Wie kent niet de geschiedenis van Est(h)er?
De geschiedenis speelt zich af in Susa(n). Ester komt aan het Perzische hof. De koning Ahasveros (of: Xerxes) kroont Ester tot koningin. Haman, een afstammeling van Agag, de koning van Amalek, heeft een hoge positie aan het hof en hij wil dat de diepgelovige Jood Mordechai (de neef van Ester), die in de poort van de koning werkt, voor hem buigt. Om godsdienstige redenen doet Mordechai dat niet, tot groot ongenoegen van Haman. Hij wil Mordechai en het gehele Joodse volk ombrengen en laat hiervoor een wet uitvaardigen. Haman stelt een datum vast door het werpen van het "poer" (het Hebreeuwse woord voor "lot"). Eerder was er vijandschap ontstaan tussen Israël en Amalek (Exodus 17:8-16). Dankzij het optreden van Ester en Mordechai worden de plannen van Haman verijdeld en worden de Joden gered. De koning vraagt tijdens de maaltijden meerdere keren aan Ester wat haar wens is. Uiteindelijk zegt ze dat haar volk, het Joodse volk, uitgeroeid dreigt te worden. De rollen worden omgedraaid. Haman moet Mordechai eer bewijzen en hij wordt gehangen aan de galg van 50 el hoog, die Haman voor Mordechai had bestemd. Mordechai krijgt een belangrijke rol aan het hof. Deze overwinning wordt door de Joden gevierd met het jaarlijkse Poerimfeest.
Het opvallende aan het (Hebreeuwse) Bijbelboek Ester is het feit dat God nergens genoemd wordt. Geen enkele Godsnaam komt er in voor. De Griekse vertaling in de Septuagint is zes hoofdstukken langer dan het Hebreeuwse boek Ester. In deze Griekse versie wordt God wel genoemd. In de Hebreeuwse tekst wordt God dus helemaal niet genoemd. Vanwege deze redenen zijn er wel vraagtekens gezet bij de waarde en authenticiteit van het Bijbelboek Ester. Mijn vraag is: is dit terecht?