"Kies voor Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

"Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 08:12

"Kies voor Jezus". Ik heb deze tekst verschillende keren op een poster gelezen. Volgens mij zijn deze posters afkomstig van leden die behoren tot een evangelische gemeente.

Maar is deze uitspraak dogmatisch te verantwoorden? Voor zover ik weet heeft Jezus nooit gezegd om voor Hem te kiezen, maar heeft Hij wel opgeroepen om in Hem te geloven.

Zie bijvoorbeeld Johannes 11:25-26.
25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven,
26 en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?
(NBG'51)

Bovendien strookt de uitspraak "Kies voor Jezus" niet met de leer van de uitverkiezing, welke leert dat God voor de grondlegging der wereld mensen heeft verkozen tot het eeuwige leven.

Belangrijke tekst in deze is Efeziërs 1:4.
Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. (NBG'51)

Er is wel een belangrijke tekst in het Oude Testament die veronderstelt dat je wel moet kiezen: Jozua 24:15.
Maar indien het kwaad is in uw ogen, de HERE te dienen, kiest dan heden, wie gij dienen zult: òf de goden die uw vaderen aan de overzijde der Rivier gediend hebben, òf de goden der Amorieten, in wier land gij woont. Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen! (NBG'51)

Kortom: is de oproep "Kies voor Jezus" wel te verantwoorden? Mag je ongelovigen oproepen om voor Jezus te kiezen, of moet je enkel oproepen tot het geloof in Hem?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Boerin » 02 mei 2014 08:18

Kies om Hem te volgen, dat is wel een keuze. De mensen die vol waren van de brokken en vissen kozen om dat niet te doen. Je kunt juist niet kiezen om te geloven als je niet gelooft dat Hij bestaat.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 08:33

Spreeuw schreef:
Bovendien strookt de uitspraak "Kies voor Jezus" niet met de leer van de uitverkiezing, welke leert dat God voor de grondlegging der wereld mensen heeft verkozen tot het eeuwige leven.

Belangrijke tekst in deze is Efeziërs 1:4.
Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. (NBG'51)

Er is wel een belangrijke tekst in het Oude Testament die veronderstelt dat je wel moet kiezen: Jozua 24:15.
Maar indien het kwaad is in uw ogen, de HERE te dienen, kiest dan heden, wie gij dienen zult: òf de goden die uw vaderen aan de overzijde der Rivier gediend hebben, òf de goden der Amorieten, in wier land gij woont. Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen! (NBG'51)

Kortom: is de oproep "Kies voor Jezus" wel te verantwoorden? Mag je ongelovigen oproepen om voor Jezus te kiezen, of moet je enkel oproepen tot het geloof in Hem?

Nog zo'n tekest in Deut 30;19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft....
En wat betreft ''ongelovigen'', die zondaars , daar kwam Hij toch juist voor?

Want de gezonde mens heeft geen Heelmeester nodig....
Dus, laat allerlei dogma's nu eens niet langer de plaats innemen van werking van de heilige Geest, en neem de waarheid der liefde maar wel aan, opdat je behouden wordt.

Wat heb je te verliezen!?!?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 08:50

Op zich is die uitspraak goed. Maar aangezien hij door een politieke partij wordt gebruikt heb ik er toch mijn vraagtekens bij. Alsof je om voor Jezus te kiezen op deze partij moet stemmen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 09:04

Marnix schreef:Op zich is die uitspraak goed. Maar aangezien hij door een politieke partij wordt gebruikt heb ik er toch mijn vraagtekens bij. Alsof je om voor Jezus te kiezen op deze partij moet stemmen.


Ligt de nadruk hier op de politieke partij, of op de tekst zelf?
Welke politieke partij heb je het nu over?, Spreeuw heeft het toch slechts over een evangelische gemeente en de lading van de tekst?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 09:08

Er wordt gerefereerd aan een poster met deze tekst er op.... en die is van een politieke partij gebruikt. Dat vind ik niet kunnen.

Als het gaat om een oproep om voor Hem te kiezen zonder dat men daar stemmen mee wil winnen, dan is mijn antwoord iets anders. We moeten kiezen voor Jezus... en we kunnen dat alleen dankzij Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 09:10

Marnix schreef:Er wordt gerefereerd aan een poster met deze tekst er op.... en die is van een politieke partij gebruikt. Dat vind ik niet kunnen.

Als het gaat om een oproep om voor Hem te kiezen zonder dat men daar stemmen mee wil winnen, dan is mijn antwoord iets anders. We moeten kiezen voor Jezus... en we kunnen dat alleen dankzij Hem.


Welke politieke partij is dat dan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 09:47

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 09:50

mealybug schreef:
Welke politieke partij is dat dan?


http://www.jezusleeft.nl/

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 02 mei 2014 09:54

rotterdam schreef:
http://www.jezusleeft.nl/


Klinkt in ieder geval beter dan wat er al is aan politieke partijen in de EU.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 10:02

mealybug schreef:
Klinkt in ieder geval beter dan wat er al is aan politieke partijen in de EU.


wordt helemaal niks - niet professioneel - verdere versplintering

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 10:04

De stichter van de "Jezus Leeft"-partij is Joop van Ooijen uit Giessenburg, bekend van de tekst "Jezus Redt", op het dak van zijn schuur. Maar ik heb deze poster ook aan ramen opgeplakt gezien bij mensen die lid zijn van een evangelische gemeente. Kennelijk slaat deze slogan aan bij deze mensen, wat niet zo verwonderlijk is, het sluit immers aan bij hun dogmatiek, ook al beweren veel evangelischen dat ze geen dogma's hebben. Niet dat ik alles van hen afkeur, maar dit standpunt vind ik niet goed.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 10:07

Spreeuw schreef:maar dit standpunt vind ik niet goed.


Welk standpunt ?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mona » 02 mei 2014 10:13

Spreeuw schreef:Mag je ongelovigen oproepen om voor Jezus te kiezen, of moet je enkel oproepen tot het geloof in Hem?
Als je in Hem gelooft, heb je door Hem, voor Hem gekozen.

Ik vind het heel moeilijk, want ik zelf had nooit voor Hem gekozen, als Hij mij niet eerst Zelf had opgezocht.
De oproep tot geloof is heel bijbels. Het geloof is alleen bij Hem te krijgen.
Zowel bij het kiezen als bij het geloven moet het hart betrokken zijn, anders is het inhoudsloos.
En het hart kan alleen door Jezus veranderd worden.
Laatst gewijzigd door mona op 02 mei 2014 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 10:13

rotterdam schreef: Welk standpunt ?


- in de eerste plaats: het standpunt dat sommige christenen hebben, namelijk dat ze geen dogma's hebben: dit is onmogelijk
- en ook: de uitspraak "kies voor Jezus" (vooral gebruikt in pinkster- en evangelische gemeenten), het moet zijn: "geloof in Jezus"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten