Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 15:27

schelpje3 schreef:Nee hoor, toen werd er ook gewaarschuwd!

Over het plaatsen van uitslagen wel ja. De rest niet. Niet verwonderlijk want dat staat ook niet in het reglement.
Op internet zijn er honderden fora te vinden waar je uitgebreid je voetbalvreugden, dan wel frustraties kan bespreken, ook op zondag.

En hier dus ook, minus de uitslagen op zondag.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 15:28

Pcrtje schreef:Hebreeën 12:
1 Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt, behalve op de dag van de zon. 2 Immers, dat is de rustdag.

Hé...... nieuwe bijbel vertaling :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 15:32

Faramir schreef:Over het plaatsen van uitslagen wel ja. De rest niet. Niet verwonderlijk want dat staat ook niet in het reglement.

En hier dus ook, minus de uitslagen op zondag.

Kijk ook maar in de topics waar de tour de france wordt besproken.
Maar wat mij betreft, helemaal geen voetbaluitslagen hier. Waar is dat voor nodig? Iedereen die daar belangstelling voor heeft, heeft RW helemaal niet nodig hiervoor.
Goed voorbeeld voor mensen die hier langssurfen ook.
Welk verschil is er tussen christelijke en ongelovige voetbalfans?
IJdelheid der ijdelheden. Vergankelijke roem.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 15:33

Pcrtje schreef: "Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt..."

Dat was de dag ervoor en was tegen de joden gezegd. ](*,) ](*,) ](*,)

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 15:40

schelpje3 schreef:Kijk ook maar in de topics waar de tour de france wordt besproken.

Niet bekeken. Maar dan alsnog staat het niet in de forumregels dat er niet over sport gepraat mag worden op zondag. Indien dat er wel stond wou ik ook daar nog een toelichting op.
Maar wat mij betreft, helemaal geen voetbaluitslagen hier. Waar is dat voor nodig? Iedereen die daar belangstelling voor heeft, heeft RW helemaal niet nodig hiervoor.

Dat vind jij. Ik denk daar anders over. Ik wil best wel over voetbal praten met de aanwezigen hier, vooral over een toernooi zoals het WK. Zo praten we hier ook over bieren en whisky's.
Goed voorbeeld voor mensen die hier langssurfen ook.

Ze zouden eens moeten denken dat christenen gewoon mensen van vlees en bloed zijn, stel je voor.

Welk verschil is er tussen christelijke en ongelovige voetbalfans?

De ene aanbid de drie-enige God de ander niet.
Wat is het verschil tussen christelijke en niet christelijke vertalers, programmeurs, vuilnismannen, bakkers, vakkenvullers enz enz enz.
IJdelheid der ijdelheden. Vergankelijke roem.

Dan kan je beter het hele forum maar gelijk opheffen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 16:05

Faramir schreef:Dan kan je beter het hele forum maar gelijk opheffen.

Kijk Faramir: Dit is de oorspronkelijk bedoeling van Refoweb-forum:
RefoWeb richt zich op jongeren (16 t/m 30 jaar) uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Pcrtje » 04 jun 2014 16:10

schelpje3 schreef:RefoWeb richt zich op jongeren (16 t/m 30 jaar) uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet.
Wat doe jij dan eigenlijk op het forum, Schelpje? ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 16:11

Faramir schreef:Wat is het verschil tussen christelijke en niet christelijke vertalers, programmeurs, vuilnismannen, bakkers, vakkenvullers enz enz enz.

ehum..... o.a. dit: Alle voetballers gaan vreemd
http://www.telegraaf.nl/prive/22699466/ ... ers__.html

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2014 16:14

Pcrtje schreef:Wat doe jij dan eigenlijk op het forum, Schelpje? ;)

Ik voel me weer 30 als ik hier ben :mrgreen:

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 18:21

schelpje3 schreef:Kijk Faramir: Dit is de oorspronkelijk bedoeling van Refoweb-forum:
RefoWeb richt zich op jongeren (16 t/m 30 jaar) uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet.

Heel leuk en aardig maar niemand van die bijbelgetrouwe christenen heeft me vanuit de bijbel kunnen aangeven waarom voetbaluitslagen niet besproken mogen worden op zondag.
En waarom zouden voetbaluitslagen geen verantwoorde ontspanning kunnen zijn?

Het begint toch echt meer te lijken op bijgeloof zoals het zien van een zwarte kat ongeluk brengt.

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2014 18:23

benefietdiner schreef:ehum..... o.a. dit: Alle voetballers gaan vreemd
http://www.telegraaf.nl/prive/22699466/ ... ers__.html

Alle, dus ook de christelijke.

Je bent toch niet zo naïef om te denken dat er geen christenen zijn die vreemd gaan?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 21:46

Faramir schreef:Heel leuk en aardig maar niemand heeft me vanuit de bijbel kunnen aangeven waarom voetbaluitslagen niet besproken mogen worden op zondag.
En waarom zouden voetbaluitslagen geen verantwoorde ontspanning kunnen zijn?


Dat is je op blz 1 al uitgelegd, maar tja, als je dat niet wil lezen en niet tot je wilt laten doordringen, dan houdt het gauw op..... ~:)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 23:24

Faramir schreef:
Je bent toch niet zo naïef om te denken dat er geen christenen zijn die vreemd gaan?

Zo naief ben ik wel, want wie Hem volgt gehoorzaamt Hem ook.

Faramir

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor Faramir » 05 jun 2014 07:58

MoesTuin schreef:Dat is je op blz 1 al uitgelegd, maar tja, als je dat niet wil lezen en niet tot je wilt laten doordringen, dan houdt het gauw op..... ~:)

Je bedoeld jouw reactie? Zoals gezegd zoek ik naar steekhoudende reacties.

MoesTuin schreef:Dat is toch niet zo moeilijk om zelf te kunnen bedenken.
Je bent hier op een algemeen Christelijk forum

Dit is een reformatorisch forum en niet algemeen christelijk volgens mij.
Op Zondag is het voor veel Christenen de dag van de Heere en ben je bovenal bezig met Zijn Woord, Hem loven eren prijzen en dankzeggen omdat de Heere 1 dag in de week hiervoor apart heeft gezet.

Dus jouw hele zondag is 1 groot gebed van lofprijzing, 24 uur lang zonder ontspanning. Heel bijzonder maar ik weet zeker dat jij een van de weinige uitzonderingen bent. Maar de Here heeft in jouw beleving dus voorgehouden dat sportuitslagen niet op zondag besproken mogen worden en andere wereldse zaken wel, want dat is het onderscheid wat wordt gemaakt op dit forum. IK ben dan echt ontzettend benieuwd waar dat onderscheid in de bijbel zou staan of waar het besproken wordt in een van de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Dus 1 dag voor helemaal speciaal voor de Heere en 6 dagen voetbal is toch prima te doen zou ik zeggen :wink:

Schijnbaar niet daar het WK ook wedstrijden op zondag heeft. De Nederlandse voetbalcompetities overigens ook.
Je bent vrij om te praten waarover je wilt op zondag, maar dan kan je op zondag toch uitwijken naar een voetbal forum of wat dan ook?


Ik zie ook in jouw reactie geen steekhoudende argumenten waarom er een kunstmatig en wettisch onderscheid wordt gemaakt tussen sportuitslagen en andere wereldse zaken die hier wel besproken mogen worden op zondag.

mohamed

Re: Wat kunnen we wel en niet bespreken op zondag?

Berichtdoor mohamed » 05 jun 2014 10:44

Voor niet-ingewijden is de zondag in refoland een opmerkelijk fenomeen, want er gelden opeens totaal andere regels dan de dag daarvoor. De nette kleren worden aangedaan en er mag niet meer gefietst worden, terwijl lopen een zwaardere inspanning is. Ook mag er niet meer getankt worden, maar autorijden is geen probleem. Waarom is autorijden geen probleem en fietsen wel? Waarom mag tanken wél maar brandstof verbruiken niet?

De sabbat was verworden tot een dag waarop de joden God zochten te doden (Joh 5,16-18) i.p.v. hem te eren. Het was een dag waarop de farizeeërs de rechtvaardige nauwlettend in de gaten hielden, hopende hem ergens op te betrappen. Daaruit zien we dat het apart zetten van een dag leidt tot twist indien men er niet mee om kan gaan en tegen wie uit zijn op twist zegt Paulus:

'...wij hebben een dergelijke gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.' (1 Kor 11,16)

En elders in dit verband verklaart hij waarom de gemeente Gods deze gewoonte niet heeft:

'Daaruit komen voort: afgunst, ruzie, lasteringen en kwaadaardige verdachtmakingen' (1 Tim 6,4)

Naar mijn idee is het goed als je God wilt eren door op zondag rust te nemen. Doch als je geen rust neemt maar je vooral kwaad maakt over wat anderen doen, dan onteer je God. Als je God wilt eren door geen onderscheid in de dagen te maken is dat prima. Dát is wat ik geloof en zo zijn mijn werken. Als ik op zondag stil ben is dat enkel om het geweten van een ander.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 52 gasten