Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost...?"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 12:51

Christus wordt niet dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks geofferd.
Er is geen sprake binnen de katholieke leer van een herhaling maar van tegenwoordigstelling.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 12:53

Faramir schreef:Christus wordt niet dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks geofferd.
Er is geen sprake binnen de katholieke leer van een herhaling maar van tegenwoordigstelling.


Hoe bedoel je dat? Dat zijn offer de mensen wordt voorgehouden zodat ze zich het blijven herinneren, of hoe moet ik dat zien? Jij bent Rooms-Katholiek toch? (als dat niet klopt let me know). Zou je kunnen zeggen of er nog meer in deze vraag, of in de HC staat wat niet klopt (volgens de Katholieke opvatting)?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 13:12

Of er nog meer mee is weet ik zo niet, ben geen theoloog en ik vergelijk mijn geloof doorgaans niet zo met andere geloven.

Met tegenwoordigstelling wordt bedoeld dat het offer door tijd en ruimte (God staat immers buiten tijd en ruimte) plaatsvind.

Maar zo interessant is het allemaal niet voor dit onderwerp. Wou slechts even aangeven waarin ik de HC uniek vond ten opzichte van andere geloofsbelijdenissen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor mealybug » 14 mei 2014 13:16

Faramir schreef:Wou slechts even aangeven waarin ik de HC uniek vond ten opzichte van andere geloofsbelijdenissen.


Een catechismus is geen belijdenis voor zover ik weet.
Die heeft weer een andere naam, de NGB voor zover ik weet..

Riska

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Riska » 14 mei 2014 14:01

Ja, weet ik, (toch bedankt voor het opzoeken ;-))maar ik vroeg me af wát er dan niet aan klopt? Het is toch zo (voor zover ik weet!) dat Rooms-Katholieke mensen menen dat 'Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is'? Welk deel van het antwoord klopt niet dan?

Ja, het draait om de zgn. leer van de transsubstantiatie.
Binnen de RK wordt geleerd dat op het moment dat brood en wijn bij de Eucharistie daadwerkelijk in het lichaam van Christus veranderen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 14:40

Riska schreef:Ja, het draait om de zgn. leer van de transsubstantiatie.
Binnen de RK wordt geleerd dat op het moment dat brood en wijn bij de Eucharistie daadwerkelijk in het lichaam van Christus veranderen.


Dit is één van de grootste dwalingen van de RKK. Misschien wat grof verwoord van de HC om de Mis een vervloekte afgoderij te noemen (immers: niet alle elementen van de Mis zijn verkeerd), maar toch is de transsubstantiatieleer zeer verwerpelijk. Het offer van Christus is eenmaal geschied.

Bijbeltekst ter ondersteuning:

Hebreeën 10:10
Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus. (NBG'51)

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 15:23

Riska schreef:Ja, het draait om de zgn. leer van de transsubstantiatie.
Binnen de RK wordt geleerd dat op het moment dat brood en wijn bij de Eucharistie daadwerkelijk in het lichaam van Christus veranderen.


Vraag 80 klopt dus wel? Ik dacht dat Faramir misschien nog andere aspecten bedoelde die niet klopten,
toen ik net tot geloof kwam (en nog steeds) vond ik de HC heel handig om te lezen, maar ik denk dat je anderen ook wel de kans moet geven om de fouten die er volgens hen in zouden staan uit te leggen en toe te lichten.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 16:51

Ayla schreef:Vraag 80 klopt dus wel?

Het antwoord klopt dus niet. Zoals ik al zei en wat beaamd is door enkele protestanten hier en enkele protestantse geloofsgemeenschappen.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Cahier » 15 mei 2014 21:41

1365. Omdat zij de gedachtenis is van het paasmysterie van Christus, is de Eucharistie ook een offer. Het offerkarakter van de Eucharistie komt in de instellingswoorden zelf tot uiting: "Dit is mijn lichaam dat voor u gegeven wordt" en "Deze beker is het Nieuwe Verbond in mijn bloed, dat voor u wordt vergoten" (Lc. 22, 19-20). In de Eucharistie geeft Christus hetzelfde lichaam dat Hij voor ons op het kruis gegeven heeft, hetzelfde bloed dat "voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden" (Mt. 26, 28).

1366 De Eucharistie is dus een offer, omdat zij het kruisoffer tegenwoordig stelt, omdat zij er de gedachtenis van is en er de vruchten van toepast: (Christus), onze God en Heer, heeft zich eens voor altijd aan God de Vader opgedragen door voor ons te sterven op het altaar van het kruis, om voor hen (de mensen) eeuwige verlossing te bewerken. Daar echter zijn dood niet het einde van zijn priesterschap mocht betekenen (Heb. 7, 24.27), wilde Hij tijdens het laatste avondmaal, "in de nacht waarin Hij werd overgeleverd" (1 Kor. 11, 23), aan de Kerk, zijn geliefde bruid, een zichtbaar (zoals de menselijke natuur het vereist) offer nalaten. Hierdoor wordt het bloedige offer, dat Hij eens en voor goed op het kruis moest brengen, tegenwoordig gesteld, blijft de gedachtenis ervan tot aan het einde van de tijden bewaard en wordt de heilzame werking ervan toegepast op de vergeving van de zonden, die wij dagelijks begaan.

1367 Het offer van Christus vormt met het offer van de eucharistie één enkel offer: "De offergave is een en dezelfde: door het priesterlijk dienstwerk offert nu dezelfde die eertijds aan het kruis zichzelf ten offer opdroeg; alleen de wijze van offeren is verschillend": "En omdat in dit goddelijk offer dat tijdens de Mis voltrokken wordt, is dezelfde Christus, die zichzelf eenmaal op het altaar van het kruis op bloedige wijze offerde, aanwezig en wordt Hij op onbloedige wijze geofferd".

Bron: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1208

Als je dat dan ook nog koppelt met de Roomse leer dat sacramenten heilsmiddelen zijn, en de leer van de transsubstantiatie dan vraag ik me af waar de H.C. nu fout zit.

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2014 21:46

Hoe moeilijk kan het zijn? De HC spreekt in antwoord 80 van herhaling, de katholieke leer spreekt van tegenwoordigstelling. Twee verschillende dingen en in de HC wordt dus een verkeerde weergave van de katholieke leer afgefikt. Simpel.

Kan je er van alles en nog wat bijslepen, daarmee tover je de foute weergave van de katholieke leer niet weg.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 07:09

Faramir schreef:Hoe moeilijk kan het zijn? De HC spreekt in antwoord 80 van herhaling, de katholieke leer spreekt van tegenwoordigstelling. Twee verschillende dingen en in de HC wordt dus een verkeerde weergave van de katholieke leer afgefikt. Simpel.

Kan je er van alles en nog wat bijslepen, daarmee tover je de foute weergave van de katholieke leer niet weg.


Ik ben wel benieuwd naar de (bijbelse) onderbouwing voor de transsubstantiatieleer. Zo je dit kunnen verwoorden?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2014 08:06

Spreeuw schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de (bijbelse) onderbouwing voor de transsubstantiatieleer. Zo je dit kunnen verwoorden?

Het is gebaseerd op het geheel letterlijk nemen van Jezus woorden, wanneer Hij zegt dat het brood werkelijk/waarlijk Zijn Lichaam is en wij Zijn vlees eten.
Idem dito voor de wijn, die waarlijk Zijn bloed is.

Gereformeerden nemen weer andere teksten letterlijk, en worden daarvoor door de RK verguist, vervloekt, of ge-excommuniceerd in een concilie of catechismus.

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 16 mei 2014 08:49

Anoniem_89 schreef:Ik weet niet wat er bij zondag 80 staat. Zal me ook eigenlijk een worst wezen..
Als beide partijen gewoon bijbelse onderbouwingen aanhalen lijkt mij het probleem opgelost.. :mrgreen:

Zowel de theorie van de katholieke Kerk/oosters-orthodoxe Kerken alsook de 3 verschillende theorieën van Luther, Calvijn en Zwingli zijn prima bijbels te onderbouwen.

Dat is ook niet het punt. Het punt is dat er in antwoord 80 van de HC een onjuiste weergave wordt gegeven van de eucharistie.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor henkie » 16 mei 2014 09:31

Spreeuw schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de (bijbelse) onderbouwing voor de transsubstantiatieleer. Zo je dit kunnen verwoorden?


Daar gaat het niet over in dit topic toch?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Rozijn » 16 mei 2014 09:35

Goed idee voor een nieuw topic ;) :-oo


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 53 gasten