Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2014 15:24

naamloos schreef:Van wat ik ervan weet werkt het natuurlijk niet zo hé! En lekker in hun vel zitten die mensen toch al niet.
Natuurlijk zeg je niet plompverloren 'je hebt een demoon' want zoiets weet je meestal niet op het eerste gezicht.
De mensen gaan zelf naar iemand toe die in het bevrijdingspastoraat zit, en dan gaan er eerst gesprek(ken) aan vooraf.
En omdat ze zelf komen is de gedachte van een (eventuele) demon helemaal niet nieuw voor hen.

Mensen die echt bezeten zijn, hebben blinde vlekken in hun geheugen.
Die hebben dingen gedaan, waar ze zelf geen weet meer van hebben.
Dat zie je ook goed in de film 'de Exorcist', wel eens gezien?
Die is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 15:32

Bambi schreef:Mensen die echt bezeten zijn, hebben blinde vlekken in hun geheugen.
Die hebben dingen gedaan, waar ze zelf geen weet meer van hebben.
Dat zie je ook goed in de film 'de Exorcist', wel eens gezien?
Die is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.
Die film heb ik niet gezien, ik zal eens kijken of ik hem vinden kan.
Er is verschil tussen bezeten zijn en gebonden zijn.
Als je echt bezeten bent, dan ben je helemaal in het bezit van de duivel.
Bij gebondenheid is een gedeelte bezet door demonen, voor de rest zijn ze gewoon zichzelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2014 15:41

naamloos schreef:Die film heb ik niet gezien, ik zal eens kijken of ik hem vinden kan.
Er is verschil tussen bezeten zijn en gebonden zijn.
Als je echt bezeten bent, dan ben je helemaal in het bezit van de duivel.
Bij gebondenheid is een gedeelte bezet door demonen, voor de rest zijn ze gewoon zichzelf.

Eva hoorde toch ook de stem van de duvel, maar ze was echt niet gebonden.
En bij de een praat hij paaiend en bij de ander met dwanggedachten.
Daarom helpen die zogenaamde uitdrijvingen ook vaak niet.
Mensen die die stemmen in de vorm van echte stemmen of dwanggedachten horen, zijn ook niet gebonden.
Ze moeten leren om net als in het gewone leven, er niet naar te luisteren en zich er niet door te laten beïnvloeden.
Dat kan alleen door je psychisch en geestelijk sterker te maken.
Dus de wapenuitrusting uit de Bijbel:

Efeziërs 6:
10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen;

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 16:10

Bambi schreef:Eva hoorde toch ook de stem van de duvel, maar ze was echt niet gebonden.
En bij de een praat hij paaiend en bij de ander met dwanggedachten.
Daarom helpen die zogenaamde uitdrijvingen ook vaak niet.
Mensen die die stemmen in de vorm van echte stemmen of dwanggedachten horen, zijn ook niet gebonden.
Ze moeten leren om net als in het gewone leven, er niet naar te luisteren en zich er niet door te laten beïnvloeden.
Dat kan alleen door je psychisch en geestelijk sterker te maken.
Dus de wapenuitrusting uit de Bijbel:

Efeziërs 6:
O ja, Ef. 6 is heel belangrijk en je hoeft heus niet altijd naar het bevrijdingspastoraat.
Toch zijn er heel veel mensen die gebonden waren en wel geholpen zijn bij die uitdrijvingen.
En ik zeg ook niet dat Eva gebonden was hé :!:
De duivel kan het je van buitenaf ook lastig maken, maar als je hem plaats hebt gegeven Ef. 4:27 heb je hem zelf binnengelaten.

En die ene persoon met ernstige dwanggedachten waar ik het over had, die kent Ef.6 ook heel goed.
Die probeert dat biddend en met Gods hulp in praktijk te brengen, maar dat werkt ook niet want genezing blijft uit. (en dan heb ik het over een jaartje of 20)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2014 16:36

naamloos schreef:O ja, Ef. 6 is heel belangrijk en je hoeft heus niet altijd naar het bevrijdingspastoraat.
Toch zijn er heel veel mensen die gebonden waren en wel geholpen zijn bij die uitdrijvingen.
En ik zeg ook niet dat Eva gebonden was hé :!:
De duivel kan het je van buitenaf ook lastig maken, maar als je hem plaats hebt gegeven Ef. 4:27 heb je hem zelf binnengelaten.

En die ene persoon met ernstige dwanggedachten waar ik het over had, die kent Ef.6 ook heel goed.
Die probeert dat biddend en met Gods hulp in praktijk te brengen, maar dat werkt ook niet want genezing blijft uit. (en dan heb ik het over een jaartje of 20)

Hangt er ook nog van af waar dwanggedachten over gaan.
Mensen die bijv. smetvrees hebben, hebben ook dwanggedachten.
Maar bij hen komt dat vaak door perfectie en meestal na een traumatische ervaring.
Door die smetvrees proberen ze zich krampachtig overeind te houden en hebben ze het idee dat ze iets zelf in handen hebben.
De meeste obsessies komen door traumatische gebeurtenissen.
Er gebeurt dan iets, waar je geen grip op hebt en dat veroorzaakt angst en mensen storten zich dan ook op iets, waar ze wel zelf grip op hebben.
Dat zie je ook bij verzamelwoede.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Boerin » 01 apr 2014 17:16

naamloos schreef:Die film heb ik niet gezien, ik zal eens kijken of ik hem vinden kan.

Nou doe maar niet, is niet bepaald christelijk. Bezeten is als de bezetene van Gadara, die zelf niks meer kon beslissen of doen. Als gelovige is je geest het bezit van Christus. Delen van je ziel kunnen gebonden zijn, beïnvloeding van buitenaf of binnenuit, wat maakt het uit, als ze maar ophoepelen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 17:27

Waar de Geest van de Heer is daar is vrijheid, en als je gebonden bent dan ben je niet vrij. Dus op die gebieden is de Geest dan niet.
Boerin schreef:Nou doe maar niet, is niet bepaald christelijk. Bezeten is als de bezetene van Gadara, die zelf niks meer kon beslissen of doen. Als gelovige is je geest het bezit van Christus. Delen van je ziel kunnen gebonden zijn, beïnvloeding van buitenaf of binnenuit, wat maakt het uit, als ze maar ophoepelen.
Blij dat je het zegt hoor. Dat trekt me me niks, dus laat ik het zachtjes overgaan. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 18:24

Naamloos, maar gaat in de Bijbel een bezetene naar Jezus toe? Volgens mij komt Jezus ze meestal tegen of worden ze gebracht. Zou iemand die bezeten is dan zelf naar pastoraat gaan? En kunnen alleen bepaalde mensen een demoon uitdrijven maar een gelovige dat zelf niet?

Sowieso lees ik dat er ook met de boze geesten kan worden gesproken. Zie bijv Hand 19:

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord:'Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?'

Dat lijkt me toch wat anders dan wat er bij bevrijdingspastors komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Boerin » 01 apr 2014 19:14

Marnix schreef:Naamloos, maar gaat in de Bijbel een bezetene naar Jezus toe? Volgens mij komt Jezus ze meestal tegen of worden ze gebracht. Zou iemand die bezeten is dan zelf naar pastoraat gaan? En kunnen alleen bepaalde mensen een demoon uitdrijven maar een gelovige dat zelf niet?

Sowieso lees ik dat er ook met de boze geesten kan worden gesproken. Zie bijv Hand 19:

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord:'Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?'

Dat lijkt me toch wat anders dan wat er bij bevrijdingspastors komt.

Die bezetene ging naar Hem toe.
Toen Hij aan land gegaan was, kwam Hem een man uit de stad tegemoet, die door boze geesten bezeten was, en sinds lang had hij geen mantel meer aan en woonde niet in een huis, maar in de graven. 28 Toen hij nu Jezus zag, stiet hij een kreet uit en hij viel aan zijn voeten

En die man met die onreine geest die begon te brullen zat gewoon in de synagoge en kwam er spontaan uit toen Jezus en de zalving er was. Heel vaak gebeurt het gewoon in kerkdiensten. We hebben weleens een Marokkaans meisje in de kerk gehad, door iemand meegenomen en die hoorde een preek van die bezetene en zei: Dat gaat over mij. Die was er wel heel erg aan toe.
Je kunt zelf ook machten wegsturen en soms heb je iemand nodig die daarvoor geroepen is, via youtube gaat het ook, maar een bezetene kan dat niet zelf doen, dat is alleen bij gebondenheden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2014 19:17

Marnix schreef:Naamloos, maar gaat in de Bijbel een bezetene naar Jezus toe? Volgens mij komt Jezus ze meestal tegen of worden ze gebracht. Zou iemand die bezeten is dan zelf naar pastoraat gaan? En kunnen alleen bepaalde mensen een demoon uitdrijven maar een gelovige dat zelf niet?
Wat maakt het uit wie naar wie gaat, da's toch geen wet!
In onze tijd zie je over het algemeen de predikers niet over de straten lopen, of in een vissersbootje een preek houden. :D
Gelovigen hebben autoriteit gekregen om o.a. demonen uit te drijven in de naam van Jezus.
Ik geloof dat de meeste mensen niet naar bevrijdingspastoraat hoeven, en ook dat elke gelovige in principe de ander kan helpen als ie vastgelopen is.
Iedereen kan ook het evangelie aan een ander doorgeven, maar als je evangelist bent is dat jouw speciale bediening, en zoiets werkt het denk ik ook in het bevrijdingspastoraat.
Marnix schreef:Sowieso lees ik dat er ook met de boze geesten kan worden gesproken. Zie bijv Hand 19:

Maar de boze geest gaf hun ten antwoord:'Jezus ken ik, en Paulus ook, maar wie zijn jullie?'

Dat lijkt me toch wat anders dan wat er bij bevrijdingspastors komt.
Jezus heeft dat ook een keer gedaan (praten met demonen) bij die bezetene die bij de graven woonde.
In het bevrijdingspastoraat gebeurt dat soms ook wel.
A. Troost schrijft een stukje over de zonen van Sveva: http://books.google.nl/books?id=AV16AAA ... en&f=false
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor mealybug » 01 apr 2014 20:21

*Verwijderd door moderator - Off topic*

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 22:04

Naamloos, bedankt voor je toelichting. Ik blijf het lastig vinden vanwege de plek die het in de Bijbel zeker heeft maar tegelijkertijd ook dat het voor mijn gevoel zo lastig aanwijsbaar is. Nou komt dat allicht ook on dat gereformeerden zich doorgaans niet zo bezig houden met "bijzondere" gaven en het daarom daar extra vaag en abstract lijkt/is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2014 07:39

Marnix schreef:Naamloos, bedankt voor je toelichting. Ik blijf het lastig vinden vanwege de plek die het in de Bijbel zeker heeft maar tegelijkertijd ook dat het voor mijn gevoel zo lastig aanwijsbaar is. Nou komt dat allicht ook on dat gereformeerden zich doorgaans niet zo bezig houden met "bijzondere" gaven en het daarom daar extra vaag en abstract lijkt/is.
O, ik meende dat dergelijke dingen bij gereformeerden intussen ook meer bekendheid hadden gekregen.
De gereformeerde M.J. Paul -is regelmatig in de vragenrubriek te vinden- is hier zeker geen onbekende van.
http://www.pastoralehulpverleningjonger ... ge_id=3727
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Majiem » 02 apr 2014 12:53

Anoniem_89 schreef:Titel zegt al genoeg.
Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn van een demoon?


Ja, gereformeerden geloven dat mensen bezeten kunnen zijn van een demon. Misschien niet alle gereformeerden, maar er zijn er genoeg die de bijbelse noties over bezetenheid duidelijk genoeg vinden om ook nu te geloven dat mensen bezeten kunnen zijn. Dit geld overigens niet voor gelovigen, zij kunnen niet bezeten zijn door demonen, doordat de Heilige Geest al intrek heeft genomen.

N.a.v. deze vraag; Zoon met dwanggedachten.

Ik zie de 'deskundige' hier namelijk niets over zeggen.
Het lijkt mij dat zo iemand bezeten is.


Iemand als aanmerken als bezeten moet altijd met de grootste voorzichtigheid gebeuren. Zo gemakkelijk is niet te concluderen dat 'zo iemand' bezeten is. Daarvoor is zo'n korte situatie schets niet toereikend. Bezetenheid en psychische aandoeningen kunnen erg op elkaar lijken, maar zijn niet hetzelfde. Soms voldoet een psycholoog of therapie in combinatie met medicijnen en in andere gevallen is er inderdaad bevrijding nodig.

Maar wees altijd voorzichtig in het vellen van een oordeel; vooral als je de gave van onderscheid mist. Je kunt mensen er ernstig schade mee toe brengen.
deep water faith in the shallow end

Anoniem_89

Re: Geloven gereformeerden dat mensen bezeten kunnen zijn?

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 apr 2014 13:42

Als iemand zelfmoord wilt plegen dan lijkt het mij niet zomaar een 'psychische aandoening.. :roll:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten