1a2b3c: Het besluit van een verwerping van eeuwigheid kom ik anders in de Bijbel niet tegen.
Toen schreef:Er wordt inderdaad gesproken over een verkiezing en verwerping van eeuwigheid. Ofwel de dubbele predestinatieleer. Ik heb een aantal teksten hieronder geciteerd die hierover spreken. Door filosofische theologen is ook als volgt geredeneerd: Er worden een aantal mensen zalig, God is almachtig, die mensen worden zalig om dat God het wil, niet iedereen wordt zalig (omdat niet iedereen geloofd). Die verwerping van de andere mensen heeft God ook gewild als gevolg vanuit zijn verkiezing. *Dit is een simpele weergave in het kort, de echte theologische verklaring is uitgebreider en ook duidelijk gefundeerd op de Bijbel.
Maar laten we Gods woord spreken:
- Ezch.18:23 Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE....
- Ezch.33:11 ... Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft!
- 1Tim.2:4 Die wil dat
alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
- 2 Kor.5:20 Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
- 2 Pet.3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons
en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
- enz, enz, enz, en ..................................zovoort!
Ik ken de theologische verklaringen, maar vind ze niet Bijbels omdat ze zeggen dat God de verwerping wil terwijl Hij Zelf duidelijk zegt dat Hij dat niet wil.
Toen schreef:Want die Hij (God) TEVOREN GEKEND HEEFT, die heeft hij ook tevoren verordineerd den beelde zijns zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen geeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8: 29-30)
Romeinen 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
In Rom. 8 gaat het over de verkiezing dus dat bewijst de verwerping van eeuwigheid niet.
Rom.9. De tekst over Jacob en Ezau gaat hier over de verkiezing van de volken. In Mal.1:3 wordt dit pas voor het eerst gezegd, dus ver na hun dood.
Bovendien betekent haten ook nogal eens achterstellen in de Bijbel, net zoals wanneer Jezus zegt dat indien we onze vader en moeder niet haten we Zijn dicipel niet kunnen zijn.
De meerdere zal de mindere dienen, dus Ezau werd achtergesteld bij Jacob.
Toen schreef:Doch de Heere zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan. (1 Sam 1:16)
Dit gaat niet over verkiezing tot het behoudt maar over wie er tot koning zou worden verkozen.
Toen schreef:Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus. Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil. In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil; (Efeziërs 1: 3-5,11)
Weer verkiezing, bewijst geen eeuwige verwerping.
Toen schreef:Jeremia 6: 30 Men noemt ze een verworpen zilver; want de HEERE heeft hen verworpen
Profetie over de ondergang van Juda.
Toen schreef:Jesaja 41: 9 Gij, welken Ik gegrepen heb van de einden der aarde, en uit haar bijzonderste geroepen heb; en zeide tot u: Gij zijt Mijn knecht; u heb Ik uitverkoren, en heb u niet verworpen.
Gaat over Israël, geen persoonlijke verkiezing en al helemaal geen persoonlijke verwerping.
Toen schreef:(Psalm 89:39) Maar Gij hebt hem verstoten en verworpen; Gij zijt verbolgen geworden tegen Uw gezalfde.
Gaat over de koning van Israël en het aardse koninkrijk.
Toen schreef:Het woord verworpen komt hier wel naar voren, maar is ook een conclusie door theologisch geredeneer.
We hebben hier in een ander forum al een discussie over gehad dus wilde verder niet specifiek op dit punt doorgaan.
Maar vertel eens a1b2c3 zijn er verder nog punten waar je het fundamenteel mee oneens bent? En dan vooral teksten uit de bijbel erbij halen;)
Aangezien je de teksten er toch bijhaalt wilde ik er toch even op ingaan.
Verder zeggen de D.L. dat men de Heilige Geest niet kan wederstaan, maar er staat er in de Bijbel: Hand.7:51: Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.
Een 'eenzijdig Godswerk' is geen woord wat we in de Bijbel tegenkomen, noch letterlijk noch inhoudelijk.
Het is 100% Gods werk maar Hij schakelt de mens daar ook 100% bij in.