Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Koopzondag

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 17:40

In diverse plaatsen is het inmiddels sinds lange tijd gangbaar: koopzondagen. Ik ben het er niet mee eens. Toch ken ik ook christenen die op zondag winkelen, omdat ze dit een vorm van ontspanning vinden. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Volgens mij strookt het niet met vierde gebod.

Exodus 20:8-9
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
(NBG'51)

Mijn vraag is: mag je als christen op zondag winkelen?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 17:48

Spreeuw schreef:In diverse plaatsen is het inmiddels sinds lange tijd gangbaar: koopzondagen. Ik ben het er niet mee eens. Toch ken ik ook christenen die op zondag winkelen, omdat ze dit een vorm van ontspanning vinden. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Volgens mij strookt het niet met vierde gebod.

Exodus 20:8-9
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
(NBG'51)

Mijn vraag is: mag je als christen op zondag winkelen?

Volgens mij wel, want de joodse zaterdag heeft niets te maken met de vrije zondag.
Ik vraag me ook nog steeds af hoe men erop komt dat we op de zondag allerlei beperkingen willen opleggen aan onszelf en anderen, die niet eens gelovig zijn.
In functie verschillen deze 2 dagen ook zeer.
De sabbath was er al voor de mens, en niet andersom, dus de zondag helemaal.
Wat echt niet mag, is iemand veroordelen op het punt van een dag, want de een houdt een speciale dag voor de Heere, voor de ander is iedere dag voor de Heere.
Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Koopzondag

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 18:13

Spreeuw schreef:In diverse plaatsen is het inmiddels sinds lange tijd gangbaar: koopzondagen. Ik ben het er niet mee eens. Toch ken ik ook christenen die op zondag winkelen, omdat ze dit een vorm van ontspanning vinden. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Volgens mij strookt het niet met vierde gebod.

Exodus 20:8-9
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
(NBG'51)

Mijn vraag is: mag je als christen op zondag winkelen?


Ik citeer Ds. M.M. van Campen ;

De Jezusgelovige Joden en heidenen van meet af aan de zondag hebben gevierd als de dag van de overwinning van Christus over dood en graf en hel en duivel en zonde. De zondag is géén verplichte rustdag in het Nieuwe Testament voor de gelovigen uit de volken, trouwens ook de zaterdag (sabbat) niet. Maar de zondag is wel een heerlijke feestdag waarop dé twee grote heilsfeiten van het christelijk geloof hebben plaatsgevonden, namelijk dat Jezus is opgestaan uit het graf én dat de Geest is neergedaald uit de hemel. Men kwam bij elkaar om dat te vieren. Zondag= Zoondag!

Faramir

Re: Koopzondag

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 18:27

Ik vind het spijtige vanuit de kleine/zelfstandig ondernemer gezien maar ik heb verder geen enkel bezwaar tegen een koopzondag. Vind het wel aangenaam dat het hier maandelijks is en maak er dan ook zo nu en dan gebruik van.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Koopzondag

Berichtdoor alexander91 » 02 mei 2014 19:41

Ik heb meerdere voors en tegens:

1) In eerste instantie ben ik tegen, want het verdringt de eredienst tot God en daarmee de rustdag.
2) Anderszijds vind ik dat christenen aan niet-christenen niet zomaar dergelijke geboden moeten opleggen, en al helemaal niet vanwege een aangeleerde gewoonte. Het zorgt voornamelijk voor irritatie, en door te drammen met de zondag verspelen we de kans op een normale dialoog. Als we onze ongelovige medemens zo graag aanstoot willen laten nemen aan geloofszaken, laat ze dat dan doen aan Christus. En begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat ik wil dat ze Hem afwijzen, integendeel zelfs. Maar wat ik bedoel is, dat we onze medemens beter kunnen wijzen op de Opgestane Christus dan op de rustdag.
3) Maar, ondanks dat ik vind dat we niet-gelovigen niet behoren te wijzen op bepaalde regels waar christenen zich aan willen/moeten houden, vind ik wel dat we als christenen een standpunt tegen de koopzondagen in moeten nemen. Namelijk omdat ik denk dat we op deze manier alle remmen loslaten en een volledige consumptiemaatschappij worden (als we dat al niet zijn). En als ik zo naar de maatschappijen in Azie kijk (bv Japan), dan lijkt dat niet erg goed te helpen voor het geluksniveau.
Juist in de discussie over de koopzondagen kunnen we insteken op de individualisering van de maatschappij en de gevolgen. Een christelijk standpunt zou daar heel verfrissend in zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Koopzondag

Berichtdoor jaapo » 02 mei 2014 21:10

Éen christelijk standpunt is er niet. Er zijn hierover net zo veel meningen als er kerken zijn. En dan: in de bijbel gaat het over de Sabbath. Dus zijn we sowieso in overtreding, want de Sabbath houden we niet. Toch is een goed christelijk standpunt: je moet op de rustdag een ander niet verplichten voor jou te werken. Het winkelpersoneel, dat op zondag werkt, moet dat wel in volledige vrijheid kunnen doen, en niet afgedwongen. Verder laat ik, als ik ga winkelen, niemand verplicht voor mij werken. Dus in feite is er niets op tegen. Ook in de tuin werken kan gewoon, maar je moet geen overlast geven. Dus maar beter geen grasmaaien of timmeren op zondag. Nog iets: er dient wel op te worden toegezien, dat de erediensten in alle rust en zonder hinder van buitenaf kunnen plaatsvinden. Maar goed, het is maar een mening........ Ik maak overigens vrijwel nooit gebruik van de koopzondag. Maar zonder problemen ga ik naar de Chinees. Hij hoeft immers niet verplicht voor mij te werken. Ben je ook tegen elektriciteit op zondag? Of gastoevoer? Daar moeten aardig wat mensen voor werken op zondag. Zo kun je nog lang doorgaan.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boaz » 02 mei 2014 21:16

Ik citeer Ds. M.M. van Campen ;

De Jezusgelovige Joden en heidenen van meet af aan de zondag hebben gevierd als de dag van de overwinning van Christus over dood en graf en hel en duivel en zonde. De zondag is géén verplichte rustdag in het Nieuwe Testament voor de gelovigen uit de volken, trouwens ook de zaterdag (sabbat) niet. Maar de zondag is wel een heerlijke feestdag waarop dé twee grote heilsfeiten van het christelijk geloof hebben plaatsgevonden, namelijk dat Jezus is opgestaan uit het graf én dat de Geest is neergedaald uit de hemel. Men kwam bij elkaar om dat te vieren. Zondag= Zoondag!


Maar waar baseert ds. van Campen zich op?
Ik kan ook wel heel stellig iets zeggen, maar dat maakt het nog niet waar..

Er is al eens eerder een topic hierover geweest, waarin ik veel zogenaamde 'zondag' teksten heb behandeld.

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 mei 2014 12:59

ik ben werkloos..
Daarnaast werken een aantal mensen fulltime (5 dagen) en andere parttime 2 tot 4 dagen.

HOE HEERLIJCK IS HET DAN DAT JE OP DE ZESDE DAG OOK NIET HOEFT TE WERKEN ENDE ARBEIDEN!

De zevende dag dus ook niet..
Tjonge, ik was altijd al voorstander ervan om zondag als een doordeweekse dag te beschouwen.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koopzondag

Berichtdoor EenVasteBurcht » 04 mei 2014 15:39

Ik werk niet op zondag, en dan vind ik het wel heel erg hypocriet om anderen voor jou te laten werken. Daarom probeer ik op zondag ook niks te kopen. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik dit soms wel doe. Stel er komt iemand eten bijvoorbeeld en ik heb niks in huis, dan ga ik natuurlijk niet zeggen 'sorry je krijgt niks want op zondag ga ik niet naar de winkel'. Maar dit soort situaties probeer ik wel te voorkomen.

Maar de keren dat ik op zondag winkel in het jaar zijn op één hand te tellen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 04 mei 2014 16:36

EenVasteBurcht schreef:..... dan ga ik natuurlijk niet zeggen 'sorry je krijgt niks want op zondag ga ik niet naar de winkel'.


Nee , stel je voor dat mensen denken dat je principes hebt.
:wink:

mohamed

Re: Koopzondag

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2014 19:20

jaapo schreef:Ben je ook tegen elektriciteit op zondag? Of gastoevoer? Daar moeten aardig wat mensen voor werken op zondag. Zo kun je nog lang doorgaan.

Daar zegt u wat. Misschien een klusje voor onze joodse vrienden om op zondag het licht aan te doen als blijk van waardering voor de christen dat op zaterdag bij hen heeft gedaan.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koopzondag

Berichtdoor meribel » 04 mei 2014 19:27

jaapo schreef:Éen christelijk standpunt is er niet. Er zijn hierover net zo veel meningen als er kerken zijn. En dan: in de bijbel gaat het over de Sabbath. Dus zijn we sowieso in overtreding, want de Sabbath houden we niet. Toch is een goed christelijk standpunt: je moet op de rustdag een ander niet verplichten voor jou te werken. Het winkelpersoneel, dat op zondag werkt, moet dat wel in volledige vrijheid kunnen doen, en niet afgedwongen. Verder laat ik, als ik ga winkelen, niemand verplicht voor mij werken. Dus in feite is er niets op tegen. Ook in de tuin werken kan gewoon, maar je moet geen overlast geven. Dus maar beter geen grasmaaien of timmeren op zondag. Nog iets: er dient wel op te worden toegezien, dat de erediensten in alle rust en zonder hinder van buitenaf kunnen plaatsvinden. Maar goed, het is maar een mening........ Ik maak overigens vrijwel nooit gebruik van de koopzondag. Maar zonder problemen ga ik naar de Chinees. Hij hoeft immers niet verplicht voor mij te werken. Ben je ook tegen elektriciteit op zondag? Of gastoevoer? Daar moeten aardig wat mensen voor werken op zondag. Zo kun je nog lang doorgaan.


Hier ben ik het helemaal mee eens!

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koopzondag

Berichtdoor EenVasteBurcht » 04 mei 2014 22:09

mealybug schreef:
Nee , stel je voor dat mensen denken dat je principes hebt.
:wink:

Gastvrijheid is ook een Bijbels principe. En als iemand onverwachts op zondag langskomt (wat, zoals ik eerder zei, maar sporadisch gebeurt) dan wil ik óók gastvrij zijn. Als ik er zelf achtr kom dat ik op zondag niks in huis heb eet ik wel een droge boterham of zo, voor mezelf is dat geen probleem. Maar wel voor gasten.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Koopzondag

Berichtdoor rotterdam » 05 mei 2014 07:01

Boaz schreef:
Maar waar baseert ds. van Campen zich op?
.


Leuke vraag, wat denk je ?
Uiteraard meent Ds. van Campen zich op de Schrift te baseren.
Had je iets anders verwacht ?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 07:08

EenVasteBurcht schreef:Gastvrijheid is ook een Bijbels principe. En als iemand onverwachts op zondag langskomt (wat, zoals ik eerder zei, maar sporadisch gebeurt) dan wil ik óók gastvrij zijn. Als ik er zelf achtr kom dat ik op zondag niks in huis heb eet ik wel een droge boterham of zo, voor mezelf is dat geen probleem. Maar wel voor gasten.


Het ging me eigenlijk om je ''principe'', niet om je gastvrijheid... :?
Als je onverwachts bij iemand op bezoek gaat, moet je natuurlijk niet te veel verwachten, zeg dat maar tegen je gasten :lol:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten