Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Haai » 17 mei 2011 20:57

ajl schreef:@ haai Is de koop van jullie huis niet doorgegaan?


Jawel hoor, gelukkig wel, maar niet dankzij de geweldige medewerking van de bank :wink: We hadden gelukkig nog een achterdeurtje, zeg maar.

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: Huis kopen!

Berichtdoor mezelf » 20 jun 2011 13:33

@kwebbel, hoe gaat het met de verkoop van je huis??
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Evelien » 20 jun 2011 13:39

blompje schreef:Zo slecht is het toch ook allemaal niet? De banken zijn kritischer, maar is dat misschien ook niet eindelijk eens nodig en zijn eindelijk hun ogen open gegaan. Je kan nu max 4-5 keer je jaarinkomen lenen, voor sommige mensen idd te weinig om daar een huis van te financieren. Maar je moet ook kijken naar de maandlast die erbij hoort. En die is dan al vrij fors! Voorheen kreeg je soms wel 6-8 x je jaarsalaris. Ik ben blij dat ik dat niet maandelijks op hoef te hoesten, dan kun je echt werken voor je hypotheek! En natuurlijk is het vervelend dat je moeilijker een huis kan kopen, maar ligt dat misschien niet meer aan onze huizenprijzen dan aan de banken???


Vrienden van ons huren een huis ruim 750 euro per maand. Daar komen wij ook aan met onze hypotheek incl. de maandlasten.
Wij kunnen net aan een huis kopen van rond de 200.000 (incl. kk). Onze vrienden kunnen niet eens een hypotheek krijgen terwijl zij allebei werken en bij ons de hypotheek gebaseerd is op het inkomen van alleen mijn man.

De huizenprijzen kelderen nu ook enorm.

Er komen per maand wel duizende huizen (te koop) op de markt en er worden maar weinig verkocht. Je ziet nu ook veel dat mensen van koop naar huur gaan. In mijn omgeving ook steeds meer.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huis kopen!

Berichtdoor ajl » 20 jun 2011 13:45

blompje schreef:Zo slecht is het toch ook allemaal niet? De banken zijn kritischer, maar is dat misschien ook niet eindelijk eens nodig en zijn eindelijk hun ogen open gegaan. Je kan nu max 4-5 keer je jaarinkomen lenen, voor sommige mensen idd te weinig om daar een huis van te financieren. Maar je moet ook kijken naar de maandlast die erbij hoort. En die is dan al vrij fors! Voorheen kreeg je soms wel 6-8 x je jaarsalaris. Ik ben blij dat ik dat niet maandelijks op hoef te hoesten, dan kun je echt werken voor je hypotheek! En natuurlijk is het vervelend dat je moeilijker een huis kan kopen, maar ligt dat misschien niet meer aan onze huizenprijzen dan aan de banken???


Alleen zo jammer dat de banken dat 15 jaar te laat doen. Al vraag ik mij af of de mensen echt een huis konden kopen op 6-8 jaarsalaris. Wij hebben in 2005 nog een huis gekocht op 5 ker ons jaarsalaris en ik geloof dat ze daar nu heel moeilijk over doen.

IN de jaren 90 van de vorige eeuw zijn de huizenprijzen schrikbarend gestegen door hetzelfde beleid van de banken. Toen kon alles, waardoor nu heel veel mensen geen huis meer kunnen kopen. Begrijp mij goed, ik ben geen voorstander ervan dat een ieder het recht moet hebben om te kopen, maar nu moet je wel beiden werken om een huis te kunnen kopen en ik vraag mij af of dat zo goed is. De huizen zijn echt te vaak over de kop gegaan.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huis kopen!

Berichtdoor MissF » 20 jun 2011 16:12

En de ellende voor starters is ook nog dat huren ook steeds moeilijker wordt. Particulier huren is onwijs duur, en via de stichting zijn er ondertussen zoveel regels, dat je met een bepaald salaris alleen duurdere huizen kunt huren. Maar dan zit je qua maandlasten ongeveer even hoog als met een hypotheek.
En blompje, het is toch logisch dat je werkt voor je hypotheek? Waarom zouden we anders werken? Wij werken in de eerste plaats voor ons huis, voor kleding en eten. De basisbehoeften van een mens. Daarnaast is het lekker om op vakantie te kunnen en extra's te kunnen kopen, maar ik vind het totaal geen probleem om te werken voor een hypotheek hoor :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Napoleon » 21 jun 2011 01:20

MissF schreef:En de ellende voor starters is ook nog dat huren ook steeds moeilijker wordt. Particulier huren is onwijs duur, en via de stichting zijn er ondertussen zoveel regels, dat je met een bepaald salaris alleen duurdere huizen kunt huren. Maar dan zit je qua maandlasten ongeveer even hoog als met een hypotheek.
En blompje, het is toch logisch dat je werkt voor je hypotheek? Waarom zouden we anders werken? Wij werken in de eerste plaats voor ons huis, voor kleding en eten. De basisbehoeften van een mens. Daarnaast is het lekker om op vakantie te kunnen en extra's te kunnen kopen, maar ik vind het totaal geen probleem om te werken voor een hypotheek hoor :)


Ik vind het ook geen enkel probleem een deel van mijn maandelijkse inkomsten aan de aflossing van mijn huis te besteden, maar als dat zo'n beetje het enige is waar ik geld aan kan uitgeven, dan hoeft het voor mij niet zo. leuke dingen doen vind ik zeker zo belangrijk dan een mooi huis.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Huis kopen!

Berichtdoor blompje » 21 jun 2011 07:27

Ik vind het ook geen enkel probleem een deel van mijn maandelijkse inkomsten aan de aflossing van mijn huis te besteden, maar als dat zo'n beetje het enige is waar ik geld aan kan uitgeven, dan hoeft het voor mij niet zo. leuke dingen doen vind ik zeker zo belangrijk dan een mooi huis.[/quote]


Dat is idd wat ik bedoelde :wink: Als maandelijks het overgrote deel van je salaris naar je hypotheek toe gaat en je de rest nodig hebt voor kleding, boodschappen en auto en daar ook erg op moet bezuinigen omdat je anders niet rond kan komen lijkt me dat toch heel vervelend. We vinden het allemaal fijn dat je ook wel eens geld hebt voor iets leuks toch? Dat je moet werken voor je hypotheek snap ik ook wel, maar als het alleen maar voor je hypotheek wordt gaat het plezier er toch snel vanaf denk ik... En voor veel veel mensen is dit wel realiteit! Mensen die alleen een huis moeten kopen houden vaak weinig tot niets in de maand over en moeten heel zuinig doen.

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Huis kopen!

Berichtdoor leen10 » 28 okt 2011 16:42

Hallo allemaal!
Ik woon nu in een (particulier) huurhuisje, en ga nu kijken bij een koophuis. Vind het allemaal wel spannend hoor, en komt zoveel bij kijken... En ik heb er ook weinig verstand van. Waar moet je vooral op letten bij een 1e x kijken? Hebben jullie tips?

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Bertiel » 28 okt 2011 18:29

leen10 schreef:Hallo allemaal!
Ik woon nu in een (particulier) huurhuisje, en ga nu kijken bij een koophuis. Vind het allemaal wel spannend hoor, en komt zoveel bij kijken... En ik heb er ook weinig verstand van. Waar moet je vooral op letten bij een 1e x kijken? Hebben jullie tips?

neem altijd iemand mee die technisch onderlegd is die al meer het bijltje gehakt heeft, misschien toch wel het beste om een aankoopmakelaar mee te nemen!
Verder altijd met alle zintuigen dingen opnemen, luisteren, kijken, ruiken, voelen, etc en niet naar 1 keer kiijken beslissen!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Huis kopen!

Berichtdoor DDD » 28 okt 2011 22:03

En kijk zeker eens op www.huizenmarkt-zeepbel.nl.

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Huis kopen!

Berichtdoor leen10 » 05 nov 2011 13:58

Ik heb intussen 4 huizen bekeken. Wel heel leuk om te doen, je krijgt er een beetje beeld bij. 1 huis sprong er wat mij betreft wel uit. Daar ga ik denk ik toch wel serieus over na denken. Een keer m'n vader mee vragen ;-) en daarna evt nog met een aankoopmakelaar. Vind het allemaal wel spannend hoor! Maar ook wel heel leuk!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Huis kopen!

Berichtdoor mw » 05 nov 2011 19:16

Leuk, Leen10! Succes met het vervolg!! Wel spannend hoor, 'alleen' een huis kopen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Gerdien B. » 06 nov 2011 17:25

Dit was de binnenkant van ons huisje toen wij het kochten

Woonkamer
Afbeelding

woonkamer vanaf de andere kant
Afbeelding

Woonkamer uit nog een andere hoek met de deur naar een slaapkamer
Afbeelding

Bijkeuken
Afbeelding

Slaapkamers boven
Afbeelding

de hal
Afbeelding

Nog een stukje keuken en douche
Afbeelding


dit is het resultaat nu:

de keuken (vloer is nog even afgedekt)
Afbeelding

De woonkamer:

Afbeelding

Afbeelding

De studeerhoek is nog een rommeltje

Afbeelding

De slaapkamer
Afbeelding

Van de hal heb ik nog geen recente foto en de badkamer is nog niet helemaal af.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Huis kopen!

Berichtdoor *Annet* » 06 nov 2011 19:44

Wat een schattig kastje op die onderste foto, met die hartjes!

Volgens mij hebben er voor jullie oudere mensen in gewoond, die bruine schrootjes in de gang komen me zo bekend voor :D
ja, dat is mijn mening dan he.....

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huis kopen!

Berichtdoor ajl » 06 nov 2011 19:49

Mooi Gerdien! Jullie hebben veel werk verzet. Wanneer gaan jullie over?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten