijn collega's.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2014 11:38

Je hart geven doe je 1x maar ook iedere dag weer door wat je doet.

En wat is het dan goed om de dag met Hem te beginnen, Hem je hart te geven, Hem te zeggen dat je van Hem houdt, Hem wil dienen en alles van hem verwacht. Dit kom je ook regelmatig in de Psalmen tegen, Zijn goedheid bezingen in de morgen. Als je de dag zo begint richt je je op Hem. Als je zonder Hem begint kan het zomaar dat je aan het eind van de dag denkt: Oh ja, ik was totaal niet op Hem gericht vandaag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 sep 2014 17:17

Marnix schreef: Als je zonder Hem begint kan het zomaar dat je aan het eind van de dag denkt: Oh ja, ik was totaal niet op Hem gericht vandaag.


Heb jij niet dat als je 's ochtends het gebed overslaat dat je overdag gewoon tussen de dingen tot Hem aan het bidden bent?

Heb ik althans, ik bid bijna nooit 's ochtends.. Misschien ook wel beter om dat wel te doen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor mona » 11 sep 2014 18:01

Spreuk:
'Het gebed is de sleutel van de ochtend en de grendel van de avond'.

Stille tijd in de ochtend is mooi.
Samen met God de dag beginnen. Bidden kan natuurlijk altijd en overal. Maar je vaste tijd en je vaste plek geeft altijd een soort rust (althans voor mij).
Henk Binnendijk zei het ook eens zo mooi (met eigen woorden even samengevat):
Ik heb een vast bidplekje. Daar is het net of ik beter met God kan praten. Het plekje is zo vertrouwd, als ik er ben wordt ik rustig en komen de woorden vanzelf. Het plekje is ook ook voor andere doeleinden: als ik woorden heb met mijn vrouw, zegt ze heel vaak: Henk, ga maar even naar je plekje. Dat doe ik dan eigenlijk altijd wel. Op dat plekje heeft God me vaak laten zien dat ik in een ruzie geen gelijk had, en excuses aan moest bieden. Maar soms ook dat ik wel gelijk had, maar dat ik tóch verdraagzaam moest zijn.

Ik heb het voorrecht zo'n plekje te hebben. Een binnenkamer. Hebben jullie die ook?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Teus » 12 sep 2014 07:43

mona schreef:Spreuk:
'Het gebed is de sleutel van de ochtend en de grendel van de avond'.

Gelukkig niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor mona » 12 sep 2014 09:40

mona schreef:'Het gebed is de sleutel van de ochtend en de grendel van de avond'.
Teus schreef:Gelukkig niet.
Je mag altijd bidden, waar en wanneer maakt niet uit. Maar de dag beginnen en eindigen met God is een goede zaak. En tussendoor zal er altijd ook gebed zijn.

Ik heb wel een beetje het idee dat je wel weet wat er bedoelt wordt Teus, maar dat je toch even een punt wilde maken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2014 10:34

Precies.

Anoniem_89 schreef:Heb jij niet dat als je 's ochtends het gebed overslaat dat je overdag gewoon tussen de dingen tot Hem aan het bidden bent?

Heb ik althans, ik bid bijna nooit 's ochtends.. Misschien ook wel beter om dat wel te doen.


Ik merk dat als ik 's ochtends niet met Hem praat, ik veel eerder een hele poos bezig ben en dan pas weer bedenk dat Hij er is. Als ik de dag met Hem begin ben ik weer op Hem gericht en minder op mezelf tijdens de rest van de dag.

Daarom is het zo fijn om 's morgens met Hem te praten en bovenal Hem te aanbidden. Het richt je blik en je focus voor de dag die komt op Hem. En als je Hem 's ochtends niet vraagt om je de weg te wijzen, hoe zul je dan de antwoorden die Hij overdag geeft horen? Je hoeft daar geen uren voor in te plannen. Dat is 's ochtends voor velen teveel gevraagd. Maar rond het ontbijt even met Hem praten, luisteren naar Zijn woorden.... of in de trein, als je loopt, wat mij betreft als je onder de douche staat.... ik vind dat heel waardevol.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Iedere morgen je hart aan God Geven?

Berichtdoor mona » 12 sep 2014 11:12

Een andere spreuk over het gebed (speciaal voor Teus :wink: ):

Gebed is de adem van de ziel.


Herkennen jullie het stukje van Henk Binnendijk?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten