Toen schreef:Inderdaad 1a2b3c hier kan ik van harte achterstaan. Ook het kinderlijk vertrouwen wordt zo veel gemist, we willen zo graag alles beredeneren daar doe ik zelf ook zo aan mee. Het gelovig aannemen van Jezus is ook een daad van de mens. En als we de Bijbel lezen zoals het er staat is het ook EN-EN. Maar dan ben je denk ik ook wel met me eens dat als 1 van beide ontbreekt het ook onmogelijk is om zalig te worden.
Het is gewoon onmogelijk dat één van beide ontbreekt, net zoals we nooit kunnen zeggen dat een munt maar één kant heeft.
Wel geloof ik dat we zalig kunnen worden als we alleen onze eigen kant zien, om dan later tot het inzicht te komen dat het was: door U door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
Rom 5 geeft idd heel duidelijk weer dat niet wij in Adam hebben gezondigd, maar hij in ons ... (had ik al gezegd trouwens
)
Bertiel schreef:Klopt wordt in één adem genoemd, maar er staat nergens bij (daar waar het in één adem genoemd wordt en daar waar het expliciet over de verwerping gaat) dat dit ook een besluit van eeuwigheid is!!!
Ben ik niet met je eens, er wordt gezegd dat de verkiezing en verwerping een besluit van God is dus het staat er gewoon. Maar God heeft nooit besloten om iemand te verwerpen.
Als mensen verloren gaan is dat hun eigen keus, want alleen door onwil en ongeloof gaan mensen die onder het evangelie leven verloren.
En hoewel dat ook aan de orde komt in de D.L. wordt er soms toch met twee maten gemeten, volgens mij alleen om het kloppend te krijgen.
1a2b3c: Maar hoe je Godsbeeld is dat is wel ontzettend belangrijk, dus vind ik dat het wel veel uitmaakt als gezegd wordt dat wij in Adam gezondigd hebben.
Bertiel schreef:mag ik je svp vragen om uitleg?? Is geen kritische houding hoor!!
Het Godsbeeld wat ik had door onbijbelse leer is:
- Je bent schuldig omdat Adam de verkeerde keus gemaakt heeft. En je moet dat oprecht inleven en er berouw over hebben. (Ps. 51 Uw doen is rein Uw vonnis gans rechtvaardig, in zonde ontvangen en geboren en daarom het voorwerp van Uw toorn)
- God maakt miljarden mensen waarvan Hij er een paar uitkiest die gered worden en de rest heeft Hij bedoeld om voor eeuwig te pijnigen in de hel. Die moeten op die manier Zijn rechtvaardigheid verheerlijken.
- Om gered te worden kun je niets doen, want het is een eenzijdig Godswerk.
- Je moet bidden, maar omdat God onveranderlijk is maakt het in feite niet echt iets uit. Door je gebeden kun je Hem niet van gedachten doen veranderen want Zijn keus heeft Hij al lang gemaakt en Hij is onveranderlijk.
- Verder is het grote zonde om je daar opstandig over te voelen: wie zijt gij o mens die tegen God antwoord.
Nou ik liep bij punt één al vast want ik kon nooit met een oprecht hart zeggen dat ik me schuldig voelde en berouw had over iets wat Adam gedaan had.
Ik wilde het best nog wel zeggen, maar om het oprecht menen lukt natuurlijk nooit en omdat God iedereen doorziet was dat ook geen optie.
En ook kon ik het niet oprecht menen dat ik het rechtvaardig vind van God dat Hij mij Adams zonde toerekent.
Dat we Adam's zondige natuur hebben geërfd is ook best moeilijk, maar toch staat alles in een heel ander licht dan wanneer geleerd wordt dat wij schuldig/verantwoordelijk zijn voor die erfenis.
Voorbeeldje: een kind komt misvormt op de wereld omdat hij geboren werd uit een drugsverslaafde vader en een moeder die alcoholist is.
Kan hij er iets aan doen dat hij misvormt is? Nee, dat is zijn schuld niet!
Maar nu is er een knappe dokter die zegt: jóh, je ziet er niet uit maar gelukkig ben ik zo goed in mijn vak dat ik door plastische chirurgie jou als nieuw kan maken.
Als zo iemand dan de behandeling dan weigert, kan hij dan nog zeggen dat het zijn schuld niet is dat hij er zo mismaakt uitziet?