Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 22:22

In de Schrift komen we vele eigenschappen van God tegen. God is heilig, goedertieren, lankmoedig, weldadig, trouw, rechtvaardig, liefde, en nog veel meer.

Bijvoorbeeld in Psalm 145:8 worden een aantal eigenschappen van God achter elkaar genoemd.
Genadig en barmhartig is de HERE,
lankmoedig en groot van goedertierenheid.
(NBG'51)

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar wat is nu eigenlijk de meest belangrijke eigenschap van God? Dit staat niet letterlijk in de Bijbel, maar wellicht kan een Bijbeltekst wel een indicatie geven. Ik vind het van belang dat we als christenen God steeds beter leren kennen, en dat is ook mijn doel met dit topic.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor meribel » 16 mei 2014 22:36

Ja ik vind dat een heel vreemde vraag.

Anoniem_89

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 mei 2014 22:40

meribel schreef:Ja ik vind dat een heel vreemde vraag.



Uhuh.. Ja inderdaad..

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor jamillah » 16 mei 2014 22:46

Ik zou het eigenlijk niet zo weten. Heb er ook geen bijbeltekst bij paraat. Mijn gevoel zegt me nu dat alle eigenschappen even belangrijk zijn? Want God is volmaakt dus in alles, evenveel?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2014 23:01

Alle eigenschappen zijn samen te vatten onder 1 noemer,
Liefde.

mohamed

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2014 00:43

=D> 1 Kor 13,13

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Ayla » 17 mei 2014 10:35

Ik denk inderdaad ook liefde, uiteindelijk vloeit alles daaruit voort!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 12:27

mealybug schreef:Alle eigenschappen zijn samen te vatten onder 1 noemer,
Liefde.


Dus ook de eigenschap "verterend vuur"?

Hebreeën 12:29
want onze God is een verterend vuur.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor gravo » 18 mei 2014 11:07

Spreeuw schreef:Dus ook de eigenschap "verterend vuur"?

Hebreeën 12:29
want onze God is een verterend vuur.


Je probeert God een innerlijke verdeeldheid aan te wrijven.
God is liefde. Daarbuiten is er niets.

God wordt een verterend vuur als je dit relativeert.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Spreeuw » 24 mei 2014 14:55

Spreeuw schreef:Dus ook de eigenschap "verterend vuur"?

Hebreeën 12:29
want onze God is een verterend vuur.

gravo schreef: Je probeert God een innerlijke verdeeldheid aan te wrijven.
God is liefde. Daarbuiten is er niets.

God wordt een verterend vuur als je dit relativeert.

gravo


Nee, dat probeer ik niet. Want God is beide: Hij is liefde en Hij is een verterend vuur. Wij schrikken hier misschien van, maar bij God is dit mogelijk. Het staat letterlijk in de Bijbel dat God een verterend vuur is. Dus dat is niet enkel en alleen het geval als je de liefde van God relativeert.

En volgens mij is de vraag naar de belangrijkste eigenschap van God niet zo vreemd als het lijkt. Volgens mij is Gods belangrijkste eigenschap Zijn heiligheid. God heeft zelfs gezworen bij Zijn eigen heiligheid. Dat zegt Hij van geen enkele andere eigenschap.

Psalm 89:36
Eenmaal heb Ik bij mijn heiligheid gezworen:
Hoe zou Ik tegenover David liegen!
(NBG'51)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2014 23:05

Dat God liefde is vormt een conflict met dat Hij een verterend vuur is. Integendeel. Het een is het gevolg van een ander. Als je niet veel om iemand geeft vind je het ook niet erg als die ander zich in de vingers sbijdt of nog veel erger. Als je niet getrouwd bent of zielsveel van iemand houdt vind je het niet zo erg als die ander vreemd gaat of met iemand er vandoor gaat terwijl die persoon alleen het verkeerde met haar voor heeft. Maar als je heel veel van iemand houdt kan je dat niet uitstaan!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2014 16:40

Spreeuw schreef:(...)[
Hebreeën 12:29
want onze God is een verterend vuur.(...)
Het staat letterlijk in de Bijbel dat God een verterend vuur is. Dus dat is niet enkel en alleen het geval als je de liefde van God relativeert.

En volgens mij is de vraag naar de belangrijkste eigenschap van God niet zo vreemd als het lijkt. Volgens mij is Gods belangrijkste eigenschap Zijn heiligheid. God heeft zelfs gezworen bij Zijn eigen heiligheid. Dat zegt Hij van geen enkele andere eigenschap.

Psalm 89:36
Eenmaal heb Ik bij mijn heiligheid gezworen:
Hoe zou Ik tegenover David liegen!
(NBG'51)


Ik ben het toch niet met je eens. En ook een beroep op wat er letterlijk in de Bijbel staat is niet het einde van de discussie. Er staat ook letterlijk 'God is liefde'.
Als we elkaar met letterlijke teksten gaan bestoken, komen we geen stap verder. We zullen met die teksten in de hand zelf moeten nadenken.

Naar mijn gevoel is het begrip 'liefde' veel belangrijker dan het begrip 'verterend vuur'. In Hebr. 12,29 wordt al duidelijk dat het verterende vuur alles te maken heeft met onze reactie op Gods overvloedige genade. Je bent niet gekomen tot "het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis.......maar je bent gekomen tot de berg Sion, de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem...."
Met andere woorden, bij God is alleen maar genade, een onbewegelijk Koninkrijk. De oproep is om daar niets vanaf te doen, maar om dit vast te houden. Dat is de enig mogelijke focus. Als we dat ter discussie gaan stellen, relativeren met veel "ja, maars", dan blijkt er geen alternatief te zijn voor deze genadige God. God is niet een beetje genadig, of soms genadig, of de ene keer wel, de andere keer niet genadig. Als je dat ervan maakt, ja, dan is God een verterend vuur. Dan maak je zelf van God een verterend vuur, omdat je Hem met angst en wantrouwen tegemoet gaat.
Maar dat is niet bijbels. Voorop staat, dat we daar niet door God verteerd worden, maar dat Hij ons roept omdat Hij ons liefheeft. Dat is Gods voornaamste eigenschap om dat rare woord voor God nog eens te gebruiken.

Zeker, we staan op heilige grond. We doen onze schoenen van de voeten. Maar...het braambos brandt, maar verteert niet. Dat is onze eerst ontmoeting met God. Hij laat ons leven.
En daar is alles mee gezegd. Daar begint het mee en daar eindigt het mee.

En hoe dat komt blijkt uit die alomtegenwoordige liefde van God. Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft. De vervulling van de Wet, in het hoogste gebod, is liefde. Jezus is niet gekomen om te verderven. Wie weet eigenlijk hoe hoog en breed de liefde van Christus is.
Barmhartig en genadig is God, vol van goedertierenheid. Zeven maal zeven maal vergeven. En ga zo maar door.
God heeft geen duistere kant. God is alleen maar licht. Buiten God is er geen leven en geen licht.
Daar is duisternis. Maar dat is buiten God.
Want God is een Licht en in Hem is gans geen duisternis.
Hoor Israël de Here is één.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor Spreeuw » 25 mei 2014 21:53

gravo schreef: Ik ben het toch niet met je eens. En ook een beroep op wat er letterlijk in de Bijbel staat is niet het einde van de discussie. Er staat ook letterlijk 'God is liefde'.
Als we elkaar met letterlijke teksten gaan bestoken, komen we geen stap verder. We zullen met die teksten in de hand zelf moeten nadenken.

Naar mijn gevoel is het begrip 'liefde' veel belangrijker dan het begrip 'verterend vuur'. In Hebr. 12,29 wordt al duidelijk dat het verterende vuur alles te maken heeft met onze reactie op Gods overvloedige genade. Je bent niet gekomen tot "het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis.......maar je bent gekomen tot de berg Sion, de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem...."


Er staat inderdaad ook letterlijk "God is liefde" in de Bijbel. Dat ontkende is geenszins. Integendeel: het staat allebei in de Bijbel: zowel God is liefde als God is een verterend vuur.

Naar mijn gevoel is "liefde" ook belangrijker. "Evangelie" betekent immers ook "goede/blijde boodschap". En keer op keer in de Bijbel blijkt dat God ons behoud op het oog heeft.

Je zou kunnen stellen dat God vanuit Zijn liefde een verterend vuur kan zijn. Vanuit zijn liefde haat Hij de zonde van de mens en het kwaad.

Ik wil God geen innerlijke verdeeldheid aanwrijven. Ik reageerde meer uitdagend op de reacties dat de liefde de belangrijkste eigenschap is van God. Ik was daarom benieuwd hoe zij met de tekst "God is een verterend vuur" omgaan.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor learsi » 30 mei 2014 20:40

God is buiten Christus een verterend vuur. (Joh.3:36)

hg
Learsi

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Welke eigenschap van God is het meest belangrijk?

Berichtdoor xsidd » 31 mei 2014 07:47

@Spreeuw

Begin citaat "In de Schrift komen we vele eigenschappen van God tegen. God is heilig, goedertieren, lankmoedig, weldadig, trouw, rechtvaardig, liefde, en nog veel meer. Einde citaat"


Ik ben zeer voorzichtig om mijn mening te geven, want als ik het fout heb geef ik een verkeerd beeld van God.

God is Heilig, en Rechtvaardig. Daarop is liefde gestoeld in Zijn Hart. Daaruit spruiten voort goedertierenheid, lankmoedigheid, en trouw.

Waarop ik dit baseer?

God wilde dat de mens eeuwig leven zou krijgen, door Zijn Zoon. Echter de zonde ging en gaat tegen Gods Heiligheid in, en toen stuurde God uit liefde Zijn Zoon naar de wereld. Hij nam de straf op zich. Voor jou, maar ook voor mij. Hij is de enige weg tot God. Hij vervulde de wet, en Gods Recht uit liefde, en door liefde van de Vader.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten