Niet de leer, maar de Heer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2013 10:03

Opmerkelijk is inderdaad dat het over farizeeers gaat. De religieuze orde. Wat dat betreft is de Bijbeltekst die je aanhaalt inderdaad een waarschuwing voor de kerkmens, die zich netjes aan alle regels houdt en zich daar op beroemt... en mensen die hun maatstaven niet overnemen, veroordelen.

We vervallen snel in tradities in plaats van dat het in ons hart zit. Goed dat daar tegen gewaarschuwd wordt... alleen kan je dit niet zomaar iedereen in de kerk verwijten. Dan ga je voorbij aan het evangelie van Jezus Christus, Zijn offer voor onze tekortkomingen en de komst van de Geest die mensenharten verandert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Janvanverweg » 30 aug 2013 10:43

Marnix schreef:... alleen kan je dit niet zomaar iedereen in de kerk verwijten. Dan ga je voorbij aan het evangelie van Jezus Christus, Zijn offer voor onze tekortkomingen en de komst van de Geest die mensenharten verandert.
helemaal mee eens. toch is het ook "waar het hart vol van is loopt de mond van over".
iets waar ook Jezus in mat 15 naar verwijst.
de farizeen zijn niet beeld voor alle joden. het was een stroming (denominatie, richting, hoek) binnen het jodendom. de leer van de farizeen en hun gedrag werd herhaaldelijk door Jezus veroordeelt.
iets wat hij niet deed met b.v. de sadduceen, terwijl er ook voor die groep allerlei vragen te berdenken zijn. (b.v. opstanding der doden).
de farizeen als groep hielden goedwillenden met hun leer van God af. de ware godsdienst (omzien naar) werd vervangen door iets 'hoger', 'beter', 'elitairs'.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Janvanverweg » 30 aug 2013 10:51

ik weet niet veel over de farrizeers.
wat ik weet (denk te weten:)) is dat ze strikt in hun leer waren en anderen diezelfde striktheid wilden opleggen. ook dat ze op elkaar letten wie het strikst was omdat striktheid gelijk stond met geestelijkheid.
(dat laatste maak ik op uit Jezus betoog over het bidden op de hoek van de straten om gezien te worden)
verder vonden ze dat ze de bewaarders van de wet waren omdat de rest te ligt waren.

zeker dus dat de gewone kerkmens hier niet mee te vergelijken valt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2013 11:09

Correctie: Niet allemaal. Er zijn wel degelijk christenen die eigen bedachte regels willen opleggen, waar het gaat om uiterlijk vroom vertoon en die vooral de wet (en zaligheid door de wet) preken
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2013 12:04

elbert schreef:@rotterdam: ok, dus hij zegt niet wat je concludeert. ;)


Ik zeg wat hij zegt - dat heet citeren - het wachten is nu op jouw conclusie

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor elbert » 30 aug 2013 12:21

rotterdam schreef:Ik zeg wat hij zegt - dat heet citeren - het wachten is nu op jouw conclusie
Hij zegt dat hij het fijn vindt als ouderen en jongeren zich onder een schriftuurlijk-bevindelijke prediking begeven, alhoewel die niet overal in de rechterflank (waar de vraagsteller blijkbaar toe behoort) wordt gebracht.
Ik lees daarin niet dat een schriftuurlijke prediking alleen in 0,01 % van het christendom gevonden wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor alexander91 » 30 aug 2013 13:00

Janvanverweg schreef:ik weet niet veel over de farrizeers.
wat ik weet (denk te weten:)) is dat ze strikt in hun leer waren en anderen diezelfde striktheid wilden opleggen. ook dat ze op elkaar letten wie het strikst was omdat striktheid gelijk stond met geestelijkheid.
(dat laatste maak ik op uit Jezus betoog over het bidden op de hoek van de straten om gezien te worden)
verder vonden ze dat ze de bewaarders van de wet waren omdat de rest te ligt waren.

zeker dus dat de gewone kerkmens hier niet mee te vergelijken valt.
De farizeers waren niet strikt in hun leer, dat zullen ze in elk geval nooit zo toegegeven hebben. De farizeers waren strikt in de letter van het Woord. Als je voldoet aan elke letter in het Woord, was je verder dan iemand anders. Farizeers kon je herkennen aan het gewaad (nette kleren volgens de voorschriften), aan het gelaat (niet te los, maar serieus de geboden in acht nemen) en aan het gepraat (lang gebeden vol indirecte zelfverering; op de eigen vroomheid gericht: kijk mij eens doen wat God wil; zie bv de biddende farizeer en tollenaar).
Farizeers maakten het Woord dood, omdat ze alleen keken naar de letter ervan, maar niet naar het leven dat erachter schuilt. Het Woord is levend geworden, maar door hun hyperfocus hebben ze het niet gezien. Ze lieten de arme, de zwakke en de geslagene links liggen, om zichzelf maar niet te hoeven verlagen tot hun niveau. Christus vernederde zichzelf en toonde ontferming en barmhartigheid.
Ieder mens heeft de neiging om een farizeer te zijn: te focussen op de eigen geestelijkheid. We moeten telkens weer uit onszelf bekeerd worden tot Christus: Hij is het alleen die ons redt, en geen enkel gevoel kan daar iets aan af doen of iets aan toevoegen, geen diep doorleefd zondegevoel, maar ook geen dankbaarheid. Daar is Hij (gelukkig!) niet van afhankelijk.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Teus » 30 aug 2013 13:07

@Rotjeknor :)

Ik bedoel niet de dogma zoals eerder verteld.

rotterdam schreef:
Ik heb dit zinnetje een paar keer gelezen, het bleef nog lang onrustig in mijn hoofd.
Wat moet je dan ? Lachen of huilen ?


Het is in wezen om te huilen, we moeten het bij God brengen, bidden voor die mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor rotterdam » 31 aug 2013 08:06

elbert schreef:Ik lees daarin niet dat een schriftuurlijke prediking alleen in 0,01 % van het christendom gevonden wordt.


Aardig van je dat je het voor de dominee opneemt.
Feitelijk onjuist dat wel.
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)
De protestanten zijn onverdeeld in ; Anabaptisme, Anglicanisme Baptisme Calvinisme Evangelicalisme
Methodisme Lutheranisme Presbyterianisme Vrijzinnig-protestantisme.
Van die 367 miljoen protestanten behoort max. 5% tot de z.g. bevindelijk gereformeerde stroming,
en is te vinden in Engeland, Nederland en de emigratielanden (met name Amerika, Zuid Afrika en Canada)
Een eenvoudig rekensommetje laat zien dat 5% van deze 367 miljoen d.w.z. +/-20 miljoen behoren tot de bevindelijk gereformeerde stroming. Dit betekend minder dan 1% van de Christenheid.
Dominee is van mening dat zelfs deze 1% niet de “zuivere leer” op de kansel verkondigd.
Jij en ik weten dat de rest (99%) bij voorbaat afvalt als het gaat om de zuiverheid van de leer.
Geloof je dit ? Is er nog iemand die dit durft te onderschrijven “met droge ogen”.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 15:52

@rotterdam,

Naar wat voor gemeente ga je zelf dan?

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 15:52

@rotterdam,

Naar wat voor gemeente ga je zelf dan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2013 10:39

rotterdam schreef:
Aardig van je dat je het voor de dominee opneemt.
Feitelijk onjuist dat wel.
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)
De protestanten zijn onverdeeld in ; Anabaptisme, Anglicanisme Baptisme Calvinisme Evangelicalisme
Methodisme Lutheranisme Presbyterianisme Vrijzinnig-protestantisme.
Van die 367 miljoen protestanten behoort max. 5% tot de z.g. bevindelijk gereformeerde stroming,
en is te vinden in Engeland, Nederland en de emigratielanden (met name Amerika, Zuid Afrika en Canada)
Een eenvoudig rekensommetje laat zien dat 5% van deze 367 miljoen d.w.z. +/-20 miljoen behoren tot de bevindelijk gereformeerde stroming. Dit betekend minder dan 1% van de Christenheid.
Dominee is van mening dat zelfs deze 1% niet de “zuivere leer” op de kansel verkondigd.
Jij en ik weten dat de rest (99%) bij voorbaat afvalt als het gaat om de zuiverheid van de leer.
Geloof je dit ? Is er nog iemand die dit durft te onderschrijven “met droge ogen”.


Dat ligt er aan hoe je "zuivere leer" definieert. Als we tot in de puntjes, de details gaan kijken zal dit hooguit 0,001 procent zijn, de kans is groter dat het 0% is. De vraag is in hoeverre dit van belang is. Natuurlijk is het goed om te streven naar de perfecte leer maar wie denkt dat iemand hier die perfectie bereikt heeft belangrijker zaken niet begrepen.

Niet de leer maakt zalig, maar de Heer. Hij zal op de jongste dag niet kijken naar de leer van jou of de gemeente waar je lid van bent geweest. Hij zal niet de volwassendopers en de kinderdopers scheiden en links en rechts van hem plaatsen. Of de gereformeerden aan de ene kant en evangelischen aan de andere kant. Hij kijkt niet naar de leer maar naar het hart. Hij kijkt naar wat Hij heeft gedaan en vervolgens ook wat we daarom voor Hem hebben gedaan. We kunnen ons dus beter vastklampen aan dat eerste en druk maken om dat laatste.

Je kan als kerk stellen dat de leer in je kerk goed is, maar vraagt men zich ook af hoe het leven is? Of de gemeente een eenheid is waar men de ander hoger heeft staan dan zichzelf, waar men elkaar liefheeft en dient, of de gemeente een open gemeente is, gastvrij... of men het evangelie in het dagelijks leven uitdraagt aan anderen en door woorden en daden getuigt van Christus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor elbert » 04 sep 2013 11:15

rotterdam schreef:Aardig van je dat je het voor de dominee opneemt.
Feitelijk onjuist dat wel.
(...)
Jij en ik weten dat de rest (99%) bij voorbaat afvalt als het gaat om de zuiverheid van de leer.
Geloof je dit ? Is er nog iemand die dit durft te onderschrijven “met droge ogen”.
Ik constateer maar dat je conclusie dus is gebaseerd op wat je denkt en niet op wat de predikant letterlijk heeft neergepend. Want hij formuleert juist positief in plaats van negatief. In dat verband neem ik het inderdaad voor de predikant op. Als we gaan concluderen op basis van wat we denken dat een ander denkt in plaats van wat ze zeggen, dan zijn heel veel van onze conclusies niet meer dan slagen in de lucht en doen we er meer kwaad dan goed mee.

Overigens sluit ik me aan bij Marnix.
Maar ik heb nog een opmerking. Waarom wordt er in een bepaalde gemeente (reformatorisch, evangelisch, vrijzinnig, whatever) iets geleerd? Ik neem aan omdat men ervan gelooft dat het de juiste leer is. Dat houdt impliciet in dat men denkt dat andere leringen er toch op bepaalde punten naast zitten. Dat hoeft trouwens niet meteen een fikse veroordeling met zich mee te brengen. Je kunt het immers ook op een respectvolle manier met een medechristen/stroming oneens zijn. Maar ondertussen vinden we het wel. Is dat erg? Nou nee, dat hoeft dus helemaal niet, tenzij er een kernpunt van het christelijk geloof in het geding is en het nodig is om dat publiekelijk aan de orde te stellen. Je kunt wel stellen dat dit laatste in de loop der tijd wat teveel is gebeurd, zodat we nu met vele kerken zitten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor mealybug » 04 sep 2013 11:28

rotterdam schreef:
Aardig van je dat je het voor de dominee opneemt.
Feitelijk onjuist dat wel.
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)
De protestanten zijn onverdeeld in ; Anabaptisme, Anglicanisme Baptisme Calvinisme Evangelicalisme
Methodisme Lutheranisme Presbyterianisme Vrijzinnig-protestantisme.
Van die 367 miljoen protestanten behoort max. 5% tot de z.g. bevindelijk gereformeerde stroming,
en is te vinden in Engeland, Nederland en de emigratielanden (met name Amerika, Zuid Afrika en Canada)
Een eenvoudig rekensommetje laat zien dat 5% van deze 367 miljoen d.w.z. +/-20 miljoen behoren tot de bevindelijk gereformeerde stroming. Dit betekend minder dan 1% van de Christenheid.
Dominee is van mening dat zelfs deze 1% niet de “zuivere leer” op de kansel verkondigd.
Jij en ik weten dat de rest (99%) bij voorbaat afvalt als het gaat om de zuiverheid van de leer.
Geloof je dit ? Is er nog iemand die dit durft te onderschrijven “met droge ogen”.

Paulus ze al dat een ieder die afwijkt van het ene Evangelie wat Hij predikte, vervloekt zij.
Vandaar dat het dus zaak is, Paulus' woorden zorgvuldig te bewaren.
Niets weglaten, niets toevoegen, niets napraten.
Opmerkelijk dat de meeste bovenstaande institutionele zijtakken allemaal een godshuis hebben terwijl de Bijbel leert dat geen enkel gebouw God kan bevatten. Hij is niet in een kathedraal van het Vaticaan, of in een kathedraal in New York. Hij is ook niet in een van de grote europese kathedralen of kerken. Nee, het is zoals Paulus beweerde op de heuvelen van Athene: “De God, die de wereld gemaakt heeft en al wat daarin is, die een Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels met handen gemaakt” (Handelingen 17:24). Simpel gezegd, als we zoeken voor Gods woonplaats in een of ander gebouw, dan zullen we deze zeker niet vinden.

De Heer heeft Zijn huis gevonden – Hij leeft en rust in de lichamen van Zijn kinderen. Paulus verklaart dat de tempel van God nu in het lichaam van de mens is: “Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont?” (1 Korintiërs 3:16).

Wanneer we ons vertrouwen stellen op Jezus, worden we een tempel, God eigen woonplaats. Dit werd het meest duidelijk geïllustreerd in de bovenkamer. De Heilige Geest viel daar op de discipelen, en vulde hen met Zichzelf. En Hij eigende zichzelf deze geheiligde lichamen toe als Gods tempel, waar de Vader zou komen en leven. De Geest zal hen helpen om de werken van hun zondige vlees te kruisigen en te vernietigen. An Hij zou hen de kracht geven om een overwinnend leven te leiden. Hun lichamen werden Gods tempel, een woonplaats niet gebouwd door mensenhanden.

Jezus zei “Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen” (Johannes 14:23)

gedeeltelijke bron: phd ministries

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Niet de leer, maar de Heer

Berichtdoor rotterdam » 04 sep 2013 13:38

Anonymous_1 schreef:@rotterdam,

Naar wat voor gemeente ga je zelf dan?


Ik ga niet (meer) naar 1 kerk - ik verdeel mijn kerkbezoek over verschillende kerken.

uiteraard stel ik de vraag ; ben ik welkom in jullie kring ?

Het is mijn manier om mijn diepgewortelde afkeer tegen de verdeeldheid te laten blijken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten