n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 10:05

In de vragenrubriek kwam ik het volgende tegen:

Vraag
Onze dominee (PKN) zegt dat je voor eeuwig zonder God in de hel bent als je niet bekeerd bent. In de Ger. Gem. zegt men dat God wel in de hel is omdat Hij alom tegenwoordig is. Als dat zo zou zijn, heb ik het idee dat het niet in lichamelijke aanwezigheid is. Wat is waar?

Antwoord
Wat is waar? Wat erover in Gods Woord staat! Ik behoef alle plaatsen niet te noemen die ons leren dat God in de hemel woont en troont en dat de duivel in de hel zijn verblijf heeft en pijnigt hen die onbekeerd zijn gestorven. Wanneer wij belijden dat de Heere alomtegenwoordig is kun en mag je daar de hel niet van buitensluiten. Maar dat is totaal anders dan het zijn van Hem in de hel.

Beide opvattingen van genoemde predikanten zijn juist. Ik ben het met u eens dat bepaalde uitdrukkingen wat verwarrend overkomen. Duidelijk is Psalm 139: “Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.” Voor David is het geen verstandswerk, maar het geloof zinkt neer aan Zijn voeten en belijdt: De kennis is mij te wonderbaar; zij is hoog, ik kan er niet bij. Waar zou ik heengaan voor Uw Geest en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht?

Vanuit Gods Woord gezien is dus het antwoord op uw vraag heel eenvoudig. Bid veel om het zaligmakend geloof in Christus. Hij is nedergedaald ter helle. U moet lezen Zondag 16 van onze Heidelberger, vraag en antwoord 44.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp
Vooral het roodgekleurde heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik had al een reactie geplaatst onder de vraag, maar deze werd -naar verwachting trouwens- verwijderd. Ik vroeg het volgende aan ds. J.D. Heikamp:

´´Waar leert de Schrift dat ''de duivel in de hel zijn verblijf heeft en pijnigt hen die onbekeerd zijn gestorven.''? De duivel wordt zélf dag en nacht gepijnigd tot in alle eeuwigheid (Op. 20:10). Niet verwonderlijk ook, want het eeuwige vuur is voor de duivel en zijn trawanten toebereid (Mat. 25:41). Tofeth is gereedgemaakt voor de onderwerping van de slang, en de adem des HEEREN doet het hellevuur branden. (Jes. 30:33). De slang is dan ook niet de overste der hel, maar de laagste (Jes. 14:15) want de macht van de goddeloze en de scepter van de heerser wordt verbroken (Jes. 14:5).´´

Hoe denken jullie hierover? Wat staat er in het Woord wat ik over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor benefietdiner » 29 apr 2014 12:17

Is je vraag je nu over de ‘alomtegenwoordigheid van God’ of over de hel?

Jvslooten

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 12:20

benefietdiner schreef:Is je vraag je nu over de ‘alomtegenwoordigheid van God’ of over de hel?
Allereerst het laatst genoemde, maar dat is natuurlijk ook van invloed op de alomtegenwoordigheid. Je kan het ene niet geheel los zien van het andere denk ik.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 dec 2013 08:28

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Rijnlander » 29 apr 2014 12:31

Volgens mij is de hel een plek die God-loos is, dus daar waar God NIET is. Dus de bewering van ds. Heijkamp komt mij ook vreemd voor.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Rozijn » 29 apr 2014 12:34

Is God daar niet? Dus is er een plaats waar Hij niet is? Of is het een plaats waar Hij niet opgemerkt en ervaren wordt?

Jvslooten

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 12:56

Rozijn schreef:Is God daar niet? Dus is er een plaats waar Hij niet is? Of is het een plaats waar Hij niet opgemerkt en ervaren wordt?
Dat zijn terechte vragen. Het is opvallend dat juist wanneer tijdens de drie-urige duisternis de Vader in Zijn toorn ten volle aanwezig is, dat juist dan ook de totale godverlatenheid wordt ervaren. In zekere zin laat dat ook iets zien over de situatie in de hel denk ik.

Jvslooten

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 13:00

Zie ook Op. 14:9-10

"..if any man worship the beast and his image, and receive his mark in his forehead, or in his hand, he same shall drink of the wine of the wrath of God, which is poured out without mixture into the cup of his indignation; and he shall be tormented with fire and brimstone in the presence of the holy angels, and in the presence of the Lamb."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2014 13:14

De onderbouwing vanuit Psalm 139 is vreemd. Daar gaat het niet over de hel zoals we hier bedoelen.... maar over het dodenrijk.

De hel wordt ook de buitenste duisternis genoemd. God is licht. De hel is een plek waar God niet is, niet wil zijn.

Ik lees nergens in de Bijbel dat Hij overal is in de zin van: Ook daar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Jvslooten » 29 apr 2014 13:25

Ik lees nergens in de Bijbel dat Hij overal is in de zin van: Ook daar
En Openbaring 14 dan?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: n.a.v. vragenrubriek: Alomtegenwoordig

Berichtdoor Boerin » 29 apr 2014 14:03

Jvslooten schreef:Vooral het roodgekleurde heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik had al een reactie geplaatst onder de vraag, maar deze werd -naar verwachting trouwens- verwijderd. Ik vroeg het volgende aan ds. J.D. Heikamp:

´´Waar leert de Schrift dat ''de duivel in de hel zijn verblijf heeft en pijnigt hen die onbekeerd zijn gestorven.''? De duivel wordt zélf dag en nacht gepijnigd tot in alle eeuwigheid (Op. 20:10). Niet verwonderlijk ook, want het eeuwige vuur is voor de duivel en zijn trawanten toebereid (Mat. 25:41). Tofeth is gereedgemaakt voor de onderwerping van de slang, en de adem des HEEREN doet het hellevuur branden. (Jes. 30:33). De slang is dan ook niet de overste der hel, maar de laagste (Jes. 14:15) want de macht van de goddeloze en de scepter van de heerser wordt verbroken (Jes. 14:5).´´

Hoe denken jullie hierover? Wat staat er in het Woord wat ik over het hoofd zie?

De dood is een persoon en die had het daar voor het zeggen

Op. 1: Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk
Op. 6 En toen Hij het vierde zegel opende, hoorde ik de stem van het vierde dier zeggen: Kom! 8 En ik zag, en zie, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood, en het dodenrijk volgde achter hem.
1 Kor. 15: 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood
Daarna wordt de duivel eeuwenlang gepijnigd in de poel van vuur en kan ie niemand meer pijnigen lijkt me.

Ik heb weleens die BDE's gezien, het leek me onzin dat daar demonen zijn die mensen pijnigen, maar aan de andere kant kunnen mensen in dit leven ook al gekweld worden door demonen en als die dan niet weggaan, tsja.
Matteus 18 spreekt over folteraars, ik geloof dat dat nu kan zijn en in de hel.
Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.

Maar of God nou in de hel is, die ene tekst kan ook slaan op dat goeie gedeelte van het dodenrijk, Abrahams schoot. Ik heb weleens iemand horen zeggen dat dat de liefde van God was, de hel, die werkte als een soort wasmachine, klonk prachtig, maar ik geloof er geen fluit van.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten