Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 00:09

Beiden vormen naar mijn beleving een groot struikelblok tussen de mens en Christus binnen de kerk...

Waarom?

In mijn beleving word kerkleer, en dogmatiek verheven boven Jezus Christus.

Niet deze zaken zullen u heiligen, maar Jezus Christus Zelf is de Weg de Waarheid en het Leven.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren...

Wat is uw jullie mening daarover?

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Jess » 23 dec 2012 12:37

Hoeveel van zulk soort topics gaat u nog openen?

Is dit een schreeuw om aandacht? Of is het werkelijk nood in je leven?

Straal zelf de liefde van Christus uit naar je medemens. Heb hen lief in hun zwakheden.

Lees Kolossenzen 3 maar eens:

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 23 dec 2012 13:05

Ik open wat ik open. Alleen de Moderators en Beheerders kunnen wijzigen.

Het is een schreeuw van waarheid dat veel kerkleer en dogmatiek zielen gescheiden houden tussen God en de mens,

Weet je wat liefhebben ook is?

Waarheid zeggen...

citaat
Of is het werkelijk nood in je leven.

Je hebt denk ik wel gelijk dat ik dat als nood in mijn leven ervaar dat er vele mensen ook door dogmatiek en kerkleer gescheiden blijven van God.

Waar is het zout? Waar zijn de Kinderen van God die als een zoutend zout zijn en een lichtend licht voor deze wereld?

Paulus schrijft dit in Kollosenzen 3 naar Thimotiüs en in direckt naar de Heiligen. Dat ze zich in liefde ten opzichte van elkaar zo behoren te gedragen. Maar begrijp wel dat dit allemaal Kinderen van God waren, die door Paulus als heiligen worden aangeduid.

Je suggereert dat ik geen liefde zou hebben...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor elbert » 24 dec 2012 12:47

Dogmatiek en kerkleer kunnen een hulpmiddel zijn om de Bijbel beter te leren begrijpen. Daar is het tenminste voor bedoeld.
Andersom kunnen ze ook een sta in de weg zijn om de Bijbel beter te leren begrijpen. Slechte theologie ligt daaraan ten grondslag.
Bovendien is iedere gelovige een dogmaticus (ook degenen die om het hardst roepen dat ze het niet zijn), dus kan een individuele gelovige (of een groep gelovigen) op zich goede theologie misbruiken en er weer een karikatuur van maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 13:32

@Elbert

Ik kan niet anders zeggen, dan dat ik het van harte eens ben met wat je zegt.

Maar mag ik je wat vragen?

Waarom word dit wat je nu benoemd niet aan het licht gebracht binnen sommige kerken?

Waarom staan daar sommige dominee's te preken in de contekst van uitverkiezing, uitverkiezing, en uitverkiezing?

Wat is dat voor leerstelling? Aangezien Paulus achter de uitverkiezing, gelijk zegt. Maar wie bent o mens die God ter verantwoording roept?

Uitverkiezing is een zaak van God, en niet van de mens.

God roept ons op tot bekering, en wij behoren te bidden om vergeving. Ja, Jezus Christus is mijn Hoop.

Waarom is de uitverkiezing nu een struikelblok voor velen binnen de Oud.Ger.Gem???

Waarom mag dit tot nu zo door blijven gaan?

Mensenzielen gaan verloren door deze leerstelling... Voor eeuwig...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor elbert » 24 dec 2012 14:36

xsidd schreef:Ik kan niet anders zeggen, dan dat ik het van harte eens ben met wat je zegt.

Maar mag ik je wat vragen?
Ja, dat mag.
xsidd schreef:Waarom word dit wat je nu benoemd niet aan het licht gebracht binnen sommige kerken?

Waarom staan daar sommige dominee's te preken in de contekst van uitverkiezing, uitverkiezing, en uitverkiezing?
Omdat ze waarschijnlijk vinden dat dat het beste uitgangspunt voor de uitleg is?
Overigens ben ik het daar niet mee eens, maar dat vraag je me niet. ;)
xsidd schreef:Waarom is de uitverkiezing nu een struikelblok voor velen binnen de Oud.Ger.Gem???

Waarom mag dit tot nu zo door blijven gaan?
Omdat men vindt dat dat Bijbels is?

Los van deze vragen, vraag ik me af of de uitverkiezing het struikelblok bij uitstek is voor velen binnen de reformatorische gezindte. Ik denk eerder de vraag naar de toe-eigening van het heil: "hoe weet ik of ik een kind van God ben?".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor gravo » 24 dec 2012 17:18

Kerkleer of dogmatiek is niets anders dan een systematisch verslag van theologisch afspraken.
De christelijke kerk heeft in de eerste eeuwen concilies bijeengeroepen en daar soms jarenlang gedebatteerd over de omvang van de Bijbel of over de plaats van Jezus. daar waren namelijk zeer uiteenlopende opvattingen over. Uiteindelijk wordt er een formule gevonden, een afspraak gemaakt en die afspraak wordt de geldige en geldende opvatting. De overige opvattingen worden daarmee afgekeurd en 'ketterij' genoemd. Die afspraken kwamen tot stand vanuit vrome overwegingen, vanuit logische overwegingen, maar ook vaak vanuit politieke overwegingen (zo deed de wereldkijk leider, de keizer, bijvoorbeeld gewoon op de achtergrond mee om besluiten er door te krijgen).

Zo gaat het natuurlijk nog steeds. Elke theoloog, die zelfstandig nadenkt en knopen doorhakt, neemt beslissingen en schrijft daarmee een hoofdstukje dogmatiek. Wanneer een kerkverband dat overneemt wordt het tot kerkleer. Aangezien er vooral in het protestantisme geen hierarchische verhoudingen meer zijn (met één Paus, die na raadpleging van de kardinalen de kerkleer for the time being bepaalt), moeten protestanten hun eigen dogmatiek schrijven, zelf beslissingen nemen en hun eigen kerkleer vaststellen. hetgeen ook veelvuldig is gebeurd.

Het probleem er mee is natuurlijk, dat zo'n vastgestelde dogmatiek vervolgens een ijzeren wet wordt, die de identiteit van kerken en hun leden bepaalt. Het denken lijkt soms wel helemaal stilgevallen (er wordt vaak verwezen naar de denkers die de belijdenis, dogmatiek of kerkleer enkele honderden jaren geleden hebben overdacht en vastgesteld). Iedereen die de discussie nog eens opnieuw wil doen, omdat er nieuwe tijden, nieuwe argumenten zijn, krijgt uit gemakzucht (we doen het al jaren zo...en het loopt toch lekker) het stempel 'ketter'.

Daar zit wat in, natuurlijk, je moet niet twee weken na een afspraak met elkaar iets heel anders gaan beweren en tegen die afspraak in gaan. Maar dat betekent niet dat het denken ook echt stil staat. Integendeel. Afhankelijk van het gesloten of open karakter van een kerk zullen er steeds weer al dan niet openlijk vragen gesteld worden aan de vastgestelde kerkleringen. De veranderende omstandigheden zorgen daarvoor, nieuwe generaties, nieuwe inzichten en vastgelopen praktijken.

Wat gebeurt er dan? Steeds sterker zal de roep worden om verandering. " Zo gaat het niet langer. Het werkt niet meer. De mensen kunnen dit niet meer geloven. Is het wel zo wat we jaren gedacht hebben? We zien dat nu toch echt een slagje anders".
Ondertussen blijft de kerk natuurlijk handhaven, want "we gaan niet bij het eerste zuchtje tegenwind om". Maar er komt een moment dat de gewijzigde opvattingen ook doordringen tot de bestuurders / vromen / dogmatici van een kerkverband. Dan gaat het opeens snel. Oude geloofspunten worden anders geinterpreteerd, de theologie verandert, er komt een nieuwe afspraak, een nieuwe dogmatiek, een nieuwe kerkleer.

Gaat al eeuwen zo. In die zin hebben dogmatiek en kerkleer zeker een functie. Ze scheppen duidelijkheid en ze bewaren en continueren een geloofsgemeenschap gedurende langere tijd.
Maar dogmatiek en kerkleer kunnen nooit een eeuwig karakter krijgen. Daarvoor zijn geloofsleer en geloofspraktijk veel te flexibel. Die veranderen met de tijd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 17:38

@Elbert

Ik geloof je als je zegt dat je het er niet mee eens bent...

En ik kan me goed voorstellen dat het voor reformatorische mensen moeilijk is om te weten wanneer je een Kind van God bent...

Misschien dat mensen hier iets aan hebben als het volgende gezegd word?

Er staat in het Woord dat hieraan de geest te herkennen is van de dwaling, en hieraan van de Waarheid. Wie uit God is hoort ons, en wie niet uit God is niet. Gods liefde drijft tot wederliefde. Dit staat in Johannes.

Er staat ook wie Zijn Geboden en houd en Hem liefheeft, de Vader en Jezus Christus zullen bij diegene komen wonen, en maaltijd houden met hem of haar. Jezus Christus heeft dat Zelf belooofd, en zelfs beloofd dat Hij Zichzelf dan zal openbaren.

Zou dat onopgemerkt blijven voor uzelf?

Als je naar God zoekt, en zoekt zal Hij je niet laten staan. Wie klopt zal worden opengedaan.

Wie legt dat in je hart om Hem te zoeken? Dat is toch Gods Geest?

Ik zeg er nadrukkelijk bij in het hart... Als het in het hart word gegeven blijft u verlangen naar God.

Men mijn verstand kan ik van alles willen en denken te weten over wie God voor me is, maar uit mijn hart blijkt werkelijk of ik Hem liefheb.

En Gods Wegen Zijn Ondoorgrondelijk voor de mens. Zou Hij niet weten wat HIJ doet? Ook al grijpt wat u ook aan, Hij weet altijd wat Hij doet, en Niets loopt Hem uit de Hand. GOD Kan Zich Niet Vergissen!!!

Hij laat niet los wat Zijn Hand begonnen is. Houd goede moed u die twijfelt aan uw Heil.

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 24 dec 2012 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 24 dec 2012 17:41

@Gravo

Zo! Dat heb je duidelijk omschreven:)

Hartelijk dank!:)

Op het laatst heb je het over dat mensen gaan roepen dat het zo niet meer langer kan...

Mijn mening is dat vele mensen roepen, maar men komt er niet doorheen bij de kerken.

Zou er een nieuwe reformatie komen?

Ik hoop het...

Ik hoop dat Gods Woord in liefde als een Tweesnijdend scherp Zwaard door de kerken zal gaan, en Levend zal maken wat verloren is. Dat de mensen wakker gemaakt zullen worden! En ik hoop van harte dat het als uitkomst mag hebben dat velen behouden worden, en als mogelijk allemaal!

Gods Geest geeft een Heilig Vuur! Het brand weg wat verkeerd is!

Het Woord door Gods Geest bekrachtigd is als een tweesnijdend scherp Zwaard.

Ja, het verdeeld merg en been. En de beweegreden in het hart word zichtbaar. Door het Woord worden we gereinigd staat er geschreven.

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2013 03:39

kerkleer of dogmatiek is niets anders dan een systematisch verslag van theologisch afspraken.


Prachtig notedopje Gravo! =D>

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor xsidd » 26 jan 2013 12:33

@Gravo

Waar ben je?:)

Groet

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2013 21:39

xsidd schreef:Beiden vormen naar mijn beleving een groot struikelblok tussen de mens en Christus binnen de kerk...

Waarom?

In mijn beleving word kerkleer, en dogmatiek verheven boven Jezus Christus.

Niet deze zaken zullen u heiligen, maar Jezus Christus Zelf is de Weg de Waarheid en het Leven.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren...

Wat is uw jullie mening daarover?

Hartelijke groet

Als het goed is functioneert het zo: eerst heb je de inhoud van de Bijbel. Die wordt overdacht en verwerkt, en daaruit volgt de geordende geloofsleer, de dogmatiek. Het gaat dus om de conclusies uit wat de Bijbel zegt. Daar is helemaal niets mis mee. Integendeel, dat is een noodzakelijk iets. Alleen zo kun je christen zijn in deze tijd, en je verweren tegen verkeerde leer.

Dat de dogmatiek vervolgens nogal eens een verkeerde plek krijgt, namelijk, dat het een soort denkraam wordt, terwijl men de Bijbel nog niet grondig kent, en dat het zo een mal wordt waarin de bijbelse gegevens, waar men maar heel sporadisch en gebrekkig kennis van heeft, geperst wordt, is wat anders. Dat is inderdaad verkeerd.
En inderdaad, dat komt naar mijn indruk zeker voor in de gereformeerde gezindte, zeker verder naar rechts.

Maar omdat dogmatiek in principe iets positiefs is, zeg ik: benader dat alsjeblieft niet eenzijdig negatief!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 09 feb 2013 21:45

Een geloof van het boek dus. Klinkt me eigenlijk meer islamitisch in de oren. De bijbel als oorzaak en het geloof als gevolg terwijl het juist andersom is.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2013 22:31

Dan zou de Bijbel dus een verslag zijn van het geloof van bepaalde mensen. Maar wat is er dan nog normatief aan de Bijbel? Niet veel, lijkt mij. En het begrip schriftinspiratie (2 Timotheüs 3:16) krijgt dan ook een aanmerkelijk dunnere betekenis.

Als je het niet erg vindt, hang ik een orthodoxere schriftvisie aan. En ook dan is er nog wel verschil met de islamitische visie, denk ik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor Faramir » 09 feb 2013 23:16

Boekenlezer schreef:Dan zou de Bijbel dus een verslag zijn van het geloof van bepaalde mensen.

Dat is het dan ook in grote lijnen, weliswaar geïnspireerd door God.
Maar wat is er dan nog normatief aan de Bijbel? Niet veel, lijkt mij.

Zowel in theorie als in de praktijk blijkt dat de Bijbel niet normatief is.
De eerste generaties christenen moesten het zelfs doen zonder de Bijbel. De Bijbel is vervolgens door christenen samengesteld. Zij stelde samen op basis van wat hun geloof was.
En het begrip schriftinspiratie (2 Timotheüs 3:16) krijgt dan ook een aanmerkelijk dunnere betekenis.

Het krijgt net zoals nu de betekenis die een ieder eraan wil hangen. Bij het schrijven van 2 Timoteüs bestond er nog niet zoiets als een Bijbel met NT. Het kan dus onmogelijk op het NT slaan en daarmee dus de Bijbel zoals het gebruikt wordt in het christendom.
Als je het niet erg vindt, hang ik een orthodoxere schriftvisie aan. En ook dan is er nog wel verschil met de islamitische visie, denk ik.

Het is geen orthodoxe schriftvisie. Het is wellicht een protestants-orthodoxe schriftvisie. Helaas een die geschiedkundig al niet klopt en heel veel lijkt op een islamitische visie op een heilig boek.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten