Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Spreeuw » 05 jun 2014 13:33

Is het Bijbels verantwoord om kinderen van ongelovige ouders te dopen? Heeft de Heilige Doop in dit geval nog wel betekenis?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor alexander91 » 05 jun 2014 13:40

Volgens mij moet niet zozeer naar het geloof van de ouders gekeken worden, maar of het kind in de gemeente opgroeit of daarbuiten.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Boaz » 05 jun 2014 14:26

alexander91 schreef:Volgens mij moet niet zozeer naar het geloof van de ouders gekeken worden, maar of het kind in de gemeente opgroeit of daarbuiten.


Als ouders niet gelovig zijn, hoe groot acht jij de kans dat het kind dan opgroeit in een gemeente?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 05 jun 2014 14:40

Zegt Paulus niet: '''besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets?
Omgezet naar hen die de ''doop'' in de plaats van de besnijdenis hebben, kun je dus zeggen: de doop betekent niets.
...maar of men een nieuwe schepping is.
Want zowel besnijdenis als de ''doop'' zijn rituelen waar de persoon niets vanaf weet, tewijl ze zich voltrekken.
En iemand die een nieuwe Schepping is, weet wel degelijk wat hij/zij gedenkt, doet en gelooft.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor benefietdiner » 05 jun 2014 14:48

Spreeuw schreef:Is het Bijbels verantwoord om kinderen van ongelovige ouders te dopen? Heeft de Heilige Doop in dit geval nog wel betekenis?
Als die vraag wat meer gesteld zou worden en tot ouders zou doordringen werden er niet zoveel kinderen meer gedoopt.
Veel ongelovige ouders laten namelijk juist wel hun baby’s dopen, want dat hoort toch. ](*,)

Faramir

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Faramir » 05 jun 2014 14:54

Die zijn er tegenwoordig nauwelijks meer, mensen die vanuit traditie en niet geloof de kinderen laten dopen. Zelfs niet in de katholieke Kerk.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor meribel » 05 jun 2014 15:07

Ik ken het ook helemaal niet.
Bellen die dan at random een dominee op of is het wel nog een soort binding met de kerk van hun ouders of grootouders oid.



Ja ik ken wel een voormalig klasgenootje inderdaad die niet naar de kerk gaat maar katholiek is en wel hun kindje gedoopt daar, maar zij is oost europees, die cultuur zal er ook mss mee te maken hebben.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor elbert » 05 jun 2014 15:13

Het doopformulier gaat uit van gelovige ouders die tot de gemeente behoren, dus het lijkt me dat deze kinderen niet gedoopt zullen worden, tenzij de ouders tot bekering komen, of de kinderen al dusdanig groot zijn dat ze zelf belijdenis van het geloof kunnen afleggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor benefietdiner » 05 jun 2014 16:18

elbert schreef:Het doopformulier gaat uit van gelovige ouders die tot de gemeente behoren, dus het lijkt me dat deze kinderen niet gedoopt zullen worden, tenzij de ouders tot bekering komen, of de kinderen al dusdanig groot zijn dat ze zelf belijdenis van het geloof kunnen afleggen.

Er is nog wel een groot verschil tussen Hervormden (PKN) en Gereformeerde Gemeente c.q. Hersteld Hervormde. Eerst genoemde is dat inderdaad veelal wel praktijk, maar bij de twee laatst genoemde zeker niet. ik durf zelfs te beweren dat de twee laatst genoemde denominaties zelf sneller naar het doopvont lopen en geen zekerheid van het geloof bezitten. ik heb het wel gevraagd waarom zij hun kinderen laten dopen en zelf geen zekerheid hadden. Hun antwoord was dat je de vragen in het formulier van de volwassen doop niet met ja kunt beantwoorden en om hun kinderen dat te besparen lieten zij de baby's maar dopen. Heel erg toch.

Jvslooten

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 19:11

Spreeuw schreef:Is het Bijbels verantwoord om kinderen van ongelovige ouders te dopen? Heeft de Heilige Doop in dit geval nog wel betekenis?

Ik vind dat een goede vraag. Allereerst moeten we natuurlijk wel beseffen dat het in dat geval een uitzonderlijke situatie betreft, of althans, zou moeten betreffen. Een situatie waarin zich tegengestelde belangen voordoen. Enerzijds is daar het stellig voornemen om „niet uit gewoonte of bijgelovigheid te dopen”, anderzijds zijn wij er als het goed is allemaal van overtuigt dat „wij dit kind niet van de doop mogen onthouden.” Het is en blijft, ondanks het ontbreken van een (beleden) geloof bij zijn of haar ouders, tenslotte wél een lid van de gemeente, en wat als zodanig dus ook de Heere toebehoort. „Kinderen zijn het eigendom van de HEERE”, zingt de psalmdichter. In zulke gevallen kan het peter- en/of meterschap (doopborgen) van bijzondere toegevoegde waarde zijn, ondanks dat wij dat in de reformatorische kerken niet echt zo kennen. Ook die kinderen hebben immers iemand nodig die hun leert wat de Heere welbehaaglijk is, en dat Hij een beloner is van hen die Hem zoeken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor elbert » 05 jun 2014 20:52

Moderator opmerking: we gaan in dit topic uit van het goed recht van de kinderdoop. Dus dat staat hier niet ter discussie. Verder dient er met respect over de gereformeerde belijdenisgeschriften gesproken te worden. Moderatie is soms langzaam, maar wel zeker.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 05 jun 2014 22:08

Spreeuw schreef:Is het Bijbels verantwoord om kinderen van ongelovige ouders te dopen? Heeft de Heilige Doop in dit geval nog wel betekenis?

Om wat spraakverwarring te voorkomen, bedoel je ongelovige ouders of onbekeerde ouders?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2014 08:42

elbert schreef:Moderator opmerking: we gaan in dit topic uit van het goed recht van de kinderdoop. Dus dat staat hier niet ter discussie. Verder dient er met respect over de gereformeerde belijdenisgeschriften gesproken te worden. Moderatie is soms langzaam, maar wel zeker.

Dat is begrepen.
Maar wil dat ook zeggen dat er niet over het doopformulier gediscussieerd mag worden terwijl dat toch al velen honderden jaren ter discussie staat door de nadere reformatoren waar onder Jodocus van Lodenstein evenals Jacobus Koelman. http://www.digibron.nl/search/detail/e1 ... n-christus

Code: Selecteer alles

Van Lodenstein moeite kreeg met het bedienen van de Sacramenten. Evenals Jacobus Koelman gevoelde hij zich bezwaard de Doop aan kinderen van niet-gelovige ouders te bedienen. Want de dooppraktijk is te slap.

Van Lodenstein maakte in zijn laatste levensjaren een verandering in een doopvraag. De doopouders belijden dat hun kinderen, hoewel ze in zonden ontvangen en geboren zijn, in Christus geheiligd zijn. Hij verving het woord zijn door worden. Van Lodenstein vroeg de ouders dus te belijden, dat hun kinderen in Christus geheiligd worden. Dit is een essentieel verschil. Overeenkomstig het denken van Van Lodenstein is men slechts geheiligd, wanneer de wedergeboorte uit een aan God toegewijd leven blijkt. Maar bij pasgeboren kinderen is dat onmogelijk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2014 12:54

mealybug schreef:Om wat spraakverwarring te voorkomen, bedoel je ongelovige ouders of onbekeerde ouders?


Deze vraag is spraakverwarring veroorzaken

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Spreeuw » 06 jun 2014 13:11

Spreeuw schreef: Is het Bijbels verantwoord om kinderen van ongelovige ouders te dopen? Heeft de Heilige Doop in dit geval nog wel betekenis?

mealybug schreef: Om wat spraakverwarring te voorkomen, bedoel je ongelovige ouders of onbekeerde ouders?

rotterdam schreef: Deze vraag is spraakverwarring veroorzaken


Mee eens, rotterdam. Ongelovige ouders = ongelovige ouders.
Natuurlijk kan er geen sprake zijn van bekering als het geloof in God ontbreekt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten