Komen we zo ooit een stap verder ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Boaz » 20 jul 2014 11:59

Spreeuw schreef:
Je spreekt nogal ik-gericht: "ik voel me er niet huis", "ik kon niet groeien in mijn persoonlijk geloof". Het gaat niet om jou, maar om God. Waarom kon jij niet in je persoonlijke geloof groeien in de CGK? Dat is een cruciale vraag, die je nog niet beantwoord hebt.


Ik heb dit soort beredeneringen al zo vaak gelezen, maar blijf het maar een vreemde redenatie vinden.
Je zit toch niet in de kerk voor je buurman?
Je zit daar om God te eren (kan ook in een andere kerk), samen met je gezin en mede gelovigen (kan ook in een andere kerk) om onderricht te krijgen (krijg je niet in elke kerk) en gevoed te worden (gebeurt niet in elke kerk) vermaand te worden waar nodig (gebeurt niet in elke kerk) etc..

Ik ben blij dat ik argumenten als dit naast me neer heb gelegd, mijn kinderen zijn me er nog dankbaar voor.
Het enige dat ik betreur is dat ik het niet eerder heb gedaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2014 21:31

Het gaat om God maar God wil ook een relatie met je, een levende relatie. Ook van jouw kant. Als jij je in een kerk niet thuisvoelt, je niet kan groeien... kan dat worden afgedaan als egoistisch.... Maar dat hoeft niet. Het kan ook juist gericht zijn op Zijn eer. Als je naar een ander kerkverband gaat en Hij dasr groter wordt in je, je dichter bij Hem komt te staan, je meer leert over Zijn liefde... En dat met elkaar beter kan leren, kan zo'n stap wel degelijk tot Gods eer zijn geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 11:00

Ik stel gewoon een vraag, een vraag naar aanleiding van een persoonlijke ervaring van een heel jaar.
En de vraag hebben ze hier verwijderd :(

Wat is er mis als ik vraag hoe refo-kerken denken over het werk van de Heilige Geest?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Teus » 25 aug 2014 12:14

Beetje laat maar toch....
Het gaat niet om je ouders, ook niet om de dominee en zelfs niet om je vriend of vriendin. Ook niet om jezelf.
Het gaat alleen om God en ik weet absoluut zeker als het voor allebei de nood is om God op de juiste manier te dienen en je brengt het voor God dat Hij je helpt er uit te komen.
Gods grootste verlangen van de mens is Hem te dienen, de voetstappen zetten in de voetstappen van Jezus Christus. Zou Hij daar dan niet aan mee willen werken?
Als er een geen deelgenoot van Gods Genade is dan keurt God het huwelijk af.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 13:14

Mijn ouders hebben zich destijds onttrokken aan de plaatselijke gemeente, dat kan ook. Dan kun je de keuze maken om naar een zelfde kerkverband in een dorp verderop te gaan.
Dat lijkt soms onnozel, maar dat is het in de praktijk zeker niet.
Als ik de verschillende CGK's alleen al in onze omgeving zie, zitten daar grote verschillen tussen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Teus » 25 aug 2014 14:28

schelpje3 schreef:Mijn ouders hebben zich destijds onttrokken aan de plaatselijke gemeente, dat kan ook. Dan kun je de keuze maken om naar een zelfde kerkverband in een dorp verderop te gaan.
Dat lijkt soms onnozel, maar dat is het in de praktijk zeker niet.
Als ik de verschillende CGK's alleen al in onze omgeving zie, zitten daar grote verschillen tussen.

Kan onnozel lijken ja, ik zeg wel eens, je kan niemand in zijn hoofd, zijn hart en in de portemonnee kijken.
Weet je wat het vaak ook is Schelpje, wat klinkt ons het prettigst in de oren.
Toch is het heel belangrijk te weten waar God ons wilt hebben.
Het kan ook per mens verschillen zijn, het hoeft ook niet altijd een verkeerde verkondiging te zijn, het is maar net wat je nodig hebt, hoe je geestelijke staat is.
Als je dicht bij God mag leven dan wordt het kennen van God en de Heere Jezus belangrijker als het evangelie. Iemand anders is misschien nog zoekende of is nog niet zeker, dan is evangelie weer belangrijk. ook daarom is het zo belangrijk wat God van ons wil want vaak kunnen we het zelf niet eens peilen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor learsi » 25 aug 2014 18:27

Teus schreef:
Weet je wat het vaak ook is Schelpje, wat klinkt ons het prettigst in de oren.
Wat ons het prettigst in de oren klinkt, hoeft niet perse goed voor ons te zijn.
Toch is het heel belangrijk te weten waar God ons wilt hebben.God wil eerst Zijn Zoon, de Zaligmaker onmisbaar voor ons maken en daar gebruikt Hij de prediking voor. En als de prediking een dode prediking is(wettisch bijv.) dan gaan we als we het leven ontvangen hebben vanzelf wel zoeken, waar er een levende prediking is.
Het kan ook per mens verschillend zijn, het hoeft ook niet altijd een verkeerde verkondiging te zijn, het is maar net wat je nodig hebt, hoe je geestelijke staat is.[color=#BF0000]Dus God wil dan dat je toch ergens anders gaat kerken ook al is de verkondiging niet verkeerd? Bedoel je dat? Dus afhankelijk van hoe je geestelijke staat is, kerk je dan hier en dan daar? Of begrijp ik je verkeerd?
[/color]Als je dicht bij God mag leven dan wordt het kennen van God en de Heere Jezus belangrijker als het evangelie. Persoonlijk vind ik dit een vreemde uitspraak. Het kan dan ook zijn, dat ik je niet goed begrijp :D Leg eens uit hoe dat in elkaar steekt, dat het evangelie minder belangrijk wordt als je dicht bij de Heere leeft?Iemand anders is misschien nog zoekende of is nog niet zeker, dan is evangelie weer belangrijk.Dus als je tot geloof gekomen bent of er is geen geloofstwijfel meer, dan wordt het evangelie daarom minder belangrijk? Het evangelie wordt dan zelfs belangrijker toch? Het is toch het onderwijs voor hen die in Christus geloven en er niet meer aan twijfelen, dat Hij de Messias is? ook daarom is het zo belangrijk wat God van ons wil want vaak kunnen we het zelf niet eens peilen. Deze laatste zin van je begrijp ik niet, zou je eens kunnen uitleggen wat je daar nu precies bedoelt? b.v.d.


h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Teus » 25 aug 2014 20:01

Learsi, deze was dan wel persoonlijk gericht, maar maakt niet uit hoor.
Weet je wat het vaak ook is Schelpje, wat klinkt ons het prettigst in de oren.Wat ons het prettigst in de oren klinkt, hoeft niet perse goed voor ons te zijn.Dat bedoelde ik er ook mee, het gaat niet om ons, wat wij prettig vinden, maar wat goed voor ons is.Toch is het heel belangrijk te weten waar God ons wilt hebben.God wil eerst Zijn Zoon, de Zaligmaker onmisbaar voor ons maken en daar gebruikt Hij de prediking voor. En als de prediking een dode prediking is(wettisch bijv.) dan gaan we als we het leven ontvangen hebben vanzelf wel zoeken, waar er een levende prediking is.Dit is juist de zaak waar het omgaat voordat je weet waar God je wilt hebben.Het kan ook per mens verschillend zijn, het hoeft ook niet altijd een verkeerde verkondiging te zijn, het is maar net wat je nodig hebt, hoe je geestelijke staat isDus God wil dan dat je toch ergens anders gaat kerken ook al is de verkondiging niet verkeerd? Bedoel je dat? Dus afhankelijk van hoe je geestelijke staat is, kerk je dan hier en dan daar? Of begrijp ik je verkeerd?Ik heb een vaste plaats waar ik kerk maar ga ook graag eens ergens anders heen. God heeft voor een ieder een eigen bedeling, God wil een ieder geven wat Hij nodig heeft en als het je nood wordt gaat God voor je zorgen. Je mag best weten, ik wist niet of het goed was waar ik kerkte en liet het aan God over. Ik heb bijna continue God gevraagd wat ik moest doen, buiten de gedachten die ik nodig had voor mijn werk was ik in gesprek met God, 3 weken lang. Toen liet God me zien waar ik heen moest. Ik moest die kerk uit maar daar zaten ook mensen die de deelgenoot zijn aan Gods Liefde en Genade. We weten niet altijd wat God van ons verlangd en waarom Hij ons op een bepaalde plek wil hebben, daarom is die afhankelijkheid zo nodig.Als je dicht bij God mag leven dan wordt het kennen van God en de Heere Jezus belangrijker als het evangelie.] Persoonlijk vind ik dit een vreemde uitspraak. Het kan dan ook zijn, dat ik je niet goed begrijp Leg eens uit hoe dat in elkaar steekt, dat het evangelie minder belangrijk wordt als je dicht bij de Heere leeft?Minder belangrijk is misschien niet het goede woord. Het heeft met groeien in het geloof te maken. Weer die afhankelijkheid, als je een nabij leven mag hebben dan leert God je, dan stuurt Hij je door de Bijbel. Dan gaat het meer over Wie Hij is, wat De Ik Ben betekend, de verhouding van Vader en Zoon, wat er tussen Hen afspeelt in het belang van jou. Dat je soms bijna je werk niet kan doen van de verontwaardiging over Zijn zorg over jou en Zijn nabijheid. Dan gaat het niet over geloofszekerheid, nee om de verontwaardiging hierover, Dan worden de rollen omgedraaid, dan gaat het er niet zo zeer meer om of het zo is maar waarom. Dan zegt God omdat Ik zoveel van je houd, heb ik het gedaan. Aanvankelijk geloof je dat haast niet en gaat God het je laten zien en dan gebeuren er wonderen en gaat Hij je laten zien wat voor jou nog geheim was. Dan komt het vaste voedsel.Iemand anders is misschien nog zoekende of is nog niet zeker, dan is evangelie weer belangrijk.Dus als je tot geloof gekomen bent of er is geen geloofstwijfel meer, dan wordt het evangelie daarom minder belangrijk? Het evangelie wordt dan zelfs belangrijker toch? Het is toch het onderwijs voor hen die in Christus geloven en er niet meer aan twijfelen, dat Hij de Messias is?Zie hierboven ook daarom is het zo belangrijk wat God van ons wil want vaak kunnen we het zelf niet eens peilen. Deze laatste zin van je begrijp ik niet, zou je eens kunnen uitleggen wat je daar nu precies bedoelt? b.v.d.Staat ook boven omschreven. Ik vraag God meerdere keren per dag me kracht te geven om te doen wat Hij wil, leg elke dag mijn leven in Zijn Handen. Zijn wil geschiedde hoe moeilijk het ook vaak lijkt, maar gaat altijd goed, als je maar hulp van Hem verwacht.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 22:06

Beetje ingewikkeld zo, al die kleurtjes.
Het gaat niet om streling van het gehoor, maar om zuiverheid van de prediking en dat de dienst ordelijk verloopt.
En dan is het noodzakelijk om er een gebedszaak van te maken.
Het moeten nooit puur menselijke overwegingen zijn, maar altijd zwaarwegende bezwaren.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor learsi » 26 aug 2014 04:43

Bedankt voor je reactie Teus.

h.g.
Learsi

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor moderngelovige » 27 aug 2014 11:43

schelpje3 schreef:Beetje ingewikkeld zo, al die kleurtjes.
Het gaat niet om streling van het gehoor, maar om zuiverheid van de prediking en dat de dienst ordelijk verloopt.
En dan is het noodzakelijk om er een gebedszaak van te maken.
Het moeten nooit puur menselijke overwegingen zijn, maar altijd zwaarwegende bezwaren.


Schelpje3
Hoe beoordeel je "zuiverheid van de prediking"?
Kijk een voorganger die konsekwent maar "een praatje voor de vaak" houdt kunnen we nog wel onderscheiden. Als er zelfs aan bestaan van God wordt getwijfeld is dat geen "zuivere kof...eeh prediking." Maar voor de rest krijg je dan geen maatlat van "zuivere prediking", die voor iedereen anders is? Resultaat: iedereen zijn eigen waarheid en vele afscheidingen...

"de dienst ordelijk verloopt" hoe zie je dat dan? Da's voor jou mss heel anders dan anderen en mij.

On-topic:
"Gemengde relaties" kwamen in de Bijbel trouwens ook voor; ze werden niet "aangeraden".
(Ik ga nu ff niet de bijbehorende teksten opzoeken, mss weet iemand anders deze te vinden?? )
Soms waren er strubbelingen, maar gaven juist deze relaties de "loop van de geschiedenis"
(De geboortelijn naar Jezus) een verrassende wending! Da's dan weer heel frappant!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 13:27

moderngelovige schreef:
Schelpje3
Hoe beoordeel je "zuiverheid van de prediking"?
Kijk een voorganger die konsekwent maar "een praatje voor de vaak" houdt kunnen we nog wel onderscheiden. Als er zelfs aan bestaan van God wordt getwijfeld is dat geen "zuivere kof...eeh prediking." Maar voor de rest krijg je dan geen maatlat van "zuivere prediking", die voor iedereen anders is? Resultaat: iedereen zijn eigen waarheid en vele afscheidingen...

"de dienst ordelijk verloopt" hoe zie je dat dan? Da's voor jou mss heel anders dan anderen en mij.

Dat is redelijk eenvoudig m.g., dat is: waar Christus gepredikt wordt, God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt.
En dan maakt het niet zoveel uit welk naambordje er naast de ingang staat. :D
Ik ben wel eens aangenaam verrast.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Boaz » 27 aug 2014 13:45

Schelpje3 schreef:
Dat is redelijk eenvoudig m.g., dat is: waar Christus gepredikt wordt, God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt.


Ik zie die zin wel eens voorbij komen op RW.
Het klinkt echt heel vroom, moet ik zeggen, maar zie nooit enige onderbouwing.
Wat bedoelt men met 'de zondaar het diepst vernederd wordt' en waar staat dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 14:10

Boaz schreef:
Ik zie die zin wel eens voorbij komen op RW.
Het klinkt echt heel vroom, moet ik zeggen, maar zie nooit enige onderbouwing.
Wat bedoelt men met 'de zondaar het diepst vernederd wordt' en waar staat dat?

Ik versta iets anders onder vroom, maar dit terzijde.

Het is n.a.v. zondag 21, het was eigenlijk niet volledig:

Oudvader Smijtegelt zei het zo:

"De ware kerk is daar God het meest verhoogd wordt, daar de zondaar op het diepst vernederd wordt, daar die vernederde en verlegene zondaar het bondigst naar Gods Woord getroost wordt, en daar die getrooste zondaar wordt aangezet tot de allerinnigste godsvrucht."

Het is een beetje ouderwetsch, maar zo spraken ze in die tijd. :wink:

Jvslooten

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Jvslooten » 27 aug 2014 14:24

Schelpje3 schreef:Dat is redelijk eenvoudig m.g., dat is: waar Christus gepredikt wordt, God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt.

Boaz schreef:Ik zie die zin wel eens voorbij komen op RW.
Het klinkt echt heel vroom, moet ik zeggen, maar zie nooit enige onderbouwing.
Wat bedoelt men met 'de zondaar het diepst vernederd wordt' en waar staat dat?

Jezus zegt: Wie zichzelf vernederd, zal verhoogd worden. Vernederen betekend hier: de laagste plaats innemen. Dat is niet alleen bijbels, dat is een van de kernthema´s in Jezus´ prediking. Zie o.a. Mat 20:25-28, Mat. 23:1-12, Luk. 9:46-48, Luk. 14:7-11, Luk. 18:9-14 en andere teksten. Ook in de rest van de Schrift kom je dit thema veelvuldig tegen. ´God [zal] degene die de ogen heeft neergeslagen, verlossen.´, (Job. 22:29).´de nederige van geest zal de eer vasthouden.´, Spr. 29:23. ´God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade. (...) Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen.´, Jak. 4:6-10. ´Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.´, 1 Pet. 5:5. Zie ook Luk. 4:16-21. Hij is gekomen om het Evangelie te verkondigen aan armen. Om te genezen gebrokenen van hart. Om blinden gezichtsvermogen te geven, en verslagenen vrijheid. In Jesaja 61 kun je iets lezen over die op het diepst vernederde zondaren. Zij zullen eeuwige blijdschap hebben. (v. 7).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten