rins schreef:Je moet ellende niet als ellende 'zien', je moet ellende kennen/doorleven.
Ook na ontvangen genade brengt God Zijn kinderen in de ellende om het geloof te beproeven (Job, David, Asaf, Petrus, Paulus....enz. enz.)
Nee, ik bedoel niet dat men dan in de zonde moet gaan leven.
Als iemand redding noodzakelijk vind, dan heeft hij/zij genoeg van de eleende gezien. meer doorleving is niet nodig! waarom moet je de ellede kennen? de heerlijkheid is immers de toekomst van de 'geredden'? moet je eerst ongelukkig zijn om geluk te kennen> eerst ontrouw om trouw te kunen zijn? wat een drogreden.
en als de 'redding' niet redt
(Ook na ontvangen genade brengt God Zijn kinderen in de ellende om het geloof te beproeven) dan is de redding fictief, een doekje voor het bloeden?
wat volgens mij speelt is een verkeerd begrijpen van HOE God redt.
Door Jezus ontvangen we een nieuwe geest (met kleine letter!) daardoor is de elatie met God hersteld en zijn we in staat om het goede te doen. maar we stan nog wel aan allerlei verleidingen bloot die door onze zintuigen binnenkomen.
nu besttat het leven uit keuzes maken. Vertrouwen we op God en kiezen we voor het goede of vertrouwen we meer op onszelf of de heidense omgeving en handelen we naar eigen inzicht.
Galaten 5 spreekt over de werken van het vlees en de vrucht van de Geest. beiden doen hun appel op de wedergeboren mens! hoe kiezen we. door het goede te kiezen veranderen we ten goede; door oze eigen weg te gaan doven we de geest en verwijderen we ons van God. Paulus roept op om ons te vernieuwen in ons denken. het is een continue proces dat doorgaat tot onze dood. dan pas zijn we van ons oude lichaam verlost.
redding is dus de belofte van de uiteindelijke overwinning en de herstelde relatie met God die ons instaat stelt voor het goede te kiezen. Daarnaast is er ook de belofte op de vervulling door de Heilige Geest. We mogen in onze strijd om het Goede te doen aanspraak maken op de Gaven van de Geest (hoofdletter dit keer)
redding betekent dus niet dat God alles doet en wij geen verantwoordelijkheid hebben, noch een 'later is alle leed geleden'. Redding - zoals ik het begrijp- is te vergelijken met een wees die geadopteerd wordt in een koninklijke familie. hij hoort er helemaal bij, maar gedraagt zich er nog niet naar. de wees moet leren om zich koninklijk te gedragen, om koninklijke taken uit te voeren en om de authoriteit die hij als prins heeft te gebruiken bij het uitvoeren van zijn taken.
hetzelfde kunnen we in het beeld van de bruid stellen: een onbehouwen slons wordt de bruid van de koning. nu heeft ze opeens gezag en autoriteit. ze moet leren om daarmee om te gaan, om te leven als een koningin en om de koning bij te staan in zij werk.
een geadopteerde wees is geen wees meer maar een prins. om door te leven alsof hij niet geadopteerd is doet de familie pijn en hemself tekort. een bruid die als vrijgezel door blijft leven doet hetzelfde!
wat is de ellende waar ik het over heb? het is niet armoede; ik ken arme mensen die nog geen halve euro per dag verdienen maar zich niet ellendig voelen. ook is het niet ziekte of invaliditeit; zieken en invaliden kunnen een in eigen ogen gelukkig en betekenisvol leven hebben.
Ellende komt uit de wetenschap dat er iets fout zit met ons. het is een gevoel en ons gevoel kan bedriegen. we kunnen het gevoel wegstoppen en overschreeuwen. medicijnen kunnen ons gevoel dempen of kunstmatig aanpassen (partydrugs)
maar de werkelijke oplossing uit 'ellende' is rechtzetten wat fout zit.
Ellende na onze verzoening met God komt voort uit zaken die we nog niet aan God overgeleverd hebben. bekering van oude werken is een continue proces! als Paulus schijft: "Doe dan weg..." dan schijft hij dat aan christenen. we moeten leren om niet langer als wezen te leven maar als koningskinderen! weg met de ellende!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"