De Godsnamen in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Spreeuw » 22 jul 2014 21:17

In de Bijbel wordt God met verschillende namen aangeduid. Ik heb me verdiept in deze Godsnamen, omdat ik dit erg leerzaam vind. Daarom heb een korte samenvatting gegeven van de Godsnamen die we in de Bijbel tegenkomen. Let wel: het zijn allemaal namen van de ene God! Als iemand nog aanvullingen heeft, dan lees ik het graag.

Oude Testament (Hebreeuws):
- Elohim. Deze Godsnaam komt ongeveer 2750 keer voor in het Oude Testament, waarvan ongeveer 2500 keer voor de God van Israël. Ook goden van andere volken worden "Elohim" genoemd. Elohim is een meervoudsvorm. Dit is grammaticaal gezien, maar het heeft dikwijls een enkelvoudige betekenis.
- Eloah en El. Beide Godsnamen worden vertaald met "God". Eloah is het enkelvoud van Elohim. Het komt 57 keer voor in het Oude Testament, waarvan 41 keer in het Bijbelboek Job. De naam "El" komt ruim 200 keer voor in het OT. Letterlijk betekent "El" de "machtige". El heeft ook een meervoudsvorm, namelijk "Eliem", deze meervoudsvorm wordt echter altijd gebruikt voor afgoden.
- Adoon, Adoniem en Adonai. Adoon is de regeerder, de bestuurder. Deze naam wordt in het OT zowel voor God als voor de mens gebruikt. Adoniem is het meervoud van Adoon. Meestal is het zo dat Adoon degene is die anderen regeert, terwijl die anderen hem niet toebehoren, terwijl Adoniem de zijnen regeert. Ook deze naam wordt zowel voor mensen als voor God gebruikt. De naam Adonai wordt alleen voor God gebruikt. Het komt ongeveer 300 keer in het OT voor. Letterlijk betekent deze naam: "mijn adoniem": "mijn Heer". De naam Adoniem wijst op God als de eigenaar van deze aarde, met Adonai erkennen wij Zijn rechten over deze aarde. Als Godsnaam worden deze namen vertaald met "He(e)re" (kleine letters).
- Jahweh (JHWH). Deze Godsnaam komt meer dan 6800 keer voor in het Oude Testament. In veel Nederlandse vertalingen wordt deze Godsnaam vertaald met H(E)ERE (met hoofdletters). JHWH is de God, Die een verbond heeft gesloten met de mens. Terwijl Elohim de allerhoogste, verheven God is, de Schepper, is JHWH de naam van de Verbondsgod van Israël, Die een persoonlijke, liefdevolle band heeft met Israël. Van belang is te weten dat Elohim en JHWH niet twee verschillende goden zijn: het gaat om dezelfde God, maar beide namen drukken een andere heerlijkheid van God uit. "JHWH Zebaoth" betekent: "HERE der heerscharen". Het gaat dan om de God van de slagorden van Israël.
- Eljoon. Deze Godsnaam komt 36 keer voor in het Oude Testament. Het betekent: "de Allerhoogste".
- (El) Sjaddai. Deze Godsnaam komt 48 keer voor in het Oude Testament. Het betekent: "(God) de Almachtige".
- El Olaam. Dit betekent "de eeuwige God".

Nieuwe Testament (Grieks):
- Theos. Deze naam voor God staat gelijk aan Elohim uit het OT. Theos komt meer dan 1000 keer voor in het Nieuwe Testament. De drie personen van het Goddelijk Wezen worden allen Theos genoemd.
- Kurios. Deze Godsnaam wordt vertaald met He(e)re. Kurios komt ruim 700 keer voor in het Nieuwe Testament. Kurios betekent "heer". Kurios wordt in het NT heel vaak gebruikt als aanduiding voor Jezus Christus. In het NT wordt, wanneer een tekst uit het OT aangehaald wordt, Kurios ook gebruikt als vertaling van JHWH. De Septuaginta (Griekse vertaling van het OT) heeft JHWH vertaald met Kurios.
- Ie'ous. Betekenis: Jezus. Jezus wordt ook "Christus" genoemd.
- Logos. De betekenis van "Logos" is Woord. Het komt regelmatig voor in het evangelie van Johannes. De Here Jezus Christus is de Logos, de eeuwige God, Die naar de aarde afdaalde om als mens te worden geboren.
- Despotes. Dit woord wordt vijf keer in het NT gebruikt voor God. Het betekent "Heerser".
- Patêr. Betekenis: Vader. Als Godsnaam betekent het (God) de Vader.
- Pneuma hagion. Betekenis: Heilige Geest.
- Pantokratôr. God wordt in het NT soms ook Pantokratôr genoemd. Het betekent "Almachtige" en staat in de Bijbel gelijk aan de El Sjaddai (OT).

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Arco » 23 jul 2014 12:34

Even voor de duidelijkheid: JHWH is de enige echt Naam van God. Hiermee maakt Hij zich bekend. De andere 'namen' zijn eigenlijk titels.

Elohiem (meervoud van El) betekent machtige of sterke. Dit is wat anders dan wat het woord 'god' omvat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Re: De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 13:34

Bedankt Spreeuw!

Jvslooten

Re: De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 13:39

Arco schreef:Even voor de duidelijkheid: JHWH is de enige echt Naam van God. Hiermee maakt Hij zich bekend. De andere 'namen' zijn eigenlijk titels.
Hoezo?

Jes. 47 v. 4:
Onze Verlosser, HEERE van de legermachten is Zijn Naam, de Heilige van Israël.

Jes. 48 v. 2:
Ja, ‘van de heilige stad’ noemen zij zich en zij steunen op de God van Israël, HEERE van de legermachten is Zijn Naam.

Jer. 10 v. 16:
Maar het Deel van Jakob is niet als zij, want Hij is Formeerder van alles, en Israël is de stam die Zijn eigendom is, HEERE van de legermachten is Zijn Naam.

Amos 4 v. 13:
Want, zie, Hij Die de bergen vormt, Die de wind schept en Die aan de mens bekendmaakt wat zijn gedachten zijn, Die de dageraad tot duisternis maakt, en Die op de hoogten van de aarde treedt; HEERE, God van de legermachten, is Zijn Naam.

Ik kan wel meer teksten aandragen, maar de strekking is duidelijk lijkt mij.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Arco » 31 jul 2014 08:20

Het is te abstract gedacht om te stellen dat dan Zijn Naam is: JAHWEH Zebaoth (HEER der legermachten). Want een naam in het Hebreeuws is niet alleen een aanspreekvorm, zoals een titel dat wel is, maar ook je zijn, je karakter en je kenmerk. Een Hebreeuws gezegde is dan ook: je bent je naam.

Daarom is Matth. 1:21 pas te begrijpen in het Hebreeuws, omdat het vers in elke andere taal niets verklaard.

"En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS (Grieks: IESOS); want Hij zal Zijn volk zalig maken (Grieks: soter) van hun zonden." (SV)

"En zie! Zij zal een Zoon baren en u zult Zijn naam noemen Jeshua (of Jehoshua: JAHWEH is verlossing), want Hij zal Mijn volk verlossen (Hebreeuws: jê’oshi’à) van alle zonden." (bron)

PS: de legermachten, dat is Israël.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Re: De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Jvslooten » 31 jul 2014 20:17

Arco schreef:PS: de legermachten, dat is Israël.

Waarom? Dan denk ik toch ergens anders aan hoor. Zie ook 1 Kon. 22:19, Luk. 2:13. Ook het boek van Enoch spreekt trouwens consequent over de HEER der geesten.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Godsnamen in de Bijbel

Berichtdoor Arco » 01 aug 2014 10:52

Hemels heir is niet hetzelfde als de legermachten. Het verschil tussen Zebaoth (legermachten) en zeva hashamajim (Hemels heir).

Henoch of Enoch is geen canoniek boek.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten