--

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MasterJapie

--

Berichtdoor MasterJapie » 23 feb 2012 04:12

sd
Laatst gewijzigd door MasterJapie op 22 aug 2013 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor blijblij » 23 feb 2012 08:29

De topictitel vraagt: ga ik naar de hel? De tekst eindigt met: hoe denken jullie over de eeuwigheid.

Je geeft aan niet in God te geloven en waarom zou je dan wel in een hel of hemel geloven?

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 feb 2012 16:51
Locatie: Alblasserdam

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor HuibertJohannes » 23 feb 2012 09:44

Heel veel vragen.

laat ik op de laatste reageren. (misschien volgt de rest nog)

Hoe denken jullie over de eeuwigheid?

Er zijn 2 stoorten mensen: mensen die zeggen uw wil geschiede, en mensen tegen wie God zegt uw wil geschiede.
Als die situatie een eeuwigheid duurt, is de tweede situatie is een hel.

Wat jij schrijft over de hemel:
En zo gaan jaren van eeuwigheid voorbij, en mensen in de hemel zijn er omdat ze er zijn. ..... Ze bestaan alleen maar... Hoe zien jullie een eeuwig leven in de hemel voor je?
Dat lijkt me een hel!

Ik denk dat je nooit in de Hemel kan zitten omdat je er zit; Je zit er omdat je zo dicht mogelijk bij God wilt zijn en blijven. En ik geloof dat je daar in een eeuwigheid niet op uitgekeken raakt.

Ik vind het zo jammer dat Hemel en Hel de lading "goed" en "fout" hebben gekregen. Als je naar de Hemel wilt omdat het in de Hemel goed voor je is heb je de Hemel niet begrepen. Volgens mij is een eeuwigheid leven in de Hemel een hel voor mensen die niets met de God van de Hemel hebben.
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 feb 2012 16:51
Locatie: Alblasserdam

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor HuibertJohannes » 23 feb 2012 09:52

Geloven jullie dat goede mensen in de hel belanden?

Ik denk dat je het zelfs andersom kan stellen, de Bijbel zegt dat alleen slechte mensen in de Hemel komen. Slechte mensen die hun heil niet in zichzelf maar in Jezus zoeken.

De Bijbel gaat niet zozeer over slechte, minder slechte, redelijk goede en heel goede mensen. Het gaat over mensen zonder God en mensen die geborgen zijn in God.
bv. kijk naar David, die in de Bijbel meerdere malen als een man naar Gods hart wordt genoemd; de daden die Hij in zijn leven gedaan heeft, kan ik niet bepaalt goed noemen.
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 feb 2012 16:51
Locatie: Alblasserdam

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor HuibertJohannes » 23 feb 2012 09:59

Sorry dat ik eerst inhoudelijk gereageerd heb op sommige vragen.

Maar ik wil mijn medeleven uitspreken over de situatie met je ouders (moeder) die je aan het begin beschrijft. Sterkte met het verwerken van zulke harde woorden.
Wel dapper van je dat je de confrontatie aan bent gegaan, oprecht zijn is waardevol (en heel moeilijk).
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Luke. » 23 feb 2012 10:08

Beste Jaap,

laat ik beginnen met je vertellen dat ik het heel jammer vind dat je hier niet met je familie over kan spreken. Het gezin is wat mij betreft juist DE plaats voor het delen van inzichten en Bijbelkennis.

Je zegt dat je de Bijbel 4x hebt gelezen; daar heb ik veel respect voor. Dat betekent ook dat je begrijp hoe Christenen denken, en daarom vond je vraag een beetje vreemd. Ik wil in geen geval respectloos overkomen, maar ik moet toch zeggen dat je vraag verkeerd geformuleerd is.

Je vraagt of mensen die goed leven in de hel komen, en mensen die slecht leven in de hemel. Het antwoord op die vraag is, nee. Goede mensen komen in de hemel, en slechte in de hel. Het probleem is: we zijn allemaal slecht. God heeft geen schaal van 1 tot 100, waaraan Hij ieders leven meet aan goedheid of kwaadaardigheid. God heeft 2 categorieën: heilig en zondig. Jezus valt binnen de categorie heilig, en de gehele mensheid in de categorie zondig. Hoe "goed" je ook leeft in vergelijking met de mensen om je heen, je bent nog steeds zondig. Dit maakt dat God, als een rechtvaardig God, jou onmogelijk in de hemel zou kunnen laten, omdat Hij en de hemel onverenigbaar zijn met zonde. De enige manier ook binnen de categorie heilig te vallen, is door Jezus je schuld te laten betalen. Hierdoor wordt je niet langer geoordeeld naar je daden op aarde (!), en kun je dus de hemel in. Mensen die in Jezus zijn, zijn dood voor hun aardse leven, maakt het wat betreft je redding niet uit of je 10 euro geeft aan het goede doel of je halve inkomen, of hoe zondig je verleden wel niet was. Denk aan Paulus; hij vermoordde Christenen voordat hij gered werd! En toch zal hij hoogstwaarschijnlijk in de hemel zijn.

Ik hoop niet dat ik tegen een zeer been geschopt heb of je beledigd heb op enige manier, maar je vroeg om een antwoord op de belangrijkste vraag op aarde en ik voel me dan toch wel bewogen tot het geven van een antwoord. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Luke.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 feb 2012 16:51
Locatie: Alblasserdam

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor HuibertJohannes » 23 feb 2012 10:48

De Hel is een keuze. De Hemel is een geschenk.

Ik hoor de vraag: maar wat voor een keuze mogenlijkheid heb je dan?
De keuze is ook niet tussen Hemel en Hel. Het is het willen (blijven) maken van je eigen keuzes, of God je leven laten bepalen. (Dat laatste is niet iets passiefs; passief afwachten tot God 'het' doet is ook een keuze, je eigen keuze en dus zondig.)

Dan kom je bij het bidden.
Waarom? wat heeft het voor effect? heeft veel gebed meer invloed dan weinig gebed? waarom gebedsgenezing? God is toch almachtig? Hij beslist toch? wat kan ik dan voor invloed hebben?

Het is niet voor niets dat de Bijbel de relatie met tussen Hem en Zijn gemeente afschilderd als een huwelijk. Het gaat niet om invloed of effect hebben. Het gaat om relatie met Hem. "Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn" En bidden is dus met God communiceren, niet omdat hij dat niet zou weten, maar omdat Hij het van ons wil horen. Hij wil dat wij met Hem, door Hem en tot Hem leven. En dan heeft gebed heel veel invloed (als je het zo wil noemen). God laat zich verbidden. Hij reageert op ons, hoe onbegrijpelijk dat ook is, dat een almachtige alwetende God contact zoekt met ons nietige mensen.

Hij klopt, Hij roep, Hij nodigt, Hij antwoord.

"Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel."
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2012 10:54

@Masterjapie

Je hebt veel vragen, het komt op mij een beetje over of je twijfelt of Gods Werk wel rechtvaardig is.
God is een Heilig God en niets onheiligs kan omgang met Hem hebben.
Je vind jezelf wel een goed mens, en misschien ben je dat naar menselijke maatstaven, maar je kan niemand wijs maken, dat je nooit iets gedaan hebt waar je spijt van hebt, of wat echt verkeerd was.

Er is er Eén die goed was/is en volmaakt in alles heeft geleefd hier op aarde, en dat was de
God/Mens Jezus en alleen IN hem kan God ons volmaakt aanzien, en alleen In hem kunnen wij weer omgang en vrede met God hebben. En dat Leven heeft Hij geleefd voor ons die dit geloven en willen aannemen. Onze God is een God van liefde, maar Hij wil dat je gelooft en eerlijk bent.

Lees Mat.5:17-48
Daarin staat hoe een volmaakt leven is, en er niemand die dat kan zonder de wedergeboorte die God jou wil geven, als je bereidt bent Hem te gehoorzamen.
God heeft jou lief en er is genade, onverdiende genade.

gr.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2012 11:14

@MasterJapie

Ik begrijp uit je schrijven dat er weer contact is met je ouders, ik wil je heel veel sterkte wensen,
en vooral genezing voor je vader.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor JeeWee » 23 feb 2012 11:40

HuibertJohannes schreef:Hij klopt, Hij roept, Hij nodigt, Hij antwoordt.


Ik denk dat je daar een groot deel van de clou hebt van het verhaal van de topicstarter: wat je nu schreeft weet ieder kerkmens met zijn verstand. Maar hoevelen ervaren dat gewoon niet zo? Ze kunnen er niet bij, raken verward door de ogenschijnlijke tegenstellingen in de Bijbel.

Ik werd ongelofelijk getroffen door deze opmerking van 'Masterjapie':
Als God bestaat heeft Hij mij een gedachtegang gegeven die veel te nieuwsgierig is om religie te accepteren.

Wat kan ik ook vaak jaloers zijn op mensen die zo simpel geloven, zónder redeneringen. Ik moet denken aan een groep van verstandelijk gehandicapten die ik begeleidde door Israël. Op het meer van Tiberias las iemand het verhaal van het lopen van Jezus op het water. Na afloop vroeg ik aan Nel, een 'beperkte' vrouw van zo'n 40 jaar. "En Nel, geloof jij dat dat echt is gebeurd"?
Ze antwoordde wat ze steeds antwoordde: "Ja, want het staat in de Bijbel".

Zo simpel. Bij mij zit mijn verstand vaak zo in de weg. En dan kun je er niet bij.
Anderzijds zou het ook wel heel zot zijn als je je gekregen verstand moet uitschakelen om te kunnen geloven.

En wie kent de vragen niet waarom we om iets moet bidden als God het toch al weet?
Ja, het antwoord is dan zo standaard: "De Here wil er om gebeden worden"...

MasterJapie, ik heb geen wetenschappelijk antwoorden, maar ik vind het super moedig van je dat je je hart lucht en ik hoop van harte dat je nu niet met one liners en bijbelteksten om de oren wordt geslagen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor 1a2b3c » 23 feb 2012 11:53

MasterJapie schreef:Het idee van een eeuwig leven na de dood vind ik nu dus beangstigender dan de dood zelf.

Ons aardse lichaam is geschikt voor het aardse maar bij de opstanding krijgen we een opstandingslichaam dat geschikt is voor de eeuwigheid.
Met ons lichaam zoals we het nu kennen met het verstand, gevoel, emoties .... kunnen we nog niet half snappen wat ons allemaal te wachten staat.
"Onuitsprekelijke dingen" zegt Paulus die opgetrokken is geweest tot in de derde hemel! Ik vertrouw er helemaal op dat ons lichaam (met alles wat erbij hoort) precies geschikt is voor de plaats waar we zijn.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2012 11:58

MasterJapie schreef:Geloven jullie dat goede mensen in de hel belanden?

Dit is een herkenbare vraag, die mij ook best wel eens dwars gezeten heeft.

Ik heb me wel eens afgevraagd of alverzoening niet veel rechtvaardiger is dan uitverkiezing. Ik vond het zo'n verschrikkelijk idee: in dit leven een gewetensvol burger, en na dit leven voor eeuwig verdoemd. Wie zal er als gelovige niet eens mee te worstelen hebben? Dan moet je wel ontzettend in jezelf gekeerd zijn, of totaal ongevoelig zijn.
Echter, alverzoening is helemaal niet zo sympathiek als het lijkt. De gruwelen van de nazi's in de Tweede Wereldoorlog spreken boekdelen. ( http://www.yadvashem.org/ ) Daar kun je toch niet zomaar even zand overheen strooien? Dat was voor mij het keerpunt, waardoor ik kon zeggen: verdoemenis kan rechtvaardig zijn. Niet dat er toen geen vragen meer waren, maar de wal had wel het schip gekeerd.
Bij de nazi's is het niet gebleven. Er is veel meer verschrikkelijks gebeurd, en het gaat tot op vandaag door. Voorbeeld: In actie voor gekooide Aziatische meisjes. Nee, het is wel duidelijk: er valt nogal wat recht te zetten!
Ik heb inmiddels ook begrepen dat het idee van alverzoening vooral aantrekkelijk is voor mensen in een vredige samenleving, voor mensen in de stilte van de woonwijk. Het is dus sterk cultureel bepaald. Voor mensen die gruwelen meegemaakt hebben zoals massamoorden of vervolging is het niet aantrekkelijk. Voor hen spreekt het beeld van een wrekende God veel meer aan.

Het is me ook wel eens opgevallen, dat een tekst waarin het oordeel beschreven wordt, niet verhaalt over onschuldige mensen die het slachtoffer worden van een wreed lot. Nee, het gaat echt over slechte mensen! Ik denk aan Openbaring 21:8.

Dan snap ik niet alles van Gods oordeel. Maar ik weet wel dat er een laatste oordeel nodig is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2012 12:12

Beste Master Japie,
Ook gelovigen worstelen hiermee! Ons menselijk verstand reikt niet zo ver, niet verder dan TOT de grens van de dood.
Ik heb een zin uit een meditatie gehaald:

“Er is niets anders, wat goddelozen uit de hel houdt, dan enkel en alleen het
welbehagen Gods.”
Met “alleen het welbehagen Gods” bedoel ik Zijn soeverein welbehagen, Zijn
vrijmachtige wil, door geen verplichting gebonden, door geen enkele moeilijkheid
gehinderd. Niets anders dan alleen Gods soevereine wil heeft in de geringste mate
of in enig opzicht een hand in het instandhouden en bewaren van de goddelozen.

Hij is van een zekere meneer Edwards, geschreven rond 1740.

En als we nu daarin gaan geloven! Het moet niet om onszelf te doen zijn, maar zoals dat zo mooi heet "eenswillend worden met God en Zijn oordeel". Dat kunnen wij niet van onszelf, dat geloof moet ons geschonken worden.

Want als je aan een willekeurig iemand vraagt, wat denk jij dat er na de dood is? Komen ze met een voorstelling dat het er mooi is, maar het is wel een eeuwigheid, die NOOIT eindigt!
Je studeert dus wellicht dat je wel eens op een (2ehands) boekenmarkt komt. Op elke markt heb je wel een kraam met christelijke boeken, speur dan eens naar Eens Christens reize naar de eeuwigheid van John Bunyan. Het leest vrij makkelijk, doordat het in romanvorm is geschreven.
Ik wil ook voor je zoeken hoor, stuur me dan maar een pb.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor JHM » 23 feb 2012 13:30

Ontzettend vervelend dat je zo worstelt met het geloof. En nog erger vind ik hoe je ouders er op gereageerd hebben, het doet me denken aan Jehova getuiges die verstoten uit de gemeente zodra men een andere visie heeft. Zo kan geloof nooit bedoeld zijn. Ik wil alle members vragen te bidden voor wijsheid voor japie.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

MasterJapie

Re: Ga ik naar de Hel..?

Berichtdoor MasterJapie » 23 feb 2012 13:49

blijblij schreef:De topictitel vraagt: ga ik naar de hel? De tekst eindigt met: hoe denken jullie over de eeuwigheid.

Je geeft aan niet in God te geloven en waarom zou je dan wel in een hel of hemel geloven?


Erg jammer dat je niet even de tijd neemt om het hele topic te lezen...

HuibertJohannes schreef:Heel veel vragen.

laat ik op de laatste reageren. (misschien volgt de rest nog)

Hoe denken jullie over de eeuwigheid?

Er zijn 2 stoorten mensen: mensen die zeggen uw wil geschiede, en mensen tegen wie God zegt uw wil geschiede.
Als die situatie een eeuwigheid duurt, is de tweede situatie is een hel.

Wat jij schrijft over de hemel:
En zo gaan jaren van eeuwigheid voorbij, en mensen in de hemel zijn er omdat ze er zijn. ..... Ze bestaan alleen maar... Hoe zien jullie een eeuwig leven in de hemel voor je?
Dat lijkt me een hel!

Ik denk dat je nooit in de Hemel kan zitten omdat je er zit; Je zit er omdat je zo dicht mogelijk bij God wilt zijn en blijven. En ik geloof dat je daar in een eeuwigheid niet op uitgekeken raakt.


Ik denk dat ik het concept van hemel en hel dus onmogelijk kan begrijpen met mijn aardse gedachten. Want ik kan niet begrijpen hoe je niet uitgekeken kan raken op een eeuwigheid, zelfs al is deze met God. Ik dacht juist dat mijn hele persoonlijkheid en doen en denken, oftewel mijn ziel naar de Hemel zou gaan. Maar nu lijkt het alsof ik mijn persoonlijkheid kwijt zou raken in de Hemel en in een soort euforische toestand terecht zou komen waarin ik het heerlijk vind om samen met God te zijn, voor in de eeuwigheid, en ik zou er nooit meer naar omkijken. Deze gedachte is zoals je kan begrijpen ook niet echt geruststellend...En misschien is het ook onmogelijk om over de Hemel en Hel na te denken met de aardse gedachtegang. En in dat geval zou ik ook nooit kunnen geloven, als ik de basisconcepten van het geloof niet kan begrijpen. Het ultieme doel is om een eeuwigheid met God door te brengen, maar ik kan mij dit doel niet eens voorstellen..

HuibertJohannes schreef:Ik denk dat je het zelfs andersom kan stellen, de Bijbel zegt dat alleen slechte mensen in de Hemel komen. Slechte mensen die hun heil niet in zichzelf maar in Jezus zoeken.


Dat is wat mij zo frustreert. "Zonden" betekent "jezelf sepereren van God". Het is pas sinds kort dat ik dit concept begrijp. Eerder dacht ik dat "zonden" betekent "slechte, volgens de bijbel immorele dingen doen". Maar dat is niet zo. De echte definitie van zonden geeft nog zoveel slechte mensen de kans om naar de hemel te gaan... En ik begrijp dat God van alle mensen houdt, dus ik zou niet zo egoïstisch moeten zijn en niet zoveel op anderen moeten letten. Maar op het moment zoek ik mijn heil ook in mijzelf, en niet in Jezus. Als ik later dus duizenden mensen heb geleerd over hygiëne en ik hun kwaliteit van leven verhoog zodat zij ook kans hebben op een goed leven, dan zou ik nog steeds niet mijn heil gezocht hebben in Jezus. Oftewel, geen toegang tot de Hemel om samen te zijn met God op het moment dat ik sterf. Maar als ik wel een religieuze gedachtegang was gegund, en wel in God zou geloven en mijn heil in Jezus zou zoeken, dan zou ik mensen kunnen vermoorden en mijzelf ervan overtuigen dat ik God's werk doe. Later op mijn sterfbed zou ik pas begrijpen dat dit verkeerd was en ik zou om vergeving vragen. Volgens het concept van zonden en "Niemand komt tot de vader dan door mij", zou ik in dit geval wel naar de Hemel gaan. Misschien is mijn gedachtegang nu heel kinderachtig "Als ik naar de Hel ga, waarom zij dan ook niet, zij hebben hele slechte dingen gedaan", maar ik begrijp het nu gewoon niet.

HuibertJohannes schreef:Sorry dat ik eerst inhoudelijk gereageerd heb op sommige vragen.

Maar ik wil mijn medeleven uitspreken over de situatie met je ouders (moeder) die je aan het begin beschrijft. Sterkte met het verwerken van zulke harde woorden.
Wel dapper van je dat je de confrontatie aan bent gegaan, oprecht zijn is waardevol (en heel moeilijk).


Dankjewel, en bedankt dat je de tijd hebt genomen om te antwoorden op een paar van mijn vragen. Ik zal op alle antwoorden reageren, maar ik reageer het liefst zo uitgebreid mogelijk, dus mijn excuses als dit wat lang kan duren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten