Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Gerdien B. » 27 jun 2013 18:56

zomaar schreef:Vraag aan de broodbakkers onder ons. Ben er sinds kort mee bezig, en het smaakt goed, dus we gaan er mee door. Heb nu een machine van schoonzus te leen, die komt bij de aldi vandaan, adviseren jullie een bepaald merk, of gewoon degene die op marktplaats het dichtste bij is?
Ik voeg er geen broodverbeteraar aan toe, jullie wel? Staat in mijn recepten niet aangegeven. Maar we vinden het nu nog wel vrij snel droog worden, zal je dat daarmee verbeteren of maakt dat niet uit?
En laatste vraag, snijden jullie het zelf of hebben jullie daar een machine/apparaat voor. vindt elke keer van die hompen, en dan weer te dun.

Ik bak al bijna een jaar ons brood zelf. Er gaat hier bij ons geen broodverbeteraar in het brood en het wordt hier gewoon in de oven gebakken. Soms als vloerbrood en soms in een blik. Echt heerlijk en een knapperige korst en zacht van binnen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 28 jun 2013 07:31

Bakken jullie brood met gist of met zuurdesem?

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor zomaar » 28 jun 2013 12:27

Ik gebruik onderstaand recept:
500 gr. volk.meel
1 afgestreken eetl. gist
1 afgestreken eetl. suiker
1 afgestreken dessertl. bakkerszout
3 eetl. olijfolie
325 ml water

Ik bak vaak onder het eten koken, hij is dan rond achten klaar, wij smeren s'avonds ons brood voor de volg.ochtend maar als ik dan s'middags de laatste boterhammen neem vind ik het al vrij droog worden.
Terwijl het dan eigenlijk nog geen dag oud is.

Dat afkoelen onder een theedoek is misschien nog een idee. Of gebruiken jullie ook nog een heel ander recept, je hebt voor een volkoren brood ook zoveel soorten recepten, deze smaakt ons tot nu toe nog het beste.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2013 13:04

Daarom leveren de Franse bakkers 3 x per dag hun baguettes aan.
Nergens zulk lekker wit brood gegeten.
Je zelfgemaakte brood vult wel beter en het doet er langer over om te verteren.
Ook heb ik dan aan 2 boterhammen genoeg, ipv 3, scheelt dus beleg en kcal. :D
Ik haal vaak bij een molen allerlei broodmixen, met een deel rogge bijv.
Of half volkoren, half tarwemeel.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Ruth2 » 28 jun 2013 13:17

@Schelpje3 bak je brood in een broodbakmachine of kneed je het zelf en bak het in een oven?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2013 13:51

Ruth2 schreef:@Schelpje3 bak je brood in een broodbakmachine of kneed je het zelf en bak het in een oven?

Beide. Maar zelf kneden is heel zwaar werk en kost veel tijd.
Dus dat doe ik wel eens op een rustige middag en als ik er echt zin in heb. :D
Maar ook in de machine deed ik het niet elke dag, wij zijn graag van de afwisseling en ik heb er niet elke avond zin in.

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor zomaar » 28 jun 2013 15:11

Maar gebruik jij dan kant en klaar mixen waar alleen nog water bij moet? Of maak jij zelf het deeg?
Die kant en klaar mixen gaan hier ook wel goed en blijven ook wel langer vers, maar ik wil het graag
helemaal zelf klaar maken. Zoveel mogelijk zonder E.nr. want die zitten wel weer in die kant en klaar mix

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2013 15:21

Geen kant-en-klaar spul voor mij. Ik haal meel bij de molen (als het even kan) en voeg dan zelf van alles toe, zoals gist, olijfolie etc.
Ik kreeg een zak kantenklare mix van iemand, die er plots de brui aan gaf, maar ik vond het niet lekker. En het smaakt dan altijd hetzelfde. Zou ons gaan vervelen.
Luxe probleem, ik weet het :oops: , maar we zijn zo gewend aan verschillende soorten brood.
Onze favoriet is Allinson, maar die smaakt bij elke bakker weer anders.
Helaas, de ambachtelijke bakker verdwijnt uit het straatbeeld. Het zijn vaak ketens geworden voorzover ze nog bestaan. Ik vind dat supermarktbrood over het algemeen helemaal niks. Het verzadigt niet.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 jul 2013 09:18

Wij bakten ook vaak ons eigen brood, gewoon met de broodbakmachine, heerlijk ! Niet elke dag of zo, maar wel minstens eens per week.

De broodbakmachine vind ik vooral handig voor de kneed-functie. Pizzaatje? Meel, olijfolie, gist en water in het ding (gewoon ergens online een recept zoeken), kneden maar en je hebt zonder veel moeite perfect pizzadeeg waar je van alles op kan doen ! Deeg kneden in het ding en het brood daarna in de oven afbakken is ook altijd erg handig. Ik ben zelf niet zo blij met de bakfunctie van de machine (je krijg je brood in zo'n rare vorm), maar dat is dan wel weer erg snel en makkelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 10:04

Dat had ik nou ook met die machine. Het werden zulke onwijs grote boterhammen, waar een plakje kaas of ham op verdwaalt.
Ook kan een dubbelgeklapte bam niet in een normaal lunchtrommeltje, ik sneed ze dan in 4en.

Ik heb destijds op aanraden van een vriendin een broodmes van de H EMA gekocht en die is perfekt d:)b
Ik heb hem nu al jaren, hij zaagt overal doorheen, ik snijd er alleen brood en cake mee!
Mijn pa leerde ons overal aparte scharen en messen voor te houden, want als je eenmaal papier knipt met je naaischaar, krijg je een slecht resultaat.
Dus het vleesmes houden we alleen voor vlees, grote stukken, kip.
Het broodmes heeft een zaagsnede, zodoende is dat heel gemakkelijk om apart te houden.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Ruth2 » 15 jul 2013 10:08

Wat is nu een goede (betaalbare) broodbakmachine?
Voor het kneden van degen lijkt me dit idd erg handig! ik krijg altijd zulke zere handen van kneden!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2013 10:28

Ik heb gewoon een goedkope, destijds bij M arskramer voor 39.95 :D
Ik gebruik hem inmiddels (zo af en toe hoor) voor het kneden van brooddeeg. Want dat is idd zwaar werk en het duurt ook heel lang.
En voor kneden maakt het helemaal niet uit welke je koopt, want als hij te kort zou kneden, stel je hem nog een keer in evt.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jul 2013 17:07

Knorr had een paar gerechten die voor mij favoriet geworden zijn, maar die ik nergens meer te koop zie. Dat ervaar ik als een flink gat in mijn menulijst.
Een van de eerste dingen waaraan ik denk als het gaat om culinaire verwennerij, dan is het wel moussaka. Bij Knorr kon je daar zo'n pak van kopen in de categorie wereldgerechten. Die zie ik dus niet meer. Nou valt daar best behoorlijk wat over te vinden als je dat in Google intypt.
Een andere heerlijkheid is franse aardappelgratin. Dat viel bij Knorr onder de Ovengeheimen. Is dus niet meer te vinden. Moet ook een oplossing voor te vinden zijn via Google.

Dat die gerechten niet meer te koop zijn is blijkbaar geen onwilligheid van de plaatselijke AH, want ik vind ze ook niet op de website van Knorr. Ik zal dus van internet een recept moeten halen of samenstellen. Niemand die mij dat dan nog kan afpakken!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2013 21:16

Boekenlezer schreef:Knorr had een paar gerechten die voor mij favoriet geworden zijn, maar die ik nergens meer te koop zie. Dat ervaar ik als een flink gat in mijn menulijst.
Een van de eerste dingen waaraan ik denk als het gaat om culinaire verwennerij, dan is het wel moussaka. Bij Knorr kon je daar zo'n pak van kopen in de categorie wereldgerechten. Die zie ik dus niet meer. Nou valt daar best behoorlijk wat over te vinden als je dat in Google intypt.
Een andere heerlijkheid is franse aardappelgratin. Dat viel bij Knorr onder de Ovengeheimen. Is dus niet meer te vinden. Moet ook een oplossing voor te vinden zijn via Google.

Dat die gerechten niet meer te koop zijn is blijkbaar geen onwilligheid van de plaatselijke AH, want ik vind ze ook niet op de website van Knorr. Ik zal dus van internet een recept moeten halen of samenstellen. Niemand die mij dat dan nog kan afpakken!

Kijk even op s mulweb, ah recepten o.i.d. en je kunt het vele malen lekkerder EN gezonder maken dan met meneer of mevrouw U nilever. :D

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor pannenkoek » 29 jul 2013 22:17

Ik heb voor mijn verjaardag een broodbakmachine gehad in mei.
Koste 120,- is van een Duits merk. Kan er één grote of 2 kleine in bakken. Ik heb eigenlijk altijd één grote vna 14oo gr. Als ik eens een wit broodje wil en een krentebroodje kan ik het andere bakblik pakken.

Ik maak mijn brood met:
450 gr. bloem
450 gr volkoren meel (als ik donkerder brood wil doe ik meer volk. meel en minder bloem)
14 gr zout
14 gr losse gist
27 gr broodverbeteraar
9 gr suiker
540 ml water
Hij doet er bij mij 3.10 over. Er zit een snel menu op ( 1.50), maar dan vinden we het brood niet lekker. Toch nog wat vast.
Ik had eerst nog geen broodverbeteraar, maar het brood was toen heel vast, en wat vochtig. Ik moet er wat verder voor rijden, maar het is wel nodig. Het brood is nu droog, en lekker losjes. Heb standaard 2 broden in de vriezer voor als ik het door drukte vergeten ben. Bak op de klok, dus morgen ocht. om half 4 gaat ie aan. KInderen willen geen ander brood meer. Scheelt ook een hoop beleg. We eten minder. Ik heb een elektrisch mes van Prinses.
Ik bak er iedere dag minstens één.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten