Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor JHM » 21 jun 2013 21:04

Tante Pollewop schreef:Goede vraag.

Ik weet eigenlijk ook nog steeds niet wat de afschuw van homoseksualiteit veroorzaakt.

Wellicht door de vaak excentrieke aanwezigheid van homofiele mannen, of door feesten als de gay parade waar men elkaar letterlijk staat af te werken op boten in de Amsterdamse grachten.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 jun 2013 21:09

Dat is overdreven. Waarom walgt men dan niet van heterostellen? Er zijn van die extravagante typjes bij die naar parenclubs en bijvoorbeeld het Rotterdamse zomercarnaval gaan. Selectieve afschuw dus.

Wanneer gaat men eindelijk eens de oorzaak van de afschuw in zichzelf zoeken?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jun 2013 21:21

Tante Pollewop schreef:Dat is overdreven. Waarom walgt men dan niet van heterostellen? Er zijn van die extravagante typjes bij die naar parenclubs en bijvoorbeeld het Rotterdamse zomercarnaval gaan. Selectieve afschuw dus.

Je stelt eerst de vraag waarom mensen een afkeer zouden kunnen hebben, ik draag een mogelijke reden aan en word meteen de grond in gestampt onder het mom van 'zoek het bij jezelf'. In dit geval is slechts één antwoord mogelijk, men mag geen afkeer tegen homofilie hebben in welk geval dan ook. Je had me ook de vraag kunnen stellen wat ik van losbandige heterofeestjes vind maar je maakt me meteen met de grond gelijk.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 jun 2013 21:22

Tante Pollewop schreef:

Precies. Want waar ligt nu eigenlijk het probleem?
Als homo ben je wie je bent. Daar is niks aan te veranderen.
Als hetero's daar moeite mee hebben, is die moeite het probleem van jou, niet van de homo.
Los je eigen problemen op en zadel homo's daar niet mee op!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jun 2013 21:24

JeeWee schreef:Wanneer gaat men eindelijk eens de oorzaak van de afschuw in zichzelf zoeken?
Precies.

En daar volgt nummer twee, heren bedankt.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 jun 2013 21:33

Ik dacht dat homo's lange tenen hadden...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2013 21:33

Als ik voor mijzelf kijk, heeft uiting van afkeer ook met context te maken. Als ik tussen christelijke homo's terecht kom waarbij ik mij kan herkennen in de standpunten die ze innemen, dan roept dat al heel wat anders bij mij op, dan wat er hier op dit forum zoal gebeurt. Want hier kom ik, nota bene op een christelijk forum!, uitingen tegen van vooral relativisme en onchristelijke standpunten. Ik voel hier heel vaak totáál geen herkenning in discussiegenoten. Ja, dan gaan bij mij de haren nogal eens overeind staan, en ga ik mijn kop in de wind gooien.

JHM schreef:Je stelt eerst de vraag waarom mensen een afkeer zouden kunnen hebben, ik draag een mogelijke reden aan en word meteen de grond in gestampt onder het mom van 'zoek het bij jezelf'. In dit geval is slechts één antwoord mogelijk, men mag geen afkeer tegen homofilie hebben in welk geval dan ook. Je had me ook de vraag kunnen stellen wat ik van losbandige heterofeestjes vind maar je maakt me meteen met de grond gelijk.

Dat is zoals het hier vaker gaat, helaas. Vandaar die harde confrontaties die er hier plaatsvinden, als ik eens mijn mening geef. Veel respect ontvang je hier niet, als je niet met de homo's meepraat, maar ook maar enigszins tegendraads tegenover hen bent.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jun 2013 21:35

Tante Pollewop schreef:Ik dacht dat homo's lange tenen hadden...

Dat heeft niets met lange tenen te maken, deze reactie laat des te meer zien dat het altijd aan een ander ligt.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 jun 2013 21:37

Wat een waanzin. In een slachtofferrol kruipen staat in geen enkele discussie goed, maar nu zeker niet. Ik ben sprakeloos.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 24 jun 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 jun 2013 21:48

Nee, ik geef enkel mijn reactie op wat ja aandraagt. Blijkbaar staat jou dat niet aan, maar ga niet de calimero uithangen.

Ik heb verdorie de hele dag geprobeerd erachter te komen of de gevoelens van walging iets verder gaan dan een onderbuikgevoel of iets wat aangeleerd is. Ik heb daarbij al heel wat verbale stront moeten negeren, waarbij ik hetgeen wat Boekenlezer heeft teruggenomen nog niet eens meereken. Als je over homo's praat, praat je over mensen, denk daar eens bij na.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 24 jun 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2013 21:52

Mortlach schreef:Die groep vind het blijkbaar niet onredelijk om van homo's te eisen dat die hun hele leven aanpassen zodat die groep een minimaal ongemak bespaard blijft.

Nou zet je dit wel zo neer, alsof het om iets heel vreemds gaat, maar dat is ook niet perse zo. Want er zullen altijd wel groepen zijn, die je niet graag hun gang laat gaan. Wat dacht je van pedofielen? Denk je dat er geen mensen bestaan, die pedofiele gevoelens hebben, en daarmee worstelen, en dus hun leven aan moeten passen? En die voor de veiligheid ook maar in de kast blijven. (In hoeverre dat laatste dan moet, kun je je afvragen. Maar voor zo iemand kan dat veiliger voelen, lijkt me.) En er zullen nog wel meer soorten -fielen zijn.

Ik weet wel wat als onderscheid wordt aangedragen tussen homofielen en pedofielen: wat homo's doen gaat met onderling goedvinden, maar wat pedofielen willen beschadigt kinderen. Dan staat dus het menselijk welzijn centraal, en is zo veel mogelijk seksuele ontplooiing gewenst. Een dergelijke insteek is kenmerkend voor de hedendaagse westerse cultuur. Het is sterk anthropocentrisch.
Er is ook een ander denken, dat een heel ander archimedisch punt heeft. En dat is: de goddelijke orde. Dat is kenmerkend voor bijvoorbeeld het christendom. Zeker in de middeleeuwen was dat er veel sterker in Europa. In bijvoorbeeld het kloosterleven staat juist niet de seksuele ontplooiing voorop, maar gaat het juist om het leven voor God, waaraan de seksualiteit opgeofferd wordt. Zoiets als het celibaat krijgt dan een zinvolle en respectabele plaats. In zo'n cultuur ben je ook geen watje als je seksueel niet aan je trekken komt, want er gelden heel andere normen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jun 2013 21:59

Tante Pollewop schreef:Nee, ik geef enkel mijn reactie op wat ja aandraagt. Blijkbaar staat jou dat niet aan, maar ga niet de calimero uithangen.

Ik heb verdorie de hele dag geprobeerd erachter te komen of de gevoelens van walging iets verder gaan dan een onderbuikgevoel of iets wat aangeleerd is. Ik heb daarbij al heel wat verbale stont moeten negeren, waarbij ik hetgeen wat Boekenlezer heeft teruggenomen nog niet eens meereken. Als je over homo's praat, praat je over mensen, denk daar eens bij na.

Ten eerste heb ik niets te maken met mogelijke persoonlijke beledigingen aan jouw adres van Boekenlezer. Ten tweede heb je mij nooit horen zeggen dat homo's geen mensen zijn. Ten derde is het bijzonder onvriendelijk op om te gaan smijten met termen als calimero.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 21 jun 2013 22:05

Boekenlezer schreef:Er is ook een ander denken, dat een heel ander archimedisch punt heeft. En dat is: de goddelijke orde. Dat is kenmerkend voor bijvoorbeeld het christendom. Zeker in de middeleeuwen was dat er veel sterker in Europa. In bijvoorbeeld het kloosterleven staat juist niet de seksuele ontplooiing voorop, maar gaat het juist om het leven voor God, waaraan de seksualiteit opgeofferd wordt. Zoiets als het celibaat krijgt dan een zinvolle en respectabele plaats. In zo'n cultuur ben je ook geen watje als je seksueel niet aan je trekken komt, want er gelden heel andere normen.

Okee, daar kan je gelijk in hebben. Maar je zal toch hopelijk ook inzien dat je dit andere denken, en de seksuele moraal van een middeleeuws klooster, moeilijk als norm kan gaan opleggen aan de seculiere maatschappij anno 2013? En dat je van een homo niet kan verwachten dat hij zichzelf wegcensureert tot hij onzichtbaar is, om mensen met een uiterst religieus geïnspireerd wereldbeeld geen doorn in het oog te zijn?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2013 22:13

Het is overduidelijk dat de seksuele moraal van het middeleeuwse klooster op zéér gespannen voet staat met de seculiere maatschappij van nu. Er zijn overigens nog wel veel meer verschillen te noemen, zoals de hedendaagse moeite met de dood bijvoorbeeld. Toen en nu lijkt niet op elkaar. De hedendaagse cultuur maakt het je véél moeilijker om celibatair te leven, want die heeft er geen enkele waardering voor. En dat is toch wel een flink nadeel van nu. (Vroeger zal zijn voor- en nadelen hebben gehad, en het nu heeft dat zeker ook. Dus niet alleen maar voordelen voor het nu.)
Maar goed, het ging erom, om even duidelijk te maken dat er andere gezichtspunten mogelijk zijn dan die van de hedendaagse cultuur. Dat wilde ik even duidelijk maken in antwoord op de vragen van Mortlach.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2013 22:22

Boekenlezer schreef:Als ik voor mijzelf kijk, heeft uiting van afkeer ook met context te maken. Als ik tussen christelijke homo's terecht kom waarbij ik mij kan herkennen in de standpunten die ze innemen, dan roept dat al heel wat anders bij mij op, dan wat er hier op dit forum zoal gebeurt. Want hier kom ik, nota bene op een christelijk forum!, uitingen tegen van vooral relativisme en onchristelijke standpunten. Ik voel hier heel vaak totáál geen herkenning in discussiegenoten. Ja, dan gaan bij mij de haren nogal eens overeind staan, en ga ik mijn kop in de wind gooien.

niet voor het een of ander, beste boekenlezer, maar ik heb jou hier de afgelopen paar pagina's toch ook opmerkingen zien maken die ik enkel als diep onchristelijk kan bestempelen.

maar als ik hetgoed begrijp gaan we van homo's die viesbah zijn naar afkeer van mensen waar je het niet mee eens bent. mag de ambtenaar die mensen ook weigeren te trouwen?

Dat is zoals het hier vaker gaat, helaas. Vandaar die harde confrontaties die er hier plaatsvinden, als ik eens mijn mening geef. Veel respect ontvang je hier niet, als je niet met de homo's meepraat, maar ook maar enigszins tegendraads tegenover hen bent.

respect hoef je bij mij niet te verdienen. ik respecteer iedereen totdat ze dat respect verspelen. en jij, beste boek, hebt mijn respect verspeeld op het moment dat je "ze provoceerde wel een beetje" besloot te typen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”