BasicBijbel. De Bijbel in makkelijk Nederlands.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

BasicBijbel. De Bijbel in makkelijk Nederlands.

Berichtdoor benefietdiner » 06 apr 2013 19:06

Heerlijk als je gaat lezen blijf je lezen.
Na vijftien jaar heeft Jacoline Kleyn de BasicBijbel afgerond.
De „Bijbel in makkelijk Nederlands”, gebaseerd op de Statenvertaling, is gratis op http://www.basicbijbel.nl beschikbaar.

mealybug
Generaal
Generaal

Re: BasicBijbel. De Bijbel in makkelijk Nederlands.

Berichtdoor mealybug » 06 apr 2013 19:28

benefietdiner schreef:Heerlijk als je gaat lezen blijf je lezen.
De „Bijbel in makkelijk Nederlands”, gebaseerd op de Statenvertaling, is gratis op http://www.basicbijbel.nl beschikbaar.

hele goeie tip!
bedankt.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 06 apr 2013 19:53

benefietdiner schreef:Heerlijk als je gaat lezen blijf je lezen.

We hebben al genoeg van dit soort vertalingen, bijvoorbeeld Het Boek, de kinderbijbel. Of 'mag' dit wel omdat het op de Statenvertaling gebaseerd is? Ik herinner me citaten van ds. Kort en Eckeveld: "Persoonlijk zie ik dit als een list van de duivel. Toen het hem niet lukte een bepaald deel van het kerkelijk leven door die nieuwe, in het oog lopende, valse vertalingen te beïnvloeden, nam hij de Statenvertaling zelf ter hand."

Laten we de waarschuwingen van onze predikanten, die immers een zegening des Heeren zijn, serieus nemen.
"Een libelle zweeft over het water..."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 apr 2013 22:41

Pcrtje schreef:
We hebben al genoeg van dit soort vertalingen, bijvoorbeeld Het Boek, de kinderbijbel. Of 'mag' dit wel omdat het op de Statenvertaling gebaseerd is? Ik herinner me citaten van ds. Kort en Eckeveld: "Persoonlijk zie ik dit als een list van de duivel. Toen het hem niet lukte een bepaald deel van het kerkelijk leven door die nieuwe, in het oog lopende, valse vertalingen te beïnvloeden, nam hij de Statenvertaling zelf ter hand."

Laten we de waarschuwingen van onze predikanten, die immers een zegening des Heeren zijn, serieus nemen.

Als ze allemaal met één stem zouden spreken, zou ik je misschien nog gelijk geven, maar wanneer het werk van collegae als duivelse listen bestempeld wordt, val je door de mand.

.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2013 10:41

Pcrtje schreef: Of 'mag' dit wel omdat het op de Statenvertaling gebaseerd is?

Waarom zou dat niet mogen. Ik begrijp wel dat u, net als de predikanten die u noemde, de Statenvertaling hoog heb staan. Maar…. we moeten wel begrijpen dat het allemaal ‘vertalingen’ zijn en dus niet de grondtekst of de echte Bijbel is. Het is waar dat BasicBijbel nog een stukje verder van de grondtekst af staat net als Het Boek of Kinderbijbels. Waarschijnlijk hebt u en uw geachte predikanten een tunnelvisie met betrekking tot Bijbel vertalingen. Ik weet dat beide predikanten geen grondteksten macht zijn en hebben daarom de Statenvertaling zo hoog aangeschreven staan. Toch verzoek ik u eens verder te kijken en mee te luisteren met jongeren avonden bijvoorbeeld http://jijdaar.nl/ en anderen avonden. Dan zult u ontdekken dat de jongeren niets begrijpen van de Statenvertaling. Voordat het geloof tot ons hart kan doordringen zullen we het toch eerst verstandelijk moeten begrijpen vandaar dat ik de BasicBijbel, Het Boek en andere mooi vind.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 apr 2013 12:48

Pcrtje schreef: Of 'mag' dit wel omdat het op de Statenvertaling gebaseerd is?

benefietdiner schreef:Waarom zou dat niet mogen. Ik begrijp wel dat u, net als de predikanten die u noemde, de Statenvertaling hoog heb staan. Maar…. we moeten wel begrijpen dat het allemaal ‘vertalingen’ zijn en dus niet de grondtekst of de echte Bijbel is.
De Statenvertaling is de enige letterlijke vertaling van het Woord Gods in het Nederlands en is bovendien de enige vertaling die alleen door godszalige vertalers is vertaald.

benefietdiner schreef:Het is waar dat BasicBijbel nog een stukje verder van de grondtekst af staat net als Het Boek of Kinderbijbels.
En volgens onze predikanten is dat bijzonder zorgwekkend en zelfs van God afleidend.

benefietdiner schreef:Waarschijnlijk hebt u en uw geachte predikanten een tunnelvisie met betrekking tot Bijbel vertalingen.
Ik niet hoor, ik citeer slechts de predikanten. En of zij een tunnelvisie hebben? Zíj hebben doorgeleerd, toch? Zij kunnen de stem Gods verstaan. Waarom zouden we dan niet afgaan op hun inzichten?

benefietdiner schreef:Toch verzoek ik u eens verder te kijken en mee te luisteren met jongeren avonden bijvoorbeeld http://jijdaar.nl/ en anderen avonden.
Ook dat wordt afgeraden door onze predikanten. Zie de vragenrubriek.

benefietdiner schreef:Dan zult u ontdekken dat de jongeren niets begrijpen van de Statenvertaling.
Dan zijn ze gewoon niet bekeerd, toch?
benefietdiner schreef:Voordat het geloof tot ons hart kan doordringen zullen we het toch eerst verstandelijk moeten begrijpen...
Ik citeer: Maar zijn niet juist buitenkerkelijken gebaat bij een leesbare bijbelvertaling? “Nee,” zegt Ds. J.M.D. de Heer uit Middelburg. “De Heere hoeft maar één pijl af te schieten en het is raak. Laat dat aan de Heere over. Laten we vasthouden aan het onveranderlijke Woord des Heeren.” - http://goedgelovig.wordpress.com/2010/1 ... uisternis/
benefietdiner schreef:...vandaar dat ik de BasicBijbel, Het Boek en andere mooi vind.
Maar het gaat niet om wat mensen 'mooi vinden', het gaat om wat God wil!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2013 14:16

@Pcrtje
Ik vrees dat u niet beseft uit welke mooien internetsite u citeer.
Ook vind ik het diepdroevig dat u niet het volledige citaat uit die internetsite tot u hebt laten doordringen laat staan dat u het zelf gelezen hebt.
Ik ben het er van harte mee eens.
Een citaatje wil ik toch wel even kopiëren hier en wat ook op uw schrijven van toepassing is: Over dit soort opvattingen hoef je geen satire meer te maken. Toch probeert blogger Jos Strengholt het nog. Hij vergelijkt de rechterflank van de Gereformeerde gezindte met moslims, een groep waar ze xenofobisch voor zijn. ”Moslims zien hun Arabische Koran als het enige Woord van God. Een vertaling wordt niet eens Koran genoemd. Allah heeft zich immers alleen in de Arabische taal onthuld? Moslims geloven dat de Arabische Koran ongeschapen is en dus eeuwig in de hemel bestaat. Net als God. De rechterflank lijkt met de Statenvertaling (SV) om te gaan alsof het God zelf is. Kritiek erop mag niet; het is boven alle menselijke kritiek verheven. Alsof van eeuwigheid in de hemel de Heilige Viereenheid woont: Vader, Zoon, Heilige Geest – en de onaantastbare volmaakte Statenvertaling. Ik vind dat je dit gerust afgoderij mag noemen.”

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 apr 2013 14:38

@benefietdiner
benefietdiner schreef:Ik vrees dat u niet beseft uit welke mooien internetsite u citeer.
Oh, zeker wel. Toevallig volg ik goedgelovig al jaren. :)

benefietdiner schreef:Ook vind ik het diepdroevig dat u niet het volledige citaat uit die internetsite tot u hebt laten doordringen
Het gaat hier niet om de essentie van de blog, ik citeer slechts de predikanten die in dat stuk ook geciteerd worden. Maar ik had het citaat ook van een andere site of uit het Reformatorisch Dagblad kunnen halen, want daar staan ze evengoed. Het gaat me dus om de mening van de predikanten. Dat de blogschrijver de citaten gebruikt om zijn tegenstrijdige standpunt duidelijk te maken staat daar volledig buiten.

benefietdiner schreef:laat staan dat u het zelf gelezen hebt.
Ik heb het stuk meermalen gelezen zelfs.

benefietdiner schreef:Ik ben het er van harte mee eens.
Ik ook, maar da's niet het punt dat ik probeer te maken.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2013 15:00

Pcrtje schreef: Ik ook, maar da's niet het punt dat ik probeer te maken.
?

Oké, hartelijk dank voor uw discussie.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 07 apr 2013 16:55

benefietdiner schreef:?
Okee, luister. Ik vind het nogal een, op z'n zachtst gezegd, merkwaardig initiatief. Ik bedoel: waarom zou je een Bijbelvertaling maken in makkelijk, begrijpbaar Nederlands als die er al volop zijn?

En nog laten staan dat het wordt goedgepraat met het zinnetje "gebaseerd op de Statenvertaling". Want ja, als het gebaseerd is op de Statenvertaling dan is te introduceren in refoland.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 07 apr 2013 16:58

@Pcrtje, hoe kan een ongelovige zien dat een bepaalde predikante een "ware predikant" is?

Ik kan dat echt niet rijmen...

Daarnaast schuif je je eigen verantwoordelijkheid af op jouw predikanten (die in jouw straatje passen). Ik krijg het gevoel dat het fundament bij jou de predikanten zijn. Als die ooit zouden blijken te falen wellicht, blijft er dan nog iets over?

Hoe kan een ongelovige weten welke predikanten echt zijn?

Of moeten we misschien niet vertrouwen op de predikanten, maar op Christus. Alleen Christus. Niemand anders, en zeker geen mens.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 07 apr 2013 17:01

Pcrtje schreef: Okee, luister. Ik vind het nogal een, op z'n zachtst gezegd, merkwaardig initiatief. Ik bedoel: waarom zou je een Bijbelvertaling maken in makkelijk, begrijpbaar Nederlands als die er al volop zijn?

En nog laten staan dat het wordt goedgepraat met het zinnetje "gebaseerd op de Statenvertaling". Want ja, als het gebaseerd is op de Statenvertaling dan is te introduceren in refoland.

tegenvragen:

1. Waarom leren kinderen op school Nederlands?

2. Leren kinderen op school oud-Nederlands?

3. Waarom wordt in "refo-land" het gebruik van alle bijbels behalve de SV afgekeurd?

4. Waarom dan geen Bijbel in modern-Nederlands, en met dezelfde methode vertaald als de SV?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 apr 2013 17:50

Pcrtje schreef: Okee, luister. Ik vind het nogal een, op z'n zachtst gezegd, merkwaardig initiatief. Ik bedoel: waarom zou je een Bijbelvertaling maken in makkelijk, begrijpbaar Nederlands als die er al volop zijn?
Zie hier Jacoline Kleyn haar verklaring: http://www.cip.nl/artikel/34648/Veel-wo ... ngewikkeld
Pcrtje schreef: En nog laten staan dat het wordt goedgepraat met het zinnetje "gebaseerd op de Statenvertaling". Want ja, als het gebaseerd is op de Statenvertaling dan is te introduceren in refoland.
Tja, dat is uw interpretatie maar niet die van Jacoline.

Misschien kun je ook reageren op alexander91

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 07 apr 2013 18:32

benefietdiner schreef:de BasicBijbel

leuk, een anglicisme voor je basis-Bijbel.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 apr 2013 10:12

Hebben jullie nu nog niet door dat ik even een heel kritische houding aanneem terwijl ik het (voor een groot deel) wel met jullie eens ben?

Wat ik al zei: waarom een Bijbelvertaling maken als er al genoeg 'hedendaagse' Nederlandse vertalingen zijn? En waarom dat ook nog eens goedpraten onder het mom van 'gebaseerd op de Statenvertaling'? Zou die toevoeging het maken dat het wél goedgekeurd wordt door de predikanten in de reformatorische gezindte? Tja, de NBV en het Boek, om eens twee voorbeelden te nemen, zijn niet geheel tot stand gekomen door godszalige mensen. Bovendien werkte de RKK ook mee. Verdoemelijk! Daarom moet een 'kinderbijbel' maar gebaseerd worden op de Statenvertaling! Maar volgens mij zijn veel predikanten niet blij met de initiatieven van hun achterban.

alexander91 schreef:3. Waarom wordt in "refo-land" het gebruik van alle bijbels behalve de SV afgekeurd?
Een aantal redenen. Zoek zelfs maar even in de vragenrubriek of google eens. In ieder geval omdat de Statenvertaling, zoals ik al zei, alleen maar door godszalige mensen is vertaald; op andere vertalingen als de NBV veel tekstkritiek is te vinden in de voorwoorden; het Boek veel te vrij is vertaald, de Willibrord-vertaling RKK is; en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een vertaling moet, volgens hen, zo dicht mogelijk bij de grondtekst staan.

alexander91 schreef:4. Waarom dan geen Bijbel in modern-Nederlands, en met dezelfde methode vertaald als de SV?
Kijk, dat bedoel ik nou. Ik dacht dat Nederland de verzuiling al een beetje achter de rug was, maar blijkbaar moeten we met z'n allen onze éigen kinderbijbel maken. Want de Statenvertaling is, zoals de website die ik net al aanhaalde, onderdeel van de viereenheid Gods.

Terug naar “Archief”