Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor xsidd » 23 jul 2014 10:51

@Spreeuw

Begin citaat"Het gaat hier om een oproep, die je gaat gehoorzamen als God in je leven werkt."Einde citaat.

Amen. Alleen als ik de oproep aanvat, om weduwen en wezen te bezoeken, zoals Hij vraagd, dan verzamel je toch schatten in de hemel?

En alle andere mensen die goede dingen doen? Er zijn veel mensen, die geen Christen zijn, maar toch het goede ook doen.

Hoe vul je dat in?

Groet :)

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 11:34

xsidd schreef:En alle andere mensen die goede dingen doen? Er zijn veel mensen, die geen Christen zijn, maar toch het goede ook doen.

Hoe vul je dat in?

Groet :)
Ik wil hieronder een -ingekort- stukje citeren van William Perkins (1558-1602), misschien dat dat het verschil enigszins kan verduidelijken.

''Genade moet onderscheiden worden. Zij is tweeerlei: weerhoudende of vernieuwende genade. Weerhoudende genade noem ik zekere algemene gaven Gods, die alleen dienen om de uitwendige wandel der mensen te ordenen en te formeren naar de wet Gods. (...) Door deze genade zijn de heidenen rechtvaardig, mild en dapper geweest. (...) Vernieuwende genade is niet aan alle mensen gemeen, maar eigen aan de uitverkorenen, en is een gave van Gods Geest, waardoor de verdorvenheid der zonde niet alleen weerhouden maar ook gedood wordt, en het vervallen beeld Gods weer hersteld wordt in rechtvaardigheid en ware heiligheid. (...) Al had een mens nog zoveel weerhoudende genade, toch, zo hij de Geest van Christus niet heeft, om het geloof in het hart te scheppenen om hem te heiligen, zo is hij even ver van de zaligheid [verwijderd] als iemand anders.''

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2014 11:47

De goede samaritaan....werd toch echt goed genoemd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2014 11:52

Jvslooten schreef:Ik wil hieronder een -ingekort- stukje citeren van William Perkins (1558-1602), misschien dat dat het verschil enigszins kan verduidelijken.

''Genade moet onderscheiden worden. Zij is tweeerlei: weerhoudende of vernieuwende genade. Weerhoudende genade noem ik zekere algemene gaven Gods, die alleen dienen om de uitwendige wandel der mensen te ordenen en te formeren naar de wet Gods. (...) Door deze genade zijn de heidenen rechtvaardig, mild en dapper geweest. (...) Vernieuwende genade is niet aan alle mensen gemeen, maar eigen aan de uitverkorenen, en is een gave van Gods Geest, waardoor de verdorvenheid der zonde niet alleen weerhouden maar ook gedood wordt, en het vervallen beeld Gods weer hersteld wordt in rechtvaardigheid en ware heiligheid. (...) Al had een mens nog zoveel weerhoudende genade, toch, zo hij de Geest van Christus niet heeft, om het geloof in het hart te scheppenen om hem te heiligen, zo is hij even ver van de zaligheid [verwijderd] als iemand anders.''


''Weerhoudend versus vernieuwend, uitwendig versus inwendig.'' jaja...compliceren maar weer om de leer kloppend te maken.

''Door deze genade zijn de heidenen rechtvaardig, mild en dapper geweest.''

GE-rechtvaardigd bedoelde je misschien met mr Perkins woorden?
Hebben sommigen ook zelf een mening misschien ipv het altijd maar weer het ja en amen knikken op quotes van de mening van anderen?
Laatst gewijzigd door mealybug op 23 jul 2014 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor naamloos » 23 jul 2014 12:11

Wat is dat voor een God-onterende leer die van mensen marionetten maakt zodat God indirect de schuld van alles is/wordt :?: :?: :?: Wat erg! Is dat Calvinistisch?
Het klinkt vroom en nederig, maar het is eigenwillige godsdienst die het vlees bevredigend.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 12:28

xsidd schreef:@Spreeuw

Begin citaat"Het gaat hier om een oproep, die je gaat gehoorzamen als God in je leven werkt."Einde citaat.

Amen. Alleen als ik de oproep aanvat, om weduwen en wezen te bezoeken, zoals Hij vraagd, dan verzamel je toch schatten in de hemel?

En alle andere mensen die goede dingen doen? Er zijn veel mensen, die geen Christen zijn, maar toch het goede ook doen.

Hoe vul je dat in?

Groet :)


Dat is Gods algemene genade.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2014 12:34

Spreeuw schreef:Dat is Gods algemene genade.

Volgens mij is er maar 1 Genade-gave die ons gegeven is , en als we die niet aannemen en er naar leven, vallen we onder het onkruid wat samen opgroeit met het koren.

Desalniettemin is alles genade, ja.
Voor iedereen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 12:36

mealybug schreef:Volgens mij is er maar 1 Genade-gave die ons gegeven is , en als we die niet aannemen en er naar leven, vallen we onder het onkruid wat samen opgroeit met het koren.

Desalniettemin is alles genade, ja.
Voor iedereen.


Je kunt onderscheid maken tussen Gods algemene en bijzondere genade.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2014 12:44

Spreeuw schreef:
Je kunt onderscheid maken tussen Gods algemene en bijzondere genade.


Heb je daar een bijbelse, nieuwtestamentische uitleg bij, ?
Laatst gewijzigd door mealybug op 23 jul 2014 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 12:45

Inderdaad, er zijn 2 soorten genade, als je het zo wilt noemen.

1 Zaligmakende Genade, door de Liefde van God en de Gave van Zijn Zoon. Verkregen door Geloof
2 Algemene Genade, door de Liefde van God. Heeft ieder ongelovig mens, altijd.

De rest is zelf bedacht.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor xsidd » 23 jul 2014 12:49

@Spreeuw

Je kan toch de opdracht om goed te doen, niet uitleggen als genade van God, terwijl de mens zelf ook zijn of haar verantwoording behoort te nemen?

Of is het kiezen van de mens ook genade? Nee toch? Anders zou je de mens van zijn of haar eigen verantwoordelijkheid zijn ontheven...

En als jij het bestempeld als algemene genade, hoop ik dat God nog veel algemene genade heeft met deze wereld.

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 12:57

naamloos schreef:Wat is dat voor een God-onterende leer die van mensen marionetten maakt zodat God indirect de schuld van alles is/wordt :?: :?: :?: Wat erg! Is dat Calvinistisch?
Nee, dat is niet calvinistisch. Ik begrijp overigens niet wat je reactie met mijn schrijven te maken heeft. Het enige wat je aan de hand daarvan zou kunnen concluderen is dat God de Auteur van alle goed is. En dat is ook een hele Bijbelse gedachte natuurlijk, de Prediker geeft daar bijvoorbeeld veel aandacht aan. Zie in dat verband Pred. 2:24 (..het goede* komt uit de hand van God.), Pred 3:13 (..het goede* ... is een gave van God.), Pred. 5:17, Pred. 7:14-15, enzovoort.

*let op: ´het goede´ duid hier op algemene gaven; eten, drinken, gezondheid etc.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 23 jul 2014 12:59

xsidd schreef:@Spreeuw

Je kan toch de opdracht om goed te doen, niet uitleggen als genade van God, terwijl de mens zelf ook zijn of haar verantwoording behoort te nemen?

Of is het kiezen van de mens ook genade? Nee toch? Anders zou je de mens van zijn of haar eigen verantwoordelijkheid zijn ontheven...

En als jij het bestempeld als algemene genade, hoop ik dat God nog veel algemene genade heeft met deze wereld.


Toch wel, want in ons is enkel verdorvenheid. En nee, de mens is niet van zijn verantwoordelijkheid ontheven, maar dit is een andere zaak.

Jazeker, God heeft veel algemene genade voor deze wereld.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 13:02

Bambi schreef:God trekt/roept/klopt,
de mens moet zich bekeren, dat is tot God keren/zijn hart openen
de Heilige Geest komt in het hart wonen, dat is de wedergeboorte.

Het staat er toch heel simpel:

Openbaring 3:20
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.


Als je hier aan voorbij gaat, geloof je gewoonweg niet.
Bambi bedankt!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 13:06

mealybug schreef:Volgens mij is er maar 1 Genade-gave die ons gegeven is , en als we die niet aannemen en er naar leven, vallen we onder het onkruid wat samen opgroeit met het koren.
Paulus schrijft: 'Er is verscheidenheid van genadegaven', en Petrus heeft het over 'de veelsoortige genade van God'. De genadegave die jij bedoeld, door Petrus 'de genade van het eeuwige leven' genoemd, is één van de veelsoortige genade die God schenkt aan goeden en aan kwaden.

Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen; zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten