Ben ik uitverkoren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Spreeuw » 18 mei 2014 22:53

Een thema waar al zeer veel over "gesteggeld" is in de geschiedenis van het christendom, is de uitverkiezing (God verkiest mensen die zalig worden). Soms wilde men zelfs inblikken in Gods raadsbesluit: wanneer heeft God mensen uitverkoren, voor of na de zondeval? Met een groot conflict tussen supra- en infralapsaristen tot gevolg.

Velen in de gereformeerde gezindte worstelen met de vraag: "Ben ik uitverkoren?" "Want als ik niet uitverkoren ben, dan doe ik het allemaal voor niets. Dan lees ik voor niets in de Bijbel, ga ik voor niets naar de kerk, enzovoorts." Mijns inziens zijn zulke gedachten zondig: er wordt te klein gedacht over de HERE. Toch worstelen velen met de vraag: "Hoe weet je dat je uitverkoren bent?"

En dat is ook de vraag voor dit topic: "Hoe weet je of je wel of niet uitverkoren bent?"

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Ronald » 19 mei 2014 06:51

Bedoel je met je vraag, hoe je vooraf kan weten dat je uitverkoren bent?

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Ronald » 19 mei 2014 06:52

..... of bedoel je de zekerheid van zalig worden na de wedergeboorte?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 19 mei 2014 07:42

Spreeuw schreef:Een thema waar al zeer veel over "gesteggeld" is in de geschiedenis van het christendom, is de uitverkiezing (God verkiest mensen die zalig worden). Soms wilde men zelfs inblikken in Gods raadsbesluit: wanneer heeft God mensen uitverkoren, voor of na de zondeval? Met een groot conflict tussen supra- en infralapsaristen tot gevolg.

Velen in de gereformeerde gezindte worstelen met de vraag: "Ben ik uitverkoren?" "Want als ik niet uitverkoren ben, dan doe ik het allemaal voor niets. Dan lees ik voor niets in de Bijbel, ga ik voor niets naar de kerk, enzovoorts." Mijns inziens zijn zulke gedachten zondig: er wordt te klein gedacht over de HERE. Toch worstelen velen met de vraag: "Hoe weet je dat je uitverkoren bent?"

En dat is ook de vraag voor dit topic: "Hoe weet je of je wel of niet uitverkoren bent?"


Ga eerst de Bijbel maar eens goed lezen, om te zien waartoe iemand is uitverkoren, want dat staat er altijd bij.
Er staat ook dat iemand, ondanks dat hij is uitverkoren, dit nog wel moet bevestigen.
(En laat dit nu iedereen zijn, die geroepen is, ''eerst de jood maar ook de griek'')
Aan de slag dus, ipv AFwachten, zodat je kunt VERwachten, want wat Hij belooft doet Hij.

Je vragen zijn eigenlijk absurd, maar wel weer het psychologische gevolg van een verderfelijke leer, die gaat boven hetgeen geschreven was.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor benefietdiner » 19 mei 2014 07:46

Spreeuw schreef: Mijns inziens zijn zulke gedachten zondig
Eens.
Dat wil niet zeggen dat je geen zekerheid van het geloof kunt hebben.
Ik vind de vraag ‘ben ik wel uitverkoren’ eigenlijk een eigenaardige vraag. Er is maar één volk dat uitverkoren is en dat is Israël. We weten ook waarom dat was, omdat de Messias daar geboren zou worden en dat is gebeurd. God heeft bevestigd dat weinige uit dat volk (Israël) uitverkoren waren en velen uit de heidenen. De heiden zouden zelf tot jaloersheid zijn voor Zijn volk.
De vraag ‘ben ik wel uitverkoren’ lijkt net of je in de toekomst wil kijken hoe God alles geregeld heeft zo van: die mens behoort wel tot Gods volk en die niet.
De vraag kun je beter anders stellen namelijk ‘ben ik al tot geloof gekomen in Hem’. Dan hebben we het niet over een inblikken in Gods raadbesluit maar over het heden. Hoeven we ons ook niet druk te maken over supra- en infralapsaristen want dat is volgens mij nutteloos en inderdaad zondig.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mona » 19 mei 2014 08:20

Spreeuw schreef:En dat is ook de vraag voor dit topic: "Hoe weet je of je wel of niet uitverkoren bent?"
Deze vraag is niet van belang, alhoewel ik hem wel begrijp. Maar als je deze vraag stelt, kan daar een heel gevaarlijke gedachte achter zitten: Als ik NIET uitverkoren ben, hoef ik niets te doen, want dan is alles zinloos. Als ik WEL uitverkoren ben, hoef ik ook niets te doen, want dan bekeerd God mij vanzelf wel op Zijn tijd. Afschuwelijk.
Het gaat in de Bijbel om Gods uitnodiging, en niet om Gods uitverkiezing.
Al eeuwen en eeuwen is er nadacht over de uitverkiezing, duizen boeken over geschreven, en niemand heeft er het juiste antwoord op gevonden. Waarom niet? Omdat God het ons niet heeft geopenbaard. Het is iets wat Hij niet van belang acht om te weten.
Het is ook niet iets wat nodig is om te weten voor onze zaligheid.
Er is genoeg genade voor hen die tot Hem komen!
Het bloed van de Heere Jezus is genoeg voor alle zonden van de hele wereld.
Vanmorgen gelezen: Het is niet allerergste dat we ziek zijn, maar het allerergste is, dat we voorbij gaan aan het geneesmiddel. (McCheyne) Dat is het grote punt. Niet de uitverkiezing. Wil je weten of je ziek bent, en het Geneesmiddel nodig hebt, of wil je weten dat je uitverkoren bent?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 10:34

Ronald schreef:Bedoel je met je vraag, hoe je vooraf kan weten dat je uitverkoren bent?


Ja. De vraag "ben ik uitverkoren?" opwerpen is vaak een excuus voor mensen om de bekering zo lang mogelijk uit te stellen. "Want ja, als ik niet uitverkoren ben, dan doe ik moeite voor niets om me te bekeren."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2014 15:39

En waarom? Omdat men de uitverkiezing voor geloof heeft gezet. Dan krijg je de volgende karikatuur:

- Je bent uitverkozen voor de grondlegging der wereld.... of niet. Als je uitverkoren bent ga je vanzelf geloven. Als je niet uitverkozen bent ga je nooit geloven. Je kan dus alleen afwachten, je uitverkiezing staat al vast en als God je bekeert ben je uitgekozen en als er niets gebeurt ben je dat niet.

Een totaal onbijbels beeld is dat. Nergens worden mensen opgeroepen de Bijbel te geloven en dat te wachten of ze uitverkoren zijn.

Kierkegaard zei als eens terecht:

Uitverkiezing is het dogma van de stilzittende vroomheid
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 19 mei 2014 18:29

Marnix schreef:En waarom? Omdat men de uitverkiezing voor geloof heeft gezet. Dan krijg je de volgende karikatuur:

- Je bent uitverkozen voor de grondlegging der wereld.... of niet. Als je uitverkoren bent ga je vanzelf geloven. Als je niet uitverkozen bent ga je nooit geloven. Je kan dus alleen afwachten, je uitverkiezing staat al vast en als God je bekeert ben je uitgekozen en als er niets gebeurt ben je dat niet.

Een totaal onbijbels beeld is dat. Nergens worden mensen opgeroepen de Bijbel te geloven en dat te wachten of ze uitverkoren zijn.

Kierkegaard zei als eens terecht:

Uitverkiezing is het dogma van de stilzittende vroomheid


Mocht dat nu ooit nog eens komen door te dringen ....

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Ronald » 19 mei 2014 19:00

De uitverkiezing is een troost en niet een drempel.
De uitverkiezing is een vreugde en geen ellende.

De troost en vreugde begint als je God persoonlijk leert kennen.
Voor die tijd is de uitverkiezing een steen des aanstoots, waar velen hun gedachten op stuk laten lopen.

MaartenB

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MaartenB » 19 mei 2014 20:53

mealybug schreef:
Ga eerst de Bijbel maar eens goed lezen, om te zien waartoe iemand is uitverkoren, want dat staat er altijd bij.


Dat zou eigenlijk een ieder moeten doen die meent een (waar) christen te zijn! Men komt dan al vlug te weten dat niet iemands redding de voornaamste factor is, maar dat er een taak voor hem/haar is weggelegd.
Over hen die geroepen worden om leden van Jezus' Gemeentelichaam te zijn, schreef Paulus in het bekende gedeelte Galaten 3:26-29 het volgende:

Want jullie allen zijn zonen van God door het geloof in Messias Jezus.
Want zovelen als tot [de] Messias werden gedoopt, bekleedden zich met [de] Messias.
Daarbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije; er is geen manlijk en vrouwelijk; want allen zijn jullie één in Messias Jezus.
Indien jullie echter van de Messias [zijn], zijn jullie waarlijk Abrahams zaad; naar [de] Belofte erfgenamen.


Christenen worden bij hun roeping dus zaad van Abraham, maar dat zaad heeft een speciale bestemming in Gods voornemen: Tot zegen te worden van de Gojim, de Heidenvolken! Lees aub Genesis 22:18.

In jouw zaad zullen alle Heidenvolken zich zegenen.

De Almachtige heeft met het oog daarop twee Gemeenten tot bestaan geroepen, die naar het patroon van de Tabernakel de ware tent zullen bemannen, de Tempelstad Nieuw Jeruzalem, om tijdens het Millenniumrijk van de Messias daadwerkelijk tot zegen te worden van de zuchtende schepping die aan ijdelheid werd onderwerpen. Maar gelukking op basis van hoop.

Zie eventueel Romeinen 8, vanaf vers 12, waar eveneens de roeping in beeld is.

Dat klinkt een beetje anders dan 'zalig worden'!
Wie is eigenlijk ooit met dat germanisme op de proppen gekomen?

janpep
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 apr 2005 00:03
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor janpep » 20 mei 2014 15:12

Spreeuw schreef:Ja. De vraag "ben ik uitverkoren?" opwerpen is vaak een excuus voor mensen om de bekering zo lang mogelijk uit te stellen. "Want ja, als ik niet uitverkoren ben, dan doe ik moeite voor niets om me te bekeren."

Ga je er niet iets te makkelijk vanuit dat de vraag als excuus wordt gebruikt (en dus onoprecht is), of dat men hier zo oppervlakkig over denkt? En is dat zelfs vaak zo?
Zijn er niet velen die juist met deze vraag worstelen omdat hen op allerlei manieren is voorgehouden dat de kans toch wel gering geacht moet worden? En dan worden daarbij ook nog extra drempels opgeworpen. Hoe meen je het zeker te weten? Je mag het je niet toe-eigenen. Hoeveel ook al weer in een stad en hoeveel in een dorp? Enzovoorts.
Zo worden mensen eerder van het evangelie afgehouden.
Hierbij baseert men zich veelal op de Dordtse Leerregels. Bij mijn bestudering hiervan trok ik de conclusie dat als je deze werkelijk letterlijk neemt, je het niet KUNT weten. Ook kwam ik tot de conclusie dat heel veel verwijzingen niet kloppen en belangrijke stellingen dus niet onderbouwd worden. Zie: http://peppink.nl

Van belang is het om te zien dat Jezus Christus DE Uitverkorene is. En wie gelooft is in Hem mede-erfgenaam. DAT is van belang. Ik meen dat al het andere afleidt van de kern van de zaak. Het gaat om het geloof in Hem. Ten diepste is het een bijzaak hoe dit geloof heeft kunnen ontstaan, wanneer men kan vaststellen dat het er is.

In verband met deze vraag wil ik ook nog wijzen op de brochure "Ben ik wel uitverkoren?". Deze is gratis te downloaden. Zie hiervoor: http://benikweluitverkoren.nl

MaartenB

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MaartenB » 20 mei 2014 20:31

janpep schreef: Ten diepste is het een bijzaak hoe dit geloof heeft kunnen ontstaan, wanneer men kan vaststellen dat het er is.

Mooi getypeerd :!:
Alles wat er voor lag, ging aan ons waarnemingsvermogen voorbij.

In Efeze, hoofdstuk 1, lezen we over enkele zaken van die voorgeschiedenis:
de vv 3 en 4
Gezegend de God en Vader van onze Heer Jezus Messias, die ons zegende in alle geestelijke zegen in de hemelsferen in [de] Messias, gelijk hij ons in hem verkoos vóór [de] grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.

Een bijna niet te vatten gedachte! Dat we al zo lang geleden in Gods voornemen bestonden en dat in een uitverkoren positie.

de vv 5-8
In liefde bestemde hij ons tevoren tot zoonschap voor zichzelf, door Jezus Messias, naar het welbehagen van zijn wil, tot lof der heerlijkheid van zijn liefderijke gunst, waarmee hij ons in de Geliefde begunstigde. In wie wij de verlossing hebben door zijn bloed, de vergeving der overtredingen, naar de rijkdom van zijn liefderijke gunst, waarmee hij jegens ons overvloedig was, in alle wijsheid en inzicht.

Wij wisten daarvan helemaal niets. Pas toen we ons van onze roeping bewust werden en dit lazen konden we met verwondering erkennen dat dit de feiten waren.
Ver in het verleden, nog voor de grondlegging der wereld [kosmos], zag hij ons voor zich als zijn zonen, geadopteerd in zijn eigen geliefde Zoon en dat met het oogmerk dat wij gevormd zouden worden naar het beeld van die Zoon Rm 8:29

de vv 9-11
Hij maakte ons namelijk het geheimenis van zijn wil bekend, naar zijn welbehagen dat hij zich had voorgenomen in hem, voor een bestuur van de volheid der tijden, om alle dingen onder één hoofd samen te brengen in de Messias; de dingen met betrekking tot de hemelen en de dingen op de aarde, in hem, in wie wij ook tot erfgenamen werden gemaakt, waartoe wij tevoren bestemd waren naar [het] voornemen van hem die alle dingen tot stand brengt naar het raadsbesluit van zijn wil.

Het is niet Gods bedoeling dat we onwetend blijven omtrent het doel van onze roeping.
Welke is dat doel en wat is er zoal bij betrokken?

Lees hier eventueel verder, in het commentaar op de vv 9 tm 11.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor EdW » 22 mei 2014 16:20

Spreeuw schreef:En dat is ook de vraag voor dit topic: "Hoe weet je of je wel of niet uitverkoren bent?"

Als je in de vragenrubriek van Refoweb zoekt op het woord 'uitverkoren', weet ik zeker dat je een heleboel resultaten krijgt.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor xsidd » 30 mei 2014 16:56

Waarom vragen veel mensen zichzelf af, of ze uitverkoren zijn?

Is dat niet omdat, er veel over gepreekt, of gesproken word? Ik meen dat we als mensen helemaal niet aan de uitverkiezing moeten rommelen, of het preken, want het is een zaak van God Zelf.

Wij horen ons te bekeren, en Jezus te volgen, en Hem te zoeken en te dienen.

Dat laatste wat ik zei, lijkt me een veel beter plan dan je met de vraag bezig houden of je uitverkoren bent. Want dan staat de uitverkiezingsleer tussen jou en God in. Dat is niet de bedoeling, en het kan ook nooit de bedoeling wezen. Dat Paulus het aanhaalt, is om inzicht in de waarheid te geven mijns inziens, en niet meer als dat!


En zit het nu nog in je hoofd, en wil je weten of je werkelijk uitverkoren bent? Als je oprecht de Heere Jezus in je hart, en leven vraagt, zal Hij dat doen, omdat Hij dat beloofd. Want wie zoekt zal vinden, en wie zal kloppen, voor hem of haar zal opengedaan worden. En als Hij door genade in je leven is gekomen, dan wordt je vervuld, met Zijn liefde, en Zijn Heilige Geest, en dan weet je ook dat je uitverkoren bent.

Groet en zegen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten

cron