Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Spreeuw » 12 aug 2014 07:26

In veel kerken wordt de samenzang tijdens de erediensten begeleid met het orgel.
In andere kerken wordt naast het orgel ook gebruik gemaakt van andere muziekinstrumenten, zoals een piano, gitaar, viool, saxofoon, drumstel en dergelijke.
Er zijn ook kerken waar men tijdens reguliere diensten gebruik maakt van enkel het orgel, maar in bijzondere diensten, zoals jeugddiensten, jubileumdiensten enzovoorts gebruik maken van meerdere muziekinstrumenten. In kerken van bevindelijk gereformeerde signatuur begint men daar niet aan.

Ik ben benieuwd naar uw mening hierover. Wat is uw mening over het gebruik van meerdere muziekinstrumenten (andere instrumenten dan het orgel) tijdens de kerkdiensten?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2014 08:23

Tja, de Bijbel is duidelijk dat er niets mis is met het gebruik van andere instrumenten. De Bijbel wijst ook nergens het orgel aan als HET instrument bij uitstek voor in de erediensten. Sterker nog, in de tijd van de Bijbel bestond het orgel nog helemaal niet. (opmerkelijk dat de SV deze dan wel noemt, niet zo sterk vertaald).

Ik vind het orgel een mooi instrument en ben voorstander van begeleiding met orgel en andere instrumenten, afhankelijk van de liederen die gezongen worden. En soms kunnen band en orgel zelfs prachtig samenspelen.


3 Looft Hem met bazuingeschal,
looft Hem met harp en citer,
4 looft Hem met tamboerijn en reidans,
looft Hem met snarenspel en fluit,
5 looft Hem met klinkende cimbalen,
looft Hem met schallende cimbalen.
6 Alles wat adem heeft, love de HERE.
Halleluja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2014 08:25

Heerlijk, ik hou niet zo van een orgel (jeugdtrauma denk ik). Ik ben blij dat er bij ons in de gemeente veel verschillende muzikanten zitten. :-({|=

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Boaz » 12 aug 2014 09:29

Bij mij in de gemeente zijn verschillende bands, die roulerend de zangdienst begeleiden.
Zo'n band bestaat doorgaans uit uit een synthesizer/keyboard, gitaren, drumstel en soms een fluit, een saxofoon (prachtig!!) of een viool.

Ik vind het mooi, het zijn stuk voor stuk goede muzikanten.
Persoonlijk houd ik niet van orgelspel, hoewel ik moet toegeven dat ik het heel soms wel mooi vind klinken, maar dan heb ik het over orgels zoals in de Bovenkerk van Kampen. (En niet die vreselijke harmoniums die je soms in huiskamers ziet staan)

Een nadeel van het orgel vind ik dat ik het alleen goed vind klinken met Psalmen, en het ongeschikt is om Opwekkingsliederen e.d. mee te zingen.

Zoals al eerder is geschreven: de Bijbel geeft niets aan over muziekinstrumenten die niet geschikt zouden zijn voor de diensten. In de Tempel werden ook allerlei instrumenten gebruikt. Het is dus puur persoonlijke voorkeur en/of traditie.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Optimatus » 12 aug 2014 19:27

Meestal orgel, soms ook andere instrumenten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mealybug » 12 aug 2014 20:05

Welke muziekinstrumenten komen er in het nieuwe testament voor?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2014 12:15

Daar worden geen regels gegeven of je wel of niet muziekinstrumenten moet gebruiken, en ja, welke dan enzovoorts.

Logisch ook, de diensten waren vaak bij mensen in huis dus werd gebruikt wat er voor handen was aan instrumenten die bespeeld konden worden en als er geen instrumenten of muzikanten waren zong deed men zonder. Dus lees je nergens: Je moet dit en dat instrument gebruiken... bouw allemaal orgels in je huis in. Of: alleen snaarinstrumenten. Of: Geen instrumenten.

ps. In het NT staat ook niet dat je auto mag rijden....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor GDK » 13 aug 2014 12:28

mealybug schreef:Welke muziekinstrumenten komen er in het nieuwe testament voor?


Goede vraag. Volgens mij alleen de fluit van de kinderen op de markt en de laatste bazuin. In ieder geval is het contrast met het Oude Testament enorm. Paulus roept ons alleen op om te zingen, en zegt (heel opvallend) niets over begeleiding door instrumenten. Dat zou je wel verwachten en misschien ook wel gehoopt hebben.
Zouden instrumenten (uit de tempel) net als de offers voor hem tot de Oudtestamentische bedeling behoort hebben? Zo dacht volgens mij de reformator Zwingli er ook over toen het het orgel uit de kerk verbande. Tenminste, dat is mij zo verteld.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2014 12:32

Zo vreemd is dat niet, de Bijbel zegt niet zoveel over het gebruik van instrumenten, qua regelgeving. Nergens staat dan ook dat we zonder instrumenten moeten zingen. Stellen dat er niets over wordt gezegd en dat dus inhoudt dat er geen instrumenten gebruikt mogen worden slaat nergens op. We worden er vrij in gelaten. Orgel, gitaar, drumstel, bazuin, fluit, viool, acapella.... het mag allemaal als we het tot Gods eer doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2014 12:32

In de kerk vind ik orgelspel verreweg het fijnst om bij te zingen.
Maar ik hoorde op de ref. omroep een Psalm, gezongen door een mannenkoor, begeleid door viool en dat klonk prachtig.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mealybug » 13 aug 2014 12:40

Marnix schreef:Daar worden geen regels gegeven of je wel of niet muziekinstrumenten moet gebruiken, en ja, welke dan enzovoorts.

Logisch ook, de diensten waren vaak bij mensen in huis dus werd gebruikt wat er voor handen was aan instrumenten die bespeeld konden worden en als er geen instrumenten of muzikanten waren zong deed men zonder. Dus lees je nergens: Je moet dit en dat instrument gebruiken... bouw allemaal orgels in je huis in. Of: alleen snaarinstrumenten. Of: Geen instrumenten.

ps. In het NT staat ook niet dat je auto mag rijden....

Je schiet een klein beetje door.
In het NT staat wel dat je zelf een psalm of lied moet maken en meebrengen naar de gemeente, doch wij zingen al eeuwenlang oude OT liederen, voornamelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2014 13:38

Dat heeft toch niets met muziekinstrumenten te maken? Je ontwijkt de discussie die je zelf met een losse flodder hebt aangezwengeld.

Wat de liederen betreft, dat is grote onzin. Paulus spreekt over Psalmen, Hymnen en geestelijke liederen. Oude en nieuwe liederen. We zingen Psalmen, oude gezangen, nieuwe gezangen, opwekking.

Daarnaast zegt de Bijbel niet dat iedereen nieuwe liederen moet maken. Wel dat de Geest liederen aan mensen ingeeft en we die mogen zingen en dat we voor Hem ook nieuwe liederen mogen zingen. (wat dat eerste betreft is daar wel wat discussie over, tenminste, over die Bijbeltekst, de NBV wijkt hier nogal af:

[i]16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. (NBV)

16 Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid; onderwijs elkaar en wijs elkaar terecht, met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Zing voor de Heere met dank in uw hart.( HSV}

16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. (NBG)

16 Let the word of Christ dwell in you richly in all wisdom; teaching and admonishing one another in psalms and hymns and spiritual songs, singing with grace in your hearts to the Lord. (KJV)

Maar goed, we zingen Psalmen, hymnen en geestelijke liederen, ook liederen die de Geest (recent) vol genade aan mensen heeft ingegeven dus dat lijkt me prima. Weer terug naar de instrumenten ipv dat we er allerlei andere dingen bij gaan halen waar dit topic niet over gaat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Teus » 13 aug 2014 20:12

Het nadeel vind ik dat ik alsmaar mijn broek op moet hijsen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 aug 2014 21:28

Beetje meer muziek in de kerken kan nooit kwaad.
Laat er maar lekker eens een frisse 'Wind' doorheen waaien.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Meerdere muziekinstrumenten tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Evelien » 13 aug 2014 21:38

Teus schreef:Het nadeel vind ik dat ik alsmaar mijn broek op moet hijsen.


Hier de oplossing:

Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 59 gasten