Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Bambi » 23 jun 2014 14:06

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2014 14:51

Bambi schreef:Ik denk bij het woord dogma aan een bij de Bijbel verzonnen leerstelling, waar je in MOET geloven.

Dat kan, maar we kunnen niet allemaal onze eigen definities van woorden hanteren.
Zo denk ik zelf bij een broodje shoarma aan dronkenschap, pijnlijke maagkrampen en overgeven. Dat is echter niet de gangbare associatie en/of definitie.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2014 15:23

Faramir schreef:

Code: Selecteer alles

Ik denk bij het woord dogma aan een bij de Bijbel verzonnen leerstelling, waar je in MOET geloven.
Dat kan, maar we kunnen niet allemaal onze eigen definities van woorden hanteren.
Zo denk ik zelf bij een broodje shoarma aan dronkenschap, pijnlijke maagkrampen en overgeven. Dat is echter niet de gangbare associatie en/of definitie.

Wat wij dan bedoelen (m.b.t. de preek/lezing van Henk Binnendijk) met ‘geen dogma’s’ is: alle geschriften uitgezonderd de Bijbelse geschriften. :D
Heb je trouwens wel begrepen wat wij hebben willen zeggen?

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2014 15:28

Met de reactie van Bambi om 3.06 vandaag wel.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor rotterdam » 23 jun 2014 16:38

benefietdiner schreef:Wat wij dan bedoelen (m.b.t. de preek/lezing van Henk Binnendijk) met ‘geen dogma’s’ is: alle geschriften uitgezonderd de Bijbelse geschriften. :D
Heb je trouwens wel begrepen wat wij hebben willen zeggen?


Dus als de kerk spreekt (b.v. belijdenisgeschriften) dan zijn het dogma's.

En wat gebeurt er als we Henk Binnendijk's woorden opschrijven worden het dan ook dogma's ?

Bambi

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Bambi » 23 jun 2014 16:46

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2014 17:12

rotterdam schreef:Dus als de kerk spreekt (b.v. belijdenisgeschriften) dan zijn het dogma's.
Ja.
rotterdam schreef:En wat gebeurt er als we Henk Binnendijk's woorden opschrijven worden het dan ook dogma's ?
volgens Faramir en elbert wel :D

Bambi

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Bambi » 23 jun 2014 17:16

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2014 17:21

benefietdiner schreef: volgens Faramir en elbert wel :D

Niet echt. Elbert en ik houden gewoon de gangbare definities van woorden aan. Zoals de definitie die jij zelf hebt geplaatst en waar je je vervolgens zelf niet aan houd. In die definitie stond niet dat een dogma geschreven moet zijn, dogma's hoeven namelijk niet op papier te staan. :D

Riska

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Riska » 30 jun 2014 12:26

Dr. G. van den Brink en Dr. C.van der Kooi - respectievelijk docent dogmatiek en hoogleraar dogmatiek aan de VU schrijven in het voorwoord van hun boek "Christelijke Dogmatiek":

'Dogma' in dogmatiek staat wat ons betreft niet voor autoritair opgelegde leer, maar voor wat de christelijke kerk niet kwijt wil, namelijk het ingrijpend nieuwe van Gods bemoeienis in Jezus Christus.
Er zijn door de kerk vondsten gedaan waar men niet achter terug wil en die een ongelooflijk perspectief geven op leven.


In het eerste hoofdstuk -"Dogmatiek als fatsoenlijk nadenken over God, mens en wereld" schrijven zij:

Nu zijn er in de kerk goedbeschouwd maar betrekkelijk weinig dogma's, in de zin van officieel vastgestelde onfeilbaar geachte geloofsuitspraken. In de vroege kerk werden het christologisch en trinitarisch dogma uitgewerkt, over wie Jezus Christus is en over de Drie-eenheid. Daarna proclameerde alleen de Rooms-Katholieke kerk nog een aantal dogma's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Optimatus » 02 jul 2014 13:09

Een zekere structuur in het geloof bevordert orde, maar ik denk dat je dogmatiek niet boven een levend geloof moet verheffen - Geloof is een werkwoord, niet het napraten van de notulen van een concilie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Riska » 02 jul 2014 19:46

Deze twee Gereformeerde 'broeders' zien dingen verrassend ruim.
Ik kan het je aanraden - al heb je er wel enige uitleg bij nodig.
Wij hebben vorige jaar een paar hoofdstukken besproken en dat gebeurt het komende seizoen van vorming en toerusting ook weer.
Naast een groep gemeenteleden zijn er twee/drie predikanten bij betrokken, van de drie denominaties: Bonder, midden-orthodoxe Hervormde predikant en de Gereformeerde. Dat levert op zich heel boeiende gesprekken op...
Er is bepaald geen 'moeten' bij, ook niet bij Van den Brink (broer van EO-presentator Thijs) en van der Kooi.

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 02:15

Bambi schreef:Jullie moeten boer worden, dan kun je alles uitmelken. :-oo


Er zitten 150 boeren in Den Haag.

Ik noem ze ook wel 'Rupsje nooit genoeg'.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 05 jul 2014 19:55

Dit topic, is en was bedoeld om om aan de kaak te stellen dat dogmatiek, en kerkleer soms word verheven boven Christus.

Met als doel en hoop, dat er sommigen misschien zouden zijn, die het in zouden zien, en zich daardoor tot Hem zouden wenden.

Ik hoop dat het weer on-topic kan?

Groet.

Anoniem_89

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 jul 2014 20:44

xsidd schreef:Dit topic, is en was bedoeld om om aan de kaak te stellen dat dogmatiek, en kerkleer soms word verheven boven Christus.

Met als doel en hoop, dat er sommigen misschien zouden zijn, die het in zouden zien, en zich daardoor tot Hem zouden wenden.

Ik hoop dat het weer on-topic kan?

Groet.


Zou er dan niet meer geestelijke vernieuwing moeten plaatsvinden?
We hebben het Woord, maar krijgt de Geest ook de ruimte?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten