Nieuw liedboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ricky70
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 okt 2012 14:47
Locatie: Veenendaal

Nieuw liedboek

Berichtdoor ricky70 » 27 mei 2013 13:14

Zaterdag wordt, voor het eerst in 40 jaar, een nieuw liedboek gepresenteerd. De Protestantse Kerk in Nederland heeft, samen met andere kerken, aan de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied (ISK) de opdracht gegeven om het nieuwe liedboek te gaan samenstellen. Het boek is niet alleen bedoeld voor gebruik in de kerk, maar ook voor gebruik thuis en op school. Niet iedereen is enthousiast over het Liedboek. Het Evangelisch Werkverband zegt dat het boek niet aansprekend genoeg is voor jongeren.

Dat veel mensen uitkijken naar het Liedboek blijkt uit het feit dat de eerste druk van 40.000 exemplaren nu al uitverkocht is. Halverwege juli zal de tweede druk beschikbaar zijn.

Wat is jullie mening? Goede zaak? Te vroom / te vrij ?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2013 09:14

Ik was zaterdag bij de presentatie in Monnickendam en dat was erg goed :) Ik ben heel blij met dit nieuwe liedboek, al biedt het voor onze kerk niet zoveel nieuws, omdat wij al uit veel verschillende bundels en tradities liederen zingen. Het nieuwe liedboek is veel breder dan het oude: het bevat psalmen in allerlei vormen, liederen uit Taizé en Iona, kinderliederen van bijvoorbeeld Hanna Lam, liederen van Huub Oosterhuis en liederen uit andere landen. Ook staan er gedichten in om bij te mediteren. Kortom, ik hoop dat het veel gebruikt gaat worden en dat het kerken zal aanzetten om meer te variëren met muziek in de diensten. Ik denk zeker dat het daardoor aantrekkelijker wordt voor jongeren en voor ouderen. Een dienst waarin alleen Geneefse psalmen gezongen worden trekt mij in ieder geval niet aan... variatie van spijs doet eten!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor JeeWee » 29 mei 2013 09:19

Ik heb het net gekocht. Bijzonder.
Overigens vond ik de recensie in het RD heel helder en evenwichtig.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor alexander91 » 29 mei 2013 10:05

Lalage schreef: Een dienst waarin alleen Geneefse psalmen gezongen worden trekt mij in ieder geval niet aan... variatie van spijs doet eten!
Alsof de komst van mensen alleen afhankelijk is van de muziek die gezongen wordt...
Vreugde aan een dienst beleef ik vooral als ik geraakt wordt door Gods Woord (en dat kan positief of negatief zijn; dus ik bedoel niet per se een warm gevoel van binnen). Wat is er mooier dan dat Gods Woord geopenbaard wordt?
En daarnaast is het samenzijn met mensen van allerlei leeftijden en achtergronden iets heel moois. Of is het beter als jongeren alleen met jongeren optrekken, en je allemaal clubjes krijgt van mensen die goed met elkaar op kunnen schieten en een goed gevoel hebben met elkaar?
De zang heeft zeker een voorname plaats, maar in mijn beleving niet de hoogste plaats. Als de psalmen het probleem zijn, dan betekent dat volgens mij vaak dat er iets mankeert ofwel met de prediking (die mensen aan moet spreken (de Geest aan het werk)) ofwel met het gemeente-zijn (betrokkenheid van gemeenteleden onderling (ook werk van de Geest)). Als die laatste twee beide goed werken in een gemeente, dan is de muziek en zang in elk geval niet een drempel om wel of niet te gaan.
Betekent dus niet dat ik zeg dat er geen lofzangen e.d. gezongen mogen worden. Ik ben daar niet op tegen (ik sta open voor het liedboek), maar ik bedoel dat in gemeentes waar geklaagd wordt over de zang, dat dit eerder een symptoom is van een dieper (en pijnlijker) probleem, dan dat het nu aan de zang ligt. De zang is gewoon een goede stok om mee te slaan.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2013 07:53

Alexander, jij vat het wel heel negatief op zeg! Terwijl ik een positief verhaal aan het schrijven ben.

De muziek is inderdaad niet de enige reden om niet naar de kerk te gaan. Maar goede muziek en liedteksten kunnen wel een reden zijn om toch te gaan, ook al spreekt de preek mij vaak niet aan.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jun 2013 18:35

ik kwam thuis met het nieuwe liedboek voor Optimatus en had die dag het nieuwe liedboek voor mij gekocht. dat was wel grappig. Wij houden erg van muziek en waren reuze benieuwd naar nieuwe liederen. Zeker met het kerkkoor kunnen we er nu weer tegen aan om de gemeente te helpen nieuwe liederen aan te leren
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2013 21:09

Gerdien, dan vind jij de liedboekchallenge vast ook leuk: http://www.liedboekchallenge.nl/ :)

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Spons » 16 jun 2013 18:16

misschien een andere vraag maar kan iemand mij eens beargumenteren waarom gezangen en zo wie zo andere liederen dan Psalmen geen toevoeging of nut hebben in de rechtse kerken ?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jun 2013 18:31

dat is een andere discussie Spons, dus een ander topic
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jun 2013 18:33

Lalage schreef:Gerdien, dan vind jij de liedboekchallenge vast ook leuk: http://www.liedboekchallenge.nl/ :)

We hebben het gezien maar gaan er niet aan mee doen ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor alexander91 » 23 jun 2013 19:20

Spons schreef:misschien een andere vraag maar kan iemand mij eens beargumenteren waarom gezangen en zo wie zo andere liederen dan Psalmen geen toevoeging of nut hebben in de rechtse kerken ?
Een korte ruwe aanzet voor als je het echt wilt weten, maar waarschijnlijk wil je het niet weten, maar wil je andersmans fout aantonen. Maar misschien dus ook niet. Dus mijn vraag alvast, wat zijn je diepste beweegredenen waarom je het wilt weten.

Gedachten bij de stelling voor alleen psalmen of enkele gezangen in rechtse kerken:
1. Ten eerste is je stelling onwaar; in rechtse kerken wordt ook zang van gezangen, lofliederen, opwekkingsliederen goedgekeurd.
2. Wat je bedoelt is de zang tijdens de eredienst op de zondagen.
3. psalmen omvatten nagenoeg alle emoties voor het geloofsleven en hebben en diepe inhoud, want ze zijn sterk geent op de Bijbelse psalmen.
4. Ze zijn door vele jaren heen beproefd, wat niet zo is met meer tijdsgebonden liederen die voor een deel in de smaak liggen vanwege de melodie. Vroeger konden mensen hun geloofsbehoeften er ook mee stillen, waarom nu niet? Continuiteit door de eeuwen heen is wat men graag wil.
5. nieuwe liederen kunnen onbijbelse gedachtengangen via de achterdeur naar binnen laten sluipen; ze kunnen ook selectief alleen bepaalde emoties aanspreken.
6. Volgens mij ligt er in een veel diepere laag daaronder meer een theologische gedachte achter die niet vaak benoemd wordt. Ik ga dit niet proberen op te schrijven want daar moet ik over nadenken om dat te formuleren.

Dit zo ongeveer. Dat ik ze opschrijf betekent niet dat ik erachter sta overigens.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Optimatus » 25 jun 2013 14:11

De psalmmelodieën in de "rechtse kerken" zijn lang zo oud niet als diverse vroegchristelijke hymnen die al door Ambrosius van Milaan zijn gedicht. (bron: o.a. het ledenblad van de VOGG)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Nieuw liedboek

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 00:08

ricky70 schreef:Dat veel mensen uitkijken naar het Liedboek blijkt uit het feit dat de eerste druk van 40.000 exemplaren nu al uitverkocht is. Halverwege juli zal de tweede druk beschikbaar zijn.

Grappig.
Ik heb er niet bij stilgestaan, maar ik heb dus een eerste druk hier in mijn boekenkast staan, inmiddels loopt de vierde druk?
Misschien ooit nog een leuk collectors item voor mijn nageslacht?
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten