Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor xsidd » 23 jul 2014 13:09

@Spreeuw

Ik snap je uitleg, waarvan ik vermoed dat je nu aan de woorden van Paulus denkt? Ik weet dat er in mij, in mijn vlees geen goed woont?

Als deze uitleg maar niet aangegrepen zal worden door sommigen, om dan maar afwachtend te zijn.... En een afwachtende houding aan te nemen, in het goede doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2014 13:11

Jvslooten schreef:Paulus schrijft: 'Er is verscheidenheid van genadegaven', en Petrus heeft het over 'de veelsoortige genade van God'. De genadegave die jij bedoeld, door Petrus 'de genade van het eeuwige leven' genoemd, is één van de veelsoortige genade die God schenkt aan goeden en aan kwaden.

Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.


Dus er zijn toch goede mensen volgens de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 13:12

Marnix schreef:Dus er zijn toch goede mensen volgens de Bijbel.
Hoe bedoel je dat?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2014 13:57

Jvslooten schreef:Hoe bedoel je dat?



G O E D . goed, niet slecht.
vandalen.nl :wink:

Als in: nodigt allen tot de bruiloft, de goeden en de slechten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor naamloos » 23 jul 2014 14:00

Jvslooten schreef:Nee, dat is niet calvinistisch. Ik begrijp overigens niet wat je reactie met mijn schrijven te maken heeft.
Hihi, blijkbaar snap je dat heel goed, want ik had je niet eens geciteerd en bovendien stonden er nog 2 reacties van MB tussen de jouwe en de mijne :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2014 14:28

Jvslooten schreef:Hoe bedoel je dat?


Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 14:55

Jvslooten schreef:Hoe bedoel je dat?
Marnix schreef:

Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen
Dat is geensinds een bewijs natuurlijk om te stellen dat er van nature in de mens iets goeds woont.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 15:22

xsidd schreef:@Spreeuw

Ik snap je uitleg, waarvan ik vermoed dat je nu aan de woorden van Paulus denkt? Ik weet dat er in mij, in mijn vlees geen goed woont?

Als deze uitleg maar niet aangegrepen zal worden door sommigen, om dan maar afwachtend te zijn.... En een afwachtende houding aan te nemen, in het goede doen.


Ja klopt, ik denk onder andere aan de woorden die je noemt.

Het is inderdaad niet de bedoeling om dit als excuus te gebruiken. De oproepen in de Bijbel staan er niet voor niets. Dat neemt niet weg dat het goede alleen van de Here komt.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 15:29

xsidd schreef:@Spreeuw

Ik vind het een eenzijdige belichting, die je nu stelt. Als je het niet erg vind, zet ik er iets tegen over.

Matheus 6 ver 19 en 20 (Herziene Statenvertaling)
19 Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen;
20 maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen;
21 want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Zou je schatten verzamelen in de hemel, als er niemand goed zou doen, zelfs niet 1?


@xsidd, dit topic komt weer zo kalm aan op verdorvenheid verzamelen.
We spreken niet over de Grootheid van God, nee over de rottigheid van de mens, waar God niet wil dat wij het er over hebben. dat doet Hij Zelf wel op Zijn tijd.
Voor God is het het minst belangrijke. Best, als we het er eens over hebben maar er wordt niets tegenover gesteld, dat doet God wel in Zijn Woord.
Van ons zelf kunnen we niets goed doen, we kunnen helemaal niets zelf, nog niet knipperen met je ogen. Als we iets goeds doen komt het van God en als we foute dingen doen komt het van satan, zo simpel is het.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor rotterdam » 23 jul 2014 15:32

Jvslooten schreef:Dat is geensinds een bewijs natuurlijk om te stellen dat er van nature in de mens iets goeds woont.


En Josef van Arimathea ? ( een goed en rechtvaardig man.)

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 15:33

Teus schreef:Als we iets goeds doen komt het van God en als we foute dingen doen komt het van satan, zo simpel is het.
Bijna goed. Als we foute dingen doen komt het van ons zelf.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 15:39

Teus schreef:Als we iets goeds doen komt het van God en als we foute dingen doen komt het van satan, zo simpel is het.
Jvslooten schreef:Bijna goed. Als we foute dingen doen komt het van ons zelf.

Omdat we de wereldheerser aanhangen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor xsidd » 23 jul 2014 15:47

@Jvslooten


Als het goede niet niet uit de mens komt, uit wie dan wel? De mensen ondersteunen elkaar, en waar komt dat dan vandaan?

Voorbeeld : Met rampen zetten ineens veel mensen zich in voor de ander.

Komt dat door de mens, of door God die de algemene genade geeft? Dan zou God dus genade verstrekken, aan hen, die niet naar Hem vragen? Waar blijft de eigen verantwoording nog van de mens als dat zo is?

De eigen verantwoording blijft. En als God de algemene genade geeft maar niet de bekering werkt, is dat ook apart... Vind je niet?


Persoonlijk heb ik een heel aantal keren ontdekt, dat sommige zaken in de Bijbel tegenovergesteld lijken...


Het is een spanningsveld mijn inziens.

Jezus zegt : Niemand zal hen uit mijn Hand rukken... Maar Jezus zegt ook : Wie niet in Mij blijft, word met de andere verdorde ranken in het vuur gegooid.


Zie je de spanningsboog tussen deze twee uitspraken?


Zo zijn er veel en veel meer dingen in de Bijbel waar een spanningsboog in zit. Je kan inderdaad zeggen dat er in de mens geen goed woont.. Als het maar niet leid tot afwachting...

P.s Lees net je bericht terwijl ik met dit bericht bezig was... Ik geloof niet dat het Gods doel is, om elkaar te ontmoedigen door een tekst uit Psalmen... Ik ga ook niet verder in op de verdorvenheid van de mens, want net zoals je aangeeft is het daar niet het topic voor. Wij mensen denken uit ons zelf... Als God duidelijk maakt, dat we door het offer van Jezus, verzoening en vergeving hebben mogen ontvangen, is dat DOOR Hem, Er staat toch, dat we gerechtvaardigd mogen zijn door Hem? Hoe zou God je zien dan? Hij ziet je dan toch door Zijn Zoon heen?

Hij ziet ons dus door Jezus heen aan. Gelukkig maar!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2014 15:56

Jvslooten schreef:]Dat is geensinds een bewijs natuurlijk om te stellen dat er van nature in de mens iets goeds woont.


Dat klopt. Hoewel mensen wel goede dingen kunnen doen, ook als ze geen nieuwe natuur in Christus hebben ontvangen. Het tekent wel dat we door Hem wel "goed" en "rechtvaardig" kunnen zijn. Rechtvaardig is ook het woord dat in Psalm 14 wordt gebruikt. God kijkt rond, niemand die goed is, maar Hij is met de rechtvaardigen, met Zijn volk.

Het is een wat verwarrende tegenstelling in Psalm 14. Niemand doet goed, maar het gaat wel over hen (degenen die met God geen rekening houden en Zijn volk belagen) en de rechtvaardigen. Maar misschien is het niet zo lastig. Uit onszelf zijn we slecht, maar in Hem zijn we gerechtvaardigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 16:00

Jvslooten schreef:Dat is geensinds een bewijs natuurlijk om te stellen dat er van nature in de mens iets goeds woont.
rotterdam schreef:
En Josef van Arimathea ? ( een goed en rechtvaardig man.)
We lezen van Josef van Arimathea dat hij een discipel van Jezus was (Mat. 27:57, Joh. 19:38) die het koninkrijk van God verwachte (Mar. 15:43). Nee, Josef was van nature niet beter dan ieder ander. Maar Josef was door Jezus Zélf tot het geloof geroepen. Tot het dicipelschap. Josef verwachte het koninkrijk van God. Niet omdat hij van nature goed zou zijn geweest, maar omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten