Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 17:18

Psalm 14:1 (Berijming 1773)
De trotse dwaas zegt in zijn boos gemoed:
"Daar is geen God". Zij doven 't licht der rede,
En maken zich, door gruwelijke zeden,
Afschuwelijk; daar is geen mens, die goed
Op aarde doet.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit


Psalm 14:1-3 (NBG'51)
1 Voor de koorleider. Van David.

De dwaas zegt in zijn hart:
Er is geen God.
Zij bedrijven gruwelijke en afschuwelijke misdaden,
niemand is er, die goed doet.
2 De HERE ziet neder uit de hemel
op de mensenkinderen,
om te zien, of er één verstandig is,
één, die God zoekt.
3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard;
er is niemand die goed doet, zelfs niet één.



In de kerkgeschiedenis is er heel wat "gesteggel" geweest over de vraag of er nog iets goeds in de mens te vinden is. Zijn we vanuit onszelf radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad, of zit er toch nog iets goeds in ons? Met name de rooms-katholieken en de remonstranten (en ook evangelischen) gaan uit van dat laatste. Er is toch nog wel wat goeds in ons. Het gereformeerde en lutherse gedachtegoed gaat uit van het eerste: de mens is verdorven en geneigd tot alle kwaad. In Psalm 14:3b en 53:4b staat: "er is niemand die goed doet, zelfs niet één." Is deze tekst nu niet het einde van alle tegenspraak? Ja, er is inderdaad niets goeds in de mens, hij is radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad. Of is dit te simpel gedacht?

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 17:33

Wie zijn wij om te zeggen wat goed is en wat fout.

De slang Eva verleidde met de vrucht van goed en kwaad.

Er staat dus goed en kwaad, waarom niet alleen kennis van het kwaad als we het goede al kennen?

Romeinen 6
14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.



Wij christenen horen heilig te leven, we vallen niet onder de wet omdat we als we door de Geest leven, als wij door die Geest leven dan leven wij op zo'n manier waar geen wet iets tegen kan hebben. Als je heilig leeft dan doe je de wil van God en denk maar aan de vruchten van de Geest;
Galaten 5:22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen.

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 21 jul 2014 18:17

Spreeuw schreef:In Psalm 14:3b en 53:4b staat: "er is niemand die goed doet, zelfs niet één." Is deze tekst nu niet het einde van alle tegenspraak? Ja, er is inderdaad niets goeds in de mens, hij is radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad. Of is dit te simpel gedacht?
Nee, dat is niet te simpel gedacht. Dat leerstuk wordt door de hele schrift heen keer op keer bevestigd en verwoord, en overal om je heen kun je de bewijzen er van waarnemen. Zie "De Viervoudige Staat" van Thomas Boston. De tweede staat, "de staat der algehele verdorvenheid" wordt daarin uitvoerig behandeld.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 21 jul 2014 18:24

Jvslooten schreef:Nee, dat is niet te simpel gedacht. Dat leerstuk wordt door de hele schrift heen keer op keer bevestigd en verwoord, en overal om je heen kun je de bewijzen er van waarnemen. Zie "De Viervoudige Staat" van Thomas Boston. De tweede staat, "de staat der algehele verdorvenheid" wordt daarin uitvoerig behandeld.


En dan nu om niets gerechtvaardigd worden, door geloof in Hem, die de losprijs betaald heeft.
Laten we daar op focussen en Hem ten alle tijde danken daarvoor!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 18:42

Jvslooten schreef:Nee, dat is niet te simpel gedacht. Dat leerstuk wordt door de hele schrift heen keer op keer bevestigd en verwoord, en overal om je heen kun je de bewijzen er van waarnemen. Zie "De Viervoudige Staat" van Thomas Boston. De tweede staat, "de staat der algehele verdorvenheid" wordt daarin uitvoerig behandeld.


Dat dacht ik ook, maar ik vraag me af waarom er dan kerken zijn die het tegendeel beweren, als het zo helder in de Bijbel staat dat we vanuit onszelf tot geen enkel goed werk in staat zijn.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor naamloos » 21 jul 2014 18:47

Spreeuw schreef:Ja, er is inderdaad niets goeds in de mens, hij is radicaal verdorven en geneigd tot alle kwaad. Of is dit te simpel gedacht?
Hmm, van Zacharia en Elisabeth staat: zij waren beiden rechtvaardig voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere.
De rijke jongeling had van jongs af aan de geboden onderhouden, Jezus beminde hem.

Volgens mij wordt er meer bedoeld dat de kiem van alle kwaad in iedereen is, maar niet met elke kiem gebeurd er wat.
Ondanks veel egoïsme en ellende zie ik gelukkig ook goede dingen om me heen.
Het goede wat een mens doet is nooit volmaakt, er zit altijd wel ongerechtigheid bij.
De motieven bijv; of al is het maar dat we het niet uit volmaakte liefde tot God en de naaste doen.
Maar de goede werken van de mens (voor of na geloof), is nooit grond voor het behoud.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Brandnetel » 21 jul 2014 18:48

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor xsidd » 21 jul 2014 18:49

@Spreeuw

Ik vind het een eenzijdige belichting, die je nu stelt. Als je het niet erg vind, zet ik er iets tegen over.

Matheus 6 ver 19 en 20 (Herziene Statenvertaling)
19 Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen;
20 maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen;
21 want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Zou je schatten verzamelen in de hemel, als er niemand goed zou doen, zelfs niet 1?

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 18:51

mealybug schreef:En dan nu om niets gerechtvaardigd worden, door geloof in Hem, die de losprijs betaald heeft.
Laten we daar op focussen en Hem ten alle tijde danken daarvoor!


Niemand schijnt dat blijkbaar te weten.
Lijkt wel wat op de kamerling die niet wist wat hij las.
Hier lijkt het ook zo'n geval. :(

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 18:53

xsidd schreef:@Spreeuw

Ik vind het een eenzijdige belichting, die je nu stelt. Als je het niet erg vind, zet ik er iets tegen over.

Matheus 6 ver 19 en 20 (Herziene Statenvertaling)
19 Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen;
20 maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen;
21 want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Zou je schatten verzamelen in de hemel, als er niemand goed zou doen, zelfs niet 1?


Het gaat hier om een oproep, die je gaat gehoorzamen als God in je leven werkt.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 18:58

Spreeuw schreef: Dat dacht ik ook, maar ik vraag me af waarom er dan kerken zijn die het tegendeel beweren, als het zo helder in de Bijbel staat dat we vanuit onszelf tot geen enkel goed werk in staat zijn.

Brandnetel schreef:Moet ik daarbij denken aan bepaalde charismatische kerken?
In dat geval, de boodschap van psalm 14:1-3 is niet leuk. Je trekt er geen publiek mee en het past niet goed in de show.

Of vrijzinnige kerken?
Daar kun je het antwoord wel raden.


Met name in de RK-Kerk en de remonstranten, ook wel vrijzinnige kerken inderdaad.
Ook evangelische kerken (die veel nadruk leggen op de eigen keuze voor Jezus, alsof er toch iets goeds is in de mens).

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Brandnetel » 21 jul 2014 19:02

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 19:04

Spreeuw schreef:Ook evangelische kerken (die veel nadruk leggen op de eigen keuze voor Jezus, alsof er toch iets goeds is in de mens).



Spreeuw, ja eigen keuze.
Ik zou je willen uitdagen om eens over kerkmuren heen te kijken dan alleen in je eigen wereld.


Toen ik besefte dat Jezus ook voor mij gestorven was aan het kruis, waarom zou ik dan nog ellende moeten kennen als Jezus de wereld heeft overwonnen?
Zegt Jezus ergens dat hij ons eerst moet aanraken??

Je opmerking komt nogal hard aan bij mij, ik ken heel veel ongelovigen in mijn familie.
Zelfs mijn eigen vader, waarom zou Jezus dan nóg een keer eerst naar hem moeten toekomen?
Waarom komt Hij dan niet naar mijn vader toe???
Ik bid hier al 10 jaar lang voor!!
Heb er regelmatig veel verdriet om, ik huil zeer zeer zelden, toch huil ik om mijn vader dat hij nog niet gelooft..

En toch geloof ik dat mijn vader zelf die stap moet zetten.

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 21 jul 2014 19:18

xsidd schreef:Ik vind het een eenzijdige belichting, die je nu stelt.
Nee, dat vind ik niet. In Psalm 14:3 wordt de mens geschilderd in zijn natuurlijke staat. Niet eenzijdig, maar naar de kern van zijn bestaan. En inderdaad, zoals Naamloos zegt, er zijn echt ook wel goede dingen te zien om ons heen. Maar dat is geenszins een ontkrachting van Ps. 14:3, alsof er van nature íéts goeds gevonden zou worden in de natuurlijke mens, maar destemeer een bewijs van Gods handelen in de levens van mensen. Want van nature zijn wij geneigd tot alle kwaad.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 21 jul 2014 19:22

Spreeuw schreef:Ook evangelische kerken (die veel nadruk leggen op de eigen keuze voor Jezus, alsof er toch iets goeds is in de mens).

Jij zegt dus dat de keuze om te gehoorzamen ook tot goede werken behoren, waarmee men de redding niet kan verdienen.?
Laatst gewijzigd door mealybug op 21 jul 2014 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten