Anonymous_1 schreef:
Ik zie het ook een beetje zo, tuurlijk kan ik geen WO opleiding volgen.
Maar het punt is voor mij; ik kan met mijn MBO toch ook preken? Of staat in de bijbel dat dat niet mag/kan?
Nu moet iemand minimaal HBO of WO hebben gedaan.
Het staat niet in de Bijbel, natuurlijk. Toch ben ik blij dat niet de gemiddelde MBO-er op het podium kan gaan staan en de Bijbel gaat uitleggen. Dit zeg ik niet uit hoogmoed omdat ik toevallig een WO-er ben, maar omdat de prediking zo zuiver mogelijk dient te geschieden. Oftewel: je moet de Bijbel kunnen lezen in zijn context, zo objectief mogelijk. Daarom moet je veel weten over de tijd waarin de Bijbel is geschreven, over de talen waarin de Bijbel is geschreven, kennis hebben van gedachten, politiek, wereldbeelden enzovoorts van die tijd. Helaas hebben lang niet alle predikanten van vandaag, die een WO-theologie opleiding achter de rug hebben, deze kennis én vaardigheden ook niet.
Anonymous_1 schreef:[color=#0000FF]Waarom zou je je eigen mening verkondigen als je je prediking op basis van de bijbel moet gebeuren?
Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat predikanten hun eigen mening
moeten verkondigen, ik zeg dat ze dat
per definitie al doen. Ze vertellen immers niet iets wat is, maar ze vertellen wat zij vinden of denken hoe het is.
Anonymous_1 schreef:Er staat geschreven; toets alles en behoud het goede.
Zo weet men wat waarheid is en niet.
Precies. En daarom zijn er duizenden verschillende kerken die allemaal elkaar tegenspreken op álle punten.
Anonymous_1 schreef:Ik heb zelf niets met theologie. Dus daar kan ik niet over meepraten.
Dan ben ik blij dat jij niet op de preekstoel staat in mijn gemeente.
Anonymous_1 schreef:Ik lees enkel de bijbel en van daaruit weet ik of iemand wel of niet bijbels predikt.
En dat is nou zo gevaarlijk. Wat je nu eigenlijk zegt is dit: 'Ik verdiep me niet in theologie, en ik kan ook geen redenen en argumenten voor mijn standpunten bijeensprokkelen. Wat ik wel kan is zeggen wat ik vind en weten dat een ander fout is als dit niet overeenkomt met mijn visie.'
Lijkt me niet echt een gezonde en verstandige instelling om op het podium plaats te gaan nemen...
Anonymous_1 schreef:[color=#0000FF]Er zijn ook wel doempredikers, maar hoe kan ik mij er verder in verdiepen?
Zoals ik al zei, lees je eens in over de uitverkiezing. Pak de Dordtse leerregels er eens bij vanaf artikel 4. Of zoek eens in de vragenrubriek van Refoweb over de uitverkiezing. Dan vind je genoeg doempredikers.
Ik zou niet weten waar ik moet zoeken.