De Apostolische Geloofsbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 10:33

xsidd schreef:@Mealbug

Waar ik me soms over verbaas, is dat mensen zeggen ja het was een gelijkenis.. Net alsof dat minder waardevol zou zijn?

Zou Jezus in alles oprecht zijn, maar ineens in gelijkenissen niet? Dat zou toch vreemd wezen?

Jezus sprak in gelijkenissen tot de joden.
Tot de gemeente sprak Jezus via Paulus, in wie Hij zich openbaarde, nadat Hij was opgevaren.
De gelijkenissen bevatten veel meer informatie dan je op het eerste gezicht denkt, maar ze zijn en blijven een joodse aangelegenheid, want de reden was dat de joden het niet zouden verstaan.
Romeinen 11:27-einde legt een beetje uit waarom.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 15 jul 2014 13:30

Mealbug,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 13:35

xsidd schreef:Mealbug,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg.

It's a pleasure.
Maar onderzoek het vooral, want het is slechts hoe ik het zie n.a.v. wat de apostel leert, maar het blijft een menselijk feilbare uitleg, die getoetst moet worden.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 15 jul 2014 18:16

@Mealbug

Dat is een goed advies. Ik heb het nu ook getoetst.

Jezus sprak inderdaad in gelijkenissen tot de Joden, zodat zij het niet zouden verstaan. Hier is de tekst. Matheüs 13 vers 10, en 11 (Herziene Statenvertaling)

10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.

Die hen, waren toch de rest van de Joden die het niet begreep?



Daarna sprak de Heere Jezus inderdaad tot Paulus, en tot de gemeenten. Door Zijn Geest. Maar ook door Petrus die het visioen kreeg, over het laken met reine en onreine dieren. En ook door Johannes, die in het boek openbaring, de woorden aan de 7 gemeenten richt.


Dat gelijkenissen een Joodse aangelegenheid zijn, houd niet in, dat alleen Joden het kunnen begrijpen. Want naar mijn mening is een gelijkenis een paralel, aan de geestelijke waarheid en werkelijkheid die schuil gaat achter de gelijkenis. Het heeft mijns inziens ook alles met inzicht te maken, wat men wel of niet heeft.


En hier is Romeinen 11 vers 27 t/m 32 (Herziene Statenvertaling)

27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.


Nu is het openbaar getoetst naar mijn idee.

Daarom bedankt voor je uitleg!! :)

Groet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Spreeuw » 18 jul 2014 11:47

Anoniem_89 schreef: Dank u vriendelijk! :)


Ziehier: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/218 ... op-refoweb

Je kunt lezen dat ook RefoWeb van mening is dat alle vragen inzake geloof en bekering, dogmatiek en kerkleer en pastorale zaken in eerste instantie in de eigen gemeente behandeld dienen te worden.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 jul 2014 14:34

Anoniem_89 schreef:Wie zijn die oudvaders nou weer dan?



Thanks man! :D

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 18 jul 2014 16:47

@Jvslooten

Bedankt voor de vrede :) Ik heb me wel afgevraagd of er dan oudvaders, of kerkvaders hebben gedwaald, in het opzicht van hun eeuwig behoud?

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 18 jul 2014 17:36

xsidd schreef:@Jvslooten

Bedankt voor de vrede :) Ik heb me wel afgevraagd of er dan oudvaders, of kerkvaders hebben gedwaald, in het opzicht van hun eeuwig behoud?

Hoi! Kun je misschien iets uitgebreider toelichten wat je precies bedoeld, ik begrijp de vraagstelling niet helemaal.. Alvast bedankt!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 18 jul 2014 18:21

@Jvslooten

Ik bedoel dat je tegen Mealbug inging toen hij kerkvaders in het licht stelde, dat sommigen van hen niet te vertrouwen zouden zijn...

En ik kwam zo op de vraag, of er oudvaders zijn geweest die dwaling verspreiden... Dwaling die de weg tot behoud zouden blokkeren...Maar misschien moet ik deze vraag niet aan jou stellen...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten