Kleding enzo... (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Fleurtje16 » 14 sep 2011 20:03

Dus als ik het goed begrijp gaat de kerkenraad ook over wat voor hoofddeksel je draagt? Wat vreselijk ingewikkeld voor een willekeurige bezoeker in de zomermaanden, lijkt mij. Of mag je de kerk helemaal niet in zonder? Iedere kerk heeft toch te maken met vakantievierende kerkgangers die voor een keer een dienst meemaken? Dan mag ik dat wel eerst gaan uitzoeken voor dat ik een willekeurige kerk binnenstap.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor cornelia77 » 14 sep 2011 20:07

Ja, maar dat slaat natuurlijk nergens meer op! Je had je hoofd toch bedekt? En trouwens vind ik het heel ongastvrij naar mensen om een hoed te verplichten. In onze gemeente is er een laatje met reserve baretten. Ja, je gaat toch zeker geen baret op je hoofd zetten, waarvan je niet weet wie die allemaal nog meer op heeft gehad? Jakkie.
Maar goed, ik heb er niet veel mee. Bij ons is het "verplicht", dus pas ik me aan. Ben ik ergens waar geen hoeden gedragen worden, prima!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor ajl » 15 sep 2011 06:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet gastvrij vindt en ook niet getuigen van naastenliefde om mensen die eenmalig in de kerk komen te verplichten om een hoed te dragen. Zo straal je mijns inziens weinig uit. Veel van onze vrienden en familieleden zijn onkerkelijk. Als zij een keer meegaan, zou ik het vreselijk vinden als ze gebonden zouden zijn aan hoeden, rokken en de visie van andere mensen. Ik vind het dan al super dat ze komen.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Bertiel » 15 sep 2011 07:40

dames! als jullie wel een hoed gaan dragen, neem dan svp geen sombrero, ik wil ook de dominee zien :wink:
Heb afgelopen zondagavond niet gezien of we een dominee hadden, enkel gehoord...
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor ajl » 15 sep 2011 12:56

Aan de andere kant, als ik dan toch een hoed op zou zetten, zou ik toch een mooie hoed op willen zetten, in ieder geval anders dan de andere hoeden en zeker geen baret.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Bertiel » 15 sep 2011 13:07

ajl schreef:Aan de andere kant, als ik dan toch een hoed op zou zetten, zou ik toch een mooie hoed op willen zetten, in ieder geval anders dan de andere hoeden en zeker geen baret.

Als je Paulus opvat als zijnde een must om een hoed op te zetten, dan is het toch als teken van nederigheid dat je Christus als Hoofd accepteerd en toch niet om onszelf te presenteren?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor mw » 15 sep 2011 13:39

Ik ben het helemaal eens met AJL. Ik ben een overtuigd 'hoofdbedekker' omdat ik daarmee wil laten zien dat ik Christus als mijn Hoofd mag weten. Omdat ik het ook leuk vind om goed gekleed ter kerke te gaan en er leuk uit te zien, vind ik het een hele uitdaging om iets moois op mijn hoofd te zetten. Een barret vind ik echt een walgelijke uitvinden (i.i.g. niet geschikt voor mijn hoofd), dus wordt het een mooie hoed.
Zolang ik het geen wedstrijd wordt wie de mooiste, grootste, meeste veren, enz heeft, vind ik een hoed heel geschikt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Bertiel » 15 sep 2011 13:45

mw schreef:Zolang ik het geen wedstrijd wordt wie de mooiste, grootste, meeste veren, enz heeft, vind ik een hoed heel geschikt.

Maar zolang het hier over mensen gaat denk ik niet dat dat te voorkomen is, of wel?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor mw » 15 sep 2011 13:48

Je kan wel voorkomen dat je er zelf aan meedoet. Dat zij die 4 banken achter mij zit vind dat haar hoed groter moet zijn dan de mijne is haar zorg :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor mw » 15 sep 2011 13:52

Trouwens:

Heb afgelopen zondagavond niet gezien of we een dominee hadden, enkel gehoord...


Was geloof nou niet enkel uit het gehoor? :-k :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor schelpje3 » 15 sep 2011 14:24

ajl schreef:Ach, toch zie ik nog liever een dikker iemand in een legging met een tuniekje dan mannen met sokken hoogopgetrokken in hun sandalen onder een korte broek :wink: Of witte tennissokken ( bestaan die nog??), of de beigelook, of oudere dames met te korte rokken of enorme uitgroei als je je haar geverfd hebt. Zo kan ik nog wel even doorgaan

Jij hebt dezelfde ergernissen als ik :lol:
Ik zou nog erbij willen voegen, veel te dikke dames in een veel te strak topje met daaronder een strakke legging of broek :-& In andere culturen schijnt dat sexy te zijn.
En niet die enorme uitgroei, maar sowieso een onnatuurlijke haarkleur als je de leeftijd van het grijszijn allang hebt bereikt, en dan vooral zo'n pikzwarte of hennarode tint [-X niet doen please

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Bertiel » 15 sep 2011 14:28

mw schreef:Trouwens: Was geloof nou niet enkel uit het gehoor? :-k :mrgreen:


Nou laat ik heel eerlijk zijn, als ik in de kerk de dominee niet kan zien is m'n aandacht veel vlugger weg dan als ik 'm wel zie!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Fleurtje16 » 16 sep 2011 21:47

Ik wil jullie bedanken voor jullie reactie op mijn vraag. Ik had eigenlijk nog nooit nagedacht over het dragen van een hoed in de kerk. In de kerk waar ik kerk draagt niemand een hoed en wordt er eigenlijk ook nooit over gesproken.
De mensen hier dragen waar ze zelf zin in hebben, van casuel tot 3 delig kostuum.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor LeChat » 23 sep 2011 15:29

Galateia schreef:En waarom wordt dan in veel hele strenge kerken een sjaal over je hoofd niet geaccepteerd als hoed? Wij gingen een keer naar een dienst in een hele strenge kerk, het was een dienst voor hele lieve vrienden. Het verzoek was echt om met bedekt hoofd te komen. dus ik had een hele mooie sjaal meegenomen, met kant erin verwerkt, enzo. Die deed ik netjes over mijn hoofd. Nou, ik werd me toch vies aangekeken. Maar ik dacht juist: dan heb ik mijn hoofd bedekt en toon ik respect voor de strenge regels van deze mensen... Niet dus.

Ik heb echt geen hoed en ik laat me ook iet verplichten dat op te zetten, maar omdat een lieve vriendin het vroeg, nam ik een mooie sjaal mee. Voor haar. Maar wat een blikken... pfoe!


Jij legt die blikken uit als afkeuring, ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar was het geen nieuwsgierigheid bijv.? Ik kan me voorstellen dat als je hoedendragers gewend bent, je eens extra kijkt als je een sjaal/hoofddoek in 'je' kerk ziet... dat hoeft toch niet direct 'vies kijken' te zijn?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Kleding enzo... (3)

Berichtdoor Gerdien B. » 23 sep 2011 23:25

Persoonlijk ben ik geen overtuigd hoedendrager.

Van de week ben ik bij Didi enorm leuk geslaagd. Een gehaakte jurk en vest gekocht. Blijkt mijn zus dezelfde te hebben gekocht. Zij is er zelf ook enorm wijs mee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten