De Apostolische Geloofsbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 19:39

xsidd schreef:Bevond zich daar het dodenrijk? Naar mijn weten is dat er nog steeds... De hel bedoel ik. Want de hel is een plaats, waarvoor je boet voor alle zonden.

Het dodenrijk had 2 delen met een onoverbrugbare kloof ertussen.
Daarheen ging Jezus met de andere man die naast Hem stierf aan het kruis.

janpep
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 apr 2005 00:03
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor janpep » 12 jul 2014 19:46

Jvslooten schreef:Dodenrijk klopt niet, met helle wordt gewoon "graf" bedoeld, lees ook wat de westminster confessie over het een en ander schrijft. Bambi heeft gelijk, het offer is aan het kruis volbracht en direct daarna is de Heere Jezus heengegaan naar de Vader, naar het Paradijs.

Dus als er staat "nedergedaald ter helle", moet je eigenlijk lezen "opgevaren ten hemel"? Immers daar is de Vader. Het Paradijs is tenslotte het deel van het dodenrijk waar Lazarus was. Daarbij... NA de opstanding zei Jezus toch nog dat hij nog niet tot de Vader was gegaan? Het lijkt me dan toch een wat moeilijke en verwarrende verklaring.

Moeten we nu concluderen dat de geloofsbelijdenis onduidelijk is of dat het begrip ervan niet klopt?
1. Als het het eerste is, waarom wordt het niet gecorrigeerd?
2. Als het het laatste is, waarom is er dan niet zo duidelijke uitleg, dat ieder, die deze woorden
regelmatig in de kerk hoort uitspreken WEET wat hij/zij belijdt.

Even terzijde: Naar mijn overtuiging is de hel overigens nu nog leeg. Het oordeel daartoe staat wel beschreven, maar moet immers nog plaatsvinden. Ik meen dat satan de eerste zal zijn die daar binnengaat.

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 19:51

mealybug schreef:Daarheen ging Jezus met de andere man die naast Hem stierf aan het kruis.
Nee hoor, dat klopt niet. die andere man ging naar het paradijs, net als Jezus. Het Paradijs is volgens de Schrift:

a.) boven ons;
c.) de hemel of in de hemel gelegen;
b.) niet opgehouden te bestaan.

Kijk maar, naar wat Paulus schrijft:


1 Te roemen is werkelijk niet gepast voor mij, want ik zal komen op verschijningen en openbaringen van de Heere.
2 Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – (dus: in 42 of 43, 9 á 10 jaar na hemelvaart) of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet; of buiten het lichaam, ik weet het niet; God weet het – dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen.
3 En ik weet van deze mens – of het in het lichaam of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet; God weet het –
4 dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken.


(1 Kor. 12)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 12 jul 2014 20:02

@Mealbug

Begin citaat"Het dodenrijk had 2 delen met een onoverbrugbare kloof ertussen.
Daarheen ging Jezus met de andere man die naast Hem stierf aan het kruis.Einde citaat.


Waar baseer je het op, dat dit de waarheid is?

Heb je ook teksten, waaruit dat blijkt?

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 20:05

janpep schreef:Dus als er staat "nedergedaald ter helle", moet je eigenlijk lezen "opgevaren ten hemel"?

Nee, dan moet je lezen "neergedaald in het graf". De eerste lezingen vermelden dit feit trouwens niet eens, die schrijven kortweg „ (...) (wij geloven) in Zijn lijden onder Pontius Pilatus; en in Zijn dood en opstanding; en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel; (...)”. De gedachte van de neerdaling in de "hel" heeft natuurlijk stevige verankering gevonden in het christendom door de gedachte van het vagevuur, een tijdelijk verblijf in de onderwereld als loutering voor de ziel. Vanuit die gedachte is het natuurlijk ook snel beredeneerd dat Jezus daar dan ook moet zijn geweest..

Moeten we nu concluderen dat de geloofsbelijdenis onduidelijk is of dat het begrip ervan niet klopt?
1. Als het het eerste is, waarom wordt het niet gecorrigeerd?
2. Als het het laatste is, waarom is er dan niet zo duidelijke uitleg, dat ieder, die deze woorden
regelmatig in de kerk hoort uitspreken WEET wat hij/zij belijdt.

1. Er zijn genoeg redenen te noemen waarom dat onwenselijk is, alhoewel ik zelf een hertaling niet onoverkomelijk zou vinden.
2. Dat wordt wel uitgelegd hoor. De Westminster schrijft erover, de HC (zij het vanuit een heel andere invalshoek) ook, en iedere jongere die niet heeft zitten slapen op Catechese zou het gewoon moeten kunnen weten.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 20:12

xsidd schreef:@Mealbug

Begin citaat"Het dodenrijk had 2 delen met een onoverbrugbare kloof ertussen.
Daarheen ging Jezus met de andere man die naast Hem stierf aan het kruis.Einde citaat.


Waar baseer je het op, dat dit de waarheid is?

Heb je ook teksten, waaruit dat blijkt?

Ja, het verhaal van arme Lazarus en de rijke man laat dat duidelijk zien.

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 20:13

De gelijkenis, bedoel je.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 12 jul 2014 20:17

@Mealbug

Wat die gelijkenis laat zien, is dat er een brede kloof is tussen de hel (waar de rijke man was) en Gods Koningrijk.

Want Abraham droeg Lazurus in zijn schoot naar de hemel.

Die onoverbrugbare kloof is er tussen hemel, en hel.


Waarom zou Abraham anders zeggen, Lazerus krijgt nu zijn deel, als Lazerus naar het dodenrijk zou gaan? Dat goede deel zou Lazurus echt niet krijgen in het dodenrijk, waar de doden rusten tot op de grote dag.

Lazurus ging dus naar de hemel!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 20:26

Jvslooten schreef:Nee hoor, dat klopt niet. die andere man ging naar het paradijs, net als Jezus. Het Paradijs is volgens de Schrift:

a.) boven ons;
c.) de hemel of in de hemel gelegen;
b.) niet opgehouden te bestaan.

Kijk maar, naar wat Paulus schrijft:


1 Te roemen is werkelijk niet gepast voor mij, want ik zal komen op verschijningen en openbaringen van de Heere.
2 Ik ken namelijk een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – (dus: in 42 of 43, 9 á 10 jaar na hemelvaart) of het in het lichaam gebeurde, weet ik niet; of buiten het lichaam, ik weet het niet; God weet het – dat zo iemand tot in de derde hemel werd opgenomen.
3 En ik weet van deze mens – of het in het lichaam of buiten het lichaam gebeurde, weet ik niet; God weet het –
4 dat hij werd opgenomen in het paradijs en onuitsprekelijke woorden heeft gehoord, die het een mens niet is geoorloofd uit te spreken.


(2 Kor. 12)


Goed lezen, ik had geschreven ''verleden tijd'',
''Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven''.

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 20:35

"Werd" inderdaad, in 42 of 43 na Christus.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor moderngelovige » 12 jul 2014 22:47

Wat fijn beste refo-ers dat ik als rkk-er dezelfde geloofsbelijdenis uitspreek!
Zo is er toch iets wat ons bindt.
Er zijn veel verschillen maar dit belijden wij gezamenlijk iedere zondag weer!!
(Nu zal Benefietdiner wel dingen gaan plaatsen die ons niet binden maar daar gaat het hier niet om..)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 22:56

Jvslooten schreef:"Werd" inderdaad, in 42 of 43 na Christus.

En hoe zie je deze teksten dan:

Daar heeft Hij ook gepredikt tegen de geesten in de gevangenis (1 Petrus 3:19).
Dat was niet boven in de hemel. Het Paradijs is bij Christus' hemelvaart meegevoerd naar boven, met de gevangenen (Efeze 4:8).

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 23:50

„Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.
Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.”


Samengevat: Paulus ziet in het feit van de komst van het Evangelie & en het Heil tot de heidenvolken nadat Jezus ten hemel is gevaren een vervulling van de profetie uit ps. 68:19. Bovendien ziet Paulus door de Geest in deze psalm een verwijzing naar zijn nederdaling in het graf; „Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 13 jul 2014 09:34

Jvslooten schreef:„Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.
Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.”


Samengevat: Paulus ziet in het feit van de komst van het Evangelie & en het Heil tot de heidenvolken nadat Jezus ten hemel is gevaren een vervulling van de profetie uit ps. 68:19. Bovendien ziet Paulus door de Geest in deze psalm een verwijzing naar zijn nederdaling in het graf; „Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?”


Maar je legt nog niet uit wat er nu bedoeld wordt met ''de gevangenis gevangen nemen'' en het ''prediken aan de geesten in de gevangenis''

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mannetje1977 » 13 jul 2014 12:26

de zin "nedergedaald ter helle" is in de Griekse versie van het apostolicum:
"katelthonta eis ta katôtata"
en in het Latin:
"descendit ad inferos"

"ta katôtata" betekent "het laagste" en "ad inferos" betekent "in de lage plaatsen".

De oorspronkelijke betekenis van het woord hel is de "verborgen plaats" het is een woord ontleent aan een germaans woord.

In de germaanse mythologie bestond er een godin met de naam Hel die heerste over Helheim de onderwereld (de plaats waar de doden waren).

Verder lees je in het OT over sjeool en in het Nt over hades als de plaatsen waar de doden zijn.

Het probleem is dat bijbelvertalers (inclusief de vertalers van de Statenvertaling) in hun vertaling voor een hoop verwarring gezorgd hebben door zowel sjeool, hades als gehenna met hel te vertalen alsof het allemaal om hetzelfde zou gaan.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten