Het idee van IS is vrij simpel: ze doen dit in opdracht van Allah. Alleen hún specifieke interpretatie van de Islam is de ware, dus dwingen ze anderen (inclusief andere moslims) om zich te bekeren, zo niet dan doden ze hen óf worden ze als slaven gebruikt. Hoe extreem ze zijn wordt wel duidelijk uit het feit dat zelfs een partij als al-Queda (waar IS ooit een onderdeel van was) tégen de IS vecht.
Laatst schrok ik echter nóg meer. Ik bedacht me dat het gedrag en ideologie van IS me erg bekend voor kwam... Ik ging op onderzoek uit en vond hoe soortgelijke gebeurtenissen niet alleen al eerder in de recente geschiedenis zijn gebeurt maar ook in de bijbel voorkomen.
Ik heb geen idee wat ik hier precies mee moet, dus daarom wil ik dit graag delen en vragen wat jullie hierover denken. Hieronder heb ik een serie bijbelteksten geplaatst die overeenkomsten vertonen met het gedrag en ideologie van IS.
NB: Dit is niet bedoeld als een aanval op de bijbel/christendom of wat dan ook. Ik weet gewoon niet wat ik er mee moet en vind het ontzettend lastig. Ik wil graag weten wat jullie hiervan denken en hoe jullie dit zien.
Hier staat een samenvatting van de teksten, daaronder de teksten zelf.
- God geeft de opdracht om álle Amelakieten te vermoorden: mannen, vrouwen, kinderen, zuigelingen en dieren.
- In opdracht van God werden alle mannen van de Midjanieten vermoord. De vrouwen en kinderen werden als buit meegenomen.
- Daarna worden ook alle jongetjes en alle vrouwen die geen maagd meer waren vermoord.
- De overgebleven 32.000 maagden werden als volgt verdeeld: 15,968 maagden voor diegene die meegevochten hadden, 15,680 maagden voor diegene die niet hebben meegevochten, 320 maagden voor de Levieten en 32 maagden voor de priester Eleazar.
- Gods wet: Als je een gevecht wint mag je meisjes meenemen waarmee je seks mag hebben en je je vrouw maken. Wanneer je wilt mag je het meisje weer weg laten gaan.
- Gods wet: Alle mannelijke tegenstanders mogen óf slaaf worden, óf ze worden gedood. De vrouwen en kinderen mogen in elk geval als buit mee worden genomen voor de slavendienst. Bij sommige volken mocht dit overigens niet: die moeten sowieso volledig worden uitgeroeid.
- Gods wet: Als je een slavin als vrouw neemt, naast je andere vrouwen, dan moet je wel met alle slavinnen/vrouwen evenveel seks hebben.
- Gods wet: Als je een slaaf met een stok slaat en hij gaat dood dan moet je gestraft worden. Maar als de slaaf pas na een paar dagen sterft dan is het verlies van je bezit al straf genoeg.
Teksten:
- God geeft de opdracht om álle Amelakieten te vermoorden: mannen, vrouwen, kinderen, zuigelingen en dieren.
1 Samuel 15: 1-3:
"Op een keer zei Samuel tegen Saul: ‘De HEER heeft mij destijds gezonden om u te zalven tot koning over zijn volk, over Israël. Luister dus nu naar wat de HEER te zeggen heeft. Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik ben niet vergeten wat Amalek Israël heeft aangedaan: het heeft Israël de weg versperd bij zijn uittocht uit Egypte. Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels."
- In opdracht van God werden alle mannen van de Midjanieten vermoord. De vrouwen en kinderen werden als buit meegenomen.
Numeri 31: 7-12:
Ze trokken tegen de Midjanieten ten strijde, zoals de HEER Mozes had bevolen, en doodden alle mannen, onder wie de koningen van Midjan: Ewi, Rekem, Sur, Chur en Reba. En naast de vijf Midjanitische koningen doodden ze ook Bileam, de zoon van Beor. De Israëlieten namen de Midjanitische vrouwen en kinderen gevangen, maakten zich meester van de runderen en het overige vee van de Midjanieten en van al hun bezittingen, en legden de steden waarin ze woonden en hun tentenkampen in de as. De geroofde bezittingen en de hele buit aan mensen en dieren namen ze mee, en ze brachten zowel de gevangenen als de buitgemaakte goederen naar Mozes, de priester Eleazar en het volk van Israël, naar het kamp in de vlakte van Moab, aan de Jordaan, ter hoogte van Jericho.
- Daarna worden ook alle jongetjes en alle vrouwen die geen maagd meer waren vermoord.
Numeri 31: 13-19:
Mozes, de priester Eleazar en de leiders van de gemeenschap verlieten het kamp en gingen hun tegemoet. Toen werd Mozes woedend op de bevelhebbers, de aanvoerders van duizend en de aanvoerders van honderd man, die daar uit de strijd terugkeerden. ‘U hebt de vrouwen in leven gelaten?!’ zei hij. ‘Juist zij waren het die de Israëlieten, op aanraden van Bileam, destijds bij de Peor verleid hebben tot ontrouw aan de HEER, en dat veroorzaakte de plaag die de gemeenschap van de HEER getroffen heeft. Dood daarom alle kinderen van het mannelijk geslacht en alle vrouwen die met een man hebben geslapen, maar laat meisjes die nog nooit met een man hebben geslapen in leven.
- De overgebleven 32.000 maagden werden als volgt verdeeld: 15,968 maagden voor diegene die meegevochten hadden, 15,680 maagden voor diegene die niet hebben meegevochten, 320 maagden voor de Levieten en 32 maagden voor de priester Eleazar.
Numeri 31: 25-47:
De HEER zei tegen Mozes: ‘Ga samen met de priester Eleazar en de familiehoofden van de gemeenschap na hoe groot de buit aan mensen en dieren is; geef de ene helft aan de mannen die aan de strijd hebben deelgenomen en de andere helft aan de rest van de gemeenschap. Leg degenen die aan de strijd hebben deelgenomen een heffing op van één op de vijfhonderd mensen, runderen, ezels, schapen en geiten; dit moeten zij aan de HEER afstaan. Houd dit op hun aandeel in en geef het aan de priester Eleazar, als een geschenk voor de HEER. Op het aandeel van de andere Israëlieten moet je één op de vijftig mensen, runderen, ezels, schapen, geiten en andere dieren inhouden. Geef ze aan de Levieten die zorg dragen voor de tabernakel van de HEER.’ Mozes en de priester Eleazar deden wat de HEER Mozes had geboden. Afgezien van de buitgemaakte goederen die de troepen al hadden verbruikt, bedroeg de buit 675.000 schapen en geiten, 72.000 runderen en 61.000 ezels, en verder mensen, namelijk 32.000 vrouwen die nog nooit met een man geslapen hadden. De helft, het aandeel van hen die aan de strijd hadden deelgenomen, bedroeg dus 337.500 schapen en geiten, waarvan er 675 aan de HEER moesten worden afgestaan, 36.000 runderen, waarvan er 72 aan de HEER werden afgestaan, 30.500 ezels, waarvan er 61 aan de HEER werden afgestaan, en 16.000 mensen, van wie er 32 aan de HEER werden afgestaan. Mozes droeg alles wat als geschenk aan de HEER moest worden afgestaan, over aan de priester Eleazar, zoals de HEER hem had geboden. Op het aandeel dat Mozes apart gehouden had voor de Israëlieten die niet aan de strijd hadden deelgenomen – de voor hen bestemde helft omvatte 337.500 schapen en geiten, 36.000 runderen, 30.500 ezels en 16.000 mensen – op dat aandeel van de Israëlieten hield Mozes één op de vijftig mensen en dieren in, en hij gaf die aan de Levieten die zorg droegen voor de tabernakel van de HEER, zoals de HEER hem had geboden.
- Gods wet: Als je een gevecht wint mag je meisjes meenemen waarmee je seks mag hebben en je je vrouw maken. Wanneer je wilt mag je het meisje weer weg laten gaan.
Deuteronium 21: 10-14:
Als u ten strijde trekt tegen de vijand, en de HEER, uw God, levert hem aan u uit, en u ziet onder de mensen die u krijgsgevangen maakt een mooi meisje dat bij u in de smaak valt en dat u tot uw vrouw wilt maken, en u neemt haar mee naar huis, dan moet zij haar hoofd kaalscheren, haar nagels knippen en de kleren die ze als krijgsgevangene droeg afleggen. Gedurende een maand mag ze in uw huis om haar vader en haar moeder treuren. Daarna mag u met haar slapen en kan ze uw vrouw worden. Als u haar op een gegeven moment niet meer wilt, moet u haar laten gaan waarheen ze wil. U mag haar niet verkopen en haar evenmin als een slavin behandelen, want u hebt haar al haar eer ontnomen.
- Gods wet: Alle mannelijke tegenstanders mogen óf slaaf worden, óf ze worden gedood. De vrouwen en kinderen mogen in elk geval als buit mee worden genomen voor de slavendienst. Bij sommige volken mocht dit overigens niet: die moeten sowieso volledig worden uitgeroeid.
Deuteronium 20: 10-17:
Voordat u een stad aanvalt, moet u eerst een vredesregeling aanbieden. Als men op het voorstel ingaat en de poorten voor u opent, moeten alle inwoners van de stad tot herendienst worden gedwongen. Als ze echter geen vrede willen sluiten en liever de strijd met u aangaan, en de HEER, uw God, u de belegerde stad in handen geeft, moet u alle mannelijke inwoners ter dood brengen. Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God. Zo moet u te werk gaan bij de steden die op grote afstand van u liggen, buiten het gebied dat u nu gaat veroveren. Maar daarbinnen, in de steden van het land dat de HEER, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen, om te voorkomen dat u de gruwelijke dingen die zij voor hun goden doen van hen overneemt, waardoor u tegen de HEER, uw God, zou zondigen.
- Gods wet: Als je een slavin als vrouw neemt, naast je andere vrouwen, dan moet je wel met alle slavinnen/vrouwen evenveel seks hebben.
Exodus 21: 10-11:
Neemt hij naast haar een andere vrouw, dan mag hij de slavin niet minder voedsel of kleding geven en niet minder vaak gemeenschap met haar hebben; doet hij haar op een van deze drie punten tekort, dan mag ze weggaan zonder ook maar iets te hoeven betalen.
- Gods wet: Als je een slaaf met een stok slaat en hij gaat dood dan moet je gestraft worden. Maar als de slaaf pas na een paar dagen sterft dan is het verlies van je bezit al straf genoeg.
Exodus 21: 20-21:
Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.