Definities "Het Koninkrijk van God"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dies

Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 13:17

In de gereformeerde theologie worden verschillende definities gehanteerd als het gaat over "Het Koninkrijk van God". Ik heb de indruk dat die definities onafhankelijk van elkaar functioneren omdat de ene niet met de andere in harmonie is.

Ik noem een aantal definities:

Het Koninkrijk van God is
1. de kerk. Dit blijkt bijvoorbeeld als het doen van activiteiten in de kerk "werken in Gods Koninkrijk" wordt genoemd.
2. de hemel, als plaats waar de gelovigen naar toe gaan na hun sterven.
3. de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. (hier wordt het Koninkrijk kennelijk als een toekomstige situatie gedacht waarbij de (of een nieuwe?) aarde nog steeds een rol speelt.
4. Het Rijk van vrede en gerechtigheid na de wederkomst van Christus. (Dit is ook een verwachtingspatroon waarbij het Koninkrijk als iets toekomstigs wordt gedacht.

Bovendien kan ook een rol spelen dat het Koninkrijk van God iets is waar mensen invloed op zouden kunnen uitoefenen in de zin van de realisering ervan. Ik vraag me af wat de rol hierbij is van het zogenoemde "werken in Gods Koninkrijk".

Al met al begrijp ik de samenhang van de diverse gereformeerde denkwijzen niet. Of is er inderdaad - zoals ik hierboven al suggereerde - geen sprake van enige samenhang maar slechts van invullingen die onafhankelijk van elkaar functioneren binnen het theologische spraakgebruik?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Arco » 21 jan 2014 13:39

Volgens mij moet je met het Koninkrijk van God (in Mattheus is dat het Koninkrijk der Hemelen) niet abstract denken. Wat ik uit de Bijbel haal is dat de Heere Jezus sinds Zijn opstanding Koning is geworden. Hij is Koning van dat deel waar de tegenstander geen aandeel heeft, dat is nu de Hemelen. Wij, de gelovigen, zijn de ambassadeurs en burgers van dat Koninkrijk. Daarom zijn wij onderhevig aan wetten van het Koninkrijk van God die niet voor anderen (niet-gelovigen) gelden. Straks, en dat kan heel snel zijn, wanneer Christus terugkomt, dan begint definitief het Koninkrijk van God hier op aarde. De aarde wordt heroverd en herschapen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2014 13:50

Het koninkrijk van God is daar waar Hij Koning is. Dat kan de kerk zijn, de nieuwe hemel en aarde. Maar het is niet iets wat later komt maar begint hier al.... waar Hij Koning is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 13:59

Arco schreef:Volgens mij moet je met het Koninkrijk van God (in Mattheus is dat het Koninkrijk der Hemelen) niet abstract denken. Wat ik uit de Bijbel haal is dat de Heere Jezus sinds Zijn opstanding Koning is geworden. Hij is Koning van dat deel waar de tegenstander geen aandeel heeft, dat is nu de Hemelen. Wij, de gelovigen, zijn de ambassadeurs en burgers van dat Koninkrijk. Daarom zijn wij onderhevig aan wetten van het Koninkrijk van God die niet voor anderen (niet-gelovigen) gelden. Straks, en dat kan heel snel zijn, wanneer Christus terugkomt, dan begint definitief het Koninkrijk van God hier op aarde. De aarde wordt heroverd en herschapen.

Uit je laatste zin maak ik op dat in de - abstracte - manier van denken over het Koninkrijk van God de aarde als een bezet gebied wordt gedacht. Zoiets als het Koninkrijk der Nederlanden tijdens de bezetting in de 2e wereldoorlog.

Ik denk dat je antwoord op mijn vraag inderdaad de manier van denken weergeeft zoals die geldt binnen de gereformeerde kaders. Ik ben het er alleen niet mee eens omdat het de manier van denken is over het Koninkrijk sinds Augustinus' visie op de Staatskerk. Waarmee hij afscheid nam van de Joodse wortels van de uitspraken van Jezus over het Koninkrijk.

De uitdrukking 'Koninkrijk der hemelen' zoals we die lezen in Matt 3:2; 4:17; 5:3 etc, heeft m.i. te maken met de herkomst van het Koninkrijk. Zoiets als 'made in heaven' maar bestemd voor de aarde. Te vergelijken met het Nieuwe Jeruzalem dat vanuit de hemel neerdaalt naar de aarde (Openb 3:12; 21:10) In dat opzicht vind ik een abstracte invulling in een aardse situatie in een toestand van bezet gebied, erg mager als ik daar de profetie van Jesaja 11:9 naast leg.

Marnix schreef:Het koninkrijk van God is daar waar Hij Koning is. Dat kan de kerk zijn, de nieuwe hemel en aarde. Maar het is niet iets wat later komt maar begint hier al.... waar Hij Koning is.

Neemt niet weg dat de manier van zeggen in preken erg onduidelijk kan zijn juist omdat het naar de hemel gaan wel degelijk wordt voorgesteld als een ingaan in Het Koninkrijk van God.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mealybug » 21 jan 2014 15:37

Dies schreef:In de gereformeerde theologie worden verschillende definities gehanteerd als het gaat over "Het Koninkrijk van God". Ik heb de indruk dat die definities onafhankelijk van elkaar functioneren omdat de ene niet met de andere in harmonie is.

Ik noem een aantal definities:

Het Koninkrijk van God is
1. de kerk. Dit blijkt bijvoorbeeld als het doen van activiteiten in de kerk "werken in Gods Koninkrijk" wordt genoemd.
2. de hemel, als plaats waar de gelovigen naar toe gaan na hun sterven.
3. de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. (hier wordt het Koninkrijk kennelijk als een toekomstige situatie gedacht waarbij de (of een nieuwe?) aarde nog steeds een rol speelt.
4. Het Rijk van vrede en gerechtigheid na de wederkomst van Christus. (Dit is ook een verwachtingspatroon waarbij het Koninkrijk als iets toekomstigs wordt gedacht.

Bovendien kan ook een rol spelen dat het Koninkrijk van God iets is waar mensen invloed op zouden kunnen uitoefenen in de zin van de realisering ervan. Ik vraag me af wat de rol hierbij is van het zogenoemde "werken in Gods Koninkrijk".

Al met al begrijp ik de samenhang van de diverse gereformeerde denkwijzen niet. Of is er inderdaad - zoals ik hierboven al suggereerde - geen sprake van enige samenhang maar slechts van invullingen die onafhankelijk van elkaar functioneren binnen het theologische spraakgebruik?


Als Mijn koninkrijk van deze wereld was, zouden mijn dienaars gestreden hebben....

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 15:53

mealybug schreef:Als Mijn koninkrijk van deze wereld was, zouden mijn dienaars gestreden hebben....

je geeft met Joh 18:36 een interessante toevoeging. Al is het dan binnen een abstract exegese-concept, de associatie van de kerk met het Koninkrijk roept natuurlijk wel vragen op sinds de christelijke keizer Constantijn de Grote. Er is binnen dit concept inderdaad in niet geringe mate sprake geweest van strijdende dienaren in deze wereld!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mealybug » 21 jan 2014 16:13

Dies schreef:je geeft met Joh 18:36 een interessante toevoeging. Al is het dan binnen een abstract exegese-concept, de associatie van de kerk met het Koninkrijk roept natuurlijk wel vragen op sinds de christelijke keizer Constantijn de Grote. Er is binnen dit concept inderdaad in niet geringe mate sprake geweest van strijdende dienaren in deze wereld!


Die keizer was een ''naamchristen'', een ''cultuurchristen'', die de eenheid van zijn koninkrijk alleen kon behouden door een compromis te forceren tussen de heidenen en de christenen.
maar goed, dat schijnt een taboe te zijn.
Onderzoek maar eens .
Jezus' woorden aan Petrus over het zwaard opnemen lijken me duidelijk.
Die strijd is het dus niet !

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 16:26

mealybug schreef:Die keizer was een ''naamchristen'', een ''cultuurchristen'', die de eenheid van zijn koninkrijk alleen kon behouden door een compromis te forceren tussen de heidenen en de christenen.
maar goed, dat schijnt een taboe te zijn.

Wat mij betreft is het geen taboe om deze mening te hebben over Constantijn de Grote. Inderdaad is deze keizer altijd vereerder gebleven van de zonnegod.

Dat neemt niet weg dat Constantijn grote invloed heeft gehad op de kerk. De situatie voor de kerk in relatie tot de wereld is er ook de aanleiding toe geworden dat het Koninkrijk van God sinds Augustinus geassocieerd wordt met een gekerstende wereld. Een wereld die niettemin deel uitmaakt van DEZE wereld. Niet van de toekomstige.

Op grond van Johannes 18:36 trek ik dus de conclusie dat de opvatting over het Koninkrijk sinds Augustinus niet deugt. Helaas is deze interpretatie van Augustinus nog steeds gemeengoed binnen het gereformeerde denken.

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 16:46

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mealybug » 21 jan 2014 17:31

Dies schreef:Op grond van Johannes 18:36 trek ik dus de conclusie dat de opvatting over het Koninkrijk sinds Augustinus niet deugt. Helaas is deze interpretatie van Augustinus nog steeds gemeengoed binnen het gereformeerde denken.


Inderdaad, het ''dwingt hen in te gaan'' werd inderdaad vertaald met een dwang, die de ''uitnodiging door een slaaf/dienstknecht beslist niet past.
En zo werd de ''kerk'' niet langer vervolgd, maar ging zef heersen en vervolgen.

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 17:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 19:05

Bambi schreef:In Johannes 18:36 staat:
36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

Het Koninkrijk van God is dus niet VAN deze wereld, maar wel IN deze wereld.

Bambi, wil je dat eens uitleggen? Wat je nu beweert staat niet in Joh 18:36. Er staat er aan het slot van het vers: 'nu is het Koninkrijk niet van hier'. Wel lees ik bijvoorbeeld in:

SV Lukas 17:21 schreef:En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.


Zo'n uitspraak van Jezus ten overstaan van degenen die om Hem heen stonden te luisteren kan je niet zomaar klakkeloos nemen als een uitspraak ten overstaan van ons alsof deze woorden bestemd zouden zijn voor de kerk. Jezus spreekt namelijk over Zichzelf als Hij zegt: "het Koningschap Gods is midden onder u". Deze uitspraak was letterlijk van toepassing op het publiek dat om Hem heen stond.

Lukas 17:21 staat in dezelfde lijn als wat Jezus zegt in:

SV Matth 4:17 schreef:Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.


en:

SV Matth 21:43 schreef:Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.

Omdat het in de context van de Evangeliën gaat over een Koninkrijk dat dichtbij is gekomen is het juister om in Matth 21:43 Koningschap te lezen in plaats van Koninkrijk. Beide woorden kunnen op grond van de Griekse tekst maar het verband moet dan uitwijzen welk woord het meest passend is.

Letterlijk staat er "omhoog geheven worden" in plaats van "weggenomen". Hier is sprake van het Lam dat de zonde van de wereld wegdraagt (Joh 1:29). Het volk dat zijn vruchten voortbrengt is het volk van Israël dat als taak heeft de Messias na te volgen (Psalm 110:3).
De tekst is vaak misverstaan alsof het hier gaat over het wegnemen van het Koninkrijk van Israël dat dan naar de heidenen = volkeren zou gaan. Er staat echter ethnos (ev) in plaats van ethnè (mv). Het is ook niet mogelijk want het Koninkrijk kan nooit los gedacht worden van Israël evenals de Messias en Israël onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn (Lucas 2:28-32).
Het woord ethnos wordt af en toe gebruikt in de Griekse tekst van het NT als het van toepassing is op Israël (bijvoorbeeld Joh 11:50). Meestal echter wordt het woord laos gebruikt zodra het over Israël gaat (bijv: Hand 2:47; 5:34).

Wel is het mogelijk dat het Koninkrijk weer op afstand komt te staan. Niet meer dichtbij is zoals in Matth 4:17.
Dat gebeurt als het volk de Messias niet navolgt (Ps 110:3). Dan gaat het volk de ballingschap in.

SV Matth 23:37-38 schreef:38 Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.
39 Want Ik zeg u: Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!


Het Koninschap met geweld nemen
In de kerkgeschiedenis zijn uitspraken van Jezus over het Koninkrijk van God losgemaakt van het volk Israël en in plaats daarvan toegepast op de kerk = de volkeren.

Jezus heeft die gang van zaken voorzegt:

SV Matth 11:12 schreef:En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.


HSV Luc 16:16 schreef:De Wet en de Profeten zijn er tot Johannes. Vanaf die tijd wordt het Koninkrijk van God verkondigd, en ieder doet het geweld aan.


Het is dus niet zomaar een theologische stellingname in de zin van zo kan je er ook over denken. De uitspraken van Jezus over het Koninkrijk dat met geweld wordt "genomen" zijn rechtstreeks van toepassing op de manier waarop Augustinus het Messiaanse Rijk heeft weggehaald uit de Joodse context. Het Griekse woord biazoo kan ook forceren betekenen. Het is een vorm van vooruitgrijpen. De omvorming van de christelijke gemeente tot staatskerk door Constantijn de Grote was in die zin ook een vooruitgrijpen. Je zou dit de zondeval van het Christendom kunnen noemen.

mohamed

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 19:46

Dies schreef:Zo'n uitspraak van Jezus ten overstaan van degenen die om Hem heen stonden te luisteren kan je niet zomaar klakkeloos nemen als een uitspraak ten overstaan van ons alsof deze woorden bestemd zouden zijn voor de kerk. Jezus spreekt namelijk over Zichzelf als Hij zegt: "het Koningschap Gods is midden onder u". Deze uitspraak was letterlijk van toepassing op het publiek dat om Hem heen stond.

Absoluut.
Dies schreef:Omdat het in de context van de Evangeliën gaat over een Koninkrijk dat dichtbij is gekomen is het juister om in Matth 21:43 Koningschap te lezen in plaats van Koninkrijk. Beide woorden kunnen op grond van de Griekse tekst maar het verband moet dan uitwijzen welk woord het meest passend is.

Daar zou ik voorzichtig mee zijn, want op basis van Mar 9,1 kun je duidelijk concluderen dat het koninkrijk nog niet gekomen was, maar binnen de levens van Jezus' toehoorders met kracht zou komen.

Bambi

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Bambi » 21 jan 2014 19:58

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Re: Definities "Het Koninkrijk van God"

Berichtdoor Dies » 21 jan 2014 20:03

mohamed schreef:Daar zou ik voorzichtig mee zijn, want op basis van Mar 9,1 kun je duidelijk concluderen dat het koninkrijk nog niet gekomen was, maar binnen de levens van Jezus' toehoorders met kracht zou komen.

Dat ontken ik toch ook niet. Alleen denk ik dat je niet zomaar kan concluderen dat wij (de kerk of willekeurige individuen) de toehoorders zijn want in dat geval lees je de woorden van Jezus niet voldoende in de context.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten