Plaats voor de (christelijke) God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Riska » 19 nov 2012 17:05

Wilsophie schreef:Kennelijk dacht deze man dat je het geloof kunt verliezen?

Ik denk dat het een uitdrukking is - je geloof verliezen.
Hij - predikant - bedoelde dat het een groot wonder is dat ik mij niet van God en alles heb afgekeerd, integendeel zelfs, er onverwoestbaar aan vast ben blijven houden.
Ondanks datgene wat mij is aangedaan ('in naam van God' zoals werd gezegd) en mij zeer beschadigd heeft. Daarnaast een school die het bestond om als strafwerk delen van de Bijbel in zoveelvoud over te laten schrijven. Het summum was Psalm 119 in berijmde vorm, toen, in mijn lagere schooljaren, nog bestaand uit 88 verzen en dat tien keer. In het huidige Liedboek van de Kerken zijn er "maar" 66 verzen. Kortom: uit naam van de godsdienst werd geprobeerd kinderen te breken.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 19 nov 2012 21:13

Wat triest zeg! Dan werd ik liever geslagen. :-&

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor hubert » 20 nov 2012 15:32

Zo zie je maar weer Riska dat God ons blijkbaar toch vasthoudt!
Ik zou daar zomaar ook over kunnen vertellen. Veel mensen zijn er overigens wel op opgeknapt!

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor irmo » 21 nov 2012 20:33

Riska Zou je mij iets meer willen vertellen over die dragende kracht? En hoe merk je die in jouw leven?

Riska

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Riska » 22 nov 2012 09:12

irmo schreef:Riska Zou je mij iets meer willen vertellen over die dragende kracht? En hoe merk je die in jouw leven?

Ik vergeet het niet, maar moet vandaag bij mijn dochter het een en ander opvangen (haar internet ligt eruit, dus de monteur moet komen) je vraag blijft dus even staan. (en heb ik nog wat tijd om na te denken over hoe ik deze moet beantwoorden, want dat is niet zo eenvoudig...)

mohamed

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2012 22:16

Riska schreef:Het summum was Psalm 119 in berijmde vorm, toen, in mijn lagere schooljaren, nog bestaand uit 88 verzen en dat tien keer.

Bij mij op de lagere school was dat ook een geliefde straf van onze godsdienstlerares helemaal uit Staphorst om aan ons ondeugende kinders die het waagden te brommen onder het zingen op te leggen. Daar was je een paar pauzes mee onder de pannen en het schrijven leerde je zo wel te haten. Ook moesten we altijd alle hokjes overschrijven bij rekenen, nog zo'n belachelijk iets.

Riska

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Riska » 23 nov 2012 14:09

irmo schreef:Riska Zou je mij iets meer willen vertellen over die dragende kracht? En hoe merk je die in jouw leven?

Ik heb er over moeten nadenken hoe ik dat moet verwoorden.

Mijn gedachten gaan uit naar Mattheüs 10: 29.
"Worden niet twee muschjes om een penningsken verkocht?
En niet één van deze zal op de aarde vallen zonder uwen Vader". (Statenvertaling)

"Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit?
En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader" (NBG'51)

Maar de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) helaas niet. Die zegt:
"Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt niet één dood neer, als jullie Vader het niet wil".

Het grote verschil zit in: "zonder uw Vader" en "als uw Vader het niet wil".
Een gastpredikant in onze gemeente heeft fel van leer getrokken bij de vertaling van de NBV, het is echt een heel grote fout.
Want als je het zo leest, wil God dus dat een musje dood neervalt... En dat kun je doortrekken naar een heleboel dingen. Ziekte, dood, ellende etc.

Maar het staat er niet. Er staat: "zonder uw Vader".

En dat is de dragende kracht in mijn leven.

Ik hoor je denken.
Ik ga het uitleggen.

Mijn dochter heeft vanaf haar derde levensjaar tot haar twaalfde, zeker tien keer een ingreep gehad onder narcose. De eerste keer mocht ik er niet bijblijven. Ze was totaal, maar dan ook totaal van streek. Dat ik dat achter de deur ook was, want ik wilde bij haar blijven, wist ze niet.
Het gekke is: ze heeft het altijd onthouden...
De keren daarna mocht ik haar mee begeleiden naar de O.K., ik mocht haar handje vasthouden tot ze 'weg' was en zodra ze van de O.K. terugkwam mocht ik er weer bij. Mocht ze zelfs op schoot zitten als ze dat graag wilde. Al die keren verliepen aanzienlijk rustiger. Immers: mama was er.

Wilde mama die operaties?? Nee, van geen kant. Maar voor haar gold: mama is er wel bij!

Dat wil die tekst zeggen uit Mattheüs: Hij is erbij. Hij wil het niet, maar is er wel bij om te steunen.
Ziekte en dood, mishandeling en misbruik, oorlogen, geweld. Hij wil het niet. Nooit.
Maar Hij is erbij, huilt met mensen mee, hij draagt ons. Hij draagt mij.

Dat heb ik moeten bevechten in die zin, dat mij geleerd was dat ziekte en dood het gevolg waren van zonde. Zal best ook wel, als ik bv. kijk naar de link tussen roken en longkanker. Tussen leefwijze en de gevolgen. Maar dat is niet van God.
Om wat mij is aangedaan en overkomen in mijn leven ben ik boos geweest, woedend. En ik klaagde Hem aan. Hij was er toch niet?
En juist in die tijd kwam Hij mij steeds meer nader.
Het is slechts een schuchtere poging iets uit te leggen van wat voor mij de 'dragende kracht' betekent in mijn leven: het rotsvaste vertrouwen dat Hij er is.

Geert Boogaard verwoordde het zo:

Als het nu eens zo is,
dat onder het graf
dat ik indertijd gekocht heb
armen zijn,
eeuwige armen.

Als er nu eens
een God is,
niet zozeer
boven ons,
maar onder ons.

Een God onder ons
dat moet het einde zijn
van alle vrees.

Door de dood heen
mag je dan
naar Hem toevallen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor Wilsophie » 23 nov 2012 22:12

Mooi verwoord Riska.
Onlangs moest mijn grote dochter van 40 naar de operatiekamer voor een grote ingreep en zij wilde mij sparen en ik haar. Dus liet ze vrij snel nadat ze uit narcose was een sms sturen met een foto, ze zei: "want als ik je stem hoor moet ik huilen". En zo was het bij mij ook, want nu moet zij mij troosten.
Toen ze klein was heb ik haar naar veel ziekenhuisbezoeken begeleid en was ik flink en kon ik troosten.
Nu troost zij mij omdat het leven mij soms te zwaar is om allerlei redenen.
Eén ding weten we allebei dat is dat we elkaar in het gebed voor de troon dragen en dat we allebei weten dat we Zijn kinderen zijn, maar ooo wat hang je toch aan elkaar en aan het leven. We kunnen elkaar niet missen.

Al ben ik ervan overtuigd dat het een grote troost is in mijn en ons leven dat we weten dat we geborgen zijn in Zijn armen. Of hoe zeg je dat..ja...dat Hij ons draagt.

Overigens heb ik dat ook met mijn andere dochter en mijn schoonzoons. Het is zo dierbaar om te weten dat je Geestelijk op dezelfde lijn zit, ook al botst het qua karakters wel eens, dan stijgt dit erboven uit.
Dat ervaar ik als een grote genade van God onze Vader.
Dus plaats voor de christelijke God?
Er is maar Eén God en dat is de Schepper van hemel en aarde de Vader van de Here Jezus Christus.
En daar is niet alleen plaats voor, Hij is mijn Leven en dat van mijn familie en dat is een grote troost in allerlei omstandigheden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2012 14:45

Mooi verwoord Riska!
Het kan wel eens voelen alsof de Heere ons in de steek lijkt te laten. Niets van ons verdriet en moeiten afweet. Ondanks het aanhoudend gebed. We krijgen er niet altijd direct een antwoord op.
Soms helemaal nooit.
Maar ik mag zo wel eens ervaren dat de Heere op Zijn en wijze wel een antwoord geeft.
Als je bijv. in de kerk zit en je prangende vraag wordt ineens beantwoord.
Of Hij stuurt een vriend op je pad, zoals David zijn vriend Jonathan had.
God spreekt ook middels mensen.
En dan is het zo nodig dat we ons kruis vrolijk dragen, zodat we een voorbeeld kunnen zijn.
En dat valt niet mee, die kracht moeten we dagelijks krijgen.
Maar we mogen erom vragen dan schenkt de Heere dit.
Ik had deze week een aantal dingen waar ik enorm tegenop zag. En nu mag ik erop terugzien, hoe de Heere kracht en moed gaf om dit te ondergaan.

Soms loop ik zomaar te zingen, in mezelf:
Zegen mij, op de weg die ik moet gaan.
.... zodat ik zelf een bron van Zegen kan zijn.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor hubert » 27 nov 2012 15:35

Mooie bevindelijke woorden hier boven! Dat is precies waar het in het leven om gaat.
Dragende kracht en vertrouwen. Een mens als vindplaats van God.
Ik hoef er niet veel aan toe te voegen. Zelf lees ik graag psalmen, omdat die reflecteren op allerlei situaties die je zo in het leven ervaart.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor irmo » 28 nov 2012 00:32

@Wilsophie: Dit zijn dus exact het soort lelijke en veroordelende opmerkingen die het maken dat ik geen christen wil zijn!! Als je geen respect kunt opbrengen voor andermans opvattingen, waarom reageer je dan? Ik heb nix aan een veroordeling...

@Riska: Ik weet op het moment niet hoe ik moet reageren op wat je geschreven hebt. Ik vind het een mooi antwoord, al weet ik niet zeker of ik het wel helemaal begrijp. Ik zal erover nadenken en later deze week een antwoord posten.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor coby5 » 14 dec 2017 09:07

irmo schreef:Deze vraag had ik een tijdje geleden in de vragenrubriek gesteld, maar niet echt een antwoord op gekregen, dus vandaar dat ik de vraag hier nog eens probeer te stellen. Als hij hier verkkerd staat, wil iemand hem dan verplaatsen naar het juiste forum?

Hier komt ie :D :


Ik heb een occult verleden. Nu raakte ik laatst in gesprek met een christen, en die zei dat asl ik de christen zou worden, dat ik een beter leven zou krijgen. Kan iemand mij uitleggen waarom?

En:
Wie/Wat is God en waarom zou er in mijn leven een plaats zijn voor de (christelijke) god?


Omdat je dan geen invloed meer hebt van de duivel, die slecht is en een mensenmoorder, maar van God die goed is en het goede met je voor heeft. God is Jezus.
Ik zat niet echt in occultisme, maar ik las occulte dingen en toen werd ik alleen maar continu lastig gevallen door de duivel en Jezus kickte hem eruit en gaf me blijdschap.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Plaats voor de (christelijke) God?

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2017 09:25

Dat is denk ik zeker zo dat je Geloof in en uit Christus moet hebben.
Dat betekend dat je al je andere schijn vastigheden zoals occulte zaken maar dat niet alleen (ook tradities, en vaste gewoontes, dogmatische zaken die je zo in beslag kunnen nemen, dat Christus en de Heilige Geest hierdoor geen ruimte meer krijgen) los moet laten.
De Heilige Geest waait, als de wind, de noordenwind, de zuidenwind, en de wind hoor je wel en zie je niet, en je weet van de wind niet hoe en waarheen hij waait, zo is het ook met de Heilige Geest, lezen we in de bijbel.
O hoe eng om al het veilige vaarwel te zeggen en te gaan leven in waarlijke echte dienst van de Heer, geleidt door Zijn Geest die je kan gaan leren herkennen in gebed, woord en daad in Christus alleen die dan woning krijgt en heeft diep in je hart, je ziel.
En dan heeft iedereen er weer een mening over van dat het niet kan en niet zal en niet hoort en zo niet is en gebeurt, want de één zijn kerkraad zegt dit, en de ander zijn dominee zegt sus, maar Christus zegt...Kom, Komt, Kom NU, nog is het tijd, Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn (van zonde ellende en schuld) en IK zal u RUST geven.
Hoort, nee Gelooft dit Evangelie, Volg Hem (wat niet vrijblijvend is, maar een opdracht) en gij zult Eeuwig Leven
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: vragen??

Berichtdoor Johan100 » 14 dec 2017 14:06

gravo schreef:Wat een rare vraag. Immers, wie geen christen is of daar nog heel weinig van weet zal weinig aandrang voelen om het occulte als iets van zijn verleden te zien. De opmerking 'Ik heb een occult verleden' houdt in dat de schrijver zich al in christelijke kring begeeft of begeven heeft.
Daarom is deze vraag ofwel provocerend (ik doe net of ik nog van niets weet, maar probeer eigenlijk christenen uit de tent te lokken) of het is een verkeerd gestelde vraag, waarbij vergeten is te melden dat hij zich al in christelijke kring bewogen heeft. De uitdrukking 'occult' is immers al een door en door christelijk oordeel over sommige praktijken.

gravo
Heel scherp, Gravo. Proficiat!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten