Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Teus » 05 jul 2014 20:54

Dat is nu net het kardinale punt Anoniem, de Heilige Geest wordt geen ruimte gegund.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 21:03

Teus schreef:Dat is nu net het kardinale punt Anoniem, de Heilige Geest wordt geen ruimte gegund.



Weet je hoe dat waar dat aan ligt?
Ik zou het niet weten eigenlijk.

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 21:06

Dit is een mooi stukje van Hans Maat.
Zeker de moeite waard om te lezen.
Hij is voorganger in een PKN gemeente

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Teus » 05 jul 2014 21:46

Merk op mijn ziel welk antwoord God u geeft, dit telt dan niet meer zo. Hetgeen wat de regeltjes zeggen, vaak nog veel van de Bijbel afwijkend, dat telt, de structuur van het geloof b.v.
Het gaat aan een vertrouwen op God en een nabij leven voorbij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 22:16

Wat voor gemeente ga je zelf dan?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Teus » 05 jul 2014 23:02

Ik ga naar een Maranatha Gemeente in Veenendaal waarvan ik geen lid ben, kan overigens ook niet.
Gods regels tellen daar.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 23:08

Teus schreef:Ik ga naar een Maranatha Gemeente in Veenendaal waarvan ik geen lid ben, kan overigens ook niet.
Gods regels tellen daar.



Oh daar ben ik wel eens geweest met mijn vrouw :mrgreen:
Ik dacht toen dat het een internationale gemeente was.
Niet dus.
Ik ga zelf naar ICF in Veenendaal.
Woon zelf ook in Veenendaal namelijk.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Teus » 05 jul 2014 23:16

Ik woon er ook. Wel van ICF gehoord en vernomen, maar nog nooit in verdiept.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 23:29

Teus schreef:Ik woon er ook. Wel van ICF gehoord en vernomen, maar nog nooit in verdiept.


Grappig om te lezen dat jij er ook woont(:

Het is meer een dienst gericht op mensen van niet-Nederlandse afkomst;)
Dienst zelf is gewoon in het Nederlands, maar er is vertaling in het Arabisch, Farsi, Engels enz..

Motto is heel mooi;

Eenheid in hoofdzaken,
verscheidenheid in bijzaken,
liefde boven alles!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Teus » 05 jul 2014 23:41

Een zuster uit onze Bijbelkring kerkt er ook.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Riska

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Riska » 06 jul 2014 13:30

Teus schreef:Merk op mijn ziel welk antwoord God u geeft, dit telt dan niet meer zo. Hetgeen wat de regeltjes zeggen, vaak nog veel van de Bijbel afwijkend, dat telt, de structuur van het geloof b.v.
Het gaat aan een vertrouwen op God en een nabij leven voorbij.
Gods regels tellen daar.

Daar zit dus wat je noemt een vlijmscherpe veroordeling in. Kerken waar men voorzichtig probeert om iets te duiden wat zij geloven doen dat volgens jou niet op grond van de Bijbel. Daar komt het toch op neer?
De enige dogma's - en, zoals de door mij aangehaalde dogmatici zeggen: geen opgelegde christelijke leer - is een voorzichtige duiding wat christologie is en wat de Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest) inhoudt.
Het is geen leefregel, geen geloofsregel in de zin van: als je dit niet zo doet/gelooft dan...

Jullie verwarren naar mijn mening consequent de regels die in kerken gelden en de dogmatiek= geloofsleer.
Onder regels versta ik: voorschrijven wat je wel en niet moet/mag doen, maar ook: kinderen wel of niet aan het Avondmaal, vrouw wel of niet in het ambt. Kleding voorschriften, mensen weren van het Avondmaal, tucht... Dat heeft niets met dogmatiek te maken.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Teus » 06 jul 2014 14:16

Teus schreef:Merk op mijn ziel welk antwoord God u geeft, dit telt dan niet meer zo. Hetgeen wat de regeltjes zeggen, vaak nog veel van de Bijbel afwijkend, dat telt, de structuur van het geloof b.v.
Het gaat aan een vertrouwen op God en een nabij leven voorbij.
Gods regels tellen daar.

Riska schreef:Daar zit dus wat je noemt een vlijmscherpe veroordeling in. Kerken waar men voorzichtig probeert om iets te duiden wat zij geloven doen dat volgens jou niet op grond van de Bijbel. Daar komt het toch op neer?


Ik begrijp niet goed waar je deze stelling vandaan haalt of waar je vraag op gebaseerd is.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Het gaat om de regels die God stelt, niet de regels die door mensen gemaakt zijn. Er zijn regels van God die in de kerk terugkomen en gehanteerd worden, dat is natuurlijk goed.
Ook zijn er z.g. statuten die er moeten zijn.
Maar als een kerkverband b.v. bepaald wanneer je belijdenis doet of je laat dopen dan gaat er iets fout. Of als er een uitgestippelde weg van bekering of een bepaalde structuur in relatie met God moet zijn dan gaat er toch iets niet goed?
Ik was eens bij een volwassen doop waarbij de dopeling nog moest beloven een regel van de kerk na te leven en ja op moest zeggen, direct na het uitspreken in Wiens Naam hij gedoopt werd. Dan gaat er iets grandioos fout, dan ga je voor een gedeelte de betekenis van het dopen sowieso al voorbij.


Riska schreef:De enige dogma's - en, zoals de door mij aangehaalde dogmatici zeggen: geen opgelegde christelijke leer - is een voorzichtige duiding wat christologie is en wat de Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest) inhoudt.
Het is geen leefregel, geen geloofsregel in de zin van: als je dit niet zo doet/gelooft dan...

Jullie verwarren naar mijn mening consequent de regels die in kerken gelden en de dogmatiek= geloofsleer.
Onder regels versta ik: voorschrijven wat je wel en niet moet/mag doen, maar ook: kinderen wel of niet aan het Avondmaal, vrouw wel of niet in het ambt. Kleding voorschriften, mensen weren van het Avondmaal, tucht... Dat heeft niets met dogmatiek te maken.


Er zijn regels die gebaseerd kunnen zijn op grond van domatiek dan is het weer niet goed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Riska

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Riska » 06 jul 2014 15:18

Teus schreef:Maar als een kerkverband b.v. bepaald wanneer je belijdenis doet of je laat dopen dan gaat er iets fout. Of als er een uitgestippelde weg van bekering of een bepaalde structuur in relatie met God moet zijn dan gaat er toch iets niet goed?
Ik was eens bij een volwassen doop waarbij de dopeling nog moest beloven een regel van de kerk na te leven en ja op moest zeggen, direct na het uitspreken in Wiens Naam hij gedoopt werd. Dan gaat er iets grandioos fout, dan ga je voor een gedeelte de betekenis van het dopen sowieso al voorbij.

Helemaal mee eens. Dat zijn regels die een kerk dan hanteert - maar het is geen dogma...
Ik kom - en dat zal je wel duidelijk zijn - uit de midden-orthodoxe stroming binnen de PKN. Daar heb ik iets dergelijks nog nooit meegemaakt.

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 jul 2014 16:05

Riska schreef:Daar zit dus wat je noemt een vlijmscherpe veroordeling in. Kerken waar men voorzichtig probeert om iets te duiden wat zij geloven doen dat volgens jou niet op grond van de Bijbel. Daar komt het toch op neer?
De enige dogma's - en, zoals de door mij aangehaalde dogmatici zeggen: geen opgelegde christelijke leer - is een voorzichtige duiding wat christologie is en wat de Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest) inhoudt.
Het is geen leefregel, geen geloofsregel in de zin van: als je dit niet zo doet/gelooft dan...

Het is wel zo dat er allemaal formulieren bij gemaakt worden.
Daar is dan weer niets mis mee, maar i.p.v. een tekst uit de formulieren te halen moeten mensen meer bijbelteksten halen, want daar zijn de formulieren op gebasseerd.
Ik kan ook wel makkelijk antwoord geven op basis van wat er in een formulier staat.
Noem gewoon bijbelteksten, dat is veel zuiverder en beter dan een formulier aanhalen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten